Webaston korjaus/vaihto.
Webaston korjaus/vaihto.
Vikakoodia ei pystytty merkkiliikkeessä lukemaan koska diagnoosipiuha oli asennuksen yhteydessä jätetty vetämättä.
Asentaja vielä sanoi ettei se onnistu Webaston huollossakaan, koska laitteeseen on ajettu Mersun oma ohjelma.Kaiken lisäksi heillä ei ollut adapteria,jolla olisi voinut lukea itse laitteen pistokkeelta.
Kysymyksessä on 5,2 Kw:n laite,jossa on Pierburgin kiertovesipumppu.
Tästä syystä tilalle ei kuulemma voinut laittaa 500 Euroa maksavaa varalaitetta.Siihen olisi pitänyt asentaa lisäksi uusi vesipumppu,jonka hinta olisi ollut vähintään 500 euroa.
Miten on,pystyykö uuden laitteen kytkemään siten että se käyttäisi Mersun omaa sähköistä kiertovesipumppua?
Entä mitä kannattaa/pystyy kotona mittaamaan itse laitteelta?
Ainakaan erillistä relettä ei konehuoneessa ole.
Laitteelle on asennettu vuorokausikello.
Asentaja vielä sanoi ettei se onnistu Webaston huollossakaan, koska laitteeseen on ajettu Mersun oma ohjelma.Kaiken lisäksi heillä ei ollut adapteria,jolla olisi voinut lukea itse laitteen pistokkeelta.
Kysymyksessä on 5,2 Kw:n laite,jossa on Pierburgin kiertovesipumppu.
Tästä syystä tilalle ei kuulemma voinut laittaa 500 Euroa maksavaa varalaitetta.Siihen olisi pitänyt asentaa lisäksi uusi vesipumppu,jonka hinta olisi ollut vähintään 500 euroa.
Miten on,pystyykö uuden laitteen kytkemään siten että se käyttäisi Mersun omaa sähköistä kiertovesipumppua?
Entä mitä kannattaa/pystyy kotona mittaamaan itse laitteelta?
Ainakaan erillistä relettä ei konehuoneessa ole.
Laitteelle on asennettu vuorokausikello.
Vastaan, kun kukann viisaampikaan ei ole ehtinyt...
Ihmisen tekemiä laitteita nuo Webastotkin on. Periaatteessa aika yksinkertaisiakin.
Webasto on siis vikatilassa. Vikatilaan voi mennä esim. kun ajaa tankin melkein tyhjäksi ja Webasto ei saa ainetta, tai jos tankissa ja weban putkissa on kesälaatua kovilla pakkasilla. Tekninen vika on myös tietenkin mahdollista.
Haku-toiminnolla löytyy lisää asiaa Webastosta ja siitä miten sullakkeiden irroituksella saadaan Webasto pois vikatilasta.
Tietämättä tarkemmin missä autossa Weba on kiinni, niin väittäisin, että sen pystyy kytkemään käyttämään auton omaa kiertovesipumppua.
Jos on vähän laajemmin teknistä taitamista, niin laitteen pystyy näpräämään kotioloissakin kuntoon. Niin minä olen ainakin Ebereille tehnyt. Webasto lihoiksi.
Ihmisen tekemiä laitteita nuo Webastotkin on. Periaatteessa aika yksinkertaisiakin.
Webasto on siis vikatilassa. Vikatilaan voi mennä esim. kun ajaa tankin melkein tyhjäksi ja Webasto ei saa ainetta, tai jos tankissa ja weban putkissa on kesälaatua kovilla pakkasilla. Tekninen vika on myös tietenkin mahdollista.
Haku-toiminnolla löytyy lisää asiaa Webastosta ja siitä miten sullakkeiden irroituksella saadaan Webasto pois vikatilasta.
Tietämättä tarkemmin missä autossa Weba on kiinni, niin väittäisin, että sen pystyy kytkemään käyttämään auton omaa kiertovesipumppua.
Jos on vähän laajemmin teknistä taitamista, niin laitteen pystyy näpräämään kotioloissakin kuntoon. Niin minä olen ainakin Ebereille tehnyt. Webasto lihoiksi.
Sen verran sain tutkittua että revin tulipalopakkasela koko laitteen irti ja mittailin hieman paikkoja.
Vesipumppu oli pimeänä.
Auto on E 300 TD -99.
Johtoliitokset on sellaiset että kannattaa mieluummin kokeilla uudella pumpulla kuin rakennella kytkentöjä uusiksi.
Eberiin verrattuna hankaluus on että joutuu ostamaan osakokonaisuuksia.
Vesipumppu oli pimeänä.
Auto on E 300 TD -99.
Johtoliitokset on sellaiset että kannattaa mieluummin kokeilla uudella pumpulla kuin rakennella kytkentöjä uusiksi.
Eberiin verrattuna hankaluus on että joutuu ostamaan osakokonaisuuksia.
Pumppu tosiaan rikki ja myös ohjelmakortti palanut.Jokin toinen vesipummppu ei taida soveltua koska alkuperäisessä on piirikortti. Pumppu lähtee käymään piirikortin signaalilla. Saksasta tilattuna 80 Euroa/pumppu ja piirikortti palokammion kanssa alle 200 Euroa. Kannattanee itse väsäillä ensi talveksi.
Mulla on ollut c-sarjalaisessa (vm-98 220cdi) alkuperäinen webasto, Thermotop z tai c. En muista kumpi on alkuperäinen, erona on vaan pari relettä ja kellokytkin.
Hommasin johtosarjan, releet ja kellokytkimen saksasta sekä myöhemmin turhaksi osoittautuneen ylimääräisen vesipumpun (joku halpis) Suomesta. Asennutin Muhoksella pari vuotta sitten Muhoksen Webasto huollossa.
Webasto ei toiminut enää viime syksyn ja Joulun aikoihin kunnolla, joten käytin autoa Oulussa powerflash nimisessä paikassa, joka on myös Webaston merkkihuolto. Eivät saaneet testerillä yhteyttä Webastoon --> tod näk ohjainkortti eli piiirilevy osittain sökö. Uus Webasto tilalle, 420 e+ asennus vakiohinta 3h (150e) ja taas pelittää.
Kuulemma jos autossa on jo olemassa webasto, releiden ja kellokytkimen hommaaminen riittää kun vaan tietää mitkä piuhat kytkeä. Eli ei tarvi ylimääräistä vesipumppua.
Hommasin johtosarjan, releet ja kellokytkimen saksasta sekä myöhemmin turhaksi osoittautuneen ylimääräisen vesipumpun (joku halpis) Suomesta. Asennutin Muhoksella pari vuotta sitten Muhoksen Webasto huollossa.
Webasto ei toiminut enää viime syksyn ja Joulun aikoihin kunnolla, joten käytin autoa Oulussa powerflash nimisessä paikassa, joka on myös Webaston merkkihuolto. Eivät saaneet testerillä yhteyttä Webastoon --> tod näk ohjainkortti eli piiirilevy osittain sökö. Uus Webasto tilalle, 420 e+ asennus vakiohinta 3h (150e) ja taas pelittää.
Kuulemma jos autossa on jo olemassa webasto, releiden ja kellokytkimen hommaaminen riittää kun vaan tietää mitkä piuhat kytkeä. Eli ei tarvi ylimääräistä vesipumppua.
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 819
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Kyllä piirikorttia on saatavana maahantuojalta (Kaha), mutta hinta on ~750 €. Uusi Thermotop Z maahantuojalta liki 1000 €, mutta Veholta mersun varaosanumerolla 420 € ...Varaosin saanti on kyllä omituista,paljasta korttia ei ole myytävänä.

Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180