Viton meno hyytyy välillä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viton meno hyytyy välillä

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Kyseessä on -99 110D Vito. Kun lähdet pihasta, niin auto lähtee ihan mukavasti ja turbokin herää mukaan. Kun sitten löysää liikennevaloihin ja lähtee liikkeelle, niin meno on kuin turbo olisi tipahtanut pois. Ongelma esiintyy satunnaisesti siten, että joskus meno on verkkaista pihasta lähtien ja toisena päivänä ongelmaa ei esiinny ollenkaan.

Missähän mahtaa olla vika? :roll: Tämä taitaa olla viimeisiä Vitoja ilman CDI konetta.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Takertaisko turbon painerasia/hukkaportti ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli värkissä on tämän näköinen moottori, eli EGR härdelliä ja alipaineella ohjattu ahdin...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 596#132596

Alipaineongelma, alipaineella ohjattaneen turbon porttia.

Tuon aiheuttaja on helppo paikallistaa, haet kaksi painemittaria, joista ainakin toisessa on alipaineasteikko (tai pelkkä alipainemittari). Toinen kiinni ahtopaineeseen ja toinen kiinni hukkaportille menevään letkuun.

Sitten seuraat mitä noille paineille tapahtuu. Tehon kadotushan tulee käytännössä siitä kun ahtopaine häviää, tai tieto siitä ruiskutuspumpulla ja ruiskutusta vähennetään maksimista.

Mittareiden avulla päättelet häviääkö ahtopaine sen takia, että alipaine häviää vai yrittääkö ahdin pitää ahtopaineen mutta se ei vain pysy.

Tarkastettavia kohtia:
- Alipaineletkut, kuvassa mokkuloissa 1,2,3 sekä MAP anturi (kuvan ylälaidassa)
- turbolle menevä letku
- ruiskutuspumpulle menevä letku
- Satunanisia ahtovuotoja ? (coolerin ala- ja yläletkun klemmari)
- Alipaineletkut ajovaloissa / virtalukolla / ruiskutuspumpun sammuttimella

Siitä noin alkuun...

Onhan suodattimet huollettu (ilman- ja polttoaine).
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Oli hyötyä auton toimintaan tänne kirjoittelusta. Ei ole hyytynyt kertaakaan viime kirjoittelun jälkeen. Ei taida olla letkuvika, kun esiintyy satunnaisesti.

Kävin katsastamassa auton. Otti kierroksia 4850. Katsastusmies tuumi, että mahtaako siellä olla kaikki kunnossa, kun ottaa näin "paljon" kierroksia. Savutusarvo vain 1 luokkaa. Käsijarrusta jäi kiinni. Onko muuta vinkkiä, kuin purkaa kaikki pois ja varmistella osien liikkuminen?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Säädä ensin sieltä jarrulevyn reijästä kengät lähemmäksi.
Jos ei auta niin todennäköisesti joudut kengät uusimaan.
Viton seisontajarru on tehoton, kuuluu malliin :D .
Vastaa Viestiin