Perän murina, mitä tehdä? Laakerointikokemuksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Perän murina, mitä tehdä? Laakerointikokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Auton perä on murissut vedätyksessä jo pitkän aikaa ja ei se ainakaan ole ajan myötä vähentynyt. Luin tuossa läpi monia "perä" aiheisia keskusteluja, mutta en saanut kovin hyvää kuvaa siitä mitä perälle kannattaisi tehdä. Toisaalta auto kulkee yhä eteenpäin ongelmitta eli miksi tehdä mitään, mutta kun se ääni ärsyttää! Ja tuskin se hyvää autolle tekee..

Paikallisen mersumiehen (helenius) diagnoosin mukaan vika voisi olla laatikon laakereissa. Autossani on vanhanmallinen laatikko jossa on kartiolaakerit. Tästä mitään tietoa? Ääni tulee kuitenkin selvästi perästä.. Voiko laatikkovika ilmetä perän ääntämisenä?

Perän laakerointi erään paikan arvioin mukaan maksaa noin 500e. Mistään ei löydy hammaspyörien hintaa, onko jollain tietoa? Kaipaisin myös kokemuksia siitä, miten olette saaneet äänionglemat ratkaistua ja milla kustannuksilla?
-----------------------------
W201 250D -89
Hannu II
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 27.01.2007 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

:roll: Panepa laatikkoon jotain erikoislisäaineistettua öljyä (esim. RVS tai vast.), niin ajelet pitkän tovin, vaikka osien uusimista ei lopulta voita mikään!
Tuotteita löytyy netistä...
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Jos auto jyristää isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla vedättäessä, niin se ääni ei tule perästä. Se on pikemminkin ominaisuus noissa kartiorullalaakereilla varustetuissa laatikoissa vanhemmiten. Kardaani alkaa jyristämään, ja asialle ei oikein voi tehdä muuta kun laatikko auki, ja kaikki välykset kohdalleen. Toki kaikki muukin pitää olla kunnossa, eli kardaanin nivelet, takapään kaikki helat, tyynyt, nivelet...

Tuollaiset "Vaihteistoremontti nestemmäisessä muodossa" höpöhöpö aineet voit heti unohtaa..
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Viittaisi omien kokemuksien mukaan tuo ääni/murina siihen että kardaanin tukilaakeri ois mennyt väljäksi. Kokemusta myös siitä kun vetarin laakeri oli perästä mennyt niin silloin kuulu enemmänkin semmonen voliseva ääni :roll:
Vastaa Viestiin