Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
Vanha auto (w201), pakkasta luvattu -30C pahimmillaan tälle viikolle, ei lämmitystolppaa. Mikä on näppituntumanne, rasittaako tälläiset kelit minkä verran auton moottoria (merkistä riippumatta) eli kasvaako riski auton vioittumisesta kovinkin paljon kovilla pakkasilla?
Viimeksi muokannut pioneer, Ma 05.02.2007 22:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Rassaahan se. Parempi antaa sitte koneen käyä reilun tovin, ennen ku lähtee ajamaan, ni ei oo niin paha sokki koneelle.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Varsinkin jos vielä on automaatti niin kannattaa käyttää lämpimäksi ennenkun lähtee ajelee.
Näin tulee itekkin tehtyä näillä kovilla pakkasilla.
Äskettäin pyöriä rytkytteli työpaikan pihassa puol tuntia ennenkun lähin kotiin ajelee.
Tullessa näytti lämpömittari parraillaan -29,5.
Huomisex oli luvannut kylymempää.
Näin tulee itekkin tehtyä näillä kovilla pakkasilla.
Äskettäin pyöriä rytkytteli työpaikan pihassa puol tuntia ennenkun lähin kotiin ajelee.
Tullessa näytti lämpömittari parraillaan -29,5.
Huomisex oli luvannut kylymempää.

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Tottahan toki kylmäkäynnistykset rassaa autoa. Kovilla pakkasilla öljyjen viskositeetilla rupee olemaan merkitystä. Eli mitä suurempi se ensimmäinen SAE luku on, sen varovaisempi lähtö. Muistelen vanhojen automiesten käyttäneen konepeltien päällä suojina vanhoja mattoja yms. lämpöä eristämässä, tiedä sitten auttaako yhtään.
Toinen paikka mikä on arka pakkasilla ovat iskunvaimentimet. Tämänhän huomaa jokainen kun auto tuntuu olevan "yhtä puuta" ensimmäiset kilometrit. Eli öljyt jähmeessä sielläkin
tiivisteet kovilla. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan kiertää ne suurimmat ja terävimmät kuopat.
Kolmantena mainitsisin tuulilasit. Ne kesällä tulleet, "pienet" (ne on alussa kaikki pieniä) kiveniskemät. Ovat aika rapsakoita muuttumaan halkeamiksi. Kannataisi korjauttaa ENNEN kovia pakkaskausia. Liittyy osaltaan myös tuohon iskunvaimennuksen toimimattomuuteen. Lasit saa kovia vääntöjä.
Vaihteistoista jo viisaammat kertoivatkin. Laatikot myös lujilla...
Toinen paikka mikä on arka pakkasilla ovat iskunvaimentimet. Tämänhän huomaa jokainen kun auto tuntuu olevan "yhtä puuta" ensimmäiset kilometrit. Eli öljyt jähmeessä sielläkin

Kolmantena mainitsisin tuulilasit. Ne kesällä tulleet, "pienet" (ne on alussa kaikki pieniä) kiveniskemät. Ovat aika rapsakoita muuttumaan halkeamiksi. Kannataisi korjauttaa ENNEN kovia pakkaskausia. Liittyy osaltaan myös tuohon iskunvaimennuksen toimimattomuuteen. Lasit saa kovia vääntöjä.
Vaihteistoista jo viisaammat kertoivatkin. Laatikot myös lujilla...
Jos on aivan pakko lähteä kylmästä, niin yksi HÄTÄratkaisu on lämmittää moottoria kuumalla vedellä, mikäli sellaista on saatavilla.
Joskus 123:en aikaan oli pakko turvautua tähän keinoon -25-30 asteen pakkasilla, kun ei muuten startannut. Hanasta kuumaa vettä pari sankoa täyteen ja lirutteli ne moottorin päälle. Hommassa on riskinä, että vesi jäätyy johonkin väärään paikkaan, mutta hätätilassa kannattaa kokeilla ainakin vanhemmalla dieselautolla, jossa on jakoketju.
Akkua kannattaa latailla välillä, auttaa paljon sekin käynnistystä.
Joskus 123:en aikaan oli pakko turvautua tähän keinoon -25-30 asteen pakkasilla, kun ei muuten startannut. Hanasta kuumaa vettä pari sankoa täyteen ja lirutteli ne moottorin päälle. Hommassa on riskinä, että vesi jäätyy johonkin väärään paikkaan, mutta hätätilassa kannattaa kokeilla ainakin vanhemmalla dieselautolla, jossa on jakoketju.
Akkua kannattaa latailla välillä, auttaa paljon sekin käynnistystä.
Ja akku kannattaa nostaa lämpimään latauksen ajaksi, jos haluaa akun täyteen. Kylmä akku ei ota virtaa.Mesedesi kirjoitti:Käynnistyvyysvarmuutta kovalla pakkasella lisää myös se, että lataa akun täyteen akkulaturilla, vaikka akku olisikin toimintakunnossa. Napajännite pienenee joskus paljonkin, kun lämpötila laskee alle -20C
Lähti tänä aamuna -25C pakkasessa välittömästi käyntiin (ilman lämmitystolppaa), ei edes miettiny hetkeekään. Mutta sellanen pieni "ulvahdus" kuulu startatessa - mitä ei pikkupakkasilla kuulu.
Ensi yöksi luvattu rapsakat -31C ja seuraavaksi -35C. Aikasin aamulla varmaan suunnilleen saman verran. Saattas hyvinkin lähtee ykkösellä noillakin pakkasilla käyntiin, mut jätän kuitenkin pihaan seisomaan tällä kertaa.
Ensi yöksi luvattu rapsakat -31C ja seuraavaksi -35C. Aikasin aamulla varmaan suunnilleen saman verran. Saattas hyvinkin lähtee ykkösellä noillakin pakkasilla käyntiin, mut jätän kuitenkin pihaan seisomaan tällä kertaa.
on se auto kyllä ihmeen nihkee tälläsillä pakkasilla
kauhee rytinä ja pauke, vaikka vasta -18 täällä hesassa, mutta seuraaviksi 2:ksi yöksi yli -25
en edes viitti varmaan mennä kattelemaan autoa sellaisilla pakkasilla.
varmaan hajoo jotain, jos edes tuijottaa vähän vihaisemmin autoa


en edes viitti varmaan mennä kattelemaan autoa sellaisilla pakkasilla.
varmaan hajoo jotain, jos edes tuijottaa vähän vihaisemmin autoa

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Aina ei ole johdonpäätä mihin työntää...
Diesel pitää lähteä käyntiin vielä 27-30 asteen pakkasella ja bensiini 30-35 ilman esilämmitystä. Jos ei lähde, niin vaihtoon kyllä lähtee. Koskaan ei tiedä milloin joutuu lähtemään ja mistä, joten kalusto täytyy olla ainakin mulla kunnossa. Esilämmitys tietenkin aina ensisijaisesti käytössä.
Luonnollisesti öljyn viskositeetti parasta mahdollista ja akun kanssa ei säästellä.
Kalusto on meille hankittu sitä varten, että niillä liikutaan ja jos ei pääse liikkuu, niin on sit väärä kalusto -> vaihtoon.
Diesel pitää lähteä käyntiin vielä 27-30 asteen pakkasella ja bensiini 30-35 ilman esilämmitystä. Jos ei lähde, niin vaihtoon kyllä lähtee. Koskaan ei tiedä milloin joutuu lähtemään ja mistä, joten kalusto täytyy olla ainakin mulla kunnossa. Esilämmitys tietenkin aina ensisijaisesti käytössä.
Luonnollisesti öljyn viskositeetti parasta mahdollista ja akun kanssa ei säästellä.
Kalusto on meille hankittu sitä varten, että niillä liikutaan ja jos ei pääse liikkuu, niin on sit väärä kalusto -> vaihtoon.
Juuri näin, Audifoorumilla jo naristiin kun on niin kylmä ja säälittää käynnistellä 2000-luvun vehkeitä parin tunnin lämmityksen jälkeen, RISTUS! Käyttövehkeitähän autot on, ainakin meillä. Kaverilla on jo kolmatta talvea -02 audi 2.5 tdi ja ei mitään lämmittimiä (tuonti) eikä aio laittaa (säteilylämmitin lämmmittää kuulemma vain kukkaroa).
vw golf variant -97,vw vento -96.
Itselläni kanssa vielä uupuu lohkon kyljestä se lohkolämmitin kun ei se perkeleen tulppa suostunu lähtemään ruuvaamalla/hakkaamalla sieltä irti..
Tähän asti oon laittanu sisätilan lämppärin puhaltamaan lohkoa/kantta. siinä pakosarjan päällä on hyvä paikka. ainakin kansi/lohko on siitä kohtaa kädenlämpönen kun on n.3 tuntia puhaltanut siihen kylkeen.. Sitten myös aamulla kunnon hehkutus! Vaikka valo on sammunut, niin vielä kun vartoo semmoset 10-30sek. niin lähtee ihan hyvin!
Äsken lueskelin tuota alfmerin "korjaus-kirjaa" ja siinä mainittiin että mikäli moottori on alta +40C, niin jälkihehkutus toimii 180sekuntia käynnistymisen jälkeen.
Tähän asti oon laittanu sisätilan lämppärin puhaltamaan lohkoa/kantta. siinä pakosarjan päällä on hyvä paikka. ainakin kansi/lohko on siitä kohtaa kädenlämpönen kun on n.3 tuntia puhaltanut siihen kylkeen.. Sitten myös aamulla kunnon hehkutus! Vaikka valo on sammunut, niin vielä kun vartoo semmoset 10-30sek. niin lähtee ihan hyvin!
Äsken lueskelin tuota alfmerin "korjaus-kirjaa" ja siinä mainittiin että mikäli moottori on alta +40C, niin jälkihehkutus toimii 180sekuntia käynnistymisen jälkeen.
Joo, mulla halkes lasi pari päivääsitten vanhasta porareijästä. Reilut 3 vuotta se kesti paikoillaan mutta nyt lähti menemään apukuskille päin.JuriPotkuri kirjoitti: Kolmantena mainitsisin tuulilasit. Ne kesällä tulleet, "pienet" (ne on alussa kaikki pieniä) kiveniskemät. Ovat aika rapsakoita muuttumaan halkeamiksi. Kannataisi korjauttaa ENNEN kovia pakkaskausia.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
alkuperäiseen kysymykseen löytyy vastauksia esim Motivan sivuilta .
ja kyllähän kylmäkäynnistys koneistoa rasittaa, joskus sanottiin et yksi startti pakkasessa vastaa tuhatta ajokilometriä vaikka öljyn viskositeetti onkin oikea .
tärkeätä on käynnistää autoa valmistajan ohjeen mukaa jolloin kylmäkäynnistysjärjestelämä toimii oikein oli se sitten rikastin tai hehkutus .
vanhemmissa autoissa starttimoottorin virrankulutus on nykyisiä paljon suurempi jolloin niillä ei useata käynnistysyritystä saa tehtyä .
useissa autoissa sanotaan maksimi starttausaika esim 30 s jonka jälkeen samallainen tauko . tämä on hyvä myös muistaa tehdä .
mikäli akku on myös kylmä tämä jaksottainen starttaus "herättää " eli lämmittää akun jolloin se luovuttaa tehoa paremmin .
käynnistyminen pitäisi tapahtua tyhjäkäynnille ettei öljykalvo laakereilla petä ennenkuin öljynpaine kerkiää nousta .
mikäli pakkaskaudella et voi sitten ajaa 30-50 min akku purkaantuu ja seuraavaan kylmäkäynnistykseen lähdetäänkin vajaalla akulla .
käynnistyksen jälkeen ei kannata laittaa ylettömästi sähkövehkeitä päälle , vain ne pakolliset ettei laturi joudu kovalle koetukselle . hyvä vaihtovirtalaturi lataa jo tyhjäkäynnillä lähes täydellä teholla ettei latauskaan mitää suuria kierroksia tarvitse .
ja kyllähän kylmäkäynnistys koneistoa rasittaa, joskus sanottiin et yksi startti pakkasessa vastaa tuhatta ajokilometriä vaikka öljyn viskositeetti onkin oikea .
tärkeätä on käynnistää autoa valmistajan ohjeen mukaa jolloin kylmäkäynnistysjärjestelämä toimii oikein oli se sitten rikastin tai hehkutus .
vanhemmissa autoissa starttimoottorin virrankulutus on nykyisiä paljon suurempi jolloin niillä ei useata käynnistysyritystä saa tehtyä .
useissa autoissa sanotaan maksimi starttausaika esim 30 s jonka jälkeen samallainen tauko . tämä on hyvä myös muistaa tehdä .
mikäli akku on myös kylmä tämä jaksottainen starttaus "herättää " eli lämmittää akun jolloin se luovuttaa tehoa paremmin .
käynnistyminen pitäisi tapahtua tyhjäkäynnille ettei öljykalvo laakereilla petä ennenkuin öljynpaine kerkiää nousta .
mikäli pakkaskaudella et voi sitten ajaa 30-50 min akku purkaantuu ja seuraavaan kylmäkäynnistykseen lähdetäänkin vajaalla akulla .
käynnistyksen jälkeen ei kannata laittaa ylettömästi sähkövehkeitä päälle , vain ne pakolliset ettei laturi joudu kovalle koetukselle . hyvä vaihtovirtalaturi lataa jo tyhjäkäynnillä lähes täydellä teholla ettei latauskaan mitää suuria kierroksia tarvitse .
Viimeksi muokannut Oula, Ti 06.02.2007 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
316 cdi
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Eli esim. defan akkuvahti joka toimii mm. lohkolämmittimen rinnalla on turha laite?Timo J kirjoitti: Ja akku kannattaa nostaa lämpimään latauksen ajaksi, jos haluaa akun täyteen. Kylmä akku ei ota virtaa.

Omina kokemuksina voin sanoa että erittäin toimiva laite. Pidentää akun ikää ja todellakin auttaa kylmäkäynnistyksissä kun on täysi akku.
Myös se illalla auton käyttö on aika turhaa jos autolla ei aja. Kuluttaa vai akusta virtaa kun ei se laturi jaksa kunnolla ladata sitä akkua tyhjäkäynnillä. Ei mikään 5km lenkkikään sitä akkua tosin lataa täyteen...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
Entisvanhaan laitettiin lämpimään koneeseen öljyn sekaan moottori-petroolia. Petroolia sekaan ja pyöräytys. Seuraavana päivänä ku kone lämpiää, niin valopetrooli ( moottoripetroolia ei nykyään saa ) haihtuu pois. En osaa sanoa voiko dieseliä laittaa. Mut kysykääs vanhoilta pappoilta.
Re: Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
niin ko 10W ja 30 oli eri pytyissä , eli ei ees ollu moniasteöljyjäejuvonen kirjoitti:Entisvanhaan laitettiin lämpimään koneeseen öljyn sekaan moottori-petroolia. Petroolia sekaan ja pyöräytys. Seuraavana päivänä ku kone lämpiää, niin valopetrooli ( moottoripetroolia ei nykyään saa ) haihtuu pois. En osaa sanoa voiko dieseliä laittaa. Mut kysykääs vanhoilta pappoilta.
kesöl 30 ja talvel 10W kuka sitten vaihtoikin öljyt vuodenajan mukaan
kyllä voi laittaa diisseliä ,muttei enää tartte
316 cdi
YlireagointiaAki H. kirjoitti: Eli esim. defan akkuvahti joka toimii mm. lohkolämmittimen rinnalla on turha laite?Luulisi että defa olisi tiennyt että kylmää akkua on turha ladata.

Lämpimään nostaminen PARANTAA akun varautumista. Kylmässähän se akku on ajaessakin useimmissa autoissa, joten varautuu se kylmässäkin. Mersussa akku on muuten sisätiloissa lämpimässä ja joissakin Opeleissa on 12v-sähköllä toimiva akunlämmitin!!
Syy miksi akku varautuu paremmin lämpimänä on se, että poikkeuksetta kaikkia kemiallisia reaktioita voi kiihdyttää lämmölllä!!
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Käynnistys
Kyllä tämä öljy tärkeä osa käynnistämisessa Olen koko ajan kun on mersuja ollut käyttänyt Mobilin ns ralli formulaa kyllä se vähän maksaa mutta mersu syö sitä vähiten ja ei ole käynnistämisen kanssa vaikeuksia Ja vielä tuosta
latauksesta Pitäisi olla kunnon laturi Ei tämmöisellä 3 amppeerin laturilla
isoa 100 ampperin akkua täyteen lataa Ostin viime talvena tällaisen ison
laturin Missä on tämä pakkosyöttö ja startti Sen kun antaa yön ladata (ei
Pakkosyötöllä) kyllä on eri puhti akussa ja pysyy. Mutta se siitä
Mutta jollei ole pakko ei kannata käynnistää tällä ilmalla ollenkaa Säästää
Aika paljon Autoa Ja kukkaroa.
latauksesta Pitäisi olla kunnon laturi Ei tämmöisellä 3 amppeerin laturilla
isoa 100 ampperin akkua täyteen lataa Ostin viime talvena tällaisen ison
laturin Missä on tämä pakkosyöttö ja startti Sen kun antaa yön ladata (ei
Pakkosyötöllä) kyllä on eri puhti akussa ja pysyy. Mutta se siitä
Mutta jollei ole pakko ei kannata käynnistää tällä ilmalla ollenkaa Säästää
Aika paljon Autoa Ja kukkaroa.
OT:Defan akkulaturin hyvyyden huomaan viimeistään siitä vaiheessa kun sellainen löytyy omasta autosta.
Ei tarvitse enää rehata erillisten pelilaatikkolatureiden kanssa ja jännitellä pakkasaamuisin akun tehoja. Roikka vaan autoon kiinni ja laturi lähtee puskemaan virtaa patteriin ja kun palettiin on vielä liitetty Defan ajastinkello, niin lohkiksen ja sisäpistokkeen virran kytkeytymisen voi ajastaa, laturin toimiessa koko ajan.
Defan pienemmän mallin antama virta riittää hyvin tavalliseen henkilöautoon, koska auton oma laturihan hoitaa päägeneraattorin tehtävää. 



177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Kylmä käynnistys
Kyllä näissä pakkasissa kone kylmenee äkkiä mutta kait se pari tuntia jonkinlaista lämpöä pitää en osaa sanoa. Mutta siitä Defan laturista olen kyllä
aivan eri mieltä ei niillä amppeeri määrällä mitään lataa eikä ole tarkoituskaan vaan se ylläpitää sitä latausta mikä siinä akussa on minulla oli
pari talvea sellainen mutta aivan yhtä tyhjän kanssa ainoa hyvä mikä siinä oli
niin siitä sai myydessä enemmän kuin ostaessa kait joku muukin uskoo siihen joku sanoo ettei laturi toimi. minun ainakin lataa aivan yläkanttiin ja silti ei tahdo riittää Tämä Eeberi on varsinainen virrankuluttaja Jos sitä käyttää aamulämmitykseen ei akku varmasti riitä ilman välillä lataamatta
Mutta yli neljäkymmentä vuotta on tullut näillä vanhoilla mersuilla ajettua ja joku väittää ettei näitä saa käymään mutta aina on lähretty kun on tarvinnutkin ja tultu samalla autolla takaisin kun nykyisiä autoja saa katsoa
hinurin lavalla.
aivan eri mieltä ei niillä amppeeri määrällä mitään lataa eikä ole tarkoituskaan vaan se ylläpitää sitä latausta mikä siinä akussa on minulla oli
pari talvea sellainen mutta aivan yhtä tyhjän kanssa ainoa hyvä mikä siinä oli
niin siitä sai myydessä enemmän kuin ostaessa kait joku muukin uskoo siihen joku sanoo ettei laturi toimi. minun ainakin lataa aivan yläkanttiin ja silti ei tahdo riittää Tämä Eeberi on varsinainen virrankuluttaja Jos sitä käyttää aamulämmitykseen ei akku varmasti riitä ilman välillä lataamatta
Mutta yli neljäkymmentä vuotta on tullut näillä vanhoilla mersuilla ajettua ja joku väittää ettei näitä saa käymään mutta aina on lähretty kun on tarvinnutkin ja tultu samalla autolla takaisin kun nykyisiä autoja saa katsoa
hinurin lavalla.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä mä olen ollut tyytyväinen tuohon akkulaturiin.
C-tek:in ostin entiseen autoon ja on nykysessäkin se sama vielä paikallaan.
Lataa akkua samalla kun lohkolämmitin lämmittää mottia.
Ja ei ole vielä näinä päivinä loppunut virta.
C-tek:in ostin entiseen autoon ja on nykysessäkin se sama vielä paikallaan.
Lataa akkua samalla kun lohkolämmitin lämmittää mottia.
Ja ei ole vielä näinä päivinä loppunut virta.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Kyllä säälitti eilen työpäivän jälkeen laittaa 560SEC tulille, ja pakkasta ei ollut kuin -18C, ekalla lähti ilman mitään ihme ääniä, ja oljynpaineet ( Teboil Diamont ) heti tapissa,
mutta kyllä oli jäykkää menoa enismmäiset 15 minuttia
[/code]
mutta kyllä oli jäykkää menoa enismmäiset 15 minuttia

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
32 pakkasta ja pitkän hehkutukse, sahauksen ja kolinan kera käyntiin. ei oo mitään lohkolämmittimiä, eikä webastoja, mut aina se lähtee, jos on akku kondiksessa! on nää mersut kyllä parhaimmistoa vanhoissa autoissa, jos vaikka vertaillaan kylmäkäynnistyksia tälläin raakana. uudemmat volkkaritkaan ei aina lähe kovista pakkasista, mut mersut ne vaan lähtee.
onhan toki poikkeuksia, jos on pari miljoonaa jo rullattu, niin sitten tarttee jo varmaan apua kylmäkäynnistykseen...
onhan toki poikkeuksia, jos on pari miljoonaa jo rullattu, niin sitten tarttee jo varmaan apua kylmäkäynnistykseen...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Täällä on ongelmana ettei tahdo jaksaa pyörittää. Lieneekö sitten akku sitä mallia ettei se tahdo kylmänä antaa virtaa ulos. Todella vaikeasti vouvaa vaikkei pakkasta olisi lähellekään näitä lukemia. Hiljattain laitoin 0w40 öljyt koneeseen, ei havaittavaa vaikutusta edellisiin 5w40 öljyihin.
Sitten kun tuohon kehnoon veivaukseen yhdistetään melko reilu polttoaineensaanti niin soppa on keitetty... Akuista ja niiden eroista on keskustelua ollut aiemminkin, lopputulos taitaa vaan olla, että se on tuurissa minkälaisen sattuu saamaan. Joku kehuu yhtä ja toinen toista, tässä nyt on Varta, jollain voi olla mielipide siihenkin. Mistä näitä tietää, saattaahan se starttikin olla jo eläkekunnossa.
Sitten kun tuohon kehnoon veivaukseen yhdistetään melko reilu polttoaineensaanti niin soppa on keitetty... Akuista ja niiden eroista on keskustelua ollut aiemminkin, lopputulos taitaa vaan olla, että se on tuurissa minkälaisen sattuu saamaan. Joku kehuu yhtä ja toinen toista, tässä nyt on Varta, jollain voi olla mielipide siihenkin. Mistä näitä tietää, saattaahan se starttikin olla jo eläkekunnossa.