Tärisee maantiellä
Tärisee maantiellä
Mikä on kun alkaa tärinä 80-100km/h.
-98, 290 ajettu 190 000
Just hankittu Saksan tuonti. Onko miinoja?
-98, 290 ajettu 190 000
Just hankittu Saksan tuonti. Onko miinoja?
Just näin, syitä riittää loputtomasti. Varmaan 90% syistä on vanteissa ja renkaissa. Väheneekö tärinä isommassa vauhdissa ? Onko vaikutusta, että mikä vaihde on päällä. (eli ajapas vaikka 90 km/h ja kokeile eri vaihteita).e320 kirjoitti:Väärät vanteet, väärä tai puuttuva sovituspala vanteesta, jarrulevy kiero, epäsymmetrinen rengas.. syitähän riittää.
Millaiset on vanteet renkaat? Koko / kuluneisuus ? Monesti renkaat kuluessaan alkaa täristää.
Elikä hoito-ohje:
Jos iso vannekoko, niin pelkkä lika aiheuttaa tärinää.
Käy ensin tasapainoituksessa. Tutkikaa samalla, että onko vanteet ehjät, eikä kolhittu katukiviin tms. Myös pitää tutkia tasapainokoneessa, että rengas pyörii tasapainoisesti, ei ole pysty-, eikä sivuheittoja. Samalla, kun auto on ylhäällä, niin tutki, että vanteet sopii tarkasti keskiöön. Ei saa olla välystä yhtään, vaan pitää olla hyvin tiukat. Tutki myös käsipelissä, että heiluttaessa rengasta ylä- sivusuunnassa ei tunnu välyksiä. Jos tuntuu, niin esim. raidetangon pään väljyys on yleinen vika.
Jos jarruttaessa täristää, niin jarrulevyt on kierot, mikä aiheutta myös ajoon tärinää.
Jos tässä ei syyt selviä, niin sitten pajalle ja nelipyöräsuuntaus + nivelten tutkinta.
Tämän jälkeen enää ainoita syitä voi olla kardaanin laakeri, tms. voimalinjan vika. Nämä ovat todella harvinaisia. Tästä saa vinkkiä tuolla em. eri vaihteen kokeilulla samassa vauhdissa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Tärinä
Oli itellä joskus sellaset talvirenkaat,Nokialaiset,ettei saaneet täälä paikallisissa
liikkeissä tasapainoon .Vein Nokian tehtaalle kesällä ,oli pari kuukautta siellä ,piti tutkia ,et onko valmistusvika ,mut olivat tasapainottaneet ja lähettivät kortin et saa hakee. Enää ei tärissy. Siis on tasapainottajii ja tasapinotaiteilijoi ,ihme että saivat toimiin.
liikkeissä tasapainoon .Vein Nokian tehtaalle kesällä ,oli pari kuukautta siellä ,piti tutkia ,et onko valmistusvika ,mut olivat tasapainottaneet ja lähettivät kortin et saa hakee. Enää ei tärissy. Siis on tasapainottajii ja tasapinotaiteilijoi ,ihme että saivat toimiin.
Re: Tärinä
Oletko varma että oli samat renkaat jotka sait takas mitkä sinne veit?jee kirjoitti:Oli itellä joskus sellaset talvirenkaat,Nokialaiset,ettei saaneet täälä paikallisissa
liikkeissä tasapainoon .Vein Nokian tehtaalle kesällä ,oli pari kuukautta siellä ,piti tutkia ,et onko valmistusvika ,mut olivat tasapainottaneet ja lähettivät kortin et saa hakee. Enää ei tärissy. Siis on tasapainottajii ja tasapinotaiteilijoi ,ihme että saivat toimiin.
Olen nähnyt nokian renkaissa sellaisia vikoja, että korkeintaan ostan nokialasia kottikärryn renkaiksi.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
W202 C180 vm95 aut Bensa
Kiitos kaikille teorioille,
No niin, nyt on tärinät tutkittu oikein ajan ja rahan kanssa. Alustassa kaikki on kunnossa. Pyörien tasapainoitukset ja suuntaukset on kaikki kunnossa.
Värinän aiheuttaja olikin automaattilaatikko, ja tarkemmin sen öljy jotka tehtaan suosituksen mukaan ei tarvitse vaihtaa. Tosin toinen etutolppa oli vuotanut kuiviin joka varmaan edesauttoi yllämainittua tärinää.
Kaikki tärinä ei tietenkään loppunut öljyn- ja tolpanvaihdon yhteydessä ja seuraavaksi tuleekin mieleen että viallinen turbiini olisi syypää tähän. Tulee mieleen että turbiini on kallis laite, onko kokemuksia?
No niin, nyt on tärinät tutkittu oikein ajan ja rahan kanssa. Alustassa kaikki on kunnossa. Pyörien tasapainoitukset ja suuntaukset on kaikki kunnossa.
Värinän aiheuttaja olikin automaattilaatikko, ja tarkemmin sen öljy jotka tehtaan suosituksen mukaan ei tarvitse vaihtaa. Tosin toinen etutolppa oli vuotanut kuiviin joka varmaan edesauttoi yllämainittua tärinää.
Kaikki tärinä ei tietenkään loppunut öljyn- ja tolpanvaihdon yhteydessä ja seuraavaksi tuleekin mieleen että viallinen turbiini olisi syypää tähän. Tulee mieleen että turbiini on kallis laite, onko kokemuksia?
Oliko autossasi turbiinissa poistotulppa?? Jos ei niin ei siitä kurasta paljoa saa vaihdettua, mulle meni 2.7l tunnin valuttivat koppa auki ja ei ole poistotulppaa. Eikös tuo loota vedä 6-7l öljyä, kysyisinkin miten saisi turbiinin kurat vaihdettua? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa pian uudet taas että ns. uudehkon öljyn määrä taas nousisi prosentuaalisesti 

Lisään vielä että turbiinivian ollessa pitäisi värinän poistua kun ajat sitä 80-100 ja panet pienempää sisään tällöinhän turbiini pyörii nopeammin ja sen pyörimisnopeus vastaisi päällä sadan vauhtia, toisaalta jos turbiini aiheuttaa värinät pitäisi sen täristä sitten myös pienemmillä vaihteilla kun kierrosluku turbiinissa on sama kun viitosella 80-100 vauhdissa, kokeileppa. Heitänpä vilä että vaihteiston tukikumi kannattaa vaihtaa se ei maksa kun 25e ja jos loota alkaa resonoimaan vaikkapa turbiinin takia ja tuo kumi on kulahtanut vaikuttaa se koko linjaan ja voi täristää. Minulla nimittäin oli aivan samoja oireita ja epäilin turbiiniakin mutta koska vaihtelemalla 3 ja5 vaihteen välillä ei tärinä muuttunut miksikään joten suljin turbiinin pois, itsellä tärinä oli pahin 70-90 ja ennen sitä ja sen jälkeen ei tuntunut, uusin vaihteiston tukikumin ja krdaanin laakerin ja tukikumin(kardaanin laakeri ja kumi vaikutti hyviltä) ja tärinä tuntui katoavan, vaihteiston tukikumi oli revennyt ja ihan finaalissa.
mulla esiintyy tärinää ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. se on ihmeellistä mutta jos nopeutta on vaikka 100km ohitan rekan tai vaikka ajan 80km?/h
sitten kun auto päättää rueta täriseen ja tärinä voimistuu koko ajan niin kauan et stoppaat ihan kokonaan. kun oon pysäyttäny auton ja jatkan matkaa nii ei mitään, ei pienintäkään tärinää. ja se tärinä on tosiaan semmosta et ei pysty ajamaan ku puijuttaa niin kovasti. En ole viitsinyt tutkia asiaa sen tarkemmin koska se tekee sen niin harvoin ja parantuu kun stoppaa.
oisko kellään vastaavaa "ominaisuutta"?vai mikä täs ois?
sitten kun auto päättää rueta täriseen ja tärinä voimistuu koko ajan niin kauan et stoppaat ihan kokonaan. kun oon pysäyttäny auton ja jatkan matkaa nii ei mitään, ei pienintäkään tärinää. ja se tärinä on tosiaan semmosta et ei pysty ajamaan ku puijuttaa niin kovasti. En ole viitsinyt tutkia asiaa sen tarkemmin koska se tekee sen niin harvoin ja parantuu kun stoppaa.
oisko kellään vastaavaa "ominaisuutta"?vai mikä täs ois?
Mulla W210 ja eiheutti tärinää varsinkin kun oli nämä kurakelit ennen pakkasia. Ilmeni 80-100 nopeudessa sellanen pieni lievä tutina. Eihän siinä ollut muutakuin vanteen sisäpintaan kertnyt semmonen sköndä määrä kuivunutta kuraa että painepesuria ja ongelma oli ohi.
Mutta niinkuin tuossa aikaisemmat ovat maininneet on syitä todella monia. Kantsii lähteä liikkeelle yksinkertaisista vioista ja sitten edetä ongelma kerrallaan ajan kanssa torpeedoiden ongelma ongelmalta pois.
Mutta niinkuin tuossa aikaisemmat ovat maininneet on syitä todella monia. Kantsii lähteä liikkeelle yksinkertaisista vioista ja sitten edetä ongelma kerrallaan ajan kanssa torpeedoiden ongelma ongelmalta pois.
Ilmeisesti on tulppa kun ulos tuli saman verran kun meni sisälle = 8 l. En tosin ollut todetamassa kun ne vanhat ensiasennusöljyt n.200k ajettu.Oliko autossasi turbiinissa poistotulppa?? Jos ei niin ei siitä kurasta paljoa saa vaihdettua, mulle meni 2.7l tunnin valuttivat koppa auki ja ei ole poistotulppaa. Eikös tuo loota vedä 6-7l öljyä, kysyisinkin miten saisi turbiinin kurat vaihdettua? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa pian uudet taas että ns. uudehkon öljyn määrä taas nousisi prosentuaalisesti
Käsittääkseni tehtaan suositus (saksalainen kultturi) on että öljyjä ei vaihdeta automaateista.