CDI kylmäkäynnistys ongelma parantunut...
CDI kylmäkäynnistys ongelma parantunut...
Ok. auto on 320cdi vm.02. On ollut kylmäkäynnistyksen kanssa ongelmia ja se eteni niin pitkälle että jos oli keli nollassa niin ei käynnistyny. Vaihdoin letkut, o-renkaat, paineentunnistin anturin (common rail putken keulapäähän) ja nyt vaihdoin korkiapainepumppuun tiiviste sarjan. siinä pumpussa oli kolme sököä o-rengasta. nyt lähtee ilman lämmitystä käyntiin mut joutuu aika kauan starttaan. sit ku se lähtee ni se pamahtaa kerrasta käyntiin -15C eikä mieti. mutta mitäs sitten seuraavaksi vaihtas tai korjais? itse ajattelin siirtopumppua (moottorin edessä ylhäällä???) et voisko siihen vaihtaa tiivisteitä yms? tai kertokaa jotain hyviä vinkkejä millä saisin tuon toimimaan moitteettomasti...
Pumppu rempan jälkeen on vasta käynnistyny ilman lämmitystä.
kiitos vastauksista.
Pumppu rempan jälkeen on vasta käynnistyny ilman lämmitystä.
kiitos vastauksista.
.
Näistä pitäis olla jo valmista tarinaakin.
Suuttimet, tai suutin voi vuotaa startatessa sinne paluupuolelle jolloin railpaine nousee hitaasti ja käynnistyminen kestää.
Railputken kuskinpuolipäässä on anturi, joka mittaa ja säätää railpainetta.
Vanhemmiten saattaa jäykistyä, jolloin ei heti anna järjestelmälle oikeaa painetietoa ja siitä syystä käyttöjärjestelmä ei rupea aukomaan suuttimia heti, vaan odottelee, että paine nousee "rajan" ylitse ja taas käynnistyminen kestää.
Molemmille vaivoille on tyypillistä, että moottorin täytyy olla seisonut niin kauan, että kaikki osat olevat varmaan kylmenneet.
Käytännössä yön yli pakkasessa.
Näistä pitäis olla jo valmista tarinaakin.
Suuttimet, tai suutin voi vuotaa startatessa sinne paluupuolelle jolloin railpaine nousee hitaasti ja käynnistyminen kestää.
Railputken kuskinpuolipäässä on anturi, joka mittaa ja säätää railpainetta.
Vanhemmiten saattaa jäykistyä, jolloin ei heti anna järjestelmälle oikeaa painetietoa ja siitä syystä käyttöjärjestelmä ei rupea aukomaan suuttimia heti, vaan odottelee, että paine nousee "rajan" ylitse ja taas käynnistyminen kestää.
Molemmille vaivoille on tyypillistä, että moottorin täytyy olla seisonut niin kauan, että kaikki osat olevat varmaan kylmenneet.
Käytännössä yön yli pakkasessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ei voi sanoa kuin että se vuotaa ilmoja jostain. Omastani luulin jo korjanneeni saman vaivan mutta se uusii aina muutaman päivän päästä.
Kyse on todella pienestä vuodosta, varmaan molekyylitasolla liikutaan
. Mulla uusilla O-renkailla toimii jonkun päivän ja sen jälkeen joutuu taas sahaamaan pari-kolme sekunttia. Kunnossa ollessaan pamahtaa heti tulille, alle sekunnissa.
Itselläni on vahvana epäiltyjen listalle juuri tuo mainitsemasi siirtopumppu.
Kaikki polttoainemuoviputket on jo vaihdettu, samoin suodatinkotelo.
Mulla kuuluu suhinaa suodatinkotelon paluuputkiliitäntöjen välissä olevasta nuppineulan mentävästä reiästä(tehtaan tekemä) kun kaasua löysää. Onkohan ok?
Vuotiko sulla se korkeapainepumppu ulospäin?
Kyse on todella pienestä vuodosta, varmaan molekyylitasolla liikutaan

Itselläni on vahvana epäiltyjen listalle juuri tuo mainitsemasi siirtopumppu.
Kaikki polttoainemuoviputket on jo vaihdettu, samoin suodatinkotelo.
Mulla kuuluu suhinaa suodatinkotelon paluuputkiliitäntöjen välissä olevasta nuppineulan mentävästä reiästä(tehtaan tekemä) kun kaasua löysää. Onkohan ok?
Vuotiko sulla se korkeapainepumppu ulospäin?
Joo mul vuoti ulospäin siitä "pumpun sakarasta" johon menee ne kaks muoviletkua. Olen kans samaa mieltä et se vetää ilmat jostain ja menee startatesa aikansa ennen ku saa paineet kohilleen. En oikeen usko et se ois mikään suutin vuoto koska luulen et jos suutin vuotaa kylmänä niin se antas joitain muitakin merkkejä. ootko kysynyt saako siihen siirtopumppuun mistään tiiviste sarjaa? taidan purkaa sen seuraavaks.
Saman aiheen kanssa pelattu ennenkin...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ecialistit
Korkeapainepumppu on mulla vielä irrallaan. Kiire loppui siihen kun pistettiin automyyjän kanssa nimet paperiin. Lähtee auto vaihtoon ja uusi tulee vasta kuukauden päästä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ecialistit
Korkeapainepumppu on mulla vielä irrallaan. Kiire loppui siihen kun pistettiin automyyjän kanssa nimet paperiin. Lähtee auto vaihtoon ja uusi tulee vasta kuukauden päästä.
Ei voi olla sata varma oikeen mistään näitten muoviautojen kanssa
Hiukka pessimistisesti suhtaudun minkään osan kunnostamiseen kun kaikki mihin koskee muuttuu romuksi.
Ois aikoinaan kun muovi keksittiin pitäny heti julistaa se laittomaksi niin maailma ois paljon parempi paikka asua
.
Luulen kuitenkin että se imevä siirtopumppu, koska se on muutettu W211 mallissa sähköseksi painepumpuksi, saattaa olla ratkasevassa asemassa näissä ongelmissa. Jollakin lailla. Ehkä.
Täytyy varmaan ostaa ja kokeilla.
Tässä ois muuten tarvikevalmistajille oiva markkinarako kun tekisivät osistansa parempia kuin alkuperäiset, eikä se ois edes kovin vaikeaa
.

Hiukka pessimistisesti suhtaudun minkään osan kunnostamiseen kun kaikki mihin koskee muuttuu romuksi.
Ois aikoinaan kun muovi keksittiin pitäny heti julistaa se laittomaksi niin maailma ois paljon parempi paikka asua

Luulen kuitenkin että se imevä siirtopumppu, koska se on muutettu W211 mallissa sähköseksi painepumpuksi, saattaa olla ratkasevassa asemassa näissä ongelmissa. Jollakin lailla. Ehkä.
Täytyy varmaan ostaa ja kokeilla.
Tässä ois muuten tarvikevalmistajille oiva markkinarako kun tekisivät osistansa parempia kuin alkuperäiset, eikä se ois edes kovin vaikeaa

Moni muuten oottaa tulosta tuosta "testistä".janimat kirjoitti:Saman aiheen kanssa pelattu ennenkin...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ecialistit
Korkeapainepumppu on mulla vielä irrallaan. Kiire loppui siihen kun pistettiin automyyjän kanssa nimet paperiin. Lähtee auto vaihtoon ja uusi tulee vasta kuukauden päästä.
Kai se pumppu on pistettävä paikalleen, kun on se kasassakin ollut jo useamman viikon. Täytyy ryhdistäytyä (meneehän siinä hommassa varmaan puoli tuntia...).barton kirjoitti:Moni muuten oottaa tulosta tuosta "testistä".janimat kirjoitti:Saman aiheen kanssa pelattu ennenkin...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ecialistit
Korkeapainepumppu on mulla vielä irrallaan. Kiire loppui siihen kun pistettiin automyyjän kanssa nimet paperiin. Lähtee auto vaihtoon ja uusi tulee vasta kuukauden päästä.
Jep pistä ihmeessä paikalleen nii nähdään miten käy!!! mul ois kans kuvia tosta hommasta mut en osaa laittaa niitä näkyviin 
Miten on jos auto on käynnissä ja kun sammutat sen niin pääseekö polttoaine "liikkumaan vapaasti" pumpussa, putkistossa, siirtopumpussa suodattimessa...et siel ei oo mitään takaiskuventtiiliä yms sulkua.? joka jättää sen tietyn paineen railputkeen seuraavaa käynnistystä varten.

Miten on jos auto on käynnissä ja kun sammutat sen niin pääseekö polttoaine "liikkumaan vapaasti" pumpussa, putkistossa, siirtopumpussa suodattimessa...et siel ei oo mitään takaiskuventtiiliä yms sulkua.? joka jättää sen tietyn paineen railputkeen seuraavaa käynnistystä varten.
Pumpun paineputken jos irrottaa suoraan sammutuksen jälkeen niin sieltä ei tule mitään. Ei possahda painetta silmille. Toisaalta diagnoosiohjelma näyttää sammutuksen jälkeen jäännöspaineeksi railputkessa n.7bar. Voi kyllä johtua viruneesta paineanturistakin tai takaiskusta.
Suodatinkotelon kannessa (jos neljällä letkulähdöllä) on paluupuolella hengetön(muovinen) takaisku.
Minusta nämä kaksi ongelmaa: huono kylmäkäynnistyvyys ja pitkät startit, eivät liity toisiinsa niinkuin aiemmin luulin. Alkaa vahvistumaan että kylmäkäynnistys riippuu korkeapainepumpun kyvystä nostaa sitä painetta tietyllä nopeudella (=tietokone mittaa). Jos ilmenee hapuilua niin ei tule käynnistyslupaa kompuutterilta. Ja taas nämä pitkät startit johtuu ilmavuodoista jotka saattaa olla todella pieniä.
Vieläkun sais selvyyden mikä vaikuttaa eniten niihin ilmavuotoihin.
Eihän näitä CDI-koneita ole ollut kuin vasta 10 vuotta liikenteessä ja vieläkin korjaamot haukottelee näiden kanssa
.
Suodatinkotelon kannessa (jos neljällä letkulähdöllä) on paluupuolella hengetön(muovinen) takaisku.
Minusta nämä kaksi ongelmaa: huono kylmäkäynnistyvyys ja pitkät startit, eivät liity toisiinsa niinkuin aiemmin luulin. Alkaa vahvistumaan että kylmäkäynnistys riippuu korkeapainepumpun kyvystä nostaa sitä painetta tietyllä nopeudella (=tietokone mittaa). Jos ilmenee hapuilua niin ei tule käynnistyslupaa kompuutterilta. Ja taas nämä pitkät startit johtuu ilmavuodoista jotka saattaa olla todella pieniä.
Vieläkun sais selvyyden mikä vaikuttaa eniten niihin ilmavuotoihin.
Eihän näitä CDI-koneita ole ollut kuin vasta 10 vuotta liikenteessä ja vieläkin korjaamot haukottelee näiden kanssa

.
Kyllä tätä samaa vaivaa tulee uudempiinkin.
Vaikka se siirtopumppu onkin siirretty tankiin.
Korjaantuukin ihan samalla tavalla, lähtee kyllä käyntiin, mutta tarttuuttaa.
Se railpainetta säätävä anturi päästää sammutettaessa paineet poikkeen.
Se tuntuukin ihan järkevältä.
Se painehan olisi muuten painamassa sitä polttoainetta entistä kovemmin takaisin suodattimeen.
Minustakin tuntuu, ettei se vian "päätekijä" ole vielä löytynyt.
Tuntuisi jotenkin siltä, että pitkä startti johtuu siitä, että järjestelmä ensin ilmaantuu.
Paine nousee sitten sen jälkeen.
Siis ehjät tiivisteet tekee putkista kuitenkin niin tiiviit, ettei se polttoaine valu "liian" kauaksi, kun korvaavaa ilmaa ei tule tilalle.
Niinkuin barton kirjoittikin, niin venttiilin vaihto ?
Olen tuota EPC,tä koettanut tutkailla, mutta siitä ei tule hullua hurskaammaksi, ei siellä näytä olevan, kun yksi kunnollinen ventiili, se sinä pumpun vieressä.
Sitten olisko joku huomannut sellaista, että tankin huohotuskanavat olisi tukkentuneet, pakkasella tämä aiheuttaisi ylimääräistä alipainetta tankkiin ?
Sehän olisi helppo kokeilla jättämällä korkkia raolleen illalla.
Kyllä tätä samaa vaivaa tulee uudempiinkin.
Vaikka se siirtopumppu onkin siirretty tankiin.
Korjaantuukin ihan samalla tavalla, lähtee kyllä käyntiin, mutta tarttuuttaa.
Se railpainetta säätävä anturi päästää sammutettaessa paineet poikkeen.
Se tuntuukin ihan järkevältä.
Se painehan olisi muuten painamassa sitä polttoainetta entistä kovemmin takaisin suodattimeen.
Minustakin tuntuu, ettei se vian "päätekijä" ole vielä löytynyt.
Tuntuisi jotenkin siltä, että pitkä startti johtuu siitä, että järjestelmä ensin ilmaantuu.
Paine nousee sitten sen jälkeen.
Siis ehjät tiivisteet tekee putkista kuitenkin niin tiiviit, ettei se polttoaine valu "liian" kauaksi, kun korvaavaa ilmaa ei tule tilalle.
Niinkuin barton kirjoittikin, niin venttiilin vaihto ?
Olen tuota EPC,tä koettanut tutkailla, mutta siitä ei tule hullua hurskaammaksi, ei siellä näytä olevan, kun yksi kunnollinen ventiili, se sinä pumpun vieressä.
Sitten olisko joku huomannut sellaista, että tankin huohotuskanavat olisi tukkentuneet, pakkasella tämä aiheuttaisi ylimääräistä alipainetta tankkiin ?
Sehän olisi helppo kokeilla jättämällä korkkia raolleen illalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mitähän venttiiliä tuikku tarkottaa? Jos seon se shut-off-venttiili niin sellasta ei ole enää uudemmissa versioissa. Sen sijaa niistä löytyy bleeder-venttiili, jonka idea ei ole ihan selvinnyt itselle. Se näyttäisi olevan jonkunlainen ilmausventtiili tai paineenmittausventtiili, tiedä häntä.tuikku kirjoitti:.
Olen tuota EPC,tä koettanut tutkailla, mutta siitä ei tule hullua hurskaammaksi, ei siellä näytä olevan, kun yksi kunnollinen ventiili, se sinä pumpun vieressä.
Purin yhden kappaleen sellasia ja sieltä löytyy umpiperäputken päästä takaiskuventtiili

Tuossa omassa E200CDI oli tuo käynnistyvyys ongelma niin että ei lähtenyt enään +2 asteen alapuolella lämmittämättä. Nyt viikonloppuna otin korkeapainepumpun pöydälle vaihdoin tiivistesarjan o-renkaat (6kpl) siihen sekä 5 o-rengasta niihin muoviputkiin niin nyt on ainakin vielä lähtenyt käyntiin -14asteen pakkasestakin. Ostin ne o-renkaat niihin muoviputkiin veholta ja näyttivät olevan vihreät vanhat kun oli mustat joten olisikohan ne uudet kenties eri materiaalia? No toivottavasti tuo kiusallinen käynnistyvyys ongelma nyt poistui.
Yleensä vihreitä O-renkaita pidetään Viton-kumisina, mutta ne voi olla ihan mitä kumilaatua tahansa! Näin minulle kertoi tiivistemyyjä.
Viton-kuminenkin O-rengas voi olla periaatteessa kuulemma minkä värinen tahansa, myös musta.
Minulla oli myös alunperin tarkoitus laittaa Viton-kumiset O-renkaat tuohon korkeapainepumpun kannen väliin, mutta niitä ei sattunut tiivistekaupan hyllyssä olemaan. Olisi mennyt tilaukseen. Tutkittiin asiaa tarkemmin ja todettiin Vitonilla olevan hyvä lämmönkestävyys, mutta kylmänkestävyys taasen oli vain -18 astetta!
Alkuperäiset O-renkaat olivat sellaiset sinivihreät. Laitoin nyt kuitenkin sinne pumppuun mustat NBR O-renkaat. NBR-renkaatkin kuulemma voi olla minkä väriset tahansa, joten väristä ei oikein pysty päättelemään O-renkaan materiaalia.
Viton- ja NBR-kumiset O-renkaat kestävät hyvin polttoaineita. Sen sijaan silikonikumiset kuulemma kestävät huonommin polttoainetta, joten ei se alkuperäinen O-rengas voi silikonikumiakaan olla, vaikka värin perustella voisi niinkin arvailla.
Minulla on toinen Sprintteri vuodelta -00 ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia O-renkaiden kanssa, vaikka on ajettu tuplasti enemmän ja kolme vuotta vanhempi. Olisikin mielenkiintoista nähdä minkäväriset O-renkaat siellä on ensiasennuksena...
Tuo minun ongelma-auto on nyt kasassa, mutta savuja ei vielä ole ehditty ottaa...
Viton-kuminenkin O-rengas voi olla periaatteessa kuulemma minkä värinen tahansa, myös musta.
Minulla oli myös alunperin tarkoitus laittaa Viton-kumiset O-renkaat tuohon korkeapainepumpun kannen väliin, mutta niitä ei sattunut tiivistekaupan hyllyssä olemaan. Olisi mennyt tilaukseen. Tutkittiin asiaa tarkemmin ja todettiin Vitonilla olevan hyvä lämmönkestävyys, mutta kylmänkestävyys taasen oli vain -18 astetta!
Alkuperäiset O-renkaat olivat sellaiset sinivihreät. Laitoin nyt kuitenkin sinne pumppuun mustat NBR O-renkaat. NBR-renkaatkin kuulemma voi olla minkä väriset tahansa, joten väristä ei oikein pysty päättelemään O-renkaan materiaalia.
Viton- ja NBR-kumiset O-renkaat kestävät hyvin polttoaineita. Sen sijaan silikonikumiset kuulemma kestävät huonommin polttoainetta, joten ei se alkuperäinen O-rengas voi silikonikumiakaan olla, vaikka värin perustella voisi niinkin arvailla.
Minulla on toinen Sprintteri vuodelta -00 ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia O-renkaiden kanssa, vaikka on ajettu tuplasti enemmän ja kolme vuotta vanhempi. Olisikin mielenkiintoista nähdä minkäväriset O-renkaat siellä on ensiasennuksena...
Tuo minun ongelma-auto on nyt kasassa, mutta savuja ei vielä ole ehditty ottaa...
Jop, irrottelin siirtopumpun ja tsekkailin. Eipä se ollu kovinkaan kaksinen vekotin. pumpun kannen tiiviste oli niin kuin o-rengas, en uusinu sitä mut voitelin sen hyvin öljyllä ja sit tiivistin jonku "ruuvin" jonka päässä oli jousi? en tiiä mikä osa se oli. Tänään 30 pakkasta. lämmittelin webastolla 25 min ja starttasin ni lähti käyntiin heti eikä tarvinu tarttuuttaa pitkään. En tiiä oliko vikaa myös tossa? O-rengas oli kummiski melko kovettuneen olonen...
Jos kylmäkäynnistys onnistuu paremmin, kun nykäisee railputken etupäässä olevalta paineanturilta piuhan irti, eikö siitä voisi päätellä, että anturin antama tieto on väärä.
Osaako joku sanoa, miten paine säätyy, kun tuo piuha on irti?
Ja vielä, miten paineelle käy, jos vedetään piuha irti railputken takapäästäkin (siis paineensäätimeltä).
Osaako joku sanoa, miten paine säätyy, kun tuo piuha on irti?
Ja vielä, miten paineelle käy, jos vedetään piuha irti railputken takapäästäkin (siis paineensäätimeltä).
S210 320CDI -01
Mulle on kerrottu et kun nykäsee piuhan irti, se ei enää tunnista painetta ja nostaa putkeen täydet paineet jotenka kone käynnistyy jos kykenee. Moottori käy hieman epätasaisesti seilaten. Kokeilin vaihtaa anturiakin mut se ei auttanu asiaa ja muistaakseni kerran nykäsin irti paineensäätimeltä piuhat niin ei lähteny edes lämpimänä.