oulunveho.. eberin hehkun vaihto. sitä ennnen eberin vikakoodin luku:maksoi miltei 300euroa. RYÖVÄRIT!! KANNATTAA KIERTÄÄ KAUKAA!!!! itse hehkun osuun 110 ekua.Paljonko muilla maksanu??hehku ja vaihtotyö.
Nämä lämppärit ovat kyllä jotain avaruustekniikkaa, kun osat ja työt maksavat astronomisia summia.
Viime syksynä vaihdatin toiseen autoon (Focus) Eberin (D5WZ) hehkun. Hehkutulpan hain AD-Varaosamaailmasta, Beru GH 001, 37 euroa. Berun oma osanumero on 251864011000. Vaihdon suoritti Incar Oy Malmilla, työmääräarvio oli 1-2 tuntia etukäteen, laskuttivat 2 tuntia á 55 eur ja 7 eur pientarvikelisää = 117 eur.
Focuksessa Eber on sijoitettu hieman kiusallisesti moottorin ja tulipellin väliin. Joku on onnistunut kuulemma vaihtamaan hehkun paikoillaan ollessa, mutta silloin täytyy olla Ihmenelosten Herra Fantastinen kumikäsineen asialla. Muuten kai tuo on hyvin suoraviivainen homma.
Ensimmäinen kommentti hakiessa oli: "Oli muuten aika hankalassa paikassa"...
autoni on siis sprintteri. Eberi on tosi helpossa paikassa ja sinne mahtuis pienempi mies vaihtamaan hehkun vaikka ois pelti kiinni. En ymmärrä miksi ne käytti sen sieltä pois. sen poisto/asennus oli eritelty joku 94euroa.
Eberiinkö voi vaihtaa hehkun purkamatta koko lämmitintä?Webastoon ei voi hehkua lämmitintä purkamatta vaihtaa.Isän webaston korjaaminen ei maksanut mitään koska tein sen itse ja otin varaosat työpaikan "vintiltä" takuuseen vaihdetuista romu webastoista.
No, ei siihen Eberiinkään hehkua vaihda ihan purkamatta. Sprintterissä on helppo ottaa kuskin ajovalo pois, joten tilaa alkaa riittämään. Torx-ruuvit voi olla aika ruosteessa... Kaikesta huolimatta ei tarvitse irroittaa vesikierrosta. Eberi irti kiinnitystelineestä, imu-/pakoputket irti, laitteen kääntö ergonomiseen asentoon ja johan saa piirikortin päädyn purettua.
Voitaiskin seuraavaksi keskustella, että kuinka monta piirikorttia, tai koko Eberiä on vaihdettu ihan turhaan. Piirikortilta tuntuu hapettuvan sähköliittimen pinit. Parista oon putsannut nuo piikit ja taas on tullut lisäelämää lämmittimelle. Jämähtäähän se puhallinkin sitten jumiin.
Jos osat on hyllyssä, niin kokeneelta kaverilta ei pitäis mennä tuntia pitempää koko laitteen operoinnissa. Hätäisemmät autosähkärit ehtii juoda kahvitkin.
Timo J kirjoitti:
Ihan mistä Vehosta vaan löytyy
Tuo on siis pelkkä lämmitinyksikkö (ilman pumppuja ja ohjaimia), sellaisiin autoihin joissa on ollut vakiona lisälämmitin.
Niin mitä lisälämmitintä tarkoitat? Nääs lisälämpö aina kiinnostaa.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
on se ihme ei nuo lisälämmittimen paskat pelaa ku vähän aikaa,aina saa olla jotaki sinne vaihtamassa laitan varmaan verkon painoksi pelashan tuo semmosen 2 viikkoa 300ekun huollolla(hehkun vaihto). kannattaa taas varmaan mennä sinne veholle mikä lie vikana uus hehku siinä pitäs ainaki vehon mukaan nyt olla..ja vielä oli maitonaamalla jääny lemmarit löysälle eberin päältä huomasin seuraavana aamuna parkkipaikalla sinistä lunta.