laturin virtajohto, akun maadoitus..

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

laturin virtajohto, akun maadoitus..

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

itellä nyt on autossa 4 x 65w, 2 x 240w ja 2 x 80w jatkuvaa tehoa tuottavat vahvistimet (SPL dynamisc, pioneer, blaupunkt)

ja virtajohto 21mm2 jonka nyt vaihdan suurempaan. Mutta kannattaisko samalla vaihtaa laturilta tuleva johto ja akun maa johto isompiin?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

niin heikko virtajärjestelmä kuin heikoin kohta!
eli aina kaikki uusiksi!

toki tarvittavan kaapelin halkaisiaan vaikuttaa mitta mutta haittaa ei ole vaikka uusitkin kaikki.

ja akun ja maan välinen kaapeli ehdottomasti uusiksi!!!
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

tuolla omassa projekti "kertomuksessa" kyselinkin jo, että kumpi olis järkevämpää... vetää toinen 21mm2 johto kaveriks sille nykyselle, vai yks isompi, josta sitten jakoblokilla haaroitus.. :?:

halvemmaks tulis vetää toinen 21mm2 johto ja sille sulake...

entäs osaako joku sanoa, minkävahvusia johtoja menee vakiona akun maa, ja laturin piuHa.. ja minkä kokoisiks ne kannattais vaihtaa?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

akun maadoitukseen tarvitset käytännössä saman vahvuista kamaa kuin mitä vedät yhteensä neliöitä konttiin.

laturille jos sulla vakio on niin voit alkuperäistä halkaisiaa kasvattaa mutta mitään järkeä sinne yli 20neliön lankaa on käytännössä tunkea.

toki tietenkin saapi siistin näköiseksi ja yhdenmukaiseksi jos kaikki tekee samanlaisella kaapelilla.

toki koskaan ylimitoitetuista ratkaisuista ei ole haittaa.

lähdettäköön siitä liikkeelle.

toki jos vaihdat laturia niinkuin minä laitoin viimeviikolla asiakkaalle 220A
tuottavan laturin niin kyllä minä 50neliön kärmestä vetelin laturilta akulle ja siitä eteenpäin :) ja joka koloseen missä sähkä siinä paketissa reilummasti tarvittiin.

niinkuin sanottu et ainakaan liioittelemalla mitään pilaa kaapeloinneissa
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no virta johdoks konttiin tulee joku 33mm2 tai sitten isompaa, joten laitan sen paksusesta ton akun maan mitä tulee virtajohto konttiin., ja ostan vaikka samalla uudet akun kengät, niin saa paremmin johdot kiinni..

laturi on 55amppeerinen, ja siinä menee nyt vakio piuha, kannattaako siihen häiriö syistä vaihtaa parempi laatunen johto, kun toi nykyinen?

pienihän tuo laturi on, joten ei se paksua johtoa tosiaan tarvikkaan :) Joku vois äkkiä laskee, minkäpaksuista tarvii olla vähintään 55amppeeriselle. :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

juuh noin 35 neliön piuhaa suositellaan kilowatin ottoteholle, riippuen mitasta,
kestää ottaa kyllä kokemusten mukaan enemmänkin läpi.

mutta laita sellainen sen 21 neliön kaveriksi niin piisaapi ainakin.

juu tee samasta kamasta se akun maadoitus ja juota tinalla kaikki liitokset.
siihen hommaan ei kannata kolvia ottaa vaan laitat kaapelin vaikka ruuvipenkkiin kiinni ja puhallat kuumailmapuhaltimella ja tökkäset tinaa täyteen.

virtapiuhan voi suuntaa antavasti laskea:

(Virta x metrit) / 16 = kaapelihalkaisija


tämä antaa aina jonkin verran alakanttiin mutta seuraavaan isompaan kokoon jos mittoo niin hyvä tulee.

tuolla kaavalla kilovatin teholla: (83A x 5,5m) / 16 = 28.53 neliötä

jossa 83A on saatu 1000W / 12v

elikkä 32-35 neliön kaapeli on oikein passeli.

ja korostan että tuo kaava on vain suuntaa antava, ei eksakti mitenkään tieteellisesti, mutta toimii arviointityökaluna ihan ok.

ja tuolle sun laturille siis esim.
(55A x 1.2m johtopituus akulta laturille) / 16 = 4,125 neliötä

eli ei sinne tarvi kovin jumalatonta kärmestä laittaa... :)
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no mulla on 8mm2 piuhaa ihan tallin hyllyllä, niin taidampa sen pistää laturi - akku.. (onkohan muuten iso homma vaihtaa :D )

no jos nyt vedän tuon yhen 21mm kaveriks toisen 21mm.. niin se on jo yhteensä 42mm2 jonka pitäis riittää passelisti, sitten kummallekkin oma ACU sulake.

akun maaksi vedän 50mm2 niin luulis riittävän passelisti, se kun aika pieni investointi on, kun 10cm piuhan pätkä riittää mainiosti.. eipähän ole ainakaan se sitten liian pieni :D


mitäs muita olis hyvä vaihdella samalla, jos aikoo välttää häiriö ääniä, ja haluaa saada kaiken tehon irti :)
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

eipä siinä mitään oikeastaan tarvi vaihdella kuin nuo maat.
ja poistaa kaikki ruoste ja yms niistä liitoskohdista runkoon, ja varmistaa että ne on hyvät.

radiolle voi jatkuvan vetää uuden akulta tai virtalukolta paksusta jatkuvasta kaapelista.

ja konttiin kun teet maapaikan niin katso että se on sellaisessa paikassa että kyseinen pelti on muullakin kuin esim koriliimalla rungossa.

suosittelisin esimerkiksi raappaamaan kunnolla maalit pois ja hitsaamaan mutterin tahi kierretankoa/pultti runkoon.

tai esim niittimutterin laitat puhtaaseen peltiin, ja kun kaapelien liittimet myöskin koskevat puhtaaseen peltiin niin on aikas hyvä.
lopuksi sitten vähän maalia päälle jottei hapetu heti.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

ja vedä rcat toista puolta kuin virtakaapelit.

ja käytä kunnon suojattuja rca kaapeleita.

kaikki häiriöt ovat melkeimpa poikkeuksetta maadoitusongelmista johtuvia!

ja huonoista liitoksista.

joten panosta paljon kaapelointiin!
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no tällähetkellä ne menevätkin jo erikautta kun virtajohto.

mitenkäs vielä tuo laturin piuhan vaihto, ohjeita jos sais niin olisin kiitollinen 8) meneekö se orginal piuha jostain ihme reittejä...?

täytynee kai käydä tallissa katsomassa tilanne itse :)
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

jooh, sama se sille missä se vanha kaapeli on.


vedät uuden johtosarjan kupeeseen kiinni nippareilla, tietenkin kannattaapi laittaa se sellaiseen haitariputkeen se piuha niin ompi siisti sitten...
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Vastaa Viestiin