2,5 turbo 20v

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

2,5 turbo 20v

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mitäs eroja 2,5litrasessa moniventtiiturbossa on samanlaiseen imukoneeseen nähden? Öljysuihkut taitaa olla molemmissa. Kiertokangen laakerit on erilaiset. Ahtimen öljynpaluu tietenkin puuttuu imukoneesta, mutta onko muita ratkaisevia eroja?

Tuntuu olevan vaikea löytää hyvää 2,5L moniventtiiliturboa. Mulle tarjottiin sopivasti 20v imukonetta. Mietin, että saako imukoneesta yhtä kestävän ahtamista ajatellen, jos vaihdan ne kklaakerit? Onkohan näissä moniventtiili turbokoneissa suurempi öljypohja vapariin verrattuna? Onko kansipahveissa eroja?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: 2,5 turbo 20v

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

MikkoH kirjoitti:Onkohan näissä moniventtiili turbokoneissa suurempi öljypohja vapariin verrattuna?
Turbokoneessa litran suurempi tilavuus taitaapi olla.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kiertokanget :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Männät :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kuulostaa pahalta. Taidan suosiolla luopua ajatuksesta. Pitää siis etsiä orginaani turbo kone. Kiitosta kaikille!!
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

nokileka kirjoitti:Männät :roll:
Pieni sievä kysymys: mikä ero on nuilla männillä? :?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

JuhoL kirjoitti:
nokileka kirjoitti:Männät :roll:
Pieni sievä kysymys: mikä ero on nuilla männillä? :?
Ruma vastaus.

100€/kpl...

Muita eroja: Männäntapin halkaisija, laen pinnoite ja öljyjäähdytyskanava.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

100 ekee kappale :D :D
sehän on sama ku hyttysen paska tyynessä valtameressä jos meinaa kunnolla alkaa rakentaan :lol:
jos budjetti ei näitä kestä niin kannattaa ajella vaikka polkupyörällä.......
www.thaiklupi.fi
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Tai hommata orginaali turbokone.. :wink:
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

ne on siis 100€ kalliimmat kuin vaparin männät, nimittäin kappaleelta!!!
itelleni kysyin kerran ja 425€ kpl...[/quote]
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
SN
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 17.12.2006 11:51

kuinka ahtaa tai jättää ahtamatta

Viesti Kirjoittaja SN »

Uusia näkökulmia vaparin ahtamiseen.

Öljytilavuuden suuruus vaikuttanee lähinnä öljynvaihtoväliin ja öljyn lämpenemiseen. Näihin ratkaisut ovat öljyjen vaihtaminen tarpeeksi tiheästi ja öljynjäähdyttimen asentaminen. Öljytilavuuden pienuus ei siis käsittääkseni rajoita tehon nostoa.

Mutuni mukaan kiertokankia rasittavat seuraavat tekijät
1)Edestakaisin liikkuvien osien kiihdyttäminen
2)Sylinteripaineen äkillisestä noususta aiheutuvat rasitukset
3)Työtätekevä voima

Tehoja nostettaessa työtätekevä voima nousee. Ainoastaan vääntömomentin kurissa pitäminen tehoaa tähän. Työtätekevällä voimalla väitetään olevan vain vähän merkitystä kiertokankien rasituksessa, mutta en tiedä voiko turbodieseleistä sanoa samaa. Oletan kuitenkin, että pahin kangentappaja on sylinteripaineen akillisestä noususta johtuva impulssi.

Edestakaisin liikkuvien osien kiihdyttämisen aiheuttama rasitus riippuu osien massasta ja moottorin kierrosluvusta. Tähän siis tepsivät kierrosluvun rajoittaminen ja osien keventäminen.

Sylinteripaineen äkilliseen nousuun lienee mahdollista puuttua vain palotapahtuman hallinnalla, jota osa-aluetta en juuri tunne. Rivipumpulla mahdollisuudet lienevät hyvin rajalliset, mutta yhteispainejärjestelmissä mahdollisesti melko hyvätkin.

Nämä huomioiden olettaisin, että melko hyviäkin tehoarvoja on saavutettavissa. Tai voihan asia olla toisinkin. Ja kysymys kuuluu mikä kanget särkee ja millä tehoilla?


Männistä luulen tietäväni, että niiden pettäminen johtuu korkeista kierroksista tai liiasta lämmöstä.

Mäntien lämpökuormaa voi keventää pinnoittamalla. Vaparin männät voi siis pinnoittaa itsekin niin hyvin kuin haluaa, ehkä jopa paremmin, kuin Daimler-Chrysler AG pinnoittaa turbokoneen männät.

Mäntien lämpöongelmia voi helpottaa myös öljyruiskutuksella, joka ei vaatine erillistä kanavaa mäntään. Käsittääkseni turbokoneessa ns. jäähdytyskanava on olemassa männäntapin märkänäpitoa varten eikä niinkään jäähdytyksen vuoksi, mutta voin olla väärässäkin. Avain menestykseen saattaisi olla riittävä määrä tarpeeksi kylmää öljyä, mikä voi olla helposti tai vaikeasti järjestettävissä.

Mäntien kierroskestävyyttä voi mahdollisesti parantaa niitä keventämällä.

Männätapin halkaisijaa on vaikea muuttaa, mutta pienen halkaisijan haittoja voinee lieventää. Riittävä määrä kunnollista öljyä helpottanee asioita. Männän keventäminen saattaa pienetää paljonkin männäntapin rasitusta. Päivän polttava kysymys on: Mikä männätapin tai sen ympäristön hajoittaa ja kuinka kovasti särkemistä pitää yrittää?



resepti koottuna

männän pinnoitus
öljynjäähdytin
öljyn ja suodattimen vaihdot ajallaan
enemmän öljyä suihkuista
männän ja kiertokangen kevennys
palotapahtuma mahd pehmeäksi
vääntö ja kierrokset kuriin
pakopaineet pieneksi
kunnon cooleri
hengittävä kansi
portatut vesikanavat?
välitetty vesipumppu?
vesiruiskutus?
iso jäähdytin ja pitkät suorat?

Ja kaikki tämä kirjoitettu vailla kokemusta, näkemystä ja lähdeteoksia, minkä vuoksi vastuu siirtyy lukijalle ensirivistä alkaen.
Vastaa Viestiin