W126 on upea auto. Itse alan kartuttamaan kasikoneella kilometrejä vasta ensi kesänä, kunhan saan leimaan ja verotettua.
Ilmeisesti nämä uudemmat kasikoneet eli M116 (380/420) ja M117 (500/560) on parempia mitä ne ensimäiset 350 ja 450:t. Minulla on käsitys että hyvin huolletulla saattaa ajella useamman sataa tuhatta km ilman ongelmia.
Ostettaessa koneesta on katsottava ne samat asia mitä muistakin autoista, eli että käy nätisti (tasaisuus, ei sivuääniä). Jos voisi käynnistää kylmänä niin näkee että pölläyttääkö käynnistyksen yhteydessä ja että toimiiko kaikki vimpaimet eli pelaa hyvin lämmetessään kuumaksi asti ( eli sammutus puolilämpimänä ja uudelleen käynnistys). Kuumana sitten tarkista savutus ja huohotus, saa ainakin jotain käsitystä.
Nokka-akselit taitaa mennä ensimmäisenä vaihtokuntoon, mutta miten ne tarkistat - siihen en osaa sanoa tarkemmin. Ääntely venttiilikoppien suunnalta on ainakin vinkki jostain laitettavasta...
W126:ssa mielestäni ei ole sellaista "pommimallia". Eli kaikki versiot ovat toimivia. Joku koulukunta on sitä mieltä että tällä hetkellä paras versio olisi M110-koneinen eli 280SE; siinä on luotettava ja suht tehokas moottori joka ei vie tuhottomasti bensaa nurkka-ajossakaan. Maantiellä kesällä kympin pintaan - kuten tekee isommatkin koneet (mutta niissä menee enemmin ainetta taajama-ajossa taasen). Oma 280SE on ollut mukava, varma ja taloudellinen kulkine jo 7 vuoden ajan. Tottakai alustan osia ja muita kuluvia osia on uusittu (mittarissa nyt 403 tkm). Tekniikka tuossa on yksinkertaista vielä, mutta kone on kierroskone eli alavääntö aika ohut.
Oma mielipiteeni on että uudempi ässä olisi parempi ilman automaatti-ilmastointia ja mahdollista ajotietokonetta (varmaan kallita korjata jos vioittuvat ja rikkinäisenä varusteet antavat huonon kuvan autosta). Airbag jos on niin varmaan ei ole 10 v välein tarkastettu (kuten ei omassanikaan). Naapurifoorumilta luin että juuri 420:ssa on vaikeasti löydettävä (=kallis) sytytysboksi jos se sattuu rikki menemään.
Tässä nyt jotain näin aluksi

.