Merkkihuollon tarpeellisuus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
arska
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Merkkihuollon tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja arska »

Kertokaas hyvät Mersufoorumilaiset omat mielipiteenne säännöllisen merkkihuollon hyödyistä. Itselläni on mennyt vähän usko asiaan ja haen vahvistusta teiltä. Aloitan ihan uuden aiheen, koska en löytänyt mitään aiheeseen sopivaa.
Omistan -03 mallisen C farkun CDI-tekniikalla varustettuna. Hankin auton 2004 Pitäjänmäestä 34 000 km ajettuna. Takuu oli silloin voimassa. Ostaessani kerrottiin että kantsii huollattaa merkkiliikkeessä, koska silloin ns. goodwill takuu kattaa myös takuuajan jälkeen, jos tulee ongelmia jotka eivät kuulu asiaan. No ekax alkoi kitiseen narinahelat. Ne laitettiin takuuseen Alppilassa. Olivat alkuperäiset ja kestivät 40 000 km. Toiset meni 20 000 kilsan jälkeen takuuajan umpeuduttua 60 000 km.ssä. Sanoivat et ei maksa mitään, menee takuuseen. Kuukauden päästä tuli lasku, jossa oli summa reilut 200 egee. Mainitsin et luvattiin ja ettei takuu voi loppua, jos autossa on tehtaalta lähtiessään ollut suunnittelu tai tekovika. Vetosin et Kuluttajasuoja-asiamieskin on suositellut korvaamaan tavaran arvon ja tarkoitetun kestävyyden vuoksi myös takuuajan jälkeen.
No homma hoidettiin, mut lujana sai olla maahantuojan ja Alppilan suuntaan ja laskun mitätöinnin perusteena oli se että minulle oli luvattu ettei maksa mitään. Goodwill ei kuulemma korvaa näitä. Koskee kuulemma uudempia autoja...

Nyt matkaa on taivallettu yhdessä noin 100 000 ja mittarissä on kohta 130 000 km. Lämppärin moottori vikiseen 120 000:ssa. Niinpä otin yhteyttä maahantuojaan ja kyselin että onko kyseessä marraskuussa 2003 käyttöönotetun auton vika vai ominaisuus kun lämppärin moottori vikisee. Esa Haajanen niminen tyyppi maahantuojalla epäili että on roskia ja ne aiheuttaa äänet. Ihmettelin itsekseni raitisilmasuodattimen merkitystä ja kokemuksiani ennen ko vikisevistä moottoreista.
Kehoittivat menemään paikalliseen merkkiliikkeeseen ja painelin Mega-autoon Lahtikaupungissa. Siellä vastaanottajana oli Esa Nurminen.
Hän teki saman diagnoosin kuin minäkin, eli moottori. Näitä menee kuulemma harvoin. No hän tekee maahantuojalle materiaalia ja lupaa ilmoittaa huomenna. Huomista ei ole tullut vaikka on kulunut jo kaksi kuukautta. Kyllästyin odottelemaan vastausta Mega-autosta ja soitin maahantuojalle jossa Haajanen kertoi, ettei tehdas korvaa kun takuu loppu. Kysyin goodwill takuusta, niin sain selitykseksi että kun on goodwill-juttu, niin se tarkoittaa sitä että takuuajan jälkeen he voivat tehdä tiedusteluita tehtaalle. Näin se goodwill sai taas uuden tulkinnan.

Mega-auton palvelun olen huomannut olevan perseestä Vaikka millä mittareilla ne saa asiakaskyselyistä hyvät arvosanat, niin ei voi kun ihmetellä huollon kädettömyyttä.

Käytin autoni 120 000 km:n B-huollossa. Lasku 560 egee. Ylimääräisinä töinä jarrunesteen vaihto joka ei sisältynyt tietenkään huoltohintaan.
Luovuttaessa autoa Esa Nurminen sanoi että käsijarrun vaijeri on toiselta puolelta vähän kiristämisen tarpeessa. On nippanappa et meneekö katsastuksesta läpi. kettu että vitutti kun kuulin summan ja ettei edes tuo sisälly noin kalliiseen huoltoon. Homma kun ei ole kovin suuri. Arvelin et sen vuoksi en kyllä tilaa erikseen aikaa ja kanna rahojani tähän valohoitomestaan.
Meni se kuitenkin katsastuksesta läpi vaikka inssi vähän moitti. Kun antoi korjausmääräyksen alapallosta ja raidetangon päästä 10 000 km B-huollon jälkeen, vein autoni mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon. Hemmot ehdotti jarrupalojen vaihtoa, kun alkavat oleen jo loppu. Vähän ihmetyttää ettei ne mega-autossa niihin puuttuneet. Matka-ajoa oli kuitenkin ajettu edellisestä huollosta se 10 000 km ja kaksi kuukautta.

Nyt olen miettinyt etten enää käyttäisi merkkihuoltoa, vaan vaihdattaisin öljyt 20 000 kilsan välein ja korjauttaisin selvät viat jotka tuolloin havaitaan tai tulee huoltojen välillä. Itselläni on usko horjunut merkkihuollon kykyyn reagoida esim. ennakoivasti. Tätä arvostaisin kovasti, sillä ei oikein ole aikaa käyttää aikaa turhiin korjaamopäiviin koska ajoa tulee 50 000 kilsaa vuodessa.
Ere866
Mersumies
Mersumies

Re: Merkkihuollon tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

arska kirjoitti:Luovuttaessa autoa Esa Nurminen sanoi että käsijarrun vaijeri on toiselta puolelta vähän kiristämisen tarpeessa. On nippanappa et meneekö katsastuksesta läpi. kettu että vitutti kun kuulin summan ja ettei edes tuo sisälly noin kalliiseen huoltoon. Homma kun ei ole kovin suuri..
Tässä kohtaa eroaa hyvät pajat ja merkkihuolto. Vein ässäni Mankiselle Kemiin öljyjenvaihtoon (perä, laatiko, moottori) ja mennessäni käsijarru oli löysä. En maininnut asiasta, ajattelin, että laitetaan joskus muulloin.

Hain auton parin päivän päästä. Öljyt vaihdettu, käsijarru kiristetty. Laskutettu vain öljynvaihdoista. Ei huoltomieskään maininnut, että kiristi käkkärin. Huomasin sen kotiin päästyäni.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja janimat »

Autojen huoltaminen merkkiorganisaatiossa ei ole välttämätöntä. Ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan valmistaja tai maahantuoja ei voi rajoittaa takuuta siihen vedoten, että auton huoltokirjasta ei löydy merkkihuollon leimoja. Ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan huolloissa on käytettävä alkuperäistä vastaavia huolto-osia, joten alkuperäistenkään huolto-osien käyttö ei ole välttämätöntä. Lisäksi huollon voi suorittaa henkilö, jolla voidaan katsoa olevan työhön soveltuva ammattitaito. Nämä asiat on tietenkin helppo riitautaa, jos niikseen tulee.

Itselläni on kalustossa 2004 rekisteröity auto, jonka takuu päättyy tämän vuoden syyskuussa. Olen tehnyt ko. autoon kaikki huollot itse ja kuitannut ne omistamani yrityksen leimalla. Olen noudattanut huolto-ohjelmaa. Olen käyttänyt alkuperäisiä huolto-osia, koska saan niitä kohtuuhintaan. Takuuasioissa olen asioinut lähimmän merkkikorjaamon kanssa pari kertaa ja kaikkiaan olen saanut takuukorjaukset hoidettua ongelmitta. Kuukauden päästä saan uuden auton (eri merkki) toisen vanhemman tilalle ja aion noudattaa samaa kaavaa. Omat kokemukset on hyviä, mutta ei niitä tietenkään voi yleistää.

Mitä tulee auton takuuseen muuten, niin autosta pitää saada takuuanomus liikkeelle hyvissä ajoin ennen kuin takuu aika menee umpeen.

Ja Moka-autosta olen ihan samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Onneksi voin asioida muualla.
Vastaa Viestiin