Pari-kolme vuotta sitten luin netissä USA:n mersukerhon foorumia (ei ollut suomalaista silloin olemassa) niin siellä mainittiin että W126 mallissa bensapumpun rele on "kulutustavaraa" eli on hyödyllistä kantaa varaosaa mukana (carry a spare). Kysyin Veholta hintaa ja se oli jotain 1 200 mk tuolloin eli se siitä. Nyt marraskuussa mese jätti tielle ja kotiin hinattuani kuulostelin hiljaisuutta ja bensapumppuhan oli mykkä. Apuakulla virtaa pumpulle suoraan antamalla alkoi sirisemään eli siispä uutta relettä etsimään.
Ei oikein löytynyt uutta edullista eikä halpaa käytettyä mutta muistaakseni Venetmäeltä tai sitten KL-varaosista sain neuvon että releen sisällä oleva piirikortti kärvähtää koska pumppu ottaa liikaa virtaa (syy?). Neuvoivat katsomaan että onko piirilevy mustunut. Tein työtä neuvottua ja huomasin releen kannen avattuani että piirikorttin juotetun releen yksi juotos oli irti eli raollaan. Kolvi käteen ja tinaamaan jonka jälkeen pumppu syttyi eloon.
Ostin varalle Saksasta releen (149,- eur), kun satuin sinne työmatkalle, jos vaikka vika uusiutuu. Onko vinkkejä, voiko vanha pumppu aiheuttaa ylivirtaa releelle? Autollani on ajettu ainakin 355 tkm. Relehän on sulakerasiassa se suurin, jossa on mm, kierroslukumerkintä. Uusi releeni on valmistettu heinäkuussa 2003, joten niitä kait Saksassakin myydään.
W126 280 SE bensapumpun rele
W126 280 SE bensapumpun rele
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Bensapumpun rele
No kyllä on saatu releelle hintaa(1200mk).
Tämän kyseinen releen voi myös rakentaa itse kahdesta normaalista releestä, jolloin hintaa kertyy releelle noin 6€.
Tein tälläisen releen w123 280E -79 ja hyvin on toiminut.
Tämän kyseinen releen voi myös rakentaa itse kahdesta normaalista releestä, jolloin hintaa kertyy releelle noin 6€.
Tein tälläisen releen w123 280E -79 ja hyvin on toiminut.
Ei taida onnistua ihan helpolla parilla releellä. Tuossa releessä (mistä karra mainitsi) on olemassa kirrosrajoitin, eli sytkältä tulee sytytystieto tuohon releeseen (joka jatkaa matkaa kierroslukumittarille). Kun pulssisuhde on tarpeeksi tiuha = 6650, niin silloin laukeeaa toinen rele joka ohjaa ilmaluistin ilmanputsarista ohi k-jetronicin virtausmittauksen ja ainakin minulla sammuttaa moottorin (tiedä mitä tapahtuu kun kiekkoja on 6650). Tuollainen pulssisuhteen mulkkaminen tarviii opparin pari trankkua ja zenerin (nämä siellä näyttää olevan sisällä).
Pelkälle bensapunpulle on mahdollista tehdä simppeli relehomma, mutta menetät samalla kierrosrajoitttimen.
-mau
Pelkälle bensapunpulle on mahdollista tehdä simppeli relehomma, mutta menetät samalla kierrosrajoitttimen.
-mau
bensapumpun rele
Ilmeisesti w126 koppasessa mesessä on sitten ihan erillainen systeemi kuin w123:ssa. Siinä nimittäin bensapumpun rele ohjaa ainoastaan bensapumppua päälle ja pois.
Pumpun sähkömoottori alkaa vanhemmiten kuluttamaan enemmän virtaa, kun moottorin ja pumpun laakeroinnit alkaa kulua ja pyörintävastus kasvaa. Tästä johtuva virranlisäys ei ole niin suuri kuin jos moottorissa alkaa esiintyä oikosulkua, joka taasen yleensä johtuu likaantumisesta ja kulumisesta. Samoin virta kasvaa jos pumppu ei lähde heti pyörimään kun sille tarjotaan sähköä. Myös johtojen ja liitosten resistanssi kasvaa iän myötä hapettumisen seurauksena tastä johtuu suurempi virran tarve.
Tässä tapauksessa jos releestä ei ollut sulanut mitään niin epäilisin syylliseksi tärinää joka on väsyttänyt liittimen..
Tässä tapauksessa jos releestä ei ollut sulanut mitään niin epäilisin syylliseksi tärinää joka on väsyttänyt liittimen..
[quote="ak"]Myös johtojen ja liitosten resistanssi kasvaa iän myötä hapettumisen seurauksena tastä johtuu suurempi virran tarve.
quote]
hmm.. eihän se nyt näin taida mennä... jos liitoksissa/johdoissa resistanssi (ohmimäärä) kasvaa niin sehän meinaa samalla (12v) jännitteellä pienempää virran kulutusta... suoraan ohminlaista...
quote]
hmm.. eihän se nyt näin taida mennä... jos liitoksissa/johdoissa resistanssi (ohmimäärä) kasvaa niin sehän meinaa samalla (12v) jännitteellä pienempää virran kulutusta... suoraan ohminlaista...
Ei tarvitse hakea saksasta, pitelen juuri kädessäni yhtä ylimääräistä relettä.
Varaosanumero 001 545 68 05. 6650/min 6zyl.12v. Ostakaa hyllyyn, niin saan tilaa omaan hyllyyni. Kiinnostuneet priva viestiä.
Varaosanumero 001 545 68 05. 6650/min 6zyl.12v. Ostakaa hyllyyn, niin saan tilaa omaan hyllyyni. Kiinnostuneet priva viestiä.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD