4maticin merkkivalot paremmiksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

4maticin merkkivalot paremmiksi

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Onkos kukaan kokeillut saada näkyviin niitä ohjaussignaaleja, joilla nelivetoa ja lukkoja ohjataan vanhassa 4matic:ssa? Olisi kiinnostavaa nähdä vaikkapa merkkivalojen palavan, kun neliveto tai lukko on päällä.

Yksi merkkivalohan siellä kojelaudassa jo syttyy, kun neliveto kytkeytyy vauhdissa. Siitä ei kuitenkaan näe lukkojen toimintaa eikä nelivedon toimintaa liikkellelähdössä.

Tämmöisen merkkivalojärjestelmän voisi periaatteessa rakentaa haistelemaan jännitteitä, joita ohjauslaatikko tuottaa. Mahtaako sieltä mennä signaalit hydrauliikalle? Vai olisiko nämä signaalit näkyvissä diagnostiikkapistokkeessa?

Jos tämmöisen rakentaa transistoreilla ja LEDeilla, niin ei maksa paljon (5 euroa) eikä ole elektroniikkaharrastajalle kovin vaikeaa eikä hajota paikkoja. Suurin ongelma on saada selville, mitä jännitettä seurata.

Tuommoinen monitori voisi olla hyödyllinen myös vikojen etsimisessä. Siinä olisi laatikon kyljessä muutama LED ja muutama johto. Led syttyisi, kun johtoon tulisi jännite. Johdon päässä olisi kilo-ohmin vastus, niin se ei kuormittaisi auton sähköpuolta. Johtoja voisi kytkeä eri paikkoihin ja katsoa, mihin saakka tulee sähköä.Tämä auttaisi sellaisten vikojen korjauksessa, jotka esiintyvät vain silloin tällöin ja ajon aikana.

Kolmella ledillä näkisi yhtäaikaa nelivedon, takalukon ja keskilukon toiminnan.

Tämmöisen lootan voisi aluksi vaikka kytkeä siihen diagnostiikkapistokkeeseen ja katsoa, tuleeko siihen ajon aikana mitään jännitteitä.
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Oiskos tuommosesta apuja:
http://www.frejvall.com/4matic
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kas, Per oli jo toteuttanut tuon homman.

Näemmä kannattaisi käyttää suuri-impedanssisia CMOS-piirejä transistoreiden sijasta, jottei sähköä vuotaisi sammutettunakaan. Ja signaalit ovat alhaalla aktiivisia eli maadoitus kytkee lukot.

Per oli joutunut avaamaan ohjauslaatikon, mikä hiukan hirvittää, kun uudet maksavat paljon. Toivottavasti se ei ole umpioitu. Lisäksi Per oli päättänyt vielä muuttaa nelivedon käsiohjaukselle ja unohtaa automaattitoiminnot. Tästä ei ollut raporttia, onnistuiko homma.

Tuon käsiohjauksen voisi toteuttaa niinkin, että automaattiohjaus säilyy rinnalla. En kyllä näe mitään etua käsiohjauksesta.

Arvokas tieto oli nuo paikat, mistä oikeat signaalit saa. Merkkivalot olisi nyt aika helppo nyt toteuttaa Schmitt-trigger voisi olla sopiva CMOS-piiri, se ei kuormittaisi lainkaan ja jaksaisi ajaa LEDia sopivan vastuksen kautta. Ohjauslaatikolle voisi laittaa vaikka 10 kohmin vastukset johtojen päihin, niin oikosuluista ei olisi vaaraa. Kytkentä voisi olla ohjauslaatikon vieressä ja sieltä voisi vetää johdot kojelautaan, vaikka pienille LEdeille. Kaikki osat löytyvät luultavasti harrastajan pöytälaatikosta, triggeripiirin voi joutua ostamaan.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo oli kyllä mielenkiintoinen sivu.

Jännä huomio oli, että se keskitasauspyörästön lukko on päällä, jos painetta ei ole. Tämähän tarkoittaa sitä, että nollamoodista ykköselle siirryttäessä täytyy "etuveto" kytkeä päälle ja tuo lukko pois päältä. Noin päin kai sen täytyy tapahtua, koska jos tasauspyörästön lukon avaa ennen nelivedon kytkemistä, niin silloinhan veto katkeaisi kokonaan ja moottori vinkaisisi rumasti. "Jäykkä" neliveto on siis ilmeisesti kytkeytyneenä joitakin sekunnin osia, kun siirrytään nollamoodista ykköselle.

Jos tuohon haluaa loogisesti toimivan ledihässäkän (palavien ledien lukumäärä näyttää moodin), niin silloin pitänee tehdä joku pikku logiikkakytkös ykkös- ja kakkosledeille. Perän lukon ledihän palaisi vain kolmosmoodissa.

t.
Risto
E500 – 211.070
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Roisto kirjoitti:Tuo oli kyllä mielenkiintoinen sivu.
Jännä huomio oli, että se keskitasauspyörästön lukko on päällä, jos painetta ei ole.
t.
Risto
Voiko tuo pitää paikkansa? Tällöihän autoa hinattaessa etu- tai takapää ylösnostettuna ja kone sammutettona, kuten yleensä, pitäisi toisenkin akselin pyörien päästä pyörimään??? Mites se onnistuu??vaikka huoltokatkaisin olisiki asennossa kaksi. Mistä paine??
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

juhaoh kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Tuo oli kyllä mielenkiintoinen sivu.
Jännä huomio oli, että se keskitasauspyörästön lukko on päällä, jos painetta ei ole.
t.
Risto
Voiko tuo pitää paikkansa? Tällöihän autoa hinattaessa etu- tai takapää ylösnostettuna ja kone sammutettona, kuten yleensä, pitäisi toisenkin akselin pyörien päästä pyörimään??? Mites se onnistuu??vaikka huoltokatkaisin olisiki asennossa kaksi. Mistä paine??
Eihän nelivetoa koskaan saisi muutenkaan hinata, lavalle vaan.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

e320 kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Tuo oli kyllä mielenkiintoinen sivu.
Jännä huomio oli, että se keskitasauspyörästön lukko on päällä, jos painetta ei ole.
t.
Risto
Voiko tuo pitää paikkansa? Tällöihän autoa hinattaessa etu- tai takapää ylösnostettuna ja kone sammutettona, kuten yleensä, pitäisi toisenkin akselin pyörien päästä pyörimään??? Mites se onnistuu??vaikka huoltokatkaisin olisiki asennossa kaksi. Mistä paine??
Eihän nelivetoa koskaan saisi muutenkaan hinata, lavalle vaan.
Vuoden -89 käyttöohjekirjassa lukee:
4MATICilla varustetut autot :Jos autoa hinataan etu- tai taka-akseli ylösnostettuna, hinausnopeus ei saa ylittää 50 km/h nopeutta eikä hinausmatka 50 kilometriä. Huoltokatkaisin on käännettävä asentoon 2.

Samalla sivulla kerrotaan lisäksi miten auto käynnistetään hinaamalla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Esim ledin virrankulutus on niin pieni että sen kyllä kestää kytkeä sarjavastuksen kanssa suoraan hydrauliikan mangeettiventtiilin kelan rinnalle ilman ongelmia.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Keskitasauspyörästö(planeetta) PITÄÄ 4-maticissa olla lukittuna kun etuveto ei ole kytkettynä, muutenhan laite ei liiku mihinkään. Siitä johtuu tuo "nurinkurinen" toiminta. Vaikka kaikki ohjaukset olis pimeänä ja öljy loppu niin takaveto toimii kun se on noin päin tehty :idea:
Tuon suunnitellut hemmo ei ainakaan ole Ranskalainen...

Naapurimaan kaveri on melko perusteellisesti perehtynyt nelikon toimintaperiaatteeseen, ei voi muuta kuin hattua nostaa.Jos omistais...
JariN
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Per väitti, että kilo-ohmin vastus oli liikaa, se aiheutti vuotoa jarruvalokytkimen kautta ja vikakoodin. Kilo-ohmin vastuksella LED ottaa 12 mA, joka polttaa sitä ihan hyvin.

Jos väliin panee CMOS-puskurin, niin homma korjaantuisi sillä. Kävin juuri hakemassa semmoisen kaupasta, kotona ei ollut.

Valoihin ajattelin suoraa logiikkaa, jossa olisi oma valo kummallekin lukolle ja nelivedolle. Ei tarvitsisi sen kummemmin rakennella. LEDit voisi halutessaan laittaa kuvaan, joka esittää auton alustaa, siis takalukon LED perän kohdalle jne. Kytkentä kannattaa varmaankin tehdä juurikin niihin johtoihin, jotka menevät ohjauslaatikolta hydrauliikalle.

Ei muuten automaattiakaan saisi hinata, ja melkein kaikki 4maticit ovat automaatteja.
Mika.T kirjoitti:Esim ledin virrankulutus on niin pieni että sen kyllä kestää kytkeä sarjavastuksen kanssa suoraan hydrauliikan mangeettiventtiilin kelan rinnalle ilman ongelmia.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Herätelläänpäs tätä vanhaa aihetta :roll:
mites tuo nelivedon kytkeminen toteutetaan katkaisimella kuten naapurimaan Perin projektissa?
meinaan ettei meikäläisen kielipäällä tuosta selostuksesta kaikkea ymmärrä :oops:
ja sitten vielä mikä on tämä 35/65 vaihe?keskilukko kiinni ja peränlukko auki niinkö :roll:
ML W164
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuota merkkivalohommaa en ole vielä kokeillut, kun on ollut
muutakin räpläämistä. Tuon voisi kyllä jossain välissä tehdä, ledit
sopisivat valokatkaisijan viereen.

Nelivetoa ja lukoja ohjataan sähköisesti, joten kyllä ne voisi
kytkeä käsin päälle niin haluttaessa. Tämä tapahtuisi helpoimmin
hydrauliikalle menevistä johdoista, joista myös saisi noille
merkkivaloille helposti tiedon.

Toisaalta mitään tarvetta ei ole nelivedon ja lukkojen kytkentään,
kun automatiikka toimii hyvin. Neliveto on aina päällä lähdöissä
ja se voi kytkeytyä millä nopeudella vaan. Lukot kytkeytyvät
tarvittaessa, myös lähdöissä. Lukkojen kytkentä suuressa nopeudessa
on vaarallista, auto voi muuttua jäykäksi kaarteessa. Samaten
ABS voi häiriintyä, sillä jarrutuksissa ei neliveto ja lukot saa olla
päällä (pienin varauksin).

Järjestelmässä on vikadiagnostiikkaa, joten käsin kytkennällä voisi
saada aikaan vikailmoituksia.

Kun neliveto kytkeytyy päälle, voima jakautuu takapainotteisesti 35/65.
Kun keskilukko kytkeytyy, voima jakaantuu 50/50. Lopuksi voidaan
kytkeä takalukko, jolloin voimanjako takapyörille on 50/50.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mites jos kytkee tuon keskilukon päälle silleen että se on aina ajaessa päällä nappula-rele ohjauksella?paukkuuko joku laatikko kääntäessä :roll:
tuo kääntökulma anturihan ei sitten vissiin löysääkkään nelivetoa missään vaiheessa niikuin aluksi luulin :shock:
meinaan vaan kun ei ilonpäivää ole tuon nelivedon kanssa!hetken pysyy päällä luistossa ja sitten herjaa abs anturia,mag venttiiliä tahi kääntökulma anturia :evil:
mittasin muutes edestä abs anturit,näyttivät paikallaan ollessa jotain 1950ohm molemmat!
auto tekee muuten semmoistakin oiretta kun jarruttaa niin aivan kuin kytkisi absia päälle juuri ennekuin auto pysähtyy tämä siis kuivallakin asfaltilla :?
anturit ja hammastus on puhdistettu ja etäisyys anturilla ja hampailla n.1,5mm!
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

absin valoa ei muuten herjaa ja polttimokin ehjä :wink:
ML W164
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN, jokos olet rakennellut 4-matic:n toimintojen merkkivalosydemin?
Olis mielenkiintoista tietää että mitä komponenteja loppujenlopuksi käytit?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

En ole ehtinyt ... osia on kyllä. Voisihan tuon jossain vaiheessa tehdä.

Ajattelin kaivaa johdot esiin repsikan puolelta kojelaudan takaa ja
kytkeytyä niihin. Alkuperäisiä johtoja ei kannata katkaista, ainostaan
kuoria eriste ja juottaa siihen johto. Sitten vulkanoituvaa teippiä päälle.

Merkkivalona toimii pienivirtainen (1 mA) ledi varmaan parhaiten.
Ledin kanssa sarjaan pannaan 10 kohmin vastus ja toinen pää 12 volttiin
(radion sähkö, joka katkeaa virta-avaimesta, niin ei vuoda virtaa).

Tämän pitäisi toimia, jos johtojen toinen pää on hydrauliikan ohjauksessa
ja maadoittaa, kun hydrauliikka kytkee.

Jos ledi häiritsee toimintaa, niin sitten täytyy panna CMOS-puskurit väliin.
Parhaiten toimii sellainen puskuri, jossa on hystereesiä. Mikä hyvänsä
logiikkaportti jaksaa ohjata 1 mA:n lediä, joten piiri voi olla puskuri,
invertteri NAND, NOR tms. sopivasti kytkettynä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Teppo L kirjoitti:mites jos kytkee tuon keskilukon päälle silleen että se on aina ajaessa päällä nappula-rele ohjauksella?paukkuuko joku laatikko kääntäessä :roll:
tuo kääntökulma anturihan ei sitten vissiin löysääkkään nelivetoa missään vaiheessa niikuin aluksi luulin :shock:
meinaan vaan kun ei ilonpäivää ole tuon nelivedon kanssa!hetken pysyy päällä luistossa ja sitten herjaa abs anturia,mag venttiiliä tahi kääntökulma anturia :evil:
mittasin muutes edestä abs anturit,näyttivät paikallaan ollessa jotain 1950ohm molemmat!
auto tekee muuten semmoistakin oiretta kun jarruttaa niin aivan kuin kytkisi absia päälle juuri ennekuin auto pysähtyy tämä siis kuivallakin asfaltilla :?
anturit ja hammastus on puhdistettu ja etäisyys anturilla ja hampailla n.1,5mm!
Jos laitat email-osoitteen, niin lähetän sinulle lukemista.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:En ole ehtinyt ... osia on kyllä. Voisihan tuon jossain vaiheessa tehdä.

Ajattelin kaivaa johdot esiin repsikan puolelta kojelaudan takaa ja
kytkeytyä niihin. Alkuperäisiä johtoja ei kannata katkaista, ainostaan
kuoria eriste ja juottaa siihen johto. Sitten vulkanoituvaa teippiä päälle.
Repsikan jalkatilan sivuverhoilun takanahan on se pistokeliitin jonka kautta kulkee kaapelointi takapenkin alla olevalle pistokkeelle. Jalkatilassa olevan pistokkeen voi varmaan purkaa (kuten useimmat mersun) ja tehdä tinaukset suoraan sinne?
JarkkoN kirjoitti: Merkkivalona toimii pienivirtainen (1 mA) ledi varmaan parhaiten.
Ledin kanssa sarjaan pannaan 10 kohmin vastus ja toinen pää 12 volttiin
(radion sähkö, joka katkeaa virta-avaimesta, niin ei vuoda virtaa).
Ok!
JarkkoN kirjoitti: Tämän pitäisi toimia, jos johtojen toinen pää on hydrauliikan ohjauksessa
ja maadoittaa, kun hydrauliikka kytkee.
Toimii varmasti. Boxsihan ohjaa vain madoituksia ohjausventtiilistön mankuille. Plussathan on tuotu suoraan, eli takalukon mankullehan tulee jännite jarruvalokytkimen kautta ja muille suoraan ylijännitesuojareleeltä, tosin viimeksi mainittu yhdellä johtimella joka on takapenkin alla olevassa pistokkeessa haaroitettu AV ja ZS mankuille.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Paikallisesta elektroniikkakorjaamosta löytyi vain 20 mA:n yleisledejä joiden kynnysjännite on 1,2 V. Ledin kans sarjaan pitäis kytkeä 600-650 ohmin vastus jännitteen sovittamiseksi. Tehoksi tulisi n. 25 mW.
Mitenkähän 4-maticin ohjainboxi reakoisi tuollaiseen virran/tehon lisäykseen manneettiventtiilin ohjauksessa.... tuskin mitenkään mutta viisainta olisi varmaan mittailla kytkentä-/pitovirran suuruusluokka ennen ledikytkentöjä...vai onkohan joku jo tullut mittailleeksi noita mankkuja virtojen suhteen.
Noh taidampa lähteä itse mittaaman kun muistin juuri että minullahan on kokonainen ohjausventtiilistö irrallaan autotallissa 8)
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

tese kirjoitti:Paikallisesta elektroniikkakorjaamosta löytyi vain 20 mA:n yleisledejä joiden kynnysjännite on 1,2 V. Ledin kans sarjaan pitäis kytkeä 600-650 ohmin vastus jännitteen sovittamiseksi. Tehoksi tulisi n. 25 mW.
Mitenkähän 4-maticin ohjainboxi reakoisi tuollaiseen virran/tehon lisäykseen manneettiventtiilin ohjauksessa.... tuskin mitenkään mutta viisainta olisi varmaan mittailla kytkentä-/pitovirran suuruusluokka ennen ledikytkentöjä...vai onkohan joku jo tullut mittailleeksi noita mankkuja virtojen suhteen.
Noh taidampa lähteä itse mittaaman kun muistin juuri että minullahan on kokonainen ohjausventtiilistö irrallaan autotallissa 8)
Non niin mittaukset tuli tehtyä ja mankkujen (3kpl) kykentä-/pitovirrat olivat n. 1.9 A parinsadan mA:n toleransilla joten ledien kykennät eivät aiheuttane minkäänlaista häiriötä ohjainboxin toiminnalle.
Elekroniikkakorjaamolla suoritettujen kokeiden perusteella valitsin ledeille 560 ohmin etuvastukset. Nyt vain suorittamaan komponenttien tinaukset ja kytkemiset järjestelmään.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mainiota! Pane kuvia, miten liität johdot ja mihin laitat ledit.
Otatko 12V radiolta?
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Mainiota! Pane kuvia, miten liität johdot ja mihin laitat ledit.
Otatko 12V radiolta?
Tuli muita kiireitä enkä ehtinyt asentelemaan ledejä tänään!

Suunittelin alustavasti että upotan ledit shifterin kanteen vaihdekaavion viereen riviin sopivalla jaolla. Kytken siten että vihreä ledi palaa kun auto kulkee normaali takavetoisena ja sitten kun tasattu neliveto (AV)ois käytössä palaa keltainen ja tuo ensin mainittu vihreä. Jakolaatikon, ja samalla pitkittäislukituksen (ZS) indikoi edellisten lisäksi punaisen ledin syttyminen ja toisen punaisen sytyttyä myös taka-akseliston lukko (HS) olis toiminnassa.
Kun kaikki neljä lediä palavat samaan aikaan akselistot ovat sekä auton piituus- että poikkisuuntaisesti lukittu.

Tuon pelkän takavedon vihreän ledin maapotentiaali on tosin otettava venttiilistön 5 bar:n painekytkimen takaa, eikä se indikoi mankkujen ohjauksia mitenkään mutta osoittaapahan painekytkimen ja paineen (>=5bar) olevan kunnossa ja palaa yksin vain ainoastaan silloin kun auto kulkee "normaalisti" takavetoisena.
Käytännössä auton käydessä paikallaan ja hitaassa liikkeessä eteen tai taakse (<25kmh) palavat vihreä ja keltainen ledi koko ajan.

+sähkön otan tosiaan jostakin siten että jännite ledeille katkeaa virta-avaimesta.

Edellä esitetty systeemihän ei ota mitään kantaa kytkentälevyjen ja lukitusten varsinaiseen toimintaan eikä itseasiassa mankkujenkaan kuntoon vaan indikoi ainoastaan boxsilta tulevan ohjauksen, mutta noita ongemia vartenhan on sitten 4matic toimintahäiriön varoitusvalo ja vilkkukoodisto. Ompahan vaan mielenkiitoista tutkia auton käyttäytymistä kun on silmin havaittavaa tietoa eri kytkentätiloista ja vertailla niitä perstuntumaan 8) :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuinkas tämä homma jatkui?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kurkistin kojelaudan ja takapenkin alle.
Kojelaudan alla on hiukan ahtaat paikat, mutta liitin näkyy
suurin piirtein ohjauslaatikon kohdalla repsikan turvatyynyn
takana.

Takapenkin alla on hyvin helppo avata liitin ja johtonippu.
Auto on niin uusi (1991), että liitin on erilainen kuin korjausohjeissa
väitetään. Johtoja on kuitenkin neljä paria eli 8 kpl. Yksi pari menee
painekytkimelle ja muut magneettiventtiileille. Magneettiventtiileillä
on noin 5,8 ohmin sisäinen vastus. Johtojen värit näkyvät tässä
helposti. Liitin on hiukan keskiviivan oikealla puolella takapenkin
etureunan alla. Verhoilun joutuu raottamaan molemmin puolin.

Ohjauslaatikko on akun takana moottoritilassa.
Kun irrottaa ohjauslaatikon johdoistaan, johtonipun liittimestä
voi mitata ohmimittarilla johtojen kunnon. Olikohan 2 maajohto ja
4, 6 ja 8 magneettiventtiilien maadoitus. Kun kytkee jonkin
magneettiventtiilin nastan maahan, magneettiventtiili vetää.
liitin on kaksrivinen ja ylempi rivi on leveämpi. Vasemmalla ylhäällä
on pienin nastanumero ja oikealla alhaalla suurin.

Johtojen vetäminen kojelautaan onnistuisi helpoimmin
kojelaudan alta. Homma ei kestä kauan, jos osuu oikeisiin johtoihin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OK, kiitos päivityksestä. Mukava määrä viestejä Jarkolla, eikös farkku ollut beryll metallic 888?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kappas, tasan meni 888. Hyvin muistit värinumeron.

Tässä varmistus värille:

Model 300 TD TURBODIESEL 4 MATIC
Chassis 1243931F*
Engine 603963 12 003318
Transmission 722344 03 637412
Order 0 1 240 00946
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Delivery date 09.12.91
Dealer Ravensburg branch (240)
Interior leather mushroom (265)
Paint
888 beryll metallic (с 01.01.1990 по 31.12.1996)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
241 left front seat electrically adjustable with memory feature. only applicable to w 210 when installed in conjunction with code 275. (с 01.03.1983)
291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)
300 storage box in front tray (с 01.05.1988)
406 single seat with orthopaedic front seat backrest, left and right (с 01.07.1970)

443 tempomat (cruise control), and steering column, electrically adjustable (с 01.07.1984)
531 automatic antenna (с 01.01.1963)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
553 trailer coupling and anti-theft warning system (с 01.11.1978)
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
682 fire extinguisher (с 01.04.1970)
724 cargo anchorage (с 01.04.1979)
731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)
752 Becker radio Mexico 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)
814 active bass loudspeaker system (с 01.10.1989)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
910 14V/65A alternator
alternator with increased capacity (с 01.11.1990)
Vastaa Viestiin