Tärisee maantiellä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tienhaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 06.10.2006 21:23
Paikkakunta: ghetto

Tärisee maantiellä

Viesti Kirjoittaja tienhaara »

Mikä on kun alkaa tärinä 80-100km/h.
-98, 290 ajettu 190 000
Just hankittu Saksan tuonti. Onko miinoja?
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

ensiksi tulisi mieleen renkaiden tasapainoitus, rouvallani helpotti tärinät kun käytiin uudestaan rengasliikkeessä, meinaan käsistä :lol:
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
zun378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 05.02.2006 16:45
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja zun378 »

Huonot etuiskarit, pyörien suuntaus.......
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Väärät vanteet, väärä tai puuttuva sovituspala vanteesta, jarrulevy kiero, epäsymmetrinen rengas.. syitähän riittää.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

e320 kirjoitti:Väärät vanteet, väärä tai puuttuva sovituspala vanteesta, jarrulevy kiero, epäsymmetrinen rengas.. syitähän riittää.
Just näin, syitä riittää loputtomasti. Varmaan 90% syistä on vanteissa ja renkaissa. Väheneekö tärinä isommassa vauhdissa ? Onko vaikutusta, että mikä vaihde on päällä. (eli ajapas vaikka 90 km/h ja kokeile eri vaihteita).

Millaiset on vanteet renkaat? Koko / kuluneisuus ? Monesti renkaat kuluessaan alkaa täristää.

Elikä hoito-ohje:

Jos iso vannekoko, niin pelkkä lika aiheuttaa tärinää.

Käy ensin tasapainoituksessa. Tutkikaa samalla, että onko vanteet ehjät, eikä kolhittu katukiviin tms. Myös pitää tutkia tasapainokoneessa, että rengas pyörii tasapainoisesti, ei ole pysty-, eikä sivuheittoja. Samalla, kun auto on ylhäällä, niin tutki, että vanteet sopii tarkasti keskiöön. Ei saa olla välystä yhtään, vaan pitää olla hyvin tiukat. Tutki myös käsipelissä, että heiluttaessa rengasta ylä- sivusuunnassa ei tunnu välyksiä. Jos tuntuu, niin esim. raidetangon pään väljyys on yleinen vika.

Jos jarruttaessa täristää, niin jarrulevyt on kierot, mikä aiheutta myös ajoon tärinää.

Jos tässä ei syyt selviä, niin sitten pajalle ja nelipyöräsuuntaus + nivelten tutkinta.

Tämän jälkeen enää ainoita syitä voi olla kardaanin laakeri, tms. voimalinjan vika. Nämä ovat todella harvinaisia. Tästä saa vinkkiä tuolla em. eri vaihteen kokeilulla samassa vauhdissa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joskus olen kuullut, että viallinen turbiini aiheuttaa tärinää. Mutta renkaista tuossa on tosiaan lähdettävä liikkeelle. Ehdoton pyöreys ja tasapainotus, sitten vasta kannattaa tutkia muita vaihtoehtoja.

Kardaani voi olla löysällä, rättinivelet rikki?
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Tärinä

Viesti Kirjoittaja jee »

Oli itellä joskus sellaset talvirenkaat,Nokialaiset,ettei saaneet täälä paikallisissa
liikkeissä tasapainoon .Vein Nokian tehtaalle kesällä ,oli pari kuukautta siellä ,piti tutkia ,et onko valmistusvika ,mut olivat tasapainottaneet ja lähettivät kortin et saa hakee. Enää ei tärissy. Siis on tasapainottajii ja tasapinotaiteilijoi ,ihme että saivat toimiin.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Tärinä

Viesti Kirjoittaja pelamo »

jee kirjoitti:Oli itellä joskus sellaset talvirenkaat,Nokialaiset,ettei saaneet täälä paikallisissa
liikkeissä tasapainoon .Vein Nokian tehtaalle kesällä ,oli pari kuukautta siellä ,piti tutkia ,et onko valmistusvika ,mut olivat tasapainottaneet ja lähettivät kortin et saa hakee. Enää ei tärissy. Siis on tasapainottajii ja tasapinotaiteilijoi ,ihme että saivat toimiin.
Oletko varma että oli samat renkaat jotka sait takas mitkä sinne veit?
Olen nähnyt nokian renkaissa sellaisia vikoja, että korkeintaan ostan nokialasia kottikärryn renkaiksi.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
tienhaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 06.10.2006 21:23
Paikkakunta: ghetto

Viesti Kirjoittaja tienhaara »

Kiitos kaikille teorioille,

No niin, nyt on tärinät tutkittu oikein ajan ja rahan kanssa. Alustassa kaikki on kunnossa. Pyörien tasapainoitukset ja suuntaukset on kaikki kunnossa.

Värinän aiheuttaja olikin automaattilaatikko, ja tarkemmin sen öljy jotka tehtaan suosituksen mukaan ei tarvitse vaihtaa. Tosin toinen etutolppa oli vuotanut kuiviin joka varmaan edesauttoi yllämainittua tärinää.

Kaikki tärinä ei tietenkään loppunut öljyn- ja tolpanvaihdon yhteydessä ja seuraavaksi tuleekin mieleen että viallinen turbiini olisi syypää tähän. Tulee mieleen että turbiini on kallis laite, onko kokemuksia?
Jabba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.03.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Jabba »

Oliko autossasi turbiinissa poistotulppa?? Jos ei niin ei siitä kurasta paljoa saa vaihdettua, mulle meni 2.7l tunnin valuttivat koppa auki ja ei ole poistotulppaa. Eikös tuo loota vedä 6-7l öljyä, kysyisinkin miten saisi turbiinin kurat vaihdettua? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa pian uudet taas että ns. uudehkon öljyn määrä taas nousisi prosentuaalisesti :-)
Jabba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.03.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Jabba »

Lisään vielä että turbiinivian ollessa pitäisi värinän poistua kun ajat sitä 80-100 ja panet pienempää sisään tällöinhän turbiini pyörii nopeammin ja sen pyörimisnopeus vastaisi päällä sadan vauhtia, toisaalta jos turbiini aiheuttaa värinät pitäisi sen täristä sitten myös pienemmillä vaihteilla kun kierrosluku turbiinissa on sama kun viitosella 80-100 vauhdissa, kokeileppa. Heitänpä vilä että vaihteiston tukikumi kannattaa vaihtaa se ei maksa kun 25e ja jos loota alkaa resonoimaan vaikkapa turbiinin takia ja tuo kumi on kulahtanut vaikuttaa se koko linjaan ja voi täristää. Minulla nimittäin oli aivan samoja oireita ja epäilin turbiiniakin mutta koska vaihtelemalla 3 ja5 vaihteen välillä ei tärinä muuttunut miksikään joten suljin turbiinin pois, itsellä tärinä oli pahin 70-90 ja ennen sitä ja sen jälkeen ei tuntunut, uusin vaihteiston tukikumin ja krdaanin laakerin ja tukikumin(kardaanin laakeri ja kumi vaikutti hyviltä) ja tärinä tuntui katoavan, vaihteiston tukikumi oli revennyt ja ihan finaalissa.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

mulla esiintyy tärinää ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. se on ihmeellistä mutta jos nopeutta on vaikka 100km ohitan rekan tai vaikka ajan 80km?/h
sitten kun auto päättää rueta täriseen ja tärinä voimistuu koko ajan niin kauan et stoppaat ihan kokonaan. kun oon pysäyttäny auton ja jatkan matkaa nii ei mitään, ei pienintäkään tärinää. ja se tärinä on tosiaan semmosta et ei pysty ajamaan ku puijuttaa niin kovasti. En ole viitsinyt tutkia asiaa sen tarkemmin koska se tekee sen niin harvoin ja parantuu kun stoppaa.
oisko kellään vastaavaa "ominaisuutta"?vai mikä täs ois?
setalerk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.01.2007 16:42

Viesti Kirjoittaja setalerk »

Mulla W210 ja eiheutti tärinää varsinkin kun oli nämä kurakelit ennen pakkasia. Ilmeni 80-100 nopeudessa sellanen pieni lievä tutina. Eihän siinä ollut muutakuin vanteen sisäpintaan kertnyt semmonen sköndä määrä kuivunutta kuraa että painepesuria ja ongelma oli ohi.

Mutta niinkuin tuossa aikaisemmat ovat maininneet on syitä todella monia. Kantsii lähteä liikkeelle yksinkertaisista vioista ja sitten edetä ongelma kerrallaan ajan kanssa torpeedoiden ongelma ongelmalta pois.
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

Syitä voi tosiaan olla vaikka kuinka paljon. Minulla katosi Väyrysestä koiranluiden vaihdolla.
tienhaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 06.10.2006 21:23
Paikkakunta: ghetto

Viesti Kirjoittaja tienhaara »

Oliko autossasi turbiinissa poistotulppa?? Jos ei niin ei siitä kurasta paljoa saa vaihdettua, mulle meni 2.7l tunnin valuttivat koppa auki ja ei ole poistotulppaa. Eikös tuo loota vedä 6-7l öljyä, kysyisinkin miten saisi turbiinin kurat vaihdettua? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa pian uudet taas että ns. uudehkon öljyn määrä taas nousisi prosentuaalisesti
Ilmeisesti on tulppa kun ulos tuli saman verran kun meni sisälle = 8 l. En tosin ollut todetamassa kun ne vanhat ensiasennusöljyt n.200k ajettu.

Käsittääkseni tehtaan suositus (saksalainen kultturi) on että öljyjä ei vaihdeta automaateista.
Vastaa Viestiin