cuuno kirjoitti:
....jos vettä vuotaa sisään niin väitän että takalasin tiiviste vuotaa
...esimerkiksi aika usein farkuissa alalaita lasista vuotaa ja vesi menee takaluukun verhoilun takaa alas ja kastelee sen verhoilu "makkaran" joka on verhoilun ja luukun alamuovin yhtymä kohdassa

....ja vuotaa ne ylhäältäkin paine pesussa

....ja pestäessä ei paljon kannatakkaan tiivisteitä paineella rasittaa

....kyllä siellä tiivisteen vieressä olevassa "rännissä" 99% se vesi kulkee ! ....ja mitä rolloon tulee niin tiivisteen voi suojata kätevästi samanlaisella "lätkä erkalla" kun esim. takaoven etuyläkulma on tehtaalla tehty

No niin, eihän tässä mennytkään kuin reilu puoli vuotta kun urkenin vaihtamaan tiivisteen. Itse asiassa vaihdoin sekä luukun että lasin tiivisteen; cuuno oli jälleen oikeassa.
Luukun tiiviste oli jollain oranssihtavalla liimalla kiinni, ja tiukassa olikin. Kun uusi tiiviste oli tarkoitus laittaa kiinni, revin pihdeillä vanhan tiivisteen rikki ja siitä sitten puulastan kanssa kävin nyhtämään vanhaa irti. Se liima oli melkein vahvempaa kuin itse tiiviste, melkoinen homma ottaa irti mutta lähti se kun ei hötkyile. J.S. Lehdelle kiitokset myös neuvoista. Tästä tiivisteurasta ei löytynyt ruostetta. Uuden tiivisteen laitoin kiinni Cascon Superset-liimalla. RTO-Tuonnista hankittu tiiviste kävi hyvin paikoilleen.
Tässä välissä otin luukusta irti kaikki listat, kun joistakin kohdista niiden alta näkyi maalin alla olevaa kuplaa. Lopputuloksena melkein jokainen listojen kiinnityskohta piti hioa ruosteista puhtaaksi ja maalata. 14 vuotta tekee näköjään tehtävänsä... Lasin irrottamisessa suurin hankaluus oli takalasinpyyhkijän varren irroitus. En tajunnut, kuinka varren alla, akselin ympärillä oleva muovinen pölysuoja on kiinni. WIS:n mukaan vedin ja vedin sitä, mutta ei lähtenyt. Lopulta päädyin rikkomaan suojan ulkoapäin että sain akselin painumaan lasin läpi sisäänpäin. Ihmettelin aiemmin että mitä varten lasin sisäpuolella, akselin tyven ympärillä on rengassokka. No, sehän piti tietysti sisäpuolelta kiinni sitä pölysuojaa...

. Tässäkin toisaalta näkyy aikahyvin tapa, jolla auto on tehty: ei luotettu siihen, että pelkkä takalasinpyyhkimen varsi pitää pölysuojaa paikallaan ja tiiviinä, vaan se varmistettiin vielä sokalla sisältäpäin. Varmasti kallis ratkaisu verrattuna edellä mainittuun.
Takalasi lähti tiivisteineen helposti irti, kampsein puulastalla tiivisteen huulta lasin alareunasta sen verran että sain sormet väliin. Tätä ennen piti irroittaa lasilämmittimen piuhat molemmista reunoista. Ristipääruuvi vaatii toisella puolella poraamista.
Takalasin tiivisteen alta paljastui myös melkolailla kuplia. Ryobia näytin myös niille. Pintakäsittelyn kuivuttua pari vuorokautta päätin asentaa uuden tiivisteen laseineen ja listoineen paikalleen. Foorumin ohjeiden mukaisesti tein ensin paketin lasista, tiivisteestä ja listasta. Originaalitiivisteessä on lasiurassa valmiina jokin musta liima mikä pitää tiivisteen paikallaan (tiiviste maksoi 99 e, KL:ssä olisi ollut 2 vkon toimitusajalla 90 e). Listat eivät meinanneet painua millään uraansa, mutta Mesedesin saippuakonsultaation avulla ne solahtivat sinne kuin itsestään. Saippuaa ei kannata laittaa kuin vähäsen, koska muutoin asennusvaiheessa lista voi tulla ulos urasta.
Naru tiivisteen huulen alle, päät päällekkäin jonkun matkaa ja lasi ns. huulille. Lasi on kyllä helppo asentaa. Kaveri painelee ulkoapäin ja toinen on kontissa vetämässä naruista että tiiviste menee hyvin paikalleen. Lopputulos oli hyvä ensikertalaisille, alakulmista vain tiiviste jäi montulleen eli lista karkasi urastaan. Pihtejä ja puulastaa käyttäen tiiviste saatiin ongituksi paikalleen.