Turbo vuotaa öljyä!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

124 Dturbon vakioahdin kkk24 vuotaa öljyä!! öljyvoitelu putkistoon vaihdettu tiivisteet...ei pitäisi sieltä valskata :roll:
Elikkäs minkälainen homma tuo kaikenkaikkiaan on? Tarkotuksena on vaihtaa vaan tiivisteet ja nehän onnistuu itsekkin vaihtaa.. vai onko viisainta huollaattaa kokonaan kaikki tarpeellinen ammattilaisella.. Yleensä mitä tärkeää huomioida rempassa..??
Kertokees kokemuksia?

Haulla ei juuri tätä tietoo...Kiitosta etukäteen!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistä, miten ja minne se vuotaa öljyä ?

Kuluneet laakerit, näkyy yleensä päittäisvälyksenä, aiheuttavat tyypillisesti samalla öljyn kulkeutumista kompressori- tai turbiinipesiin. Turbo on tällöin ns. "valmis". Korjauksena lienee yleensä ahtimen täydellinen huolto laakerinvaihtoineen, sisältäen kaiken tarpeellisen.

Ei niitä itse kannata yrittää korjata jos hyvän haluaa.

Toinen tyypillinen ongelma jälkiahdetuissa ja vastaavissa teeseitse virityksissä on paluuöljyputken huono toteutus, joka aiheuttaa öljyn "tulvimista" edellä mainittuihin pesiin.

Kolmas tyypillinen juttu on liiallinen öljymäärä jolloin taas käy kuten edellä on kuvattu, koska öljy ei pääse vapaasti valumaan öljypohjaan.

Mikäli se vuotaa öljyä ulospäin (ei siis paine- taipakoputkistoon) onkohan vika öljynpaluuputken tiiveydessä, se ei ole kovinkaan nerokkaasti toteuttu mersussa. Siellä on semmonen metalliholkkisysteemi, jossa on kumirenkuloita tiivisteinä...ja tokihan se ahtimella oleva laippakin voi vuotaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kyllä se ulospäin vuotaa siitä laipan kohilta.. Öljynpaluu putkeenkin vaihoin o-renkaat..juu sellanen holkki sydemi... ja paperi tiiviste tuli ahdin päähän ja tuliko se vielä lohkoonkin.. ei mikää paras toteutus kyllä :roll:
Turbo pelaa kyllä normaalisti.. Eli siellä on vielä joku tiiviste laipan välissä??

Löytyneeköhän räjäytys kuvia jostai..helpottaa veholla asioiminen.. :roll:

Turbon mallihan on kkk24?? muistelin ainakin :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistä laippoihin semmosta bilteman arkista leikattavaa paksumpaa tiivistettä. Niihin paluuputken o-renkaisiin laitat reilusti hylomar sininen "mömmöä", pelkät renkaat eivät pidä öljyä ja siinäkin huolellinen puhdistus asenuksen yhteydessä. Paras tulee jos tekisi koko paluuputken silikoniletkusta, jos se muutoin onnistuu. Eli ensin laippa, siihen hitsattuna metalliputkea sopivasti 5...10 cm, sitten silikoniputkea ja se öljypohjaan tai minne se meneekin siinä.

Ne ohuet paperitiivisteet käsittääkseni pitäisi liimata paikalleen ja huolella. Siinä tulossahan on täysi öljynpaine eli monta, muutama baria. Turbopajalta varmaanki saisi sellaisen kunnollisen tiivisteen siihen.

...niin ja koneessahan ei sitten ole liikaa öljyä.

Se on aika vaativa tuo ahtimen ympäristö putkille ja tiivisteille, kun se elää ja värisee lämpöjen vuoksi ja tuntuu, että aina ne vain alkavat vuotamaan.

En siten tiedä jos ahdin on jotenkin kulunut niin väljäksi, että se öljy hupsahtaa sieltä liian nopeasti läpi ja kerää painetta paluuputkeen, jotta mistäs sen tietää.

Päittäisvälystä jos ei ole niin ei syytä huoleen.

Ole kuitenkin tarkkana itse tehtyjen tiivisteiden kanssa, ettei turbon öljutuloon pääse mitään nöyhtää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kävin veholta tilaamassa tiivisteet turbon laipalle ja niitä o-renkaitakin on tulossa niihin putkiin.. Pitääpä kattoo välykset..kun ahtimen nostaa pöydälle.
Jenkki mallissa on toi ahtimen asettelu erilainen kuin emu malleissa.. Liekkö turbokin erilainen..
Missä kilsoissa 124 turbot alkaa olla finalissa??

Kiitos vinkeistä!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Miten se eroaa euro-mallista?
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Näin asiaa sivuten ja topikkia lainaten sarja tyhmiä kysymyksiä.
Katsotaanko turpon päittäisvälys ihan vaan akselin päästä?
Onko väliä kummasta päästä?
Millainen välys on vielä välttävä?
:roll:
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toinen sormi akselin toiseen päähän ja toisen käden sormi toiseen päähän ja tökitään edes takaisin. Jos tuntuu reilusti välystä, oliskohan joku milli, niin sitten se on jo paha.

Hyvässä ahtimessa ei ole juurikaan, ei oikeastaan ollenkaan, sormin havaittavaa välystä. Tarkemmin sitä voi varmaankin tutkia ja mitata heittokellolla, mutta noissa noin neljässä ahtimessa joita ole sormeillut sen väljyyden on hyvin tuntenut sormipelillä, sanotaanhan että paras tulos tulee sormipelillä. Ja sen ehjän ahtimen on kanssa tuntenut sormipelillä, jotta onpas tiukka kun ei sormi liiku :lol: .

Mikäli ahdin on ollut käyttämättönä pitkään ja vieläpä laakeri ilman öljykylpyä, niin sitten se laakeri voi olla jämähtänyt ja ei saa mennä halpaan...

Se pitäisi varmaan aina täyttää öljyllä ja tukkia kanavat kun sen ahtimen jättää hyllylle huilaamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mika.T kirjoitti:Miten se eroaa euro-mallista?
Ahdin on jotenki vähän eri kohassa.. itsellä kun on tuo pakokaasun takaisin kierrätys hässäkkä tuossa.
Onkos euro malleissa? takaisinkierrätystä olleskaa :roll: Tuossa voi olla se eroavaisuus..veekkaisin. :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulen että EGR on tullut pakosta kaikkiin dieseleihin kun euro3 on tullut voimaan, eli ainakin 99 malleissa pitäisi olla järjestään EGR.

_"Luulen"_

...mutta silloin ei taideta puhua enää 124:sta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

-95 220d on egr (toiminut minun omistus aikana 5 tuntia)
-98 110d vito ei ole egr onneksi
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Reimpo kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Miten se eroaa euro-mallista?
Ahdin on jotenki vähän eri kohassa.. itsellä kun on tuo pakokaasun takaisin kierrätys hässäkkä tuossa.
Onkos euro malleissa? takaisinkierrätystä olleskaa :roll: Tuossa voi olla se eroavaisuus..veekkaisin. :roll:
On niissä eri ahtimet, koska jenkkimallissa on aivan erilainen pakosarja (mysteeri) tulee 6-sylinteriltä yhdellä kerääjällä ja turbo roikkuu sen päässä.
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

Rupesin tota veskolan "kokeilemis"juttua lukemaan ja täyty oikein varmistaa että on MB-turbo sivustoilla :shock: "laita toinen etusormi toiseen reikään ja se toinen sinne toiseen,sitten alat heilutella ja kyllä äänestä kuulee jos kone on kunnossa"Asiantuntevaa sanoisin,ja asentajanhanskojahan ei kans pidä unohtaa jos on vaikka pakopuolelle jäänyt karstaa :roll:
Autosporting
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

^ :o ..kaikkee sitä täälläki kuulee :D :D
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mitkä liikkeet myy turboon tiivisteet?

Vuoto paljastui! painepuolen kierukka kun otetaa siitä laipasta irti niillä 13mm kanta(lyhyet pultit) muistaakseni7kpl..sen alta löytyy ohut paperi halk.n90cm tiiviste.. oikia sanasto vähä hukassa. kuvat kun laittaa selekeentyy kummasti..

Toiseksi autossani on Garretin turbo..eikös se ole kkk k26 mikä nuissa alkup. om603turbossa on :roll:
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

joo-o. Omassa 300sdl:ssäkin on garretin ahdin. Ilmeisesti jenkki malleissa taitaa olla tuo garretti kaikissa.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Ilmankos..ja auto on jenkki mallia!
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Itelläkin alkanut oma ajokki merkkaamaan reviiriään. Ostin auton vasta, edellinen omistaja oli tehnyt kaniseremontin ja epähuomiossa laitanut liikaa öljyä koneeseen, ei kuitenkaan järkyttäviä määriä. Alunperin luulin, että kone on huohottanut ylimääräiset pois, ja kun huohtinletku meni ilmanputsarilta turbolle menevään putkeen, luulin että öljyt ovat menneet turboon ja sieltä jotenkin hukkaportin kautta ulos, koska hukkaportti oli öljyinen, kun taas kaikkialla muualla oli kuivaa. Huohtinletku on nyt siirretty, että menee suoraan maahan, eikä turboon. Mutta hukkaportti jatkaa vieläkin kastumistaan öljystä, joten olisikohan mahdollista, että turbon paluuputki vuotaa, sillä sehän on aivan hukkaportin yläpuolella? Auto on tosiaan W124 300DT -89 alkuperäinen 3.0l turbodiesel.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re:

Viesti Kirjoittaja S202 »

VMG kirjoitti:Rupesin tota veskolan "kokeilemis"juttua lukemaan ja täyty oikein varmistaa että on MB-turbo sivustoilla :shock: "laita toinen etusormi toiseen reikään ja se toinen sinne toiseen,sitten alat heilutella ja kyllä äänestä kuulee jos kone on kunnossa"Asiantuntevaa sanoisin,ja asentajanhanskojahan ei kans pidä unohtaa jos on vaikka pakopuolelle jäänyt karstaa :roll:
No mitähän sä selität? Jos et ymmärrä miten turbon väljyyden voi nopeesti testata niin oleppa huutelematta :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

S202 kirjoitti:
VMG kirjoitti:Rupesin tota veskolan "kokeilemis"juttua lukemaan ja täyty oikein varmistaa että on MB-turbo sivustoilla :shock: "laita toinen etusormi toiseen reikään ja se toinen sinne toiseen,sitten alat heilutella ja kyllä äänestä kuulee jos kone on kunnossa"Asiantuntevaa sanoisin,ja asentajanhanskojahan ei kans pidä unohtaa jos on vaikka pakopuolelle jäänyt karstaa :roll:
No mitähän sä selität? Jos et ymmärrä miten turbon väljyyden voi nopeesti testata niin oleppa huutelematta :roll:
Ei oo totta :D lues pikkusen rennommin!
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja S202 »

No jotenki tosikon oloisesti oli VMG kirjottanu :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

S202 kirjoitti:No jotenki tosikon oloisesti oli VMG kirjottanu :D
Älä nyt, kuus vuotta vanha juttu :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toki olis voinu hieman päivänmääriä kattoa :oops: :D
S124 300TE
W124 300D
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Lainaillaampa vanhaa ketjua. Potilas 290tdt jossa ahdin hikoilee öljyä ja näyttää olevan myös ahtoputkessa. Tiedän että ahtoputkessa on aina jonkun verran mutta turbon ei kuuluisi vuotaa öljyä. Voiko tuo paluukierron putki olla tukossa tai osittain tukossa? Autolla menty 428 000 ...toisaalta kannattaako näihin uhrata kaloreita vaan hommaa sen KKK K14 föönin ja joustoputkesta downpipe...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Turbo vuotaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja etrade »

Eiköhän se vakio Garretti ole jo aika väljä?

Tuo on sieltä Latviasta, mutta ne haluaa vaihdos vanhan. Käykö niille Garret vaihdos?

http://www.ebay.com/itm/Mercedes-G300-T ... 3f226c5f26" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin