Vito: Automaattinen lisälämmitin
Vito: Automaattinen lisälämmitin
Osaako kukaan sanoa, millä periaattella Vitossa tuo "Automaattinen lisälämmitin" kuuluisi toimia? Siis se, jonka kytkin on ilmastointilaitteen ja taukolämmittimen kytkimen kanssa samassa renkaanmuotoisessa kokonaisuudessa. Ohjekirjassa on erikseen "Lisälämmitin" (ilmeisesti eberi), joten tämä ei ole se. Ohjekirjan mukaan tämä "Automaattinen lisälämmitin" nopeuttaa kajuutan lämpiämistä, mutta ensimmäisten kylmien aamujen aikana en kovin kummoista vaikutusta havainnut. Ja mitään "pörinää" taikka muuta mainosta tämän laitteen päälläolosta ei kuulunut mistään. Kuka osaa sanoa, mikä tuo on? Kuuluisiko parantaa lämmitystehoa tuntuvasti? Mikä on varmin keino todeta toimivuus/toimimattomuus? Auto siis 1999/2000 Vito 110 CDI.
-Sevye
-Sevye
se tarkoittaa juurikin eberiä
kylmänä auto käyntiin ja painat sitä nappulaa sillain että punainen valo nappulassa syttyy ja oottelet 2-5min niin pitäs alkaa auto alta pöhinä kuuluun..
ja ite eberi sijaitsee suunnalleen kuljettajan istuimen kohilla auton alla.
kylmänä auto käyntiin ja painat sitä nappulaa sillain että punainen valo nappulassa syttyy ja oottelet 2-5min niin pitäs alkaa auto alta pöhinä kuuluun..
ja ite eberi sijaitsee suunnalleen kuljettajan istuimen kohilla auton alla.
Sprintterillä matka taittuu.....
Sprinter+sprintsift vm04
Sprinter+sprintsift vm04
Viton lämmityksestä
Kiitos näistä tiedoista. Lisäksi muualta selvisi, että tankissa täytyy olla vähintään 15 litraa löpöä ja ulkolämpötilan alle +5 astetta. Noh. Viikonloppuna oli jo selkeästi pakkasen puolella ja tankki puolillaan, joten napautin tuon lämmittimen toiveikkaana päälle. Vaan ei mitään - kymmenen minuuttia jaksoin odotella jotain tapahtuvaksi. Punainen valo syttyy katkaisijaan, mutta se ei vielä kauheasti lämmitä.
Sulakerasiasta yritin katsella tilannetta, mutta manuaali ei käytä samaa termiä sulakerasian opastuksessa kuin laitteen opaskirjassa. Lisälämmittimen sulake nyt joka tapauksessa puuttuu, mutta sitä tuossa ei kuulukaan olla. Osaako kukaan sanoa, mikä sulake tuota "automaattista lisälämmitintä" suojelee? Ja miten tuon laitteen vian paikallistamisessa tulisi edetä? Ilmeisesti tuossa on joku hehkutulppa - miten hehkutulpan elinvoima on todettavissa? Onko tuosta laitteesta niin paljon hyötyä, että sen toimivaksi saattamiseen kannattaa panostaa? Se siis vain puhaltaa lämmintä hyttiin - ei nopeuta moottorin lämpenemistä?
Ja sellainen kysymys, että kuinka nopeasti moottorin lämpöjen tulisi nousta talvikeleillä? Noin 10 kilsaa saa ajella nollakeleillä (ilman lohkolämmitystä) ennen kuin viisarissa näkyy liikettä eli ennen kuin päästään 40 asteeseen. Lämmintä tosin hönkii hyttiin ennen tuota, itse asiassa hämmästyttävän nopeasti. Ja kesäkelien hieman vajaata 80 astettta ei kylmemmillä keleillä saavuteta lainkaan, vaan lämmöt jäävät noin 60 asteeseen. Onkohan termostaatti jumissa?
Onko muut vitoilijat laittaneet pahvia tms. etusäleikön taakse? Tuossa puskurissahan on kaksi melko isoa reikää myös - oletteko tukkineet myös nämä? Haeskelin mm. KL:n sivuilta tehdasvalmisteista "peittoa", mutta en löytänyt - osaako kukaan sanoa, myydäänköhän näitä missään? Ja onko keulan peittäminen hyödyllistä?
Muuten Vito on ollut ihan mukava peli myös ensimmäisillä talvikeleillä. Tuulilasin pyyhkijät ja tuulilasi uusittu, joten sohjossakin näkyvyys hyvä. Ja ilmeisesti hieman suuremman massan vuoksi keskinkertaiseksi TM:n testeissä (17/2006) arvioidut kitkarenkaatkin (Dunlop Winter Sport M3, 225/55-17) toimivat oikein hienosti, paremmin kuin Nokian RSI:t vaimon Astrassa.
Sevye
Sulakerasiasta yritin katsella tilannetta, mutta manuaali ei käytä samaa termiä sulakerasian opastuksessa kuin laitteen opaskirjassa. Lisälämmittimen sulake nyt joka tapauksessa puuttuu, mutta sitä tuossa ei kuulukaan olla. Osaako kukaan sanoa, mikä sulake tuota "automaattista lisälämmitintä" suojelee? Ja miten tuon laitteen vian paikallistamisessa tulisi edetä? Ilmeisesti tuossa on joku hehkutulppa - miten hehkutulpan elinvoima on todettavissa? Onko tuosta laitteesta niin paljon hyötyä, että sen toimivaksi saattamiseen kannattaa panostaa? Se siis vain puhaltaa lämmintä hyttiin - ei nopeuta moottorin lämpenemistä?
Ja sellainen kysymys, että kuinka nopeasti moottorin lämpöjen tulisi nousta talvikeleillä? Noin 10 kilsaa saa ajella nollakeleillä (ilman lohkolämmitystä) ennen kuin viisarissa näkyy liikettä eli ennen kuin päästään 40 asteeseen. Lämmintä tosin hönkii hyttiin ennen tuota, itse asiassa hämmästyttävän nopeasti. Ja kesäkelien hieman vajaata 80 astettta ei kylmemmillä keleillä saavuteta lainkaan, vaan lämmöt jäävät noin 60 asteeseen. Onkohan termostaatti jumissa?
Onko muut vitoilijat laittaneet pahvia tms. etusäleikön taakse? Tuossa puskurissahan on kaksi melko isoa reikää myös - oletteko tukkineet myös nämä? Haeskelin mm. KL:n sivuilta tehdasvalmisteista "peittoa", mutta en löytänyt - osaako kukaan sanoa, myydäänköhän näitä missään? Ja onko keulan peittäminen hyödyllistä?
Muuten Vito on ollut ihan mukava peli myös ensimmäisillä talvikeleillä. Tuulilasin pyyhkijät ja tuulilasi uusittu, joten sohjossakin näkyvyys hyvä. Ja ilmeisesti hieman suuremman massan vuoksi keskinkertaiseksi TM:n testeissä (17/2006) arvioidut kitkarenkaatkin (Dunlop Winter Sport M3, 225/55-17) toimivat oikein hienosti, paremmin kuin Nokian RSI:t vaimon Astrassa.
Sevye
Re: Viton lämmityksestä
Kyllä siitä hyötyä on. Se lämmittää juurikin moottorin jäähdytysnestettä ja sitä kautta nopeuttaa kabiinin lämpeämistäkin. Ilman sitä moottori ei talvikelissä lämpene oikeastaan koskaan normaalilämpöiseksi ja kovimmilla pakkasilla on kuskillakin kylmä.sevye kirjoitti:Onko tuosta laitteesta niin paljon hyötyä, että sen toimivaksi saattamiseen kannattaa panostaa? Se siis vain puhaltaa lämmintä hyttiin - ei nopeuta moottorin lämpenemistä?
Firman pakussa on ainakin korjattua useaan otteeseen tuota eberiä, välillä itse laite on ollut rikki ja välillä puolestaan joku sähköpuolella on temppuillut. Viime talvena se muistaakseni toimi, mutta tänä syksynä se on jälleen ihan hiljaa. Ihmekös tuo, kun noita lämmittimiä yleensä kehotetaan kesälläkin käynnistelemään etteivät käytön puutteesta suutu. Mutta millä sitä käynnistelet kun nerokas laite vaatii sen tarpeeksi alhaisen lämpötilan käynnistyäkseen.

Keulan ilma-aukkojen suojaus on melko helppoa, tosin se vaatii hieman viitseliäisyyttä. Tein vuonna 2000 ostettuun CDi vitoon suojat uudekseltaan. Puskurin alemman ison aukon voi peittää kokonaan ympärivuotisesti, samoin kuin kuljettajanpuolen ylemmän aukon. Ollaan vedetty kesällä traileria ja ei ole ollut ongelmia lämmön kanssa. Tein peitelevyt puskurin takapuolelle muovipintaisesta pellistä ja ne eivät näy päälle päin. Kiinnitys ruuveilla ja uretaaniliimalla. Lisäksi maskin taakse kannattaa tehdä suoja esim 6mm kovalevystä (muotoillaan tiiviiksi) siten, että alapää tiputetaan puskurin taakse tehtyyn hahloon ja yläpää jätetään maskin ja lukkopellin väliin. Näin tämä suoja on nopea asentaa ja poistaa, koska tarvii irroittaa vain maskin yläruuvit. Ahtoilmanjäähdyttimen aukko jätetään avoimeksi. Kyllä moottorin lämmöt pitäisi nousta 87 asteeseen.
Samalla tehtiin moottorin alle suojalevy alumiinipellistä. Alkaa puskurin reunasta ja menee vähän etuakselin takapuolelle. Aika helppo kiinnittää kun apurungossa on valmiina 8mm reikiä, joihin voi niitata M6 ankkurimuttereita. Edestä tietenkin puskurin alareunaan kiinni. Tarvii tehdä vain yksi pokkaus ja vaihteiston kannattimelle reikä + öljytulpan reikä, mikäli vaihtaa öljyt alakautta.
Samalla tehtiin moottorin alle suojalevy alumiinipellistä. Alkaa puskurin reunasta ja menee vähän etuakselin takapuolelle. Aika helppo kiinnittää kun apurungossa on valmiina 8mm reikiä, joihin voi niitata M6 ankkurimuttereita. Edestä tietenkin puskurin alareunaan kiinni. Tarvii tehdä vain yksi pokkaus ja vaihteiston kannattimelle reikä + öljytulpan reikä, mikäli vaihtaa öljyt alakautta.
Viimeksi muokannut janimat, Ke 08.11.2006 08:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 09.10.2006 11:02
- Paikkakunta: Pyhäselkä
Eberi ei käynnisty kellolla
Osaako joku auttaa tällaisessa pulmassa: Vitossani on eberi, joka käynnistyy lisälämmityskytkimestä kojelaudassa (pörinä kuuluu ajossa), vaan eipä käynnisty kellolla. Kello on toki ajastettu oikein. Siinä on myös manuaalinen käyttökytkin, jota painamalla lämmittimen pitäisi lähteä pöhisemään, ja sitäkin on testattu. Tuuletin humahti kymmenisen sekuntia, mutta sitten: ei mitään. Ajastimen aika juoksee, mutta lämmitin ei käynnisty. Missä vika?
Joku väitti, että ko. Vito-yksilössä (=bussi) olisi kaksi eberiä, toinen olisi sisätiloille ja toinen koneelle, ja nyt siis toinen olisi huoltoa vailla... Ihmettelen vain, olisiko niillä silloin erillinen vesikiertokin... Onko kukaan kuullut tällaisesta?
Joku väitti, että ko. Vito-yksilössä (=bussi) olisi kaksi eberiä, toinen olisi sisätiloille ja toinen koneelle, ja nyt siis toinen olisi huoltoa vailla... Ihmettelen vain, olisiko niillä silloin erillinen vesikiertokin... Onko kukaan kuullut tällaisesta?
****************************
Vito 110CDI -03 > 500tkm
****************************
Vito 110CDI -03 > 500tkm
****************************
Tähän vanhaan aiheeseen liittyen tarttisin vähän neuvoja. Mullakin on saksantuonti-Vitossa (W638 112 CDI)tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin (eeperi?), mutta ei ollenkaan kellokytkintä, vaan ainostaan tuo kojelaudassa oleva kännistysnappula. Kuinka helppo olisi tuo ajastinkello laittaa siihen ja onkohan Vitossa jo valmiiksi johdotettu jotain sitä varten? Kaikki info otettan kiitollisena vastaan.
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Eberi on tosiaan vakiovaruste ainakin CDI-vitoissa, mutta esilämmitysmahdollisuus ja ajastin ovat olleet aina lisävarusteita. Itse kysyin viime syksynä eräästä lämppärihuollosta tuota ajastinhommaa ja ilmottivat hinnaksi 800 euroa asennettuna, joten eipä tarvinnut sille pajalle poiketa. Tuosta löytyy ohjetta TI-asennukseen http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55245
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin
Mistä tietää onko ajastusta?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin
Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappullaMane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin
CDI203 kirjoitti:Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappullaMane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Ohjekirjassa sanotaan että ajastimet tulee monitoimi näytölle.
Kyseessä on Vito vm 2004
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin
Niin jos kysessä on eri auto kuin tuolla alussa mistähän senkin olisi voinnut tietääMane666 kirjoitti:CDI203 kirjoitti:Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappullaMane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Ohjekirjassa sanotaan että ajastimet tulee monitoimi näytölle.
Kyseessä on Vito vm 2004

kuun asenosta kenties
ja siinä on alkuperäinen lämmitin ajastuksella
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin
Joo se jäi laittamatta ku oike osaa käyttää tätä chattia viel
Se on alkuperänen mut en saa ohjeitten mukaan ajastusta
Monitoimi näytölle vai onko näitä malleja missä ei oo ajastusta ollenkaan?
Se on alkuperänen mut en saa ohjeitten mukaan ajastusta
Monitoimi näytölle vai onko näitä malleja missä ei oo ajastusta ollenkaan?