Tulot tippuu hetkellisesti (vuodeksi) aika minimiin (ihan vapaaehtoisesti) ja nyt olen tietysti miettinyt että mistä kaikesta voisin säästää että ei tarvitsisi kaikkia pankissa olevia säästöjä syödä.
Auto pitää olla harrastusten takia ja nyt olen sitten pähkäillyt että vaihtaisinko johonkin todella vähäsyöntiseen vehkeeseen. Diesel ei tule kyseeseen, koska ajoa on vain 11.000 km vuodessa (pääosin kesällä). Ja haluan ehdottomasti edelleen automaattivaihteisen auton.
Laskin tuossa että voisin säästää vakuutus- ja bensakuluissa n. 600 euroa vuodessa jos vaihtaisin esim. Honda Jazziin (alle 6 litraa keskikulutus, nykyinen 9,5).
Ei vaan millään haluaisi luopua todella makeasta ja hyvästä autosta ja siirtyä jonkun prkleen riisikupin rattiin. Kertokaas mitä mieltä ootte (jos tässä nyt oli mitään järkeä koko viestissä)?
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
Itsellä tällä hetkellä tulot aika alhaalla, kun olen vanhempainvapaalla. Silti on hyvin varaa ajella tuolla 12-15 litraa sadalle imevällä autolla ne ajot, mitä on tarvis ja lyhennellä asuntolainaakin. Yhtään lyhennysvapaata kuukautta en ole vielä tarvinnut. Jos tarkoitus ei kerran ole niitä auton vaihdossa saatuja välirahoja pistää menemään, ei mitään järkeä ole vaihtaa autoa 600 euron vuosisäästön takia. Se kun ei ole kuin 50 euroa kuussa, eli tuskin se talous siihen kaatuu.
Tuleeko kilometrejä edelleen tuo 11000 vuodessa, jos kerran ilmeisestikin jäät pois töistä? Jos talvella ei ajoa juuri tule, olisiko mahdollista jossain kohtaa jättää auto seisonnalle? Minimi seisonta-aika on vielä tänäkin päivänä tosin jostain järjettömästä syystä kuukausi, joten vaatii hiukan selvännäkijän lahjoja että tietää, koska sitä autoa ei niin välttämättä kuukauteen tarvita.
Saako udella, minkälaiselle vapaalle olet jäämässä? Esim. tämä ansiosidonnainen vanhempainpäiväraha, jota itse tällä hetkellä nautin, ei loppujen lopuksi ole kovinkaan huono. Veroprosentti kun on tällä hetkellä pienempien tulojen takia viitisen prosenttia normaalia alempana, kompensoi se aika hyvin tuota bruttotulon alenemaa. Työpaikkaruokailut, puhelinkulut ja työmatkakulut kun ovat jääneet pois, voi jopa olla että tällä hetkellä käteen jää käytännössä jopa enemmän vaikka bruttotulot ovatkin n. 700 euroa/kuukausi normaalia alempana. Siis töissä tulevat puhelinkulut eivät ole varsinaisesti työhön liittyviä. Kun rekan hytissä yksinään istuskellessa tuppaa aika käymään pitkäksi, tulee soiteltua aika paljon kavereille ja puhelinlaskut ovat sen mukaisia.
waltari kirjoitti:Vuorotteluvapaa on kyseessä ja osa ajasta on tarkoitus olla ulkomailla = auto seisonnassa.
Vuorottelukorvaushan on myös ansiosidonnainen tukimuoto - tosin aika paljon näitä kelan päivärahoja heikompi mutta kuitenkin. Maksa nyt kun olet vielä töissä vähän ylisuurta veroprosenttia ja hae sitten vuorottelukorvausta varten uusi verokortti. Ensi vuoden alusta taas haet verokortin liian pienillä vuosituloilla ja sitten haet sen todenmukaisemmilla tuloilla uusiksi kun palaat töihin.
Itselläni esimerkiksi oli joulukuun ja tammikuun ajan nollaverokortti ja tällä hetkellä hieman toteutuvia pienemmällä vuositulolla laskettu. Oli vähän paremmin valuuttaa joululahjaostoksiin ja tammikuun laskuvyöryyn. Näin kikkailemalla saa hieman tasattua tuota tuloeroa ja tavallaan lainattua rahaa ilman korkoa vapaan viettämiseen siltä ajalta kun on jo takaisin työelämässä.
Verokortin voi laskea ja tilata mieleisensä osoitteessa www.vero.fi, niin ei tarvitse mennä sinne verotoimiston virkailijalle naamatusten valehtelemaan.
Raine kirjoitti:Vuorottelukorvaushan on myös ansiosidonnainen tukimuoto - tosin aika paljon näitä kelan päivärahoja heikompi mutta kuitenkin. Maksa nyt kun olet vielä töissä vähän ylisuurta veroprosenttia ja hae sitten vuorottelukorvausta varten uusi verokortti.
Tehty, ajattelin kehystää tuon nollan prosentin verokortin, on se semmonen ihme
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
Nyt on sitten vuorotteluvapaa alkanut ja autopäätös tehty: ei ollut mitään järkeä yrittää vaihtaa autoa vähäsyöntisempään koskapa vaihdossa olisi tullut niin paljon persnettoa. Ja käytettyjen palstoilla oli CLK:tä sen verta kaupan että en jaksanut lähteä itse myymään.
Päätin kuitenkin tehdä jotain kulualennuksia eli aloin ajamaan rauhallisesti ja aika tarkkaan nopeusrajoitusten mukaan. Helsingin kehäteille ja ulos/sisäänmenoväylillä jää luonnollisesti jalkoihin jos ajaa 81 kmh kasikympin alueella mutta odottelen jännityksellä seuraavia tankkauksia. Veikkaan että saan kulutuksen putoamaan ainakin litralla tuosta vakio 9,5 litrasta satasella. Eli vaihdoin sitten vähäsyöntisempään...
Ja nyt kun vapaalla on aikaa niin voisihan sitä vaikka vähän tuunatakin autoa
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
Ylinopeuden välttäminen ja ripeät kiihdytykset säästävät helpostikin litran satasella gasoa. Eli voi säästää jopa keskimäärin 2 euroa viikossa noilla kilometreillä..