124 diesel Farmari hyvä vaihtoehto??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vieras

124 diesel Farmari hyvä vaihtoehto??

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tarkoitus olisi ostaa kunnon käyttö farmari. Joten 124 diesel farmari kuulostaisi hyvältä.
Jos jotkut joilla on kokemuksia tai muuten vaan neuvoja/tietoja jakaa kuten mihin kannattaa kiinnittää huomiota osto tilanteessa tai jotain muuta niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta.
Kehuja sekä risuja farmarista olisi hyvä kuulla.

kiitos näin etukäteen jo :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

käännetääs näin päin, eli onko sulla monta eri merkkiä minkä väliltä meinaat valita?
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Re: 124 diesel Farmari hyvä vaihtoehto??

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Kelju K. Kojootti kirjoitti:Tarkoitus olisi ostaa kunnon käyttö farmari. Joten 124 diesel farmari kuulostaisi hyvältä.
Jos jotkut joilla on kokemuksia tai muuten vaan neuvoja/tietoja jakaa kuten mihin kannattaa kiinnittää huomiota osto tilanteessa tai jotain muuta niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta.
Kehuja sekä risuja farmarista olisi hyvä kuulla.

kiitos näin etukäteen jo :D
Farkuissahan on kaikissa tuo laadukas peränkorkeuden autom. hydr.
säätö. Kallis korjata jos vialla.

Tutki tarkasti , kuuntele narinat ja kolinat. Forumilta löytyy opastusta. Etsi asiantuntija avuksi jos epäröit omia aistejasi.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jos pitää isosta vakaasta autosta, jossa on tarpeeksi tilaa tavaroille ja ihmisille niin W124 on hyvä valinta. Itse olen sitä mieltä, että 300D:ssä on jo riittävästi voimaa 12- tai 24- venttiilisenä viemään isoa koppaa. Pienemmät koneet ainakin dieselinä on hiukan puhdittomia tietysti jos on rauhallinen kuski eikä pienestä "laiskuudesta" häiriinny niin siitä vaan.

Turbodieselit 250 ja 300 ovat jo suht ripeitä kulkemaan samoin 300 bensa. Pienemmistä bensakoneisista ei ole kokemuksia.

Pari kpl 300TD olen hakenut tänä vuonna saksasta ja kummassakaan ei ole ollut isompaa murhetta. Kulutusosia kuten suodattimia, öljyjä, hehkutulppia, akut, talvirenkaat, lohkolämmittimet olen joutunut ostamaan, mutta silti saksasta hakemiselle on jäänyt vaivanpalkkaa.

Autoa valitessa kannattaa halvimmat vaihtoehdot unohtaa ellei halua projektia. Vapaasti hengittävät koneet on vahvoja, mutta silti kannattaa selvitellä huoltohistoriaa.
Heikoin lenkki taitaa olla kansi, joka saattaa haljeta jos auto sammutetaan aina kovan ajon jälkeen heti eikä lämpöjen anneta tasaantua. Kannen halkeamaa on vaikea todeta jos se on pieni, mutta kannattaa kuunnella konetta tyhjäkäynnillä kuumana sekä kylmänä. Käynnin pitää olla tasaista ja ylimääräisiä ääniä ei saa kuulua. Kylmänä ääni tietysti on kovempi ja terävämpi, mutta kone ei saa ontua.
Jäähdytysjärjestelmään ei saa muodostua painetta ja vesi ei pidä olla öljyistä.
Öljyntäyttökorkissa ei saa olla vaaleata töhkää.

Öljytikun reijästä näkee hyvin koneen huohottamisen, jos huohottaa paljon saattaa olla jossain sylinterissä paljon ohivuotoa tai huohotin on tukossa. Samoin suuren ohivuodon huomaa kylmänä ontuvasta tyhjäkäynnistä sekä valkeasta savusta pakoputkesta.

Enemmän ajetut savuttavat yleensä vähän aina ja musta savu täysillä kiihdytettäessä johtuu yleensä kuluneista suuttimista tai siitä että syöttöä on lisätty.

Diesel moottoreiden venttiilinkumit on yleensä pitkäikäisiä toisin kuin bensa mersuissa, joten jos savu on dieselissä sinistä koneremonttiin saa varautua - yleensä kallis lysti kun pelkkien venttiilinkumien vaihdolla tuskin selviää.

Kori alustaltaan ei ole paha ruostumaan. Takalikasuojien kaaret etupäästä taitaa olla korin heikoin kohta. Ovet varsinkin kuskipuolen ovi alasaumastaan on usein pehmyt.

Vaihdelaatikosta ja perästä ei saa kuulua mitään ylimääräisiä ääniä. Mersun automaatti kuuluu vähän nykäistä vaihdolla 1 -> 2 muut vaihteet kutkeytyy pehmeämmin. Luistoa ei saa esiintyä millään vaihteella. Automaatin oljyä kannattaa myös tarkastella ja haistaa ettei se haise palaneelle. Muuten on laatikkoremontti tiedossa.
Voimansiirrosta ei saa kuulua kolahduksia suuntaa vahdettaessa muuten on löysää kardaanissa tai perässä.

Mersu on hiljainen auto ja siitä ei kuulu mitään sivuääniä normaaliajossa jos se on kunnossa. Yleisilme autosta kertoo paljon. Kilometrimäärä ei syö niinkään autoa kuin huono ylläpito.

Todellista kilometrimäärää voi arvioda esim vilkun viiksestä ja katkaisijoista - alkavat kiiltää n. 250tkm.

Siinä muutamia asiota joita nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Niin joo hintatasosta saksassa 2000 - 13000 EUR ja suomessa 7000 - 26000 EUR riippuen kunnosta ja vuosimallista.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no huh , tuosta ylemmästi pitäisi saada yleisohje jonnekin tiedotus osastolle :wink:
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

farkku

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Olen liikkunut Saksassa 250 moniventtiili turboton eli 83kw voimaa ja kulki yli 185 ,että varmaan kerkee suomessakin . Takatilan verho on hyvä ja toimiva laite. Luiston valvonta olis hyvä olla täällä suomessa.

Terveisin Jamppa
mersuja on
JF
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 19.11.2003 10:07
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja JF »

Jamppa, luulisin tietäväni mitä yksilöä tarkoitat...
Viimeksi muokannut JF, Ti 16.03.2004 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: farkku

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jamppa kirjoitti:Olen liikkunut Saksassa 250 moniventtiili turboton eli 83kw voimaa ja kulki yli 185 ,että varmaan kerkee suomessakin . Takatilan verho on hyvä ja toimiva laite. Luiston valvonta olis hyvä olla täällä suomessa.

Terveisin Jamppa
mersuja on
Kaverille juuri hommattiin Saksasta -96:nen tuollainen ja olleessaan mun kanssa puhelimessa päästeli baanalla mittarin mukaan 195. Kyllä sillä ihan hyvin kerkeää, vaikkei mikään varsinainen raketti olekaan kiihtymään, ainakaan automaattina.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:D ak,suuret kiitokset vaivannäöstä! :D
tämmöistä tietoo juuri kaipasin!
jos kellään tulee mieleen jotai muuta niin antaa palaa vaan.
Vastaa Viestiin