pforsell kirjoitti:Pakko heittää tähän väliin
Ex-appiukolla ei ollut oikein käsitystä automaatin periaatteesta eikä toiminnasta. Päästyään pari kertaa koeajamaan autojani hän hankki lopulta itsekin melko iäkkään Saab 900 i automaatin. Perinteinen 3-vaihteinen.
Appiukko luuli sitä kyllä jotenkin 2-vaihteiseksi kaavion perusteella: PRND21.
Käytti vaihteita käsin koko ajan. Lähti liikkeelle ykkösellä, vaihtoi kakkoselle ja lopuksi D:lle. Koko ajan.
Istuessaan kyydissäni jossain vaiheessa hän seurasi ajamistani ja tokaisi: "hyvin näyttää volvo jaksavan lähteä liikkeelle D:lläkin"
pforsell
No tuo nyt huumori-osastolle ja menestys on taattu...
Itellä on automaatilla ajamisesta nautiskeluun seuraavat ohjeet:
- Kesällä, siis kesärenkailla pidetään "S", eli kesä-asennossa
- Talvella, siis talvirenkailla pidetään "W", eli talvi-asennossa.
- Mutta kuitenkin aina mielialan mukaan vaihdetaan tuota asetusta.
No sitten käytellään aina, kun siltä tuntuu tuota vaihteen valitsinta:
- Ennen ohitusta laitetaan sopiva vaihde valmiiksi, tai jos ei viitti, niin kick-down, tai miedompi kiihdytys, miten nyt tuntuu ja tie antaa myöten.
- Kun halutaan kokeilla, miten lähtee, niin sopiva vaihde valmiiksi ensin
- Kun halutaan kuunnella moottorin mahtavia viboja, niin esim. 2-vaihde päällä kaupungissa koko aika
- Joskus motarilla 3-4 silmään karstoja poltellessa
Jos tuntuu vähän reippaammalta (vai onko tää termi urheilullinen?), niin otetaan ESP pois päältä ja sitten vaihde tilanteen mukaan ja hieman nautiskellaan, esim:
- Talvirenkailla liukkaalla suditellaan vähän reilummin tilanteen salliessa
- Talvirenkailla rampista tai muuten kiihdyttäessa ei haluta ESP:n tyssäävän menon, vaan antaa nyt pikkasen kumien kärsiä
- Märällä asfaltilla talvi/kesärenkailla otetaas mutkassa / siittä lähtiessa pieni sladi.
- Otetaas paikaltaan talla lattiassa kiihdytystä ja ESP:tä ei tartte.
Ihmeesti noi nastat pysyy, vaikka oikeasti kovilla ovat mun ajossa. Takakumit tuntuu kuluvan sakkorajaan ennen kuin nastat lähtee. Tämä kokeiltuna Nokian Hakkapeliitta 4 tai 5 -renkailla.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -