202 takajarrupalat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pytty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 17.01.2007 03:30

202 takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja pytty »

Kuinka sen tapin saa irti särkemättä kovin paljoa, yksi tappi menee läpi ja se ei irtoa . Ruostunut tms kai se on, ja arvaan että sen toisessapäässä on sellanen osa siinä tapin ympärillä, joka painuu vähän kasaan kun pienempään reikäänsä menee- tiosinsanoen jousi sokka tms ? Vai onko ?

Mutta kun ei irtoa, ja meinaan että jos hakkaa siihen tapin päähän liikaa, niin eikös se leviä, ja sitten ainakaan ei saa pois ?
Vaarana varmaankin on myös koko jarrusatulan hajoominen, jos lohkeaa pala. Kuin kovaa sitä uskaltaa paukuttaa, tai onko joku niksi tuossa ?

Auto tuolla pihalla rangas irti :roll: Pajalle vietävä ja lämmiteltäväkö ?

Vaihoin takalevyt ja kengät jo, ja arvaako takapenkin alta vääntää sitä käppärivaijeri juttua mihinsuuntaan, ei ole vaijerit ollenkaan nyt paikallaan, kun ei yllä .

Laitoin säädöt rummussa sillai juuri ja juuri ottamaan, ja siellä on kaikki kunnossa, osat liikkuu varmasti oikein ja mikään ei jumi , edes se levittäjäkään - niin vaijeri sit ei yllä ?

Pakko oli irrottaa ne , että saa rymmut kiinni - eli tuo pitäs saada löysättyä sieltä penkin alta.

Haulla katoin, mutta ei sanottu mihinpäin kuusiokoloa väännetään, tai onko sillä väliä ?

Samoin haulla takajarrupala jutun kuvat jne tiedot oli joku poistanut ja ei oikein löytynyt tietoa ...
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Kyllä niihin tappeihin lämmittelykin auttaa, mutta itse tuossa syksyllä vaihtaessani huomasin, että kun lyö sitä tappia niin lyö tarpeeksi lujaa. Se pää menee lyttyyn kun sitä tarpeeksi monta kertaa liian hiljaa lyö. Jouduin omastani dremelillä hiomaan toisen puolen tapin sopivaksi, jotta mahtui reiästä ulos.

Toiselle puolelle ruiskuttelin tapin tuntumaan ruosteenpoistospraytä ja odottelin kahvitauon verran. Sitten muutama reilusti lujempi isku, mitä toisen puolen tappiin ja se oli hetkessä irti eikä pää ollut mennyt lyttyyn.

Ja jep, tapin ulommassa päässä on semmoinen rinkula, joka hoitaa jousivoimallaan osaltaan tapin paikallaan pysymisen.

Käsijarrun paloista ja säädöstä en osaa sanoa. Voin katsoa Alfamerin kirjasta, jollei joku muu kerkeä sinua ennen sitä neuvomaan.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
pytty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 17.01.2007 03:30

Viesti Kirjoittaja pytty »

Ja siis siihen pitää vaan tohtia paukasta kunnolla. Aattelin että heti lentää osa jarrusatulaa tapinmukana kun lyö :)
Mutta niin ka se on, osumista vaan vaatii . Pittä koittaa, hajoo tai ei . Kyselen sitten satulaa varaosapuolella jos hajotin :wink:

Joo pitää mennä koittamaan, tosin ei kyllä jaksaisi enää eikä huvittaisi. Tulee sisään, niin alkaa mukavasti raukasemaan ...

Kyl se varmaan selviää kanssa se käppärivaijeri juttu. Kiitokset vinkeistä jo etukäteen .
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

No niin, nyt ois uutta tietoa.

Penkin alta löytyy säätömekanismi, jonka epäkeskoa käännetään kuusiokoavaimella myötäpäivään kädellä mekanismista avittaen noin puoli kierrosta, kunnes pidätinjousi napsahtaa paikalleen epäkeskoon.
Nyt mekanismin pitäisi olla sellaisessa asennossa, että vaijerit ylettää. Kun vaijerit on paikoillaan, niin epäkeskon pidätinjousi vapautetaan.

Jos jätät homman huomiseen, niin käy nyt vielä jotain rasvaa ruiskimassa sinne tapin juureen molemmin puolin. Varo jarrupintoja, jottet rasvaa niitä :wink:

Ja kun lyöt, niin käytä kunnon lyöntituurnaa ja koita osua suoraan.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
EGJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.11.2004 22:40

seisontajarrusta

Viesti Kirjoittaja EGJ »

Täältä löytyy tietoa seisontajarrun säätämisestä.
pytty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 17.01.2007 03:30

Viesti Kirjoittaja pytty »

Jep, kuvanmalliset osat sieltä löytyy. Ja siinä se oli myös sanottu miten väännetään kusiokolo ruuvista. Pitää kokeilla, vielä tänään .

Äsken värkkäsin hyvällä menestyksellä takajarrupalat kuntoon. Eli tosiaan lähtihän ne tapit, kun uskalsi lyödä lujaa. Pistin pienen pallopää vasaran tuurnaksi, ja isommalla siihen päälle.

Aattelin että muutoin osuu sormille kyllä tuolla pihalla värkätessä jos pienemmällä tuurnalla koittaa , asaraa saa kauempaa varresta pidettyä .

Siitä se, ei meinaa vaan uskaltaa moksia tarpeeksi lujaa, ja muistissa jonkun vanhemman Volvon jarrusatulat, joista tosiaan pala lähti tapinmukaan samanmoisessa hommassa.
Vastaa Viestiin