Automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Automaatti

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Pientä kalluppia ny:
Mites voorumilaiset käyttelee tota automaattia ?
Meinaan vaan että ajatteko raakasti vaan D päällä vai
käytättekö esim. kaupungissa kolmosta vai miten ?
Taaksepäinmentäessä tietysti Ärrää .
Toi piti lisätä ennekuin joku sen sanoo.....
On itellä ollut muitakin automaatteja ja joskus
chevyllä piti ajaa pikku d:llä kaupungissa ettei loora
rasitu . Näin sano viisaammat.
Tuli ny vaa tämmönenki mielee
:oops:
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ite ajelen aina D:llä (eteenpäin) jos ei sit satu leikityttämään ja tulee käytettyä pakkovaihteita.
Eikös se automaattilaatikon periaate ole se ettei sitä keppiä tarvii pahemmin hämmentään.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Taitaa se D olla enimmäkseen käytössä. Ja R ja P.

Liukkaalla ja raskaassa vedossa sitten pakkovaihteet olosuhteiden mukaisesti. Ja ryömiessä jossain ahtaassa paikassa myös 2...
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Pakko heittää tähän väliin :D

Ex-appiukolla ei ollut oikein käsitystä automaatin periaatteesta eikä toiminnasta. Päästyään pari kertaa koeajamaan autojani hän hankki lopulta itsekin melko iäkkään Saab 900 i automaatin. Perinteinen 3-vaihteinen.

Appiukko luuli sitä kyllä jotenkin 2-vaihteiseksi kaavion perusteella: PRND21.

Käytti vaihteita käsin koko ajan. Lähti liikkeelle ykkösellä, vaihtoi kakkoselle ja lopuksi D:lle. Koko ajan. :?

Istuessaan kyydissäni jossain vaiheessa hän seurasi ajamistani ja tokaisi: "hyvin näyttää volvo jaksavan lähteä liikkeelle D:lläkin" :shock:


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

D päälle ja menoksi. 8)

Jos on vaunu perässä niin parempi ajella nelosella.
Sillon tällöin voisi olla hyvä käyttää nelosta tai jopa kolmosta vähän pitemmän aikaa, että moottori sai edes joskus laukata iloisesti ja polttaa karstaa. Varsinkin taajamanopeuksilla , on vitonen moottorin nokeetumisen kannalta vähän turhan suuri pykälä. :roll:
W210 290TD T
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

yks

Viesti Kirjoittaja junkkri »

guru sanoi ,että säästää bensaa ja laatikkoa kun kaupungissa käyttää "pakko-3".(tuntus loogiselta vai?!)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pforsell kirjoitti: Istuessaan kyydissäni jossain vaiheessa hän seurasi ajamistani ja tokaisi: "hyvin näyttää volvo jaksavan lähteä liikkeelle D:lläkin" :shock:
HOHO! Tapahtui juuri ns. repeäminen, anteeksi vaan. :roll:

Itsehän ajelen d:lla paitsi joskus kaupungissa pakkokolmosella, ihan vaan ettei loota vaihtele jatkuvasti 3-4 väliä ylös-alas.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Samoin, kaupungissa kolmosta. Pienempiä pakkovaihteita vain ruuhkassa tms.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Pieniä vaihteita käytän jyrkemmissä alamäissä ja säästän siten jarrulevyjä... :)
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Potifaari kirjoitti:Pieniä vaihteita käytän jyrkemmissä alamäissä ja säästän siten jarrulevyjä... :)
Sikaliukkaissa alamäissä pakkoykkösellä moottorijarrutuksella jurnaaminen on ihan kelpo tapa edetä, ainakin nelivetoautolla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

5 -vaihteisella 722.6:lla näin:

Sekalainen ja maantieajo -> D
Kaupunkiajo -> 3
Vaunun veto -> 4
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla menee näin:
Yleinen ajo aina -> D
Kun joku nysvää 55 km/h edessä -> 3 ja ei kun ohi ja sitten D
Liukkaalla liikkeelle lähtiessä: -> D/winter
Raskaan kärrin veto: -> D/power tai tämä kanssa jos joku nysvää edessä.

:D vai jaksaa volvo vääntää D:llä liikkeelle :shock:

eli 1 ja 2 on aivan turhia asentoja, kun ne ei ole edes pakkoasentoja vaan laatikko vaihtaa kyllä miltei samassa kierrosluvussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

veskola kirjoitti: eli 1 ja 2 on aivan turhia asentoja, kun ne ei ole edes pakkoasentoja vaan laatikko vaihtaa kyllä miltei samassa kierrosluvussa.
Öö mitä tarkoitat? Ei minulla kyllä 1-asennossa mene kakkonen päälle, eikä 2-asennossa vaihde vaihdu kuin juuri täysillä kierroksilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo L. kirjoitti:
veskola kirjoitti: eli 1 ja 2 on aivan turhia asentoja, kun ne ei ole edes pakkoasentoja vaan laatikko vaihtaa kyllä miltei samassa kierrosluvussa.
Öö mitä tarkoitat? Ei minulla kyllä 1-asennossa mene kakkonen päälle, eikä 2-asennossa vaihde vaihdu kuin juuri täysillä kierroksilla.
Mää puhun (tietysti) Viton laatikosta, se kyllä vaihtaa kakkoselle vaikka on ykkönen päällä ja vähän liiankin hanakasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Timo L. kirjoitti:
veskola kirjoitti: eli 1 ja 2 on aivan turhia asentoja, kun ne ei ole edes pakkoasentoja vaan laatikko vaihtaa kyllä miltei samassa kierrosluvussa.
Öö mitä tarkoitat? Ei minulla kyllä 1-asennossa mene kakkonen päälle, eikä 2-asennossa vaihde vaihdu kuin juuri täysillä kierroksilla.
Onkos noissa automaattien vaihdekaavioissa joissakin malleissa 1-asentokin? Siis pakkoykkönen? Omassa 5-vaihteisessa kaavio menee P-R-N-D-4-3-2 ja nelivaihteisissa mitä minä olen kokeillut niin P-R-N-D-3-2. Vai käsitinkö nyt asian ihan väärin... :?:
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

On näkynyt sellaisiakin, joissa on ykkönen. Kolmivaihteisissa oli aina. Ei kai se enää ihan tavllista ole,kun vaihteiden määrä lisääntyy. Toisaalta 5-vaihteisissa on nykyisin vain PRND ja sitten voipi poikittain nylpytellä D-asennossa 4-3-2-1 asentoihin (näkyy vain nopeusmittarin alla näytössä).


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eldorado kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
veskola kirjoitti: eli 1 ja 2 on aivan turhia asentoja, kun ne ei ole edes pakkoasentoja vaan laatikko vaihtaa kyllä miltei samassa kierrosluvussa.
Öö mitä tarkoitat? Ei minulla kyllä 1-asennossa mene kakkonen päälle, eikä 2-asennossa vaihde vaihdu kuin juuri täysillä kierroksilla.
Onkos noissa automaattien vaihdekaavioissa joissakin malleissa 1-asentokin? Siis pakkoykkönen? Omassa 5-vaihteisessa kaavio menee P-R-N-D-4-3-2 ja nelivaihteisissa mitä minä olen kokeillut niin P-R-N-D-3-2. Vai käsitinkö nyt asian ihan väärin... :?:
Joo.... mitäköhän minäkin oikein ajattelin... jotensakin erotin 2- ja L-asennon. Eihän siellä toki mitään 1:stä ole, näissä minun malleissani.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Yleensä käytän D aluetta, harvoin jos jaksan vaihtaa niin kaupungissa käytän kolmosta. Ja tietysti leikkiessä pakkokakkosta.
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Juu on sitä muute mullaki toi 1-2-3-4-D asennot.
kyllä toi varmaan on hyvä että noita vaihteita joskus
hämmentää, ite tulee oikeestaan ajettua kaupungilla
tolla kolmosella ja muuten deellä.
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

urkki63 kirjoitti: ite tulee oikeestaan ajettua kaupungilla
tolla kolmosella ja muuten deellä.
Miksi kaupunkiajossa jotkut laittavat automaatin kolmoselle? Itse olen ajanut 15 vuotta D-asennossa, ja välillä vähän pakkiakin käyttänyt.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Matti R kirjoitti:
urkki63 kirjoitti: ite tulee oikeestaan ajettua kaupungilla
tolla kolmosella ja muuten deellä.
Miksi kaupunkiajossa jotkut laittavat automaatin kolmoselle? Itse olen ajanut 15 vuotta D-asennossa, ja välillä vähän pakkiakin käyttänyt.
Lähinnä se kai on siitä, että moottori saanee paremmin voitelua kun öljypumppu käy kovemmilla kierroksilla. Eiköhän sama päde laatikkoonkin. Ja ei tule turhaa vaihtoa neloselle liikennevaloista liikennevaloihin. Itselläni ainakin öljynpaine laskee kolmosesta jos huruuttelen kaupunnissa kolmea-neljääkymppiä nelosella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

D:lläpä hyvinkin pääsääntöisesti ja S / W kytkin S.llä ( vaikkakin TOSILIUKKAALLA lähteekin paremmin liikkeelle W :llä...mutta senhän voi vaihtaa tarpeen tullessa)
Vaununveto 4:Sella ja joskus muistaessa taajamissa 4:Sella.
ohitukset KICK ----down 8)
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi

=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pforsell kirjoitti:Pakko heittää tähän väliin :D

Ex-appiukolla ei ollut oikein käsitystä automaatin periaatteesta eikä toiminnasta. Päästyään pari kertaa koeajamaan autojani hän hankki lopulta itsekin melko iäkkään Saab 900 i automaatin. Perinteinen 3-vaihteinen.

Appiukko luuli sitä kyllä jotenkin 2-vaihteiseksi kaavion perusteella: PRND21.

Käytti vaihteita käsin koko ajan. Lähti liikkeelle ykkösellä, vaihtoi kakkoselle ja lopuksi D:lle. Koko ajan. :?

Istuessaan kyydissäni jossain vaiheessa hän seurasi ajamistani ja tokaisi: "hyvin näyttää volvo jaksavan lähteä liikkeelle D:lläkin" :shock:
pforsell
No tuo nyt huumori-osastolle ja menestys on taattu...


Itellä on automaatilla ajamisesta nautiskeluun seuraavat ohjeet:

- Kesällä, siis kesärenkailla pidetään "S", eli kesä-asennossa
- Talvella, siis talvirenkailla pidetään "W", eli talvi-asennossa.
- Mutta kuitenkin aina mielialan mukaan vaihdetaan tuota asetusta.

No sitten käytellään aina, kun siltä tuntuu tuota vaihteen valitsinta:

- Ennen ohitusta laitetaan sopiva vaihde valmiiksi, tai jos ei viitti, niin kick-down, tai miedompi kiihdytys, miten nyt tuntuu ja tie antaa myöten.
- Kun halutaan kokeilla, miten lähtee, niin sopiva vaihde valmiiksi ensin
- Kun halutaan kuunnella moottorin mahtavia viboja, niin esim. 2-vaihde päällä kaupungissa koko aika
- Joskus motarilla 3-4 silmään karstoja poltellessa

Jos tuntuu vähän reippaammalta (vai onko tää termi urheilullinen?), niin otetaan ESP pois päältä ja sitten vaihde tilanteen mukaan ja hieman nautiskellaan, esim:

- Talvirenkailla liukkaalla suditellaan vähän reilummin tilanteen salliessa
- Talvirenkailla rampista tai muuten kiihdyttäessa ei haluta ESP:n tyssäävän menon, vaan antaa nyt pikkasen kumien kärsiä
- Märällä asfaltilla talvi/kesärenkailla otetaas mutkassa / siittä lähtiessa pieni sladi.
- Otetaas paikaltaan talla lattiassa kiihdytystä ja ESP:tä ei tartte.

Ihmeesti noi nastat pysyy, vaikka oikeasti kovilla ovat mun ajossa. Takakumit tuntuu kuluvan sakkorajaan ennen kuin nastat lähtee. Tämä kokeiltuna Nokian Hakkapeliitta 4 tai 5 -renkailla.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Muuten D-asentoa mutta alle 60 nopeuksissa kaupungissa pakkokolmosta ettei turhaa arvo kolmosen ja nelosen väliä...joskus hätäsissä löhdöissä sitten kepiä lykitään järjestyksessä....2-3-D ja lähtiessä vielä pidetään takana kädellä... silloin ei vaihdu kakkonen päälle...esim kiihdytyskisoissa... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nyt pitää kysyä tällaista, että miten on jos vauhdissa tiputtaa D:ltä vapaalle esim. alamäessä?
Onko terveellistä vai ei?
(moottorin käynnissä ollessa tietysti)

Mun veikkaus on että ihan turhaan ja ei varmaan hyvääkään tee lootalle.
Mutta jotkun väitti että ei haittaa mitään.

Että mitäs mieltä täällä muut on tähän asiaan :?: :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Nyt pitää kysyä tällaista, että miten on jos vauhdissa tiputtaa D:ltä vapaalle esim. alamäessä?
Onko terveellistä vai ei?
(moottorin käynnissä ollessa tietysti)
Olen joskus jollakin automaatilla tehnytkin noin ihan vain kokeillakseni. Eipä ollut haittaa. :D Käyttöohjekirja kieltää nykyisin moisen ankarasti. Ja jos vapaalle pudottaa, niin varmaan kannattaa pysäyttää auto ennen vaihteen kytkemistä uudelleen.


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
wMane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:15
Paikkakunta: Oulu/Tampere

automaati

Viesti Kirjoittaja wMane »

Kylähän tuota tulee pienemmillä nopeuksilla välillä nakattua 3-asentoon ja jossain, missä pitää oikein valua eteenpäin, niin siellä sitte 2.. En toki jatkuvasti veivaile keppiä, mutta hyväähän se välillä tekee :D
ex: w123/240dsl manual -1980

ex: w123/300dsl automatic -1984

ex: 300dsl automatic w126 SE -1983
pasiba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 01.02.2007 18:46
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja pasiba »

laitoin just kyselyä vähän tuohon liittyen. eli viikon verran ajellu -96 DSL E-mallilla. entisen bensa automaatin jälkeen oudohko laatikon toiminta. eli ajelen taajamassa 2 ja 3 vaihteella. käyttää mielestäni liian suurta pykälää D-asennolla. eikä oikein kaupungissa voi kickdownia käyttää kovin paljon. tulee niitä kovia jarrutuksia. voiko säätää jotenkin?
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Itsellä muuten D päällä, mutta jos haluaa jarruttaa moottorilla tiputan tarpeen mukaan pienemmille. Talvella jos täytyy nousta jossain mökkitiellä tai vastaavalla hitaammassa nopeudessa jyrkkä mäki, vaihdan pakkokakkosen. Näin loota ei yritä vaihtaa ylämäessä isompaa, kun se mäen nouseminen loppuu liukkaalla sitten siihen.
W123 280TE -79
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Pääosin ajellaan D:llä ja sitten aamuruuhkassa pakkokolmosella kun ihmiset ajelee niin nykivästi että ajo on semmosta "nyppimistä" varsinkin kun on vaijeria kiristetty ja alipainekellosta kiristetty lisää, niin on melko kireitä noi vaihdot... Kyllä se automaatti vaan ruuhkissa pääsee ominaisuuksiinsa monien muiden seassa, kun sillä pystyy "mateleen" odotellessa valojen vaihtumista ja ei näin tartte pysähdellä...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Vastaa Viestiin