Viton ABS-anturit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viton ABS-anturit

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Onko Viton pyörien pyörimisantureissa tai niiden johdoissa jotain tyypillistä vikapaikkaa, josta johto katkeaa tai kuluu puhki tms...?

Joku pyöräanturi on nyt heittäytyny hankalaksi, ja sytyttää lähes satunnaisesti ABS-valon ajona aikana. Tapahtuu yleensä risteyksen jälkeen tai yleensäkin jyrkemmän käännöksen jälkeen, mutta ei millään tavalla säännöllisesti.

Ei viittisi tällä pakkasella ruveta kaikkia pyöriä irrotteleen, ja saattaa ne johdotkin hajota käsiin, kun ovat varmaan tehty vähän lämpösempään ympäristöön...
Vikamuistin lukemallahan sen sais selville, mutta kun sinnekään ei juuri ehdi... :roll:
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Tarkistappas kaikki pyöränlaakerit. Tuppaa nuo satunnaiset vilkkumiset kielimään lisääntyneestä välyksestä...

jukis
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Juuh, on ne sen verran napakat johdot, että helposti ei pitäisi "nirhautua" poikki. Olen itse joutunut abs-antureita irrottelemaan useasti, juuri pyöränlaakeri-ongelmien ansiosta. Abs-rupeaa kyllä nikotelemaan välyksen kasvaessa tarpeeksi suureksi.
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Vai sillälailla... täytyypä sitte ruveta tutkimaan laakereita.

Mitenkäs muuten seisontajarruun saa säädettyä lisää "ottoa".... eli jostain sieltä polkimen paikkeilta pitäis jotain kiristää, ...kun poljin pohjassa ei pysy pailkallaan...
Buchelin oppaassa oli aiheesta kuva, mutta kun se oli taas semmonen "Iljareeppinin näköiskuva", niin siitä mitää tolkkua saanu....

:?:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

vanttom kirjoitti:Mitenkäs muuten seisontajarruun saa säädettyä lisää "ottoa".... eli jostain sieltä polkimen paikkeilta pitäis jotain kiristää, ...kun poljin pohjassa ei pysy pailkallaan...
Buchelin oppaassa oli aiheesta kuva, mutta kun se oli taas semmonen "Iljareeppinin näköiskuva", niin siitä mitää tolkkua saanu....

:?:
Vaijerin säätö auton alla taka-akselin paikkeilla.
Kenkien säätö rummuissa/levyissä. Pyöränpultti pois ja sieltä ruuvimeisselillä pyöritellään.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Totanoiniin... kuinka tiukka toi säätöruuvi pitäis olla... :?: :roll:

Ei meinaan pyöriny sitte pätkän vertaa - onkohan säätövara lopussa vai värkki ruosteessa?
Pitänee ilmeisesti kaivella koko rumpu/levy auki ja vaihtaa samantien uusiin... :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei pitäisi olla tiukassa.
Säätö on varmaan tapissa jos ei liiku.
Harvoin ruostuu niin jumiin ettei liiku.
Ei muuta kuin levyä irti . . .
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Kannattaapi puhistaa rummut hyvin ja kengät myös auttaa kovasti siihen luistamis ongelmaa....
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Vastaa Viestiin