190D - 2.0 vai 2.5?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.02.2007 09:26
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

190D - 2.0 vai 2.5?

Viesti Kirjoittaja Katya »

Huomenta!

Ois tarkoitus hankkia diesel-mersu, jotta ei tarttis olla koko ajan korjaamassa ja pelkäämässä että millon joku paikka hajoaa... (Jos mersustakaan nyt on tuohon, kokeillaan..)

On ollu mielessä tuollainen 190 kakslitrainen, mutta nyt tulikin eteen hyvänlainen 2,5 litranen. Mitä käytännön eroa noilla on, vai onko muuta kun koneen koko?

Saa heittää muutakin infoa kyseiseen malliin liittyen... :!:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

No jos kerran kakspuolikas on hyvä, niin siitä sitten. On se sentäs hieman jouhevampi, kuin patalaiska kakssatanen..
Käytännössä muuten samanlaisia autoja. Koneet kestää, kun pitää sisällä kunnon öljyt :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kyseessä on vanha malli, jonka valmistus loppui alkuvuodesta -93. Siis varmasti kaikenlaista napruuta riittää, varsinkin kun autoilla on yleensä tyrkätty jo melkoinen siivu, mittarilukemista huolimatta. Moni w201:en aikainen muun merkkinen auto on jo paalattu...(-83-93)

Tämä kommentti ihan vaan sen takia, ettei tule vääriä käsityksiä 14-24 vuotta vanhan auton korjaustarpeesta. Väkisin esiintyy kaikenlaisia vikoja tuonikäisessä kalustossa. Sitten ihmetellään täällä ja muualla kun vaikkapa 360tkm(mittarilukema...) ajettu 16-vuotias mersu ei olekkaan enää uuden veroinen. Henk. koht. pidän w201:stä varmana pelinä ja ikäisekseen autoksi tosi luotettavana. Helppo ylläpitääkin, jos edes hiukan osaa tehdä remonttia. Osia löytyy helposti ja halvalla.

Oikeastaan 190:ssä jo kakslitrainen dieselikin on ihan suht. pirteä, jos pumpun laitattaa säätöihin.
Avatar
Katya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.02.2007 09:26
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Joo, selviöhän se on ettei vanha ole ihan huoltotarpeeton... Lähinnä nyt kun on pari vuotta ihmetellyt pikkukinnereiden kanssa (Camryn, joka muuten toimi kun kello mutta mäti läpi ja teki kaikkia käsittämättömiä temppuja - mittarissa 390tkm kun möin, ja Escortti joka nyt on suht uus - 98 - ja jota on saanut korjata kaikista eniten vaikka mittarissa vasta 280), niin ajattelin että löytyisköhän Mersusta sellainen, jossa ois tarpeeks vanha ja jykevä tekniikka, ettei ihan koko ajan ois pientä laittoa ja tarttis vähän väliä pelätä että jää tien varteen.

Mitenhän noissa yleensä, kilometrejä kun on järestään yli 300, niin missä vaiheessa pitää laittaa alustan osia uusiks, missä vaiheessa (vai ollenkaan??) pitää tehdä koneelle jotain?

Mersusta kun mulla ei ole kokemusta enempää kuin isännän 123-korinen 300D. Bemarikin on edelleen toinen vaihtoehto, mutta sen diesel-koneesta oon kuullut sellasta ettei jostain syystä tahtois kestää.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Alustan kamppeet on 201:een halpoja ja kohtuu helppoja vaihtaa, että niistä ei kannata ottaa ressiä. Jarrujen kans sama homma. Ensimmäisten joukossa vaihtoon on menossa edessä alapallonivelet, raidetangot kans. Raskaampikeulaisissa (=isompi kone) on jouset kovilla, tahtovat mennä poikki. Takana tulee mieleen nämä "koiranluut" tms. Siis käsitääkseni tangot millä säädetään auraus. Ja takakelkan etummaiset tukityynyt... Mutta mitkään em. osat ei ole pahan hintaisia!

Tekniikasta kertokoon enemmän joku muu. Mulla käsitys, että kunnolla huollettuna kestää PITKÄÄN! Paljon ajettuna käy kuin betonimylly, mutta kilometrejä voi olla edessä vielä enempi kuin keskiverto korollalla uutena...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Tenutähti kirjoitti:Paljon ajettuna käy kuin betonimylly

ei pidä paikkaansa, tuollainen puol milliä ja ylikin ajettu mosa kehrää hienosti vielä. Kunhan on huolta pidetty ja vähän niitä kuluvia osia vaihdettu eikä päästelty menemään ilman huoltoja.

eka koneen "avaus" tulee varmaankin siinä 400tkm ylöspäin kansipaffin muodossa...
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

heh tällä hetkellä taulussa 250D.ssä 710tkm ja vastaan ei ole vielä tullut toista mokomaan joka olisi näin pehmeäkäyntinen yksilö. Kävin juuri tuossa mersupajalla vaihdattamassa koneeseen öljyt, kun korjaaja vain kehu kuinka hienosti se kone käy ja kuinka hienosti se ottaa kierroksia vastaan :D Hänellä nimittäin oli myös w124:en 250D tosin automaattilaatikolla. Kyseli vain että paljonko tuo sinun vie menovettä. Sanoin vain että webaston kanssa sen 6.5 litraa. Hän vaan tokasi että pienellä se menee. Edellinen omistaja sanoi, että kesällä sen saan menemään 5.5litraan. Saa nähdä.

Sen sanon että kukaan ei ole uskonut käyntiäänestä että autolla olisi ajettu yli 700tkm. Paras heitto oli että 350tkm :D Älkää hyvät ihmiset ostako niitä autoja kilometrien perusteella. Ostaakaa vaan ihan kunnon mukaan.

Tähän jouduin kytkimen laitattamaan, kun oli alkuperäinen vielä paikallaan. Painelaakeri oli sökö, mutta kytkinlevyssä oli vielä pintaa. Rauhallista ajoa ollut.
Taakse vaihoin iskarin ja koiranluun.
Eli ei paljon ole ollut ylimääräistä ropaamista öljyhuoltojen lisäksi.
Kilometrejä tullut nyt se 10tkm. Huoleton auto täytyy sanoa.
Ehkä huolettoman saa kun ostaa uuden, mutta niitä ei osta ainakaan tämä
poika ilman pankin sponsorointia.
220.128 Black Mirror
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

Jos moottorissa ei ole viittä pyttyä niin se laskettakoon starttimoottoriksi :lol:
Avatar
Katya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.02.2007 09:26
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Sen verran vielä kysyisin, että mahtaakohan noissa Mersuissa olla rengaspultit vai -mutterit? (ja päteekö sama vanhempaan 123-koriseen?)

Tuli nimittäin hommattua (vahingosta viisastuneena) lukkomutterit tuohon nykyseen kotteroon, mutta täytyy kai ostaa uudet sitten tuohon Laatuautoon :)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Katya kirjoitti:Sen verran vielä kysyisin, että mahtaakohan noissa Mersuissa olla rengaspultit vai -mutterit? (ja päteekö sama vanhempaan 123-koriseen?)
:)
Pultit on ainakin 115, 116, 123, 124, 126 ja 201 malleissa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Täälläkin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve Katya!

Olet sitten löytänyt tiesi tännekin :wink:

Kyllä tuolla 190D:lläkin kerkeää (varsinkin, jos käyttää pumpun huollossa...), mutta mukavampihan se on kakspuolikkaalla ajella hyriseekin mukavammin (5 vs. 4 syl)

Vaimolla oli tuollainen 190D ja vielä automaatilla. Näppärä peli, vaikkakin talvella piti vähän katsoa, mihin ajoi. Liikkeelle lähtökyky ei ole liukkaalla paras mahdollinen. Valitettavasti yksi seatti halusi tulla lähikontaktiin ja auto meni lunastukseen. :cry:
Terveisin
Tero
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Meillä on nyt kolmisen vuotta ollut emännän käytössä 2.0D automaatti. Hyvin on silläkin liikenteen rytmissä pysynyt. Ainoa vikakorjaus on ollut etujousien vaihto (toinen napsahti poikki). Muuten on menty pelkillä huolloilla (öljyjä ja suodattimia). Katsastuksesta joka kerta läpi moitteitta ja "katsastusremonttia" tekemättä.

Tarinan pointtina oli, että jos hyvän löytää, niin vähillä pääsee. Autolla kuitenkin ikää 22 v. Ei mee bitti poikittain eikä nestekiteet sumene. Huonon jos hankkii niin homma on varmaan toisin... Pitkälti yksilöstä kiinni, ei niinkään koneen koosta.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Itellä 2.5 automaatilla. Se 400tkm kansiremppa tehty ja lootaan uudet tiivisteet vaihdettu. Käy kuin kello,mittarissa 440tkm. Oikein tyytyväinen on saanut kyllä olla..vaihtaa vaan pitäisi isompaan :o
Avatar
Katya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.02.2007 09:26
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Dieselflosse;
Joo, eksyin tänne kun halusin vähän mersuharrastajampaa näkökulmaa :)
...Ja jos/kun tuollasen Mersun nyt ostaa (siis heti kun pääsen entisestä eroon), niin taidampa jäädä tänne oleskelemaan pidemmäksikin aikaa kun kuitenkin tulee aina ihmettelyjä sen auton kanssa...

Hyvä tieto tuo, että kakspuolikkaassa on yks pytty enempi. Lisäsi heti mielenkiintoa... :lol: Tosin hintaakin on enempi, ja valinnanvaraa näyttäis olevan vähempi. Automaatti ei jostain syystä oikeen sytytä...

Sitten kun joskus pääsen noita tosissani ostelemaan (asap, i hope), mitä pitäis tajuta kattoa, silleen erityisesti? Tyyppiviat? Noissa on ilmeisesti aika paljon hajontaa riippuen yksilöstä (niin on toki kaikissa), toiset sanoo että ne on ihan mätiä ja toiset kehuu pilviin.. Mistähän mulle osuis sellanen loistoyksilö (kun tuppaa tuuri aiheuttamaan aina mätämunia vaikka kuinka aluks näyttää hienolta...) :roll:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Räppäri

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Katya kirjoitti: Automaatti ei jostain syystä oikeen sytytä...
Taidat olla vielä sellaisessa räppäysiässä :wink: Kun vatkaa tuota keppiä puolenmillin paremmalle puolelle, niin on ihme, jos ei saa tarpeekseen...

Tuo 201:nen on aika varma konstruktio, kuten tuossa aiemmin todettiinkin. Ei mitään ihmeellisiä härpäkkeitä, muttei sitten vikojakaan. Ruostetta ilmenee tunkinkorvakkeiden ympärillä ja joskus listojen kupeessa sekä saksantuonneissa huonosti asennettujen sivuvilkkujen ympärillä. Muovikylkimalleissa (viimeiset vuosimallit) noiden muovien alla saattaa piillä ylläri.

Huonolla huollolla tietysti saa pilattua kaikki automallit. 201:nen on kuitenkin aika helppo ostettava, kun ongelmat huomaa yleisellä auton katselukokemuksella.
Terveisin
Tero
Avatar
Katya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.02.2007 09:26
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Re: Räppäri

Viesti Kirjoittaja Katya »

dieselflosse kirjoitti:
Katya kirjoitti: Automaatti ei jostain syystä oikeen sytytä...
Taidat olla vielä sellaisessa räppäysiässä :wink: Kun vatkaa tuota keppiä puolenmillin paremmalle puolelle, niin on ihme, jos ei saa tarpeekseen...
No, ehkäpä olen sitten räppäysiässä :lol:
Tai ehkä se on jotenkin tottumiskysymys. Kieltämättä noissa aamu- ja iltapäivän ruuhkissa automaatti ei ois yhtään huono vaihtoehto...
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Kunnon yleis silmäys ja koeajo, kunnossa oleva w201 on oikein nautinto ajaa.. 8)
Vielä matalampaa alustaa kehiin niin häviää kaikki puheet tuuli herkkyydestä ym.. Ja tuon iköiseksi autoksi mukavan hiljainen myöskin
Vastaa Viestiin