ISO-liitin W210 - JVC:n ISO-liitin

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

ISO-liitin W210 - JVC:n ISO-liitin

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Moro,
Kun palstalla on paljon puhuttu radion vaihtamisesta. Itse painin saman asian kanssa. Niin paljon kun jengi on kyselly, ja on ollu vaikka minkälaista ongelmaa, ni voiko nyt olla tosiaan niin yksinkertaista, että kun mun JVC:ssä on iso-liitin, niin meneekö aivan heittämällä tuohon auton omaan pistokkeeseen??
Omasta radiosta mulla on kaavio, mikä johto on mikäkin, mutta auton pistokkeesta ei, joten en omin avuin päässy täysin varmuuteen. :shock:

Ratti ohjauksen toimivuudesta en oo kiinnostunu.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Hannu II
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 27.01.2007 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

:lol: Pitäis onnistua aivan heittämällä- tein viikko sitten! JVC :ssä voi tosin olla sellainen sovitejohto asennusta varten! :lol:
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

No, ei se ihan menny niin kuin elokuvissa. Muutaman piuhan takia pitääkin tehdä uudet kytkennät kokonaan. Varsinainen päävirta ei tule samaan kohtaan orkkis pistokkeessa. :?

Ainoastaan kello tuli näkyviin tähän JVC:n laitteeseen, ja se nyt ei ihan riitä vielä motiiviksi radion vaihtoon.

Sellainen kysymys tuossa kirposi kuitenkin, että mitkä johdot on ne mistä tieto menee sinne mittaristoon, ja ratille?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Pistokessa C, ruskea ja ruskea/punainen johto
Avatar
tonysoprano
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.02.2007 12:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tonysoprano »

Kaikki soittimet eivät tue sitä, että esim. radiokavavan nimi lukee ajotietokoneen näytössä. Myöskin alkuperäisen ratin nappuloiden ohjaus saattaa puuttua. Onko sun soitin mallia "kallis" vai halpa? Jos jälkimmäinen, niin epäilen kyseisten asioiden puuttumista.

Ja kyllä niiden johtojen pitäisi olla oikein siellä isoliittimessä, jos ei kukaan ole niitä muuttanut. Kun liittimet yhdistää, niin automaattisesti soitin alkaa toimimaan siten, että kun virta on päällä, niin soitin toimii. Eli ottaa herätteen rattilukolta ja toimii vain, kun avainta on käännetty vähintään ensimmäiseen asentoon.

Jos haluat soittimen toimivan kaiken aikaa (eli ilman avaimen kääntämistä), niin laita soittimen punainen ja keltainen johto yhteen. Niissä on yleensä valmiit abikoliittimet, että saat sen tehtyä nopeasti ja vaivattomasti.

Enpä osaa sanoa oliko tästä mitään apuja, mutta aina isoliittimet on samalla lailla laitettu. Ei siinä muuten mitään järkeä olisi koko liitännässä ja standardissa.
MB 300 CE 24V -92
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Valitettavasti ei ole ihan samat kytkennät kaikilla autonvalmistajilla.
Toivottavasti on saksa hallussa. Standardin mukainen kytkentä:

http://www.tobias-albert.de/ta_autohifi ... ector.html

Poikkeukset:
A: Virrat
Pin 1 bis 3 können durchaus vertauscht oder anders beschaltet sein. Der freie Pin wird evtl. durch ein KFZ-spezifisches Bus-Signal belegt.

Pin 4 und 7 sind häufig (z.B. Audi, VW und Opel) vertauscht.

Pin 5 ist bei neueren VW-Modellen mit einer weiteren Dauerstromversorgung beschaltet. Wird bei Nachrüst-Radios diese Verbindung nicht gekappt, hat man nicht lange Freude an dem neuen Gerät!

Pin 4 (bzw. 7): Bei einigen Automarken (z.B. Audi, VW) genügt bereits das Einstecken des Zündschlüssels, um die Schaltspannung zu aktivieren.

Ob die eigentliche Stromversorgung über Dauer- oder Schalt-Plus geschieht, hängt von Radio- UND Auto-Hersteller ab.

B: Kaiuttimet kaikilla samoin

C: Muut
Pin 1 bis 6 sind immer gleich beschaltet.
Lediglich neuere Becker-Radios nutzen Pin 6 als Subwoofer-Ausgang.
Der Rest steht den Herstellern zur freien Verfügung.
Bei einigen Steuergeräten lassen sich Line-In Eingänge realisieren.
---

Tässä malliksi MB:in tarkoitetun Becker Audio APS 30:n johdotus.
laite sopii kaikkiin 210:in aina 06/99 saakka:

Stecker A

* Pin 01 GAL an Klemme 6 von C2
* Pin 02 K-Leitung
* Pin 03 Telefon-Mute
* Pin 04 Klemme 30 (Dauerplus)
* Pin 05 Schaltausgang (automatische Antenne)
* Pin 06 Klemme 58d (Licht)
* Pin 07 Klemme 15R (Zündung)
* Pin 08 Klemme 31 (Masse)

Stecker B

* Pin 01 Lautsprecher hinten rechts +
* Pin 02 Lautsprecher hinten rechts -
* Pin 03 Lautsprecher vorn rechts +
* Pin 04 Lautsprecher vorn rechts -
* Pin 05 Lautsprecher vorn links +
* Pin 06 Lautsprecher vorn links -
* Pin 07 Lautsprecher hinten rechts +
* Pin 08 Lautsprecher hinten rechts -

Stecker C (Audio 10 / APS 30)

* Pin 01 Innenraum CAN High
* Pin 02 Innenraum CAN Low
* Pin 03 Rückfahrlicht
* Pin 04 Wake up D2B an CD-Wechsler/FSE
* Pin 05 + Versorgung CD-Wechsler
* Pin 06 - Versorgung CD-Wechsler
* Pin 07
* Pin 08
* Pin 09
* Pin 10
Avatar
tonysoprano
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.02.2007 12:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tonysoprano »

Hyvä JarkkoN että korjasit. Olen todellakin ollut täysin siinä luulossa, että tuossa iso-liittimessä on aina johdot samoin, mutta jälleen viisastuin :oops: .

Onneksi kuitenkin näyttäis siltä, että jos liittimen laittaa kiinni (tietämättä että johdotukset liittimessä väärin), niin ei mee maa ja virta sekaisin, koska silloin saattaa soitin hajota samantien.
MB 300 CE 24V -92
Avatar
marcusW210
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 22.06.2007 19:27

Viesti Kirjoittaja marcusW210 »

Jos haluaa saada soittimen toimimaan monitoimiratista, niin alpine ja blaubunkilta saa 140-150€ semmosen johtosarjan että toimii ratista.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

marcusW210 kirjoitti:Jos haluaa saada soittimen toimimaan monitoimiratista, niin alpine ja blaubunkilta saa 140-150€ semmosen johtosarjan että toimii ratista.
Juujuu.. tänään kyselin kyseistä johtosarjaa nii 350 euroa.. jos cruise on päällä nii ei kuulemma toimi napit..

En tiiä kusettiko päin näköä.

Ja soitinhan on.. tai siis tulee olemaan Blaupunkt Bremen
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Strathos
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 25.06.2008 11:39

Viesti Kirjoittaja Strathos »

Soittima olen asennellut jo useampia niin itselle kuin tuttavapiirillekin ihan onnistuneesti, mutta nyt tuli vastaan sellainen ongelma josta en tiedä miten selviäisi. Kyseessä on siis Saksasta tuotu S210 E270 CDi (Elegance). Autoon on edellinen omistaja ostanut MP3-kykyisen Blaupunktin soittimen. Ohjaus virtalukosta uuden soittimen käynnistymiselle ei ole toiminut ilmeisestikään missään vaiheessa, vaan soittimen joutuu käynnistämään ja sammuttamaan itse. Noh, tämän soittimen tilalle ostettiin parempi linjalähdöillä ja asennuksen yhteydessä oli tarkoitus etsiä ohjausjännite soittimen käynnistämistä varten.

Vanha Blaupunkt otettiin irti ja iloksi huomattiin että takaa löytyy valmiiksi ISO-liitin. Kun piuhat oli irroitettu, niin muistui mieleen että soittimeen jäi CD-levy sisälle. ISO takaisin kiinni ja ejectiä, mutta mitäs, mankka ei käynnistynytkään. Parempi puolisko sanoi vierestä seuranneena että pistä loputkin piuhat kiinni (tarkoitti antennia) johon minä naurahdin ja sanoin että no pistetään vaan vaikka ei sillä ole mitään merkitystä tämän kannalta. Mutta mitäs, mankka käynnistyi välittömästi antennin kiinnittämisen jälkeen! Ajattelin että onpas tyhmä järjestely mutta antaa moisen olla jos kerran ei ilman käynnisty, nyt kun kuitenkin tulee parempi laite tilalle.

Yleismittarilla katsomaan sitten että miksei ohjaus toimi. Jatkuva 12 V löytyi niin kuin pitikin ja virtalukkoa totteleva 12 V -ohjaus myös. Jos kerran ohjausjännite on liittimessä, niin miksei se toimi? Vertailin mittaustuloksia ISO-standardin pinneihin ja kappas, ohjaus on väärässä paikassa. Mutta sitten selvisi vielä jotain kummallisempaa: liittimessä ei ole maata! Mittasin jännitteet niin että mittarin toinen piuha on auton rungossa kiinni, eikä liittimen mikään johdin ole suorassa yhteydessä runkoon. Seuraavaksi mittasin antennin ulkojohtimen maatavasten ja se kyllä oli yhteydessä. Toisin sanoen, ei se aiempi Blaupunkt tarvinnut antennia toimiakseen, vaan se maadoitti itsensä antenniliittimestä kun muualta ei sitä saanut! ISO-liittimessä on yksi johdin jonka jännite on verrattuna 12 V:iin 0 V, muttei kuitenkaan ole yhteydessä auton runkoon. Liitin on siis ilmeisesti samanlainen josta täällä jo aiemminkin on puhuttu.

Miten ihmeessä tuohon nyt sitten kuuluisi asennus tehdä? Miten edes alkuperäinen soitin ennen tuota Blaupunktia on toiminut kun varsinaista maata ei koko mankan takaa löydy?

Tässä kuvat liittimestä:
Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Virtaliittimestä puuttuu maajohto. = soitin saa maadoituksen antennijohdon kautta ja toimii siksi vasta sitten ku antennijohdon laittoi kiinni. :D
Strathos
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 25.06.2008 11:39

Viesti Kirjoittaja Strathos »

Juu niin kuin kirjoitinkin tuossa niin sen kyllä keksin itsekin. Mutta siis täytyykö tosta nyt ottaa maa tupakan sytyttimestä kun ei runkoakaan ole missään näkyvissä? Onhan tossa akkukin helposti tarjolla takapenkin alla, mutta tuntuu jotenkin tyhmältä sieltä asti vetää.
Strathos
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 25.06.2008 11:39

Viesti Kirjoittaja Strathos »

Nyt on mankka asennettu. Kuvissa näkyvä paksu ruskea johto pitäisi olla maa, mutta ilmeisesti se on jostain katkaistu. Uusi maa vedettiin suoraan akulta, kun tosiaan runkoa ei ollut missään kuivassa kohtaa näkyvissä.

Ohjausjännite otettiin virta-ISO:n ohuesta vihreästä johdosta. ISO-standardin mukaan kuvissa näkyvä vihreä on NC-kohdassa, mutta alkuperäiset liittimet jätettiin paikalleen ja uudet laitettiin rinnalle nastat uudelleen järjestettyinä.

Kun kaikki johdot oli paikallaan, mankka toimi ja sai ohjauksensa virtalukolta. Kuitenkin kun autolla lähti liikkeelle, ohjausjännite rupesi katkeilemaan ja mankka käynnisteli itseään uudestaan n. puolen minuutin välein. Triggeriksi tälle ilmiölle ei keksitty mitään järkevää, ei tärinä, ei moottorin kierrokset, ei kulutettava teho akulta. Kuitenkin kun auto vähänkin liikkui (vaihde päällä automaatista ilman mitään kaasuttelua) niin heti rupesi pätkimään. Ohjausjännitteeseen pistettiin pieni konkka tasaamaan muutoksia, mutta ongelma jatkui edelleen. Konkka myös tyhjeni liian nopeasti suhteessa kokoonsa, joten konkalle tulevaan haaraan pistettiin diodi, estosuunta virtalukolle päin. Tämän jälkeen katkokset loppuivat ohjausjännitteessä.

Nyt siis mankka toimii muuten niin kuin pitää, mutta virran katkaisun jälkeen mankka pysyy päällä n. minuutin verran, kunnes konkan jännite on laskenut riittävän alas. Tietyllä tavalla ihan hauska ominaisuus. Ja toki virtanapista mankka sammuu suoraan jos ei voi jättää hetkeksi soimaan.
Vastaa Viestiin