A-Mersu EI lämpene!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
esteri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 15.02.2007 20:31

A-Mersu EI lämpene!

Viesti Kirjoittaja esteri »

Ostin kuukausi sitten A-Mersun vm 2004. Alun alkaen olin sitä mieltä, että auto ei lämpene niin kuin pitäisi. 15 asteen pakkasessa 40 km ajon jälkeen lämpö tuskin 80 ja jos vauhti hiljeni ja kierrokset laski, myös lämpö alkoi heti laskea 60:een! ! Kaupunkiajossa lämpö hätinä nousee yli 40 vaikka tänäänkin pakkasta vain alle -10! Etulasi mm. huuruinen. Nokka on peitetty pahvilla, mutta siitä huolimatta esim. 10 km ajon jälkeen (pakkasta -15 ) lämpö tuskin 60 vaikka liikkeelle lähdin "roikan päästä". Puhuin asiasta jo eka viikon käytön jälkeen auton myyjälle, mutta hän vakuutti, että "nämä uudet vähäkulutukselliset autot nyt eivät vain tahdo lämmetä..Näinkö tosiaan on?

Onko tämä tyypillistä näille pikkumersuile? Voisiko näinkin uudehkossa autosa olla jo termostaatti sökö? Vai missä voisi olla vika? Autolla ajettu n. 36 000 km.Auto muuten näppärä varsinkin kaupunkiajossa, mutta tuo lämmön sahaaminen tosi ärsyttävää!! Siis kyllähän nyt Suomen olosuhteissa autossa pitäisi olla niin lämmin, että ei niitä turkkeja tarvittaisi!! - 30 on tietenkin jo koetus autolle kuin autolle, mutta kyllä -10 on sellainen lukema, että autossa pitäisi tareta!!
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Eikös tota a-mallin meseä moitittu jomman kumman tuulilasin tai tm-lehdes kylmäksi autoksi niitten talvitesteis. Taitaa vaan olla ominaisuus :cry:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Tuolla toisella foorumilla joku oli kokeillut tukkia vesiletkun kokonaan - mersu lämpeni ! Itsellä käynyt sama kokeilu mielessä (C200 Cdi W203), mutta ei ole vielä tullut tehdyksi kun lämpöä on kuitenkin riittänyt.
Mutta vastaisuuden varalle, mitähän se vaikuttaisi koneen toimintaan jos vesikierto on kokonaan tukossa ? Lämpeneekö epätasaisesti ja rikkoo jotain ?
W203CDI
Avatar
Torque
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 17.02.2007 18:17
Paikkakunta: Oulu

Re: A-Mersu EI lämpene!

Viesti Kirjoittaja Torque »

esteri kirjoitti:Ostin kuukausi sitten A-Mersun vm 2004. Alun alkaen olin sitä mieltä, että auto ei lämpene niin kuin pitäisi. 15 asteen pakkasessa 40 km ajon jälkeen lämpö tuskin 80 ja jos vauhti hiljeni ja kierrokset laski, myös lämpö alkoi heti laskea 60:een! ! Kaupunkiajossa lämpö hätinä nousee yli 40 vaikka tänäänkin pakkasta vain alle -10! Etulasi mm. huuruinen. Nokka on peitetty pahvilla, mutta siitä huolimatta esim. 10 km ajon jälkeen (pakkasta -15 ) lämpö tuskin 60 vaikka liikkeelle lähdin "roikan päästä". Puhuin asiasta jo eka viikon käytön jälkeen auton myyjälle, mutta hän vakuutti, että "nämä uudet vähäkulutukselliset autot nyt eivät vain tahdo lämmetä..Näinkö tosiaan on?

Onko tämä tyypillistä näille pikkumersuile? Voisiko näinkin uudehkossa autosa olla jo termostaatti sökö? Vai missä voisi olla vika? Autolla ajettu n. 36 000 km.Auto muuten näppärä varsinkin kaupunkiajossa, mutta tuo lämmön sahaaminen tosi ärsyttävää!! Siis kyllähän nyt Suomen olosuhteissa autossa pitäisi olla niin lämmin, että ei niitä turkkeja tarvittaisi!! - 30 on tietenkin jo koetus autolle kuin autolle, mutta kyllä -10 on sellainen lukema, että autossa pitäisi tareta!!
Ehdotan että asennutat autoon webasto tai eberi polttoainelämmittimen mikä pitää auton moottori sekä sisätilan lämmöt oikeassa lukemassa huolimatta siitä missä ajat. Nämä pieniruokaiset autot vaan eivät tuota tarpeeksi lämpöä esim. kaupunkiajossa.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Onhan sitä jumankauta jo viimestään 80 luvulla tehty autoja jotka kuluttaa 4-5 litraa bensaa tai tiisseliä ja varmasti lämpenevät,ei se kulutuksesta oo kiinni pätkääkään :evil: .
Ne jotka ei lämpene on joko paskasti suunniteltuja tai niissä on joku vika.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Torque
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 17.02.2007 18:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Torque »

Pietu71 kirjoitti:Onhan sitä jumankauta jo viimestään 80 luvulla tehty autoja jotka kuluttaa 4-5 litraa bensaa tai tiisseliä ja varmasti lämpenevät,ei se kulutuksesta oo kiinni pätkääkään :evil: .
Ne jotka ei lämpene on joko paskasti suunniteltuja tai niissä on joku vika.
Voihan se olla, mutta epäilen, voihan sitä meseä käyttää huollossa että ne tarkistaa kriittiset paikat pakkasnesteet yms.
Hannu II
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 27.01.2007 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

8) Hyvät Herrrrat ! Tuo autojen moottoritekniikka 2000- luvulla on jo niin kehittynyttä, että polttoaineesta saatava teho käytetään liike-energian tuottoon ei lämmön! Uusia mersujakin ja esim. VW Polo (bensakin) lämmitetään nykyisin sähköpatruunoilla toimivilla lämmityslaitteilla ja autoissa on tosi tehokkaat laturit tästä syystä, myös "webastoja" on jo vakiona uusissa ja eikä pelkästään viluisille! Ennen oli nyrkkisääntö : 1/3 tehoa pyöriin, 1/3 korin ilmanvastuksen voittamiseen ja 1/3 lämpöön, jota sitten riittikin, mutta se oli kauan sitten... :twisted:
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

On se hienoo ajaa uusilla autoilla ja palella hytis. Voi kerta kaikkiaan :lol:
esteri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 15.02.2007 20:31

Viesti Kirjoittaja esteri »

Ei mene kyllä minun jakeluuni, että uusissa autoissa ei Suomen olosuhteissa tarkene!! Ja kun tuota autoa valitettavasti tarvitsen myös talvella... Harmi, että koeajoin auton, kun kelit olivat vielä plussan puolella. - 15 asteen koeajossa olisin jo huomannut, missä mennään! Ei tullut mielenikään 10-vuotta vanhaa _lämmintä_ autoani uudistaessani ,että jotuisin painimaan moisen ongelman kanssa!! Mutta tehty mikä tehty. "Onneksi" kaveri kertoi, että hänen 2004 mallinen diesel Focus on myös jääkaappi, eikä pysy lämpimänä vaikka on vebastokin. Pieni lohtu...? Grrr.... :evil:
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Niin toi mun kommentti oli yleisesti kaikista automerkeistä koskevaa, kun niihin pitää kaikellaisia liimaa, leikkaa, askartele systeemejä tehdä jotta niis tarkenee. Ennen oli autot jotta niis tarkeni ilman mitään lisälämmittimiä :evil:.
Vastaa Viestiin