ASR ongelma
ASR ongelma
Mikäs avuksi kun ASR valo palaa itsepintaisesti eikä "asr off" kytkimen painelu muuta tilannetta miksikään. Kaasupoljin on melko jäykän tuntuinen (normaalia jäykempi). Yritettiin suomentaa saksankielistä w202 manuaalia ja tultiin siihen tulokseen että asr vika päällä jatkuvasti jos valo palaa ja kaasupoljin on "jäykkä". Miten tuo normaalisti menee päälle ja pois päältä? Sutimista tapahtuu kun kaasua painaa, joten asr ei ole päällä. Valo sammuu starttauksen ajaksi mutta syttyy heti kun tyhjäkäyntikierrokset asettuu.
Veikkaisin jarruvalokatkaisijaa! Tai jos ei niin kokeileppa haulla -> löytyy aikapaljon samasta aiheesta, mutta sattuneista syistä olen vielä tässävaiheessa hieman jäävi luettelemaan muita mahdollisia vikapaikkoja
(koska itsellä oli tuon viissatasen kanssa hieman kalliimpia vikoja joten saa muut vastata ensin nuo halvemmat/helpommat mahdollisuudet) 


-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Mistähän mahtaa kyseinen katkaisija löytyä W202 malleissa?piippu kirjoitti:Veikkaisin jarruvalokatkaisijaa! Tai jos ei niin kokeileppa haulla -> löytyy aikapaljon samasta aiheesta, mutta sattuneista syistä olen vielä tässävaiheessa hieman jäävi luettelemaan muita mahdollisia vikapaikkoja(koska itsellä oli tuon viissatasen kanssa hieman kalliimpia vikoja joten saa muut vastata ensin nuo halvemmat/helpommat mahdollisuudet)
Vikakoodeja löytyi iso liuta:
098 CAN: Ei ASR:n vastaanottoa
156 ETS/ABS
196 Unknown
022 Vakionopeudensäätimen varatoiminta-asento
Nämä voisi tuohon liittyä jotenkin.
Sitten jotain vikakoodeja, joista ei ollut muuta kuin numero:
140, 157, 158, 163 ja 196 Unknown
Oli myös joitain muita koodeja, mutta ne nollaantui kuittaamalla. Nämä ei nollaantunut ja ASR:n toimintaa ohjaavaan boxiin ei päässyt testerillä edes käsiksi. Huollon päällikkö oli sitä mieltä että koko boxi rikki.
Onhan tämä aikamoinen ongelma, auton on tuonut saksasta suomalainen välittäjä ja ei ASR viasta (ja parista muustakaan vastaavasta ongelmasta) ilmoittanut mitään. Jos boxin joutuu vaihtamaan, niin maksaa helposti "vitusti tonneja" kuten eräässä suomalaisessa elokuvassa asia ilmaistiin.
Päätäni en vadille aseta, mutta väittäisin että katkaisija on ohjaamossa jarrupolkkimen juuressa (niinkuin mielestäni kaikissa mersuissa)
Nyt sitten noiden vikakoodien perusteella täytyisi tietää autosta hieman enemmän -> moottori, vaihteisto, vuosimalli ja kuvaus "kuinka kaikki alkoi" (esim. onko annettu naapurille apuvirtaa, onko akku vaihdettu, onko paineltu kaasua konehuoneesta tai muutenvain irroiteltu sulakkeita tai releitä?) vai oliko vika päällä heti auton saatuasi? Niin ja liittyikö nuo "pari muuta vastaavaa ongelmaa" moottoriin?
Nyt sitten noiden vikakoodien perusteella täytyisi tietää autosta hieman enemmän -> moottori, vaihteisto, vuosimalli ja kuvaus "kuinka kaikki alkoi" (esim. onko annettu naapurille apuvirtaa, onko akku vaihdettu, onko paineltu kaasua konehuoneesta tai muutenvain irroiteltu sulakkeita tai releitä?) vai oliko vika päällä heti auton saatuasi? Niin ja liittyikö nuo "pari muuta vastaavaa ongelmaa" moottoriin?
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Auto on W202028 (c36) omalla laatikollansa, 4 pykälää automaatti -95, ajettu parisaattaa tuhatta. Vika ollut alusta asti kokoajan (tuotu saksaata juuri). Kaasupoljin on oudon jäykkä alusta, enempi painettaessa ja vauhdin mukaan tuntuu kevenevän. Moottorin ongelma on se että startissa kaasu pomppaa 1500-3000rpm ja on siellä 5-10 sekuntia jonka jälkeen käy 400-500rpm tyhjäkäyntiä ja sammuu. 7-10 starttauskerralla jää käymään ja käy n. 700-800rpm. Oireet samantyylisiä ottipa tallista tai ulkoa -5°C lämmöstä. Moottorissa myös syttyy öljyn varoitusvalo itsekseen 80 tai suuremmissa vauhdissa, syttyminen ei ole täsmällistä. Öljyä on ylärajalle asti. Öljyvalo sammuu aina kun vauhti alenee n. 60kmh tietämille. Autossa on ollut nämä kaikki viat alusta asti kun sen sain, joten en tiedä miten ne on ensikertaa ilmenneet. Yritettiin suomentaa manuaalia ja ASR vika ilmenisi sen mukaan ASR valon jatkuvana palamisena ja kaasupolkimen jäykkyytenä, mutta saattaa suomennos olla tehty päin honkia.piippu kirjoitti:Päätäni en vadille aseta, mutta väittäisin että katkaisija on ohjaamossa jarrupolkkimen juuressa (niinkuin mielestäni kaikissa mersuissa)
Nyt sitten noiden vikakoodien perusteella täytyisi tietää autosta hieman enemmän -> moottori, vaihteisto, vuosimalli ja kuvaus "kuinka kaikki alkoi" (esim. onko annettu naapurille apuvirtaa, onko akku vaihdettu, onko paineltu kaasua konehuoneesta tai muutenvain irroiteltu sulakkeita tai releitä?) vai oliko vika päällä heti auton saatuasi? Niin ja liittyikö nuo "pari muuta vastaavaa ongelmaa" moottoriin?
Ahaa! nythän se meni heti mielenkiintoiseksi
Nyt tuossa tapauksessa mitataan testeriä käyttävän henkilön ammattitaito, koska testerithän on lopuksi aika tyhmiä vielä tänäkin päivänä koska eivät osaa kertoa noissa tämäntyylisissä "hankalissa" tapauksissa muutakuin suuntaa antavia (ts. ilmoittaa mitkä laitteet eivät saa yhteyttä tai eivät pysty kommunikoida muiden laitteiden välillä, mutta lopullinen vika on TODELLA HARVOIN itse siinä mitä testeri näyttää ja tästäsyystä ammattitaidoton asentaja vaihtaa juurikin vain sen osan mitä testeri näyttää ja vika vain on ja pysyy!) korjaajan pitäisi osata nyt mitata komponentti kerrallaan mitkä laitteet ENNEN tuota ASR ohjainlaitetta vielä toimivat ja senjäkeen alkaakin hahmottua missä se vika piilee (voi olla joku hapettunut liitos CAN väylässä tai jokin muu laite jonka kautta moottorinohjaus tieto kulkee)
Hankala veikata nyt todellista vikaa, mutta sanoisin että noiden perus vikojen (jarruvalokatkaisija, ylijännitesuoja->mittaa samalla paljonko lataa, ABS anturien kunto) jälkeen syy saattaa olla sähköinen kaasuläppä! Nimittäin itsellä oli tuon viissatasen kanssa vastaavanlainen ongelma ja testerit näytti ASR boxia ja sytytysyksikköä mutta todellinen vika oli silläkertaa kaasuläpässä jonkakautta ASR tieto kulkee boxille! (sopisi vaan hyvin tuo huono käyntikin siihen kaasuläpän suuntaa ja eihän se tarvi olla kuin vuoto siinä juuressa niin sekoittaa tuon toimintaa. Ja sen saa sitten mitattua testerillä että onko kaasuläpässä kaikki OK)
ps. en sitten ole mikään autosähkö asiantuntija ja kirjoitankin vain kantapäänkautta kokemuksien pohjalta koska aikoinaan kun tosiaan taistelin tuon E500:sen kanssa samantyylisistä ongelmista niin sain karvaasti kokea tuon ammattitaidottomuuden jopa merkkiliikkeissä ja noista huolimattomasti diagnosoitujen koodien takia vaihdoin todella paljon turhaa osaa
Suosittelen lämpimästi noita hyvämaineisia Bosch autosähkö korjaamoja koska väittäisin heillä olevan enemmän koulutusta juurikin tuontyylisiin ongelmiin kuin merkkiliikkeen asentajilla (tiedäthän, pakolliset koulutuspäivät jossain kaukana kotoa ja se seuraava aamu oppitunneilla rankan illan jälkeen
)
Nimimerkillä: reippaasti YLI 10000€ viissatasta korjannut

Hankala veikata nyt todellista vikaa, mutta sanoisin että noiden perus vikojen (jarruvalokatkaisija, ylijännitesuoja->mittaa samalla paljonko lataa, ABS anturien kunto) jälkeen syy saattaa olla sähköinen kaasuläppä! Nimittäin itsellä oli tuon viissatasen kanssa vastaavanlainen ongelma ja testerit näytti ASR boxia ja sytytysyksikköä mutta todellinen vika oli silläkertaa kaasuläpässä jonkakautta ASR tieto kulkee boxille! (sopisi vaan hyvin tuo huono käyntikin siihen kaasuläpän suuntaa ja eihän se tarvi olla kuin vuoto siinä juuressa niin sekoittaa tuon toimintaa. Ja sen saa sitten mitattua testerillä että onko kaasuläpässä kaikki OK)
ps. en sitten ole mikään autosähkö asiantuntija ja kirjoitankin vain kantapäänkautta kokemuksien pohjalta koska aikoinaan kun tosiaan taistelin tuon E500:sen kanssa samantyylisistä ongelmista niin sain karvaasti kokea tuon ammattitaidottomuuden jopa merkkiliikkeissä ja noista huolimattomasti diagnosoitujen koodien takia vaihdoin todella paljon turhaa osaa


Nimimerkillä: reippaasti YLI 10000€ viissatasta korjannut

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Jep, tarkoitus ei ole vaihtaa yhtään turhaa osaa. Osaako joku suositella uudellamaalla asiantuntevaa paikkaa vikakoodien lukuun ja asr ja moottorin antureiden tutkituttamiseen. veholle saisi ajan joskus puolentoista viikon päähän ja maksaa kuulema 500e.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Koitappas katsella tuolta, olisiko yhtään kotinurkilla
http://www.boschcarservice.fi/default.asp?pageid=1221
http://www.boschcarservice.fi/default.asp?pageid=1221
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Näyttäisi olevan useita:piippu kirjoitti:Koitappas katsella tuolta, olisiko yhtään kotinurkilla
http://www.boschcarservice.fi/default.asp?pageid=1221
espoo
helsinki
hyvinkää
klaukkala
lohja
nurmijärvi
vantaa
Siedettävän matkan päässä siis. Mitä näistä erityisesti foorumilaiset suosittelisi (saa myös antaa "risuja")
Haussa siis paikka jossa henkilöstö ei nosta käsiä pystyyn helposti, vaan oikeasti mittaa onko anturit ja boxit kunnossa.