Missähän mahtaa olla vika?
Viton meno hyytyy välillä
Viton meno hyytyy välillä
Kyseessä on -99 110D Vito. Kun lähdet pihasta, niin auto lähtee ihan mukavasti ja turbokin herää mukaan. Kun sitten löysää liikennevaloihin ja lähtee liikkeelle, niin meno on kuin turbo olisi tipahtanut pois. Ongelma esiintyy satunnaisesti siten, että joskus meno on verkkaista pihasta lähtien ja toisena päivänä ongelmaa ei esiinny ollenkaan.
Missähän mahtaa olla vika?
Tämä taitaa olla viimeisiä Vitoja ilman CDI konetta.
Missähän mahtaa olla vika?
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mikäli värkissä on tämän näköinen moottori, eli EGR härdelliä ja alipaineella ohjattu ahdin...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 596#132596
Alipaineongelma, alipaineella ohjattaneen turbon porttia.
Tuon aiheuttaja on helppo paikallistaa, haet kaksi painemittaria, joista ainakin toisessa on alipaineasteikko (tai pelkkä alipainemittari). Toinen kiinni ahtopaineeseen ja toinen kiinni hukkaportille menevään letkuun.
Sitten seuraat mitä noille paineille tapahtuu. Tehon kadotushan tulee käytännössä siitä kun ahtopaine häviää, tai tieto siitä ruiskutuspumpulla ja ruiskutusta vähennetään maksimista.
Mittareiden avulla päättelet häviääkö ahtopaine sen takia, että alipaine häviää vai yrittääkö ahdin pitää ahtopaineen mutta se ei vain pysy.
Tarkastettavia kohtia:
- Alipaineletkut, kuvassa mokkuloissa 1,2,3 sekä MAP anturi (kuvan ylälaidassa)
- turbolle menevä letku
- ruiskutuspumpulle menevä letku
- Satunanisia ahtovuotoja ? (coolerin ala- ja yläletkun klemmari)
- Alipaineletkut ajovaloissa / virtalukolla / ruiskutuspumpun sammuttimella
Siitä noin alkuun...
Onhan suodattimet huollettu (ilman- ja polttoaine).
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 596#132596
Alipaineongelma, alipaineella ohjattaneen turbon porttia.
Tuon aiheuttaja on helppo paikallistaa, haet kaksi painemittaria, joista ainakin toisessa on alipaineasteikko (tai pelkkä alipainemittari). Toinen kiinni ahtopaineeseen ja toinen kiinni hukkaportille menevään letkuun.
Sitten seuraat mitä noille paineille tapahtuu. Tehon kadotushan tulee käytännössä siitä kun ahtopaine häviää, tai tieto siitä ruiskutuspumpulla ja ruiskutusta vähennetään maksimista.
Mittareiden avulla päättelet häviääkö ahtopaine sen takia, että alipaine häviää vai yrittääkö ahdin pitää ahtopaineen mutta se ei vain pysy.
Tarkastettavia kohtia:
- Alipaineletkut, kuvassa mokkuloissa 1,2,3 sekä MAP anturi (kuvan ylälaidassa)
- turbolle menevä letku
- ruiskutuspumpulle menevä letku
- Satunanisia ahtovuotoja ? (coolerin ala- ja yläletkun klemmari)
- Alipaineletkut ajovaloissa / virtalukolla / ruiskutuspumpun sammuttimella
Siitä noin alkuun...
Onhan suodattimet huollettu (ilman- ja polttoaine).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Oli hyötyä auton toimintaan tänne kirjoittelusta. Ei ole hyytynyt kertaakaan viime kirjoittelun jälkeen. Ei taida olla letkuvika, kun esiintyy satunnaisesti.
Kävin katsastamassa auton. Otti kierroksia 4850. Katsastusmies tuumi, että mahtaako siellä olla kaikki kunnossa, kun ottaa näin "paljon" kierroksia. Savutusarvo vain 1 luokkaa. Käsijarrusta jäi kiinni. Onko muuta vinkkiä, kuin purkaa kaikki pois ja varmistella osien liikkuminen?
Kävin katsastamassa auton. Otti kierroksia 4850. Katsastusmies tuumi, että mahtaako siellä olla kaikki kunnossa, kun ottaa näin "paljon" kierroksia. Savutusarvo vain 1 luokkaa. Käsijarrusta jäi kiinni. Onko muuta vinkkiä, kuin purkaa kaikki pois ja varmistella osien liikkuminen?
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37



