Neuvoa kaivataan virtalukko remonttiin 124 200D -92
Neuvoa kaivataan virtalukko remonttiin 124 200D -92
Minulla on 124 koppanen 200 D vm. -92. Nyt virtalukko hajosi. Avainta ei saa pois, mutta avain kääntyy hehkuasentoon. Startti asentoon se ei enää käänny. Sain onneksi työntöapua, että pääsin talliin. Aloin poistamaan vuorauksia päästäkseni virtalukkoon käsiksi. Lattia matto, joku musta muovi suoja. Irrotin pari ruuvia käsijarrun vapautusvivun alta jne. Usko loppui kun se virtalukon umpärillä oleva kojetaulun osa ei tunnu irtoavan millään. Olisiko joku niin ystävällinen, että antaisi vinkkejä?
eipä tarvitse, kuin 2 mm puikot, jotka työnnetään virtalukkoon avaimen II asennossa ja nykästään virtalukko ulos.
Älä kovin montaa kertaa yritäkkään poistaa avainta. Yleensä ongelmana, ettei avainta enää saa sinne niin, että avain kääntyisi.
Ps. Haulla löytyy asiasta runsaasti tietoa
esim. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35795&
Älä kovin montaa kertaa yritäkkään poistaa avainta. Yleensä ongelmana, ettei avainta enää saa sinne niin, että avain kääntyisi.
Ps. Haulla löytyy asiasta runsaasti tietoa
esim. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=35795&
autodidakti

joskus olen saannut sen pois jopa isolla pareriklemmarilla

Re: Neuvoa kaivataan virtalukko remonttiin 124 200D -92
Kiitän jo tässä vaiheessa kaikista vinkeistä. Olin kuitenkin eilen illalla uuttera ennenkuin sain näitä vinkkejä. Irroitin koko virtalukon joka on nyt työpöydällä. Tein juuri kaikki ne virheet mitä aiheesta on vinkeissä kirjoitettu!!!VIEWER kirjoitti:Minulla on 124 koppanen 200 D vm. -92. Nyt virtalukko hajosi. Avainta ei saa pois, mutta avain kääntyy hehkuasentoon. Startti asentoon se ei enää käänny. Sain onneksi työntöapua, että pääsin talliin. Aloin poistamaan vuorauksia päästäkseni virtalukkoon käsiksi. Lattia matto, joku musta muovi suoja. Irrotin pari ruuvia käsijarrun vapautusvivun alta jne. Usko loppui kun se virtalukon umpärillä oleva kojetaulun osa ei tunnu irtoavan millään. Olisiko joku niin ystävällinen, että antaisi vinkkejä?
Virhe 1. Irroitin koko virtalukon autosta. Samalla tuli irrotettua lattiamatto, kojetaulun alimmat osat jne. eli turhaa työtä.
Virhe 2. Avain kääntyi niin kuin alussa kerroin. Aamukahvipöydässä lukko kiersi rinkiä työkavereiden käsissä. Yksi Solmu Mäkelä neropatti onnistui räpläämään lukon toimimaan ja saamaan avaimen pois lukosta ja tietysti takaisin tarpeeksi monta kertaa. Eli lukkohan toimi taas moitteettomasti.
Virhe 3. Lukkopesän toimivuus varmistettiin, lukko öljyä pesään. Ei muuta kuin vielä varmistamaan, että lukko toimii. Virheet oli siten maksimoitu, mutta avain ei lukossa sitten enää kääntynytkään. Ei voinut edes sen 1,5-2 mm rautalanka työkalun kanssa niistä reijistä poistaa se lukkopesä virtalukon rungosta. Ennen sitä Solmu Mäkelän räpläämistä olisi todennäköisesti voinut!!!
Siksi kysyn onko vielä joku kikka olemassa, että lukkopesän saisi irroitettua ns. ehjänä virtalukon rungosta. Eräs vinkinantaja mainitsi jostain näppärästä tavasta, mutta jätti kertomatta sen yleisesti. Pelkona oli, että mersut alkavat kadota pihoilta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää olla päässä vikaa jos 15 vuotta vanhan nokivasaran varastaa näiden vinkkien avulla.
Kyllä tämä mese forum on hieno juttu. Toivottavasti minäkin joskus voin antaa jonkun toimivan vinkin. Mukavaa talven jatkoa kaikille T:Viewer
Vieppä se sille Solmu Mäkelälle ja käske räplätä se siihen radio-asentoon takasin. Se kyllä vielä onnistuu sitkeydellä, pitää vaan herkutella sillä avaimella riittävän kauan, eikä käyttää voimaa.
Omalla kohdalla kävi niin, kun olin myymässä autoa (115 220D) ja kaveri lähti näyttään autoa naapurikylään eukolleen, niin sai siellä sen virtalukon jumiin. Kaveri väänti avainta startatessa ilmeisesti erilailla mitä lukko oli tuttunut (kulunut) mulla yhdeksän vuoden aikana. No kaverin pihalla toistatuntia houkuteltuani lukkoa lipsahti virrat päälle ja auto käyntiin. Siitä sitten kotiin ja moottori sammuksiin vaihteella, lukkopesä irti ja viilalla haitat oikeaan linjaan sekä pesä takaisin paikalleen. Soitin kaverille, että ei siinä mitään vikaa ole, varmaan säikähti vaan sun eukkoa, kun ei tuota ennen tehnyt. Ja kaupat tehtiin ja mulle tuli uusia kokemuksia kuplasta.
Omalla kohdalla kävi niin, kun olin myymässä autoa (115 220D) ja kaveri lähti näyttään autoa naapurikylään eukolleen, niin sai siellä sen virtalukon jumiin. Kaveri väänti avainta startatessa ilmeisesti erilailla mitä lukko oli tuttunut (kulunut) mulla yhdeksän vuoden aikana. No kaverin pihalla toistatuntia houkuteltuani lukkoa lipsahti virrat päälle ja auto käyntiin. Siitä sitten kotiin ja moottori sammuksiin vaihteella, lukkopesä irti ja viilalla haitat oikeaan linjaan sekä pesä takaisin paikalleen. Soitin kaverille, että ei siinä mitään vikaa ole, varmaan säikähti vaan sun eukkoa, kun ei tuota ennen tehnyt. Ja kaupat tehtiin ja mulle tuli uusia kokemuksia kuplasta.
- Voihanrontti
- Mersumies
Kyllähän silläkin jokin merkitys saattaa olla, mutta suurin syy on varmasti se kun tyntää ja vetää avaimen lukkoon 10000 kertaa. Kuluuhan siinä ohuet haittalevyt ja avainkin. Haittalevyjen paksuus taisi olla jotain puolen millim luokkaa.Voihanrontti kirjoitti:Itse kuulin asiantuntioilta, että mikäli virtaavaimen kanssa pitää kaikkia muitakin avaimiaan (eli noin puoltakiloa), niin se tärisyttää ton lukon mäsäks varsin pian
. Huuhaatako?
Itse kuulin asiantuntioilta, että mikäli virtaavaimen kanssa
Olen kuullut saman väittämän, että mikäli avainnippu on raskas kuluu virtalukko nopeammin. Kertoja oli autoasentaja joka oli ejanut vain 123 ja 124 mersuja ja niitäkin 2 milj. km.
Väliaikatietoa MB lukkoasiassa 27.2.07VIEWER kirjoitti:Kiitän jo tässä vaiheessa kaikista vinkeistä. Olin kuitenkin eilen illalla uuttera ennenkuin sain näitä vinkkejä. Irroitin koko virtalukon joka on nyt työpöydällä. Tein juuri kaikki ne virheet mitä aiheesta on vinkeissä kirjoitettu!!!VIEWER kirjoitti:Minulla on 124 koppanen 200 D vm. -92. Nyt virtalukko hajosi. Avainta ei saa pois, mutta avain kääntyy hehkuasentoon. Startti asentoon se ei enää käänny. Sain onneksi työntöapua, että pääsin talliin. Aloin poistamaan vuorauksia päästäkseni virtalukkoon käsiksi. Lattia matto, joku musta muovi suoja. Irrotin pari ruuvia käsijarrun vapautusvivun alta jne. Usko loppui kun se virtalukon umpärillä oleva kojetaulun osa ei tunnu irtoavan millään. Olisiko joku niin ystävällinen, että antaisi vinkkejä?
Virhe 1. Irroitin koko virtalukon autosta. Samalla tuli irrotettua lattiamatto, kojetaulun alimmat osat jne. eli turhaa työtä.
Virhe 2. Avain kääntyi niin kuin alussa kerroin. Aamukahvipöydässä lukko kiersi rinkiä työkavereiden käsissä. Yksi Solmu Mäkelä neropatti onnistui räpläämään lukon toimimaan ja saamaan avaimen pois lukosta ja tietysti takaisin tarpeeksi monta kertaa. Eli lukkohan toimi taas moitteettomasti.
Virhe 3. Lukkopesän toimivuus varmistettiin, lukko öljyä pesään. Ei muuta kuin vielä varmistamaan, että lukko toimii. Virheet oli siten maksimoitu, mutta avain ei lukossa sitten enää kääntynytkään. Ei voinut edes sen 1,5-2 mm rautalanka työkalun kanssa niistä reijistä poistaa se lukkopesä virtalukon rungosta. Ennen sitä Solmu Mäkelän räpläämistä olisi todennäköisesti voinut!!!
Siksi kysyn onko vielä joku kikka olemassa, että lukkopesän saisi irroitettua ns. ehjänä virtalukon rungosta. Eräs vinkinantaja mainitsi jostain näppärästä tavasta, mutta jätti kertomatta sen yleisesti. Pelkona oli, että mersut alkavat kadota pihoilta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää olla päässä vikaa jos 15 vuotta vanhan nokivasaran varastaa näiden vinkkien avulla.
Kyllä tämä mese forum on hieno juttu. Toivottavasti minäkin joskus voin antaa jonkun toimivan vinkin. Mukavaa talven jatkoa kaikille T:Viewer
Noudatin yhden vinkin neuvoa ja teetin uuden avaimen. Jos se olisi auttanut avainpesän kääntymiseen. Koska ongelmia on myös kuskin ja pelkääjän ovien lukkopesien suhteen. Ainoa joka toimii vielä moitteettomasti on takaluukun lukko jolla saan varmasti ovet lukittua.
Uusi avain ei auttanut ongelman ratkaisussa missään avainpesässä. Avaimen teettäminen maksoi Turussa lukkoliikkeessä 16 euroa. kaveri tinki sen 15 euroon. Nyt minulla on kolme avainta, mutta ei vielä toimivia lukkoja. Mielestäni turha kokeilu tämä n. 90 mummonmarkkaa.
Joku näillä forum sivuilla kyseli mistä tämä lukkojen rikkoutuminen mahtaa johtua? Minulla on sellainen käsitys, että käyttökerrat on tullut vaan täyteen. Auto on ollut minulla käytössä n.4 vuotta ja ajan pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, lukkojen räpeltelyä tulee päivässä keskimäärin 10 kertaa, vuodessa n.3600 kertaa, 15 vuodessa n. 50.000 kertaa jos aikaisempi auton omistaja on ollut samanlainen käyttäjä. Sitä en tiedä montako kertaa lukkopesät on aikaisemmin vaihdettu, mutta minulle on tullut nyt eka kerta ja lukon räpistelykertoja on takana 4 vuoden aikana max. 14.000 kertaa.
Kuskin oven lukon takkuiluun huomasin kovien pakkasten aiheuttaneen suurimmat ongelmat. Uskon lisäksi lukkosulan tuhoavan lopullisesti lukon, koska se liuottaa lopunkin perusvoitelun lukosta ja lopuillaan olevat vasteet hajoavat. Voi olla, että välitön uusi voitelu lukkosulan jälkeen auttaisi, mutta ei siinä 30 asteen pakkasessa paljon huvita tippakannulla pyöriä. ( Voimaa en avaimien vääntämisessä ole koskaan käyttänyt)
Virtalukko ongelma oli nyt käynnistävä tekijä auton kaikkien lukkojen ongelmien ratkaisemiseen.
Jatkan nyt lukkopesien poistamisoperaatiota ja otan neuvoja vastaan. Koko lukkorungothan lukkopesineen maksavat maltaita.
-
- Mersumies
Itsellä kun meni toisesta cupeesta tuo virtalukko niin pahaksi ettei suostunut millään avain kääyntymään lukossa, että olisin saanut patruunan pois, niin purin kaikki verhoilut lukon ympäriltä ja löin vasaralla patruunan kylkeen samalla kun sorkin lukkoa avaimen kanssa. Pienen herättelyn jälkeen sain avaimen kääyntymään lukossa. Oli murtunut haittoja patruunassa. Tämän vuoksi lukko takerteli.
220.128 Black Mirror
Minun tapauksen loppuraportti 28.2.07VIEWER kirjoitti:Väliaikatietoa MB lukkoasiassa 27.2.07VIEWER kirjoitti:Kiitän jo tässä vaiheessa kaikista vinkeistä. Olin kuitenkin eilen illalla uuttera ennenkuin sain näitä vinkkejä. Irroitin koko virtalukon joka on nyt työpöydällä. Tein juuri kaikki ne virheet mitä aiheesta on vinkeissä kirjoitettu!!!VIEWER kirjoitti:Minulla on 124 koppanen 200 D vm. -92. Nyt virtalukko hajosi. Avainta ei saa pois, mutta avain kääntyy hehkuasentoon. Startti asentoon se ei enää käänny. Sain onneksi työntöapua, että pääsin talliin. Aloin poistamaan vuorauksia päästäkseni virtalukkoon käsiksi. Lattia matto, joku musta muovi suoja. Irrotin pari ruuvia käsijarrun vapautusvivun alta jne. Usko loppui kun se virtalukon umpärillä oleva kojetaulun osa ei tunnu irtoavan millään. Olisiko joku niin ystävällinen, että antaisi vinkkejä?
Noudatin yhden vinkin neuvoa ja teetin uuden avaimen. Jos se olisi auttanut avainpesän kääntymiseen. Koska ongelmia on myös kuskin ja pelkääjän ovien lukkopesien suhteen. Ainoa joka toimii vielä moitteettomasti on takaluukun lukko jolla saan varmasti ovet lukittua.
Uusi avain ei auttanut ongelman ratkaisussa missään avainpesässä. Avaimen teettäminen maksoi Turussa lukkoliikkeessä 16 euroa. kaveri tinki sen 15 euroon. Nyt minulla on kolme avainta, mutta ei vielä toimivia lukkoja. Mielestäni turha kokeilu tämä n. 90 mummonmarkkaa.
Joku näillä forum sivuilla kyseli mistä tämä lukkojen rikkoutuminen mahtaa johtua? Minulla on sellainen käsitys, että käyttökerrat on tullut vaan täyteen. Auto on ollut minulla käytössä n.4 vuotta ja ajan pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, lukkojen räpeltelyä tulee päivässä keskimäärin 10 kertaa, vuodessa n.3600 kertaa, 15 vuodessa n. 50.000 kertaa jos aikaisempi auton omistaja on ollut samanlainen käyttäjä. Sitä en tiedä montako kertaa lukkopesät on aikaisemmin vaihdettu, mutta minulle on tullut nyt eka kerta ja lukon räpistelykertoja on takana 4 vuoden aikana max. 14.000 kertaa.
Kuskin oven lukon takkuiluun huomasin kovien pakkasten aiheuttaneen suurimmat ongelmat. Uskon lisäksi lukkosulan tuhoavan lopullisesti lukon, koska se liuottaa lopunkin perusvoitelun lukosta ja lopuillaan olevat vasteet hajoavat. Voi olla, että välitön uusi voitelu lukkosulan jälkeen auttaisi, mutta ei siinä 30 asteen pakkasessa paljon huvita tippakannulla pyöriä. ( Voimaa en avaimien vääntämisessä ole koskaan käyttänyt)
Virtalukko ongelma oli nyt käynnistävä tekijä auton kaikkien lukkojen ongelmien ratkaisemiseen.
Jatkan nyt lukkopesien poistamisoperaatiota ja otan neuvoja vastaan. Koko lukkorungothan lukkopesineen maksavat maltaita.
Koska minun tapauksessani koko virtalukko oli irroitettu autosta. Noudatin yhden vinkin neuvoa soveltaen, eli kiinnitin virtalukon avaimesta viilapenkin leukojen väliin. Varmistin oikean kääntösuunnan.
Väänsin virtalukkoa napakasti kuitenkin varoen, että en katkaisisi avainta.
Vääntäessä avain alkoi kääntyä pikkuhiljaa lukkopesässä ykkösasentoon. (eli joku haittalevyistä antoi periksi)
Työnsin ohjeiden mukaisesti 2mm hitsilangasta tehdyn erikoistyökalun avainpesän reikiin jolloin pesä irtosi rungosta kuten vinkeissä oli kerrottu. Sitten hakemaan uutta avainpesää ja avainta Motonet Turku (hinta 35,50€ osa nro 48-8649).
Huono onneni jatkui tilattu on mutta menee ainakin viikko ennen kuin uusi Motonet osa tulisi.
Mielenkiintoni heräsi, että voisi sitä vanhaakin tutkia ajankuluksi.
Autolla pääsisin liikumaan ns. ruuvimeisseli avaimella.
Pesin liuotin pesuaineella lukkopesän ja pienellä näpertelyllä huomasi miten sen saa näppärästi purettua.
Tosiaan yksi niistä kaksiosaisista haitoista oli jumittunut jonka sitten olin väkisin vääntänyt yli, jotta sain avaimen kääntymään ns. radio asentoon.
Poistin tämän haittaparin kokonaan ja hioin nauhahiomakoneella vähän muitakin haittoja jotka kuluneisuuden vuoksi vähän liikaa kurkkivat ulkona kun avain oli työnnetty normaali asentoon pesäänsä.
Haittoja on kahdenlaisia kaksiosaisia muistaakseni 3 paria ja yksiosaisia 4 kpl. Nämä kaksiosaiset näyttävät kuluttuaan aiheuttavan ongelman.
Laitoin nippelit kasaan ja voitelin osat. Lukko toimi todella moitteettomasti. Ystävälläni on samanlainen nokivasara kuin minullakin ja kokeilin hänen avaintaan lukkooni joka ei tietystikkään siinä toiminut. Vaikka lukosta on poistettu pari haittalevyä lukko näyttää olevan silti melko turvallinen.
Mielenkiintoista katsoa miten pitkälle tällä remontilla päästään. Lukkopesässä oli vuosiluku -91 eli alkuperäisestä lukosta oli siis kyse. n. 15 vuotta ja n. 50.000 avainräpellystä ja meno senkun jatkuu. Itse en koskaan pidä auton avain nipussa kun autoon liittyvät avaimet. Eli avain nipun paino ei ainakaan minun tapauksessa ole edesauttanut lukon viottumista.
Lisäksi tein huomioita mersun mainiosta virtalukko systeemistä.
Lukkopesän avainkansi johon avain työnnetään on erittäin kovaa tavaraa. poraaminen normaaliterillä tuskin onnistuu. Samoin kuppiosa joka pitää lukkopesän paikoillaan. Nerokasta on myös lukkopesän pohjan johdinliitin, jota ei saa ehjänä pois jollei avainta käännä ykösasentoon.
Eli mersua ei viedä TV sarjojen tapaan johtoja repimällä kojetaulun alta. Sine pääseminenkin teettää ainakin 15 minuuttia hyvillä työkaluilla ja tietotaidolla. Minulla taisi mennä 30 minuuttia.
Titaani latta taitaa olla ainoa työkalu vahvalla vääntövarrella joka näihin pystyy, silti ohjaulukkon rikkominen pitää erikseen ratkaista.
Tärkein hyöty tästä operaatiosta minulle oli, että tunnen nyt W 124 mesen virtalukko systeemin ja se, että minulla on edelleen yksi avain sarjoitus autoni kaikkiin lukkoihin kun vain saan oven lukotkin vastaavasti huollettua. Taloudellista hyötyä en alun alkaenkaan tässä mese harrastuksessa ole tavoitellut.
Toivotaan, että nämä minunkin kokemukset auttavat muitakin Mersu miehiä virtalukko ongelmissa T:Viewer
Terve,
Hyvä, että homma alkoi ratketa.
EDIT: Niijjoo. Oliko sinulla se leveämpi vanhanmallinen avain?
t.
Risto

Miten sait sen etulevyä paikallaan pitävän putkisokan pois? Tuo oli minun mielestäni purkamisen viheliäisin osuus. Itse yritin ensin pikku poranterillä mutta ne eivät tuntuneet pystyvän. Vinguttelin sen loppupelissä palasiksi Dremelillä ja pikku jyrsinterillä.VIEWER kirjoitti:Pesin liuotin pesuaineella lukkopesän ja pienellä näpertelyllä huomasi miten sen saa näppärästi purettua.
t.
Risto
E500 – 211.070
Monessa lukkoliikkeessä on noita Mersun lukon haittalevyjä. Tuskin myyvät irrallaan, mutta tuskin maksaa kovin paljon jos vie lukkopesän avaimen kassa saneerattavaksi.VIEWER kirjoitti:VIEWER kirjoitti:Minun tapauksen loppuraportti 28.2.07VIEWER kirjoitti:VIEWER kirjoitti:
Laitoin nippelit kasaan ja voitelin osat. Lukko toimi todella moitteettomasti. Ystävälläni on samanlainen nokivasara kuin minullakin ja kokeilin hänen avaintaan lukkooni joka ei tietystikkään siinä toiminut. Vaikka lukosta on poistettu pari haittalevyä lukko näyttää olevan silti melko turvallinen.
Mielenkiintoista katsoa miten pitkälle tällä remontilla päästään. L
Onkohan kukaan kysynyt Veholta noita haittoja. Ainakin BMW:hen sai joku vuosi sitten korjaussarjan, jossa oli pussillinen eri haittoja ja muuta kuluvaa 20 Eurolla.
Avaimen leveys on n.8 mm ja vahvuus n.3 mm varsinaiselta avainosalta. Leveämmästä ja kapeammasta mallista en tiedä mitään. Kun olin saanut niillä piikeillä pois sen lukkopesän rungosta. Samalla siinä irtoaa musta ulkokuppi missä on alareunassa se lukistusura. Kovametallia oleva etulevy (se ensimmäinen mihin avain työnnetään)oli minulla ainakin irtonainen. Tämän jälkeen kapealla ruuvimeisselillä väänsin sellaisen topparilevyn sivuun ja pois sivulla olevasta urasta. Jälkeenpäin ajattelin tarvitsiko sitä edes tehdä. ainakin helpotti pesua. Sivussa oli vielä joku musta lattajousi minkä myös irroitin. Sitten se avainpesä (haittapesä) lähtikin alakautta työntämällä pois siitä runko-osasta. Ja sitten käsittelyyn. Takaisin vastakkaisessa järjestyksessä. Sellainen epämääräinen vino tankomainen osa joka pitkittäin mene koko pesän läpi omassa urassa taisi vähän temppuilla paikalleen asennuksessa, mutta kun pesän käänsi alaspäin se pysyi paikallaan kun haittapesän työnsi takaisinRoisto kirjoitti:Terve,
Miten sait sen etulevyä paikallaan pitävän putkisokan pois? Tuo oli minun mielestäni purkamisen viheliäisin osuus. Itse yritin ensin pikku poranterillä mutta ne eivät tuntuneet pystyvän. Vinguttelin sen loppupelissä palasiksi Dremelillä ja pikku jyrsinterillä.VIEWER kirjoitti:Pesin liuotin pesuaineella lukkopesän ja pienellä näpertelyllä huomasi miten sen saa näppärästi purettua.
t.
Risto
paikalleen. Toivottavasti muistin kaikki oikein. Viewer
Kaarinan Lukossa (Turun naapurikaupungissa) olisi kaveri laittanut uudet haitat 36 eurolla. Viewerjuhaoh kirjoitti:VIEWER kirjoitti:Monessa lukkoliikkeessä on noita Mersun lukon haittalevyjä. Tuskin myyvät irrallaan, mutta tuskin maksaa kovin paljon jos vie lukkopesän avaimen kassa saneerattavaksi.VIEWER kirjoitti:Minun tapauksen loppuraportti 28.2.07VIEWER kirjoitti:VIEWER kirjoitti:
Mielenkiintoista katsoa miten pitkälle tällä remontilla päästään. L
Onkohan kukaan kysynyt Veholta noita haittoja. Ainakin BMW:hen sai joku vuosi sitten korjaussarjan, jossa oli pussillinen eri haittoja ja muuta kuluvaa 20 Eurolla.
Just, just. Tuo etulevy oli minulla kiinnitetty siihen pesän kääntyvään sisäosaan putkisokalla. Ei kai se kuitenkaan vapaana päässyt pyörimään?VIEWER kirjoitti:Kovametallia oleva etulevy (se ensimmäinen mihin avain työnnetään)oli minulla ainakin irtonainen.

HannuS:n topikissa on samanlainen lukko kuin omassa.
t.
Risto
E500 – 211.070
Ei se vapaasti pääse pyörimään kun sen alapuolella on sellainen profiili joka sopii vastapuoleen. ViewerRoisto kirjoitti:Just, just. Tuo etulevy oli minulla kiinnitetty siihen pesän kääntyvään sisäosaan putkisokalla. Ei kai se kuitenkaan vapaana päässyt pyörimään?VIEWER kirjoitti:Kovametallia oleva etulevy (se ensimmäinen mihin avain työnnetään)oli minulla ainakin irtonainen.
HannuS:n topikissa on samanlainen lukko kuin omassa.
t.
Risto
Kiitokset näistä vinkeistä kaikille. Homma sujui kuin rasvattu, suurin homma oli tehdä kärpäsläpän varresta työkalucuuno kirjoitti:....1mm-1.5mm ...kuitenkin sellainen joka mahtuu reikään ja liikkuu siellä hyvin ....ja pää pitäis olla viistetty että menis jousen väliin helpommin
....ja sieltä lähtee se musta metalli kaulus ensin
...avain "radio" asentoon ja piikit sisään
....olen kyllä monesti ottanut vain yhdellä piikillä ylemmästä reijästa
...viilaa tosiaan viiste piikin kärkeen ja laita se reikään niin että sisäkehälle tulee viiste
sitten vedät ensin mustan kauluksen ja sitten koko pesän pois
...voi kyllä olla nahkea saada pois sillä riippuu ihan siitä että piikki painaa jousen kunnolla sisään pois urasta

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mites tuo lukkopesä lähtee purkaantumaanVIEWER kirjoitti:Pesin liuotin pesuaineella lukkopesän ja pienellä näpertelyllä huomasi miten sen saa näppärästi purettua.

MB E250 TD 20V -94
[quote="VIEWER"]
Kuskin oven lukon takkuiluun huomasin kovien pakkasten aiheuttaneen suurimmat ongelmat. Uskon lisäksi lukkosulan tuhoavan lopullisesti lukon, koska se liuottaa lopunkin perusvoitelun lukosta ja lopuillaan olevat vasteet hajoavat. Voi olla, että välitön uusi voitelu lukkosulan jälkeen auttaisi, mutta ei siinä 30 asteen pakkasessa paljon huvita tippakannulla pyöriä.
Ehkä se kuitenkin kannattaisi. Itsellä viime talvena 400 tuhatta ajetun -90 mallisen oven lukko alkoi temppuilemaan. Suhaus aseöljyä paransi vaivan.
Kuskin oven lukon takkuiluun huomasin kovien pakkasten aiheuttaneen suurimmat ongelmat. Uskon lisäksi lukkosulan tuhoavan lopullisesti lukon, koska se liuottaa lopunkin perusvoitelun lukosta ja lopuillaan olevat vasteet hajoavat. Voi olla, että välitön uusi voitelu lukkosulan jälkeen auttaisi, mutta ei siinä 30 asteen pakkasessa paljon huvita tippakannulla pyöriä.
Ehkä se kuitenkin kannattaisi. Itsellä viime talvena 400 tuhatta ajetun -90 mallisen oven lukko alkoi temppuilemaan. Suhaus aseöljyä paransi vaivan.