CDI specialistit huomio

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

CDI specialistit huomio

Viesti Kirjoittaja janimat »

Potilas: Sprinter CDI 313 -03

Oire: ei lähde käyntiin

On muutaman kerran tehnyt tuo toinen sprinteri sellasen tempun, että pari päivää huilattuaan ei meinaa lähteä käyntiin. Joskus saa sahattua omalla akulla käyntiin, joskus pitää turvautua apuvirtaan. Jos ajelee päivittäin, niin mielestäni ongelmaa ei ole.

Hehkuissa ei ole vikaa (jos joku sitä meinasi).

Sikäli hassu juttu että kun starttaa putkeen esim. 40 sekuntia, niin herää laakista käyntiin, niin kuin ei olis mitään ollut (tai sitten ei). Sitä ennen ei edes pienintäkään lupausta. Käyntiinlähdön jälkeen käynti erittäin tasaista. Ei yhtään aaltoilua tai mitään muuta ilmavuotoon viittaavaa. Suodatin on vaihdettu ja putkissa ei ole koskaan ollut ilmakuplia. Ei mitään savutusta käynnistyksen jälkeen - ainoastaan vesihöyryä.

Nyt tänään ei herännyt tulille edes apuvirralla. Sellanen ominaisuus kyllä on, että herätevirta ei aina jaksa vetää startin solennoidia. Herätevirta siis tulee (tarkastettu 10W hehkulampulla). Kun annoin virtaa suoraa startin navalle 50, niin lähti heti pyörittää konetta. Tämän jälkeen myös virta-avaimesta taas. Akussa on potkua (ladattu ja auto vieressä käynnissä antamassa apuvirtaa).

Rail-putken liitos korkeapainepumpulta oli löysässä starttauksen aikana ja siis ainetta tuli. Paine mielestäni jäi putkeen. Vaikuttaa sähköiseltä vialta. Syksyllä ei ollut vikakoodeja.

Onhan tässä koneessa myös nokka-akselianturi? Siis vaikka tuo kampiakselianturi olisi kaput, niin pyörintänopeustieto pitäisi tulla hätäkäyttötoiminnolla myös Nax-tunnarin kautta...

Mikä on ohjainlaitteen päärele, väri, numero, napojen määrä, missä?

311 CDi on tallissa varaosa-autona, joten osia voisi kokeillakin (paitsi siinä ei ole käynnistyksenestoa, joka tässä ilmeisesti toimii koska starttaa).

Hätäkäyttötoiminnon kannalta ilmeisesti ei ole oleellista informaatiota, kuin moottorin pyörintänopeus ja sillä pitäis edes rytkiä, vaikka lämpötunnistimetkin kertois mitä tahansa.

Kun mitään koodia ei ole tullut, eikä merkkivalo vilkutellut, niin kallistuisin tuohon boksin virransyöttöön. Olisi kiva tietää mitä kaikkia laitteita siellä samassa piirissä on. Lisäksi hunajaa olisi tietää tuon virransyötön pini boksin liitinkammassa.

Onko tietoa? Löytyykö kytkentäkaavoja?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mersun cdi:stä ei ole kokemusta, mutta vastataan silti :oops: .

Tuleeko polttoaine korkeapainepumpulle?
Lähteekö kuitenkin hinaamalla käyntiin?
Jos lähtee hinaamalla/suuremilla kierroksilla/ startti pilotilla/kaasuttimen puhdistus aineella ym, niin suutin vika voisi olla kyseessä.
Paljonko paineputken paine kun autoa käynnistetään? Tulisi olla jotain ~180000hPa tai yli.
Suuttimien paluuvirtausmittauksella selviää mikä suutin rikki.
Suutin vamma ei jätä vikakoodia ja käynnistyessään käy normaalisti.

Myös se nokan asentoanturi voi liittyä ongelmaan, anturi rikki/signaali väärä.

Melkeempä testerissä käyttäisin, kun vika päällä.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Joo, tätä en oikeastaan halunnut kuulla...

Mites, kun en enää muista tuon suuttimen toimintaa? Oliko niin, että se vuoto oli paluupuolelle päin?

Onko joku saanut Forte tms. käsittelyllä oireita pois?

Mikä on kustannusarvio, mikäli suutinvika (1kpl)?

Pitää vielä pilottia kokeilla. Jotenkin jäi sellainen kuva, että lähti paremmin käyntiin kun jaksoi pyörittää moottoria ihan hulluna. Saattoi siis olla.

Korkeapainepumpulle siis tulee aine ja sitä kivasti ruikkii kun hellittää rail-putkelle tulevaa liitosta.
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Mitenkäs tuo säätää syöttömäärän startatessa. Käsittääkseni moottorin lämpötilatieto vaikuttaa aika merkittävästi. Ja jos startti kierrosnopeudesta puuttuu vaikka 10% niin ei tahdo lähteä edes lämpösenä. (ominaisuus ainakin volkkareissa). Tarkastaisin ainakin lämpöanturin.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Nyt auto käy, vaan en tiedä miksi?

Kokeilin taas tänään käyntiin. Akku oli ladattu täyteen. Apuvirran luovuttaja säksätti vieressä jo valmiina ja varmuutena.

Starttaus 20sek. - ei mitään. Sama uudestaan - ei mitään.

Kokeilin varovasti pilotilla (ettei tule musta rauta ulos...). Starttauksessa hörähteli ja mielestäni vähän joka sylinterillä. Tein saman muutaman kerran uudestaan, mutta kun pilotti loppu, niin elotonta jauhantaa...

Sitten taas startti kettuili ja ei startannut. Solennoidin päähän jälleen suoraa virtaa ja startti pyöritti normaalisti. Tämän jälkeen taas virtalukosta normaali starttaus toimi.

Käytin vielä railin putken irti. Liitoksesta ruiskautti löpöä, joten paine oli. Muutama starttaus ihan varmuuden vuoksi liitos löysällä.

Jälleen normaaleja starttauksia n. 20sek. muutamia kertoja. Ei mitään eloa.

Tämän jälkeen kävin kaikki sulakkeet läpi, heiluttelin niitä, samoin kuin lähimmät releet saivat osakseen pientä koputtelua. Boksin liitoksia heiluttelin tovin.

Taas starttaus n. 7sek. ja auto hörähti käyntiin, niin kuin ei olisi mitään ollut...

Ensin tuosta starttauksesta muutama visainen kyssäri:

1. onko startin herätevirtapiirissä välissä muuta "relettä", kuin ajonesto?
2. ohjaako ajonesto myös ohjainlaitteen virransaantia?
3. kuinka ajonesto on fyysisesti toteutettu, ilmeisesti moottorinohjainboksin sisällä?

Sen tiedän, että kun ottaa erään sulakkeen irti, niin auto ei starttaa ja näytössä vilkkuu "start error". Tuota tekstiä ei nyt näyttöön tule, vaan starttille ei tule riittävää herätevirtaa (tulee jotain, koska 10w lamppu jaksaa palaa). Seuraavaksi täytyy tuon ongelman kanssa mitata jännitehäviöt herätevirtapiiristä.

Mistä voin hankkia kytkentäkaavion CDi sprinteriin? Myös henkilöauton vastaavasta voisi olla hyötyä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisko sulla mahdollista käyttää jossain, tai katsella itse niitä vikamuistiin mahdollisesti kertyneitä vihjeitä.

Luulisi nuita nyt monen käynnistysyrityksen jälkeen jo tulleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Millaiset tiivisteet on korkeapainepumpun imupuolella niissä läpinäkyvissä putkissa? O-renkaat varmaan, mutta muistaako kukaan kokoa ulkoa?

Ajoin eilen yli 200km, auto välillä seisoi useampaa otteeseen tunninkin, mutta ei mitään oireita ollut.

Nyt aamulla oli kuitenkin tuulettajanhihna polttoaineessa. Oli se aikaisemminkin, mutta ajattelin lotraanneeni sitä ainetta sinnekin. Ei se ainakaan lämpimänä mitään vuotanut.

Ei varmaankaan ole iso sijoitus vaihtaa...

Piti muuten eilen käydä koodit lukemassa, mutta sen sijaan käteen jäi tarjous vaihdosta uuteen autoon.

Edit: vastaan itselleni, että o-renkaat ovat kooltaan 8,0x2,5 (sisähalk. x paksuus). Eipä ollut mun hyllyssä kuin 2,0 paksuudeltaan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Oliskohan vika ihan sitten vaan siinä, että jos kylmässä putkien tiivisteet fuskaa, vaikkakin vaan ihan pikkuisen.

Jolloin kylmänä startatessa ei paine rail- putkessa nouse niin suureksi, että se jaksaisi suuttimia aukaista.
Silloin järjeselmä ei tosiaankaan päästä polttoainetta suuttimille asti ja vika vaikuttaa sähkövialta.
Siitä kyllä pitäisi jäädä vikamuistiin jotain.

Toinen kylmän moottorin häiriön aiheuttaja on vika paineensäätäjässä, siinä rail- putken päässä.
Valitettavasti sekin häiriö taitaa aina tulla siihen kalliimpaan, joka tunnistaa ja säätää sitä painetta.

Toisella foorumilla on eräs kaveri vaihtanut O- renkaan siihenkin.
Käy kuvia katteleen.
Ei varmaan haittaisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Nyt ongelma on ratkennut niin pitkälle, että auton saa kylmästä käyntiin lämmittämällä korkeapainepumppua kuumailmapuhaltimella. Jos ei lämmitä, niin vuotaa polttoainetta seuraavan kuvan kohdasta A. Tähän hätään en löytänyt putken B liitokseen kuin O-renkaan mitoiltaan 8,3 x 2,4. Liekö ollut väljä, mutta samanlailla vuoti ja kuumailmapuhaltimella lämmitys kadotti tuon vuodon...

Kuva

Kuva on viitteellinen, sillä se on tuosta mun purkusprintteristä. Tässä -03:ssa ei ole tuota kuvan osaa D, eli shut-off –venttiiliä.

Onko kenellekään tullut vastaan, että vuotaisi polttoainetta kannen C välistä? Ja vielä sellaista tapausta, että vuoto lakkaisi lämmittämällä korkeapainepumppua (eli myöskään käynnissä ei vuoda)? Tuonne kun ei sieltä ylhäältä päin oikein näe. Ei voi olla satavarma, että vuoto on putken B O-renkaassa (vaikkakin vuotokohta on juuri nuolen A ilmoittamassa paikassa).
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Barton tuossa toisessa samaa ongelmaa käsittelevässä topiikissa on juuri tohon kohti vaihdellut niitä tiivisteitä, muttei ole päässyt, kun hetkeksi eroon murheesta.

Toivottavasti vaiva on siinä putkessa, eikä esim. pumpun rungossa.

Joissain sprinttereissä näkyy EPC,n mukaan olevan se sammutusventtiili vähän pidemmässä varressa.
Ehkä siksi et ole löytänyt.
Kuva
.
.
.
Kun vikapaikka on noin tarkasti jo tiedossa, niin varmaan vaivaan lääkekkin löytyy.
Hieno juttu. !
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Kiitos avusta ja tuesta!!

Pitää hankkia alkuperäiset tiivisteet kun tulee samalla käytettyä näytillä parille automyyjälle alkuviikosta. Ja tutkitaan sitä putkea myös lähemmin ensiviikolla. En viitsis jättää seuraavan ongelmaksi tuota vikaa.
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Mulla 200 cdi vm.02 korkeapainepumppu vuotanut n.vuoden aina kun yön yli parkissa n.12 tuntia ja pakkasta yli 10 astetta.olen pitänyt päiväkirjaa vuodoista,eli auto pitää olla todella jäähtynyt n.8 tuntia että vuotaa.tiivisteet vaihdettu korkeapainepumpun kirkkaisiin putkiin kahteen kertaan helmikuussa 2006.vuotoa ei saatu loppumaan.auto lähtee tosi hyvin käyntiin ja pelittää.olen tullut siihen tulokseen että siinä vuotakoot niin kauan kuin pelittää,vuoto ei ole suurta.voi olla että jos vuoto kasvaa niin tulee käynnistys ongelmia.
w203 200T cdi facelift
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

pumppu saman näköinen kuin sulla 313 cdi:ssä
w203 200T cdi facelift
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Nyt on taas kenttäkokeita tehty ja vika alkaa täsmentymään. Valitttavasti ongelma ei ole noiden muoviputkien O-renkaissa tässä tapauksessa.

Vuoto on kannen C välistä, joka käy ilmi aikaisemmin linkittämästäni kuvasta. Kyselin tiivistettä siihen, mutta meinasivat myydä koko tiivistesarjaa mulle. Täytyy ilmeisesti avata kansi, jotta saisi selville minkälainen tiiviste siellä on.

Eilen oli -17 astetta pakkasta ja auto lähti hyvin käyntiin ilman mitään esilämmitystä, kunhan vaan jaksoi lämmittää tuota korkeapainepumppua kuumailmapuhaltimella, että vuoto tuolta kannen välistä loppui.

Jos jollekin on jäänyt tuollainen tiiviste ylimääräiseksi, tai muuten on perillä asiasta enemmän, niin toivoisin lisätietoa vaikka sitten yv:nä.
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

silloin kun vaihtelin niitä o-renkaita ja ei auttanut mitään,niin kysyin veholta että voiko korkeapainepumppua aukaista ja korjata,niin sanoivat että ei voi,pitää ostaa uusi joka maksaa n. 1000 euroo.samaa kysyin myös entiseltä vehon huoltomieheltä joka myös tiesi että ei voi korjata.jos pystyy vaihtaan tiivisteitä niin ilmoittele tänne mistä löytyy,vois omaanki vaihtaa vuotaa aina jos alle -5pakkasta ja ei ole pitänyt roikassa.
w203 200T cdi facelift
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voi vaihtaa, pumppu on täysin puretavissa ja kaikki osat voi vaihtaa.
Myös ne männät, eli elementit sinne sisälle.

Luulisin, että kaikista bochin jälleenmyyntiliikkeistä saa osia.

Koko pumpun huoltoa voi kysäistä vaikkapa Hämeen diiselistä, tai Häkkiseltä Turusta, varmaan muutkin diiselhuoltoihin erikoistuneet pajat tekee tuota.

Kannattaa ensin kysellä omalta paikkakunnalta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Vaihto pumppu maksaa noin 400€ varaosaliikkeessä
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Nyt on pumppu pistetty lihoiksi, tai ainostaan tuon vuotavan elementin kannen osalta.

Kävin kysymässä etukäteen tiivisteitä tuon kannen väliin, mutta dieselpajassa ei ollut kaveri ainakaan tietävinään, että saisiko niitä yksittäin. Sen kyllä tiesi, että tiivistesarjaa tuohon korkeapainepumppuun saisi. Tiivistesarjan hinnaksi heitti ihan lonkalta 70 - 90 euroa. Aika kallis minusta ja ei tehty ihan siltä istumalta kauppoja.

Otin muutamia kuvia tuosta pumppuprojektista, jos jotain sattuu kiinnostamaan. Itse korkeapainepumppu on helppo ottaa irti. Ehkä n. puoli tuntia menee aikaa. Vaativin homma on ottaa jäähdyttimen tuuletin irti (saa mukavasti tilaa), kun täytyy pystyä pitämään vesipumppua, tai pikemminkin hihnapyörää vastaan irroituksessa. Viskon päässä on normaali kuusiokolopultti ihan oikeakätisellä kierteellä.

Elementin kannen alla on kaksi tiivistettä. Varsinainen kannentiiviste (isompi) ja pumpun rungossa O-rengas. Itse asiassa tässä vaiheessa löytyi ilmeinen vuotokohtakin, sillä kuvassa 7 oleva O-rengas on ihan paskana. Itse asiassa ihmettelen, miten se on voinut pitää edes lämpimänä!

kuva1, pumppu irti

kuva2, pumppu

kuva3, pumppu

kuva4, pumppu

kuva5, elementin kansi auki

kuva6, kansi, elementti ja tiivisteet

kuva7, risa O-rengas

Aion uusia vain tuon O-renkaan, sillä kannentiiviste vaikuttaa kelvolliselta ja luultavasti sitä ei saa kuin täydellisen tiivistesarjan yhteydessä (lue = ei myydä mulle muuten!). O-renkaan koko on vielä haarukoimatta, mutta Viton laatua sen pitää olla. Ilmoitan mihin kokoon olen päätynyt.

Tämä ei varsinaisesti ole mikään DIY-komponentti, joten kellosepän tarkkuus on hommassa oleellista. Kannattaa antaa dieselkorjaamon hommiksi.

EDIT: O-rengas on 5,0 x 2,0 Viton ja niihin muoviputkiinhan kävi O-rengas 8,0 x 2,5 NBR

EDIT 2: ei nyt tule Viton renkaita kuiteskaan, kun ei löytynyt hyllystä. Kokeillaan normaaleilla NBR-renkailla (Viton on sitäpaitsi huonompi pakkasessa).
Viimeksi muokannut janimat, Ke 31.01.2007 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Minä soitin tänään paikalliseen diesel korjaamoon,maanantaina pitää viedä pumppu korjaukseen.työ n.100e ja tiivisteet.ulkoa ei muistanut tiivistesarjan hintaa,kai se on tuo sun 70-90 euroo.käyttävät kaikki kannet auki ja laittavat kaikki uudet tiivisteet
w203 200T cdi facelift
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä kiinnostaa, minun lisäkseni varmaan monia muitakin.

Laita janimatti vaan kuviakin edelleenkin.

Hieno juttu, ei ollut kovin kummoinen vika itseasiassa tämäkään.
Näihin cdi- moottoreihin ja niiden korjaamiseen tosiaan liityy vielä paljon turhaa "arkuutta".
Ihan "mopotason" tekniikaahan sitten kuitenkin nämä ovat, kunhan toimintaperiaate vaan selviää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

No niin, nyt 1 kylmä startti takana,ei vuotoja ainakaan vielä.Käytin korkeapainepumpun korjauksella,tässä kustannuksista jos jollain kiinnostaa
tiivisteet 24e
pesu+öljyt+testerilisä 40e
työt 180e
w203 200T cdi facelift
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

steku kirjoitti:No niin, nyt 1 kylmä startti takana,ei vuotoja ainakaan vielä.Käytin korkeapainepumpun korjauksella,tässä kustannuksista jos jollain kiinnostaa
tiivisteet 24e
pesu+öljyt+testerilisä 40e
työt 180e
No, ei ollut paha hinta. Jos mulla olis ollut vähän palvelualttiimpi kaveri vastassa, niin olis saanut työn. Nyt täytyy itse tehdä työt.

Mullakin on pumppu jo kasassa. Paikalleen se pääsee kelien lauhduttua (tässä tallissa on nyt taivas kattona). Eikä oikeastaan ole kiire, kun auto on jo myyty vaihdokkina ja uuden luovutus saattaa mennä huhtikuulle...
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Ei paha, oma juuri Veholla korjattavana vuodon takia, oli aika reipas, n. 5l/100km. Vehon kustannusarvio n.2000€ :cry: , pakko maksaa kun ei jouda olemaan ilma autoa. Pitäisi olla vara-auto.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Päivitetään tätä hieman, kun ehti jo foorumillakin noottiakin tulla siitä, että homma ei ole edistynyt...

Auto on ollut viikon nipussa. Mustat NBR O-renkaat korkeapainepumpussa (tai oikeastaan siis vaan yksi vaihdettu). Kilometrejä ei ole tullut vielä paljoakaan ja käynnityksiä lienee puolenkymmentä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aika näyttää pitemmän päälle kuinka hyvä oli halpa korjaus. Tulis pakkasia, niin vois paristakympistä ilman esilämmitystä herätellä tulille.

Kiitos keskusteluun osallistuneille!

O-renkaista kirjoitinkin jo tuonne toiseen keskusteluun seuraavaa: "Yleensä vihreitä O-renkaita pidetään Viton-kumisina, mutta ne voi olla ihan mitä kumilaatua tahansa! Näin minulle kertoi tiivistemyyjä.

Viton-kuminenkin O-rengas voi olla periaatteessa kuulemma minkä värinen tahansa, myös musta.

Minulla oli myös alunperin tarkoitus laittaa Viton-kumiset O-renkaat tuohon korkeapainepumpun kannen väliin, mutta niitä ei sattunut tiivistekaupan hyllyssä olemaan. Olisi mennyt tilaukseen. Tutkittiin asiaa tarkemmin ja todettiin Vitonilla olevan hyvä lämmönkestävyys, mutta kylmänkestävyys taasen oli vain -18 astetta!

Alkuperäiset O-renkaat olivat sellaiset sinivihreät. Laitoin nyt kuitenkin sinne pumppuun mustat NBR O-renkaat. NBR-renkaatkin kuulemma voi olla minkä väriset tahansa, joten väristä ei oikein pysty päättelemään O-renkaan materiaalia.

Viton- ja NBR-kumiset O-renkaat kestävät hyvin polttoaineita. Sen sijaan silikonikumiset kuulemma kestävät huonommin polttoainetta, joten ei se alkuperäinen O-rengas voi silikonikumiakaan olla, vaikka värin perustella voisi niinkin arvailla.

Minulla on toinen Sprintteri vuodelta -00 ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia O-renkaiden kanssa, vaikka on ajettu tuplasti enemmän ja kolme vuotta vanhempi. Olisikin mielenkiintoista nähdä minkäväriset O-renkaat siellä on ensiasennuksena..."
MJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 11.03.2006 18:59

Viesti Kirjoittaja MJL »

Omaan rönttään (MB200CDI -02) tuli vaihdettua tuossa muuan viikko sitten nuo korkeapainepumpun tiivisteet (tiivistesarjan hinta 25€) osa niistä o-renkaista oli aika huonokuntoisia ja osa oli ihan uudenveroisen näköisiä eli ilmeisesti tuo korkeahko paine hajoittaa o-renkaan melko nopeasti. kaikenkaikkiaan siellä on 6 o-rengasta ja niiden vaihto oli kyllä ihan helppo homma (onnistui 2 insinööriltäkin ihan ilman mekaanikko apua :lol: ). Se tietysti itse vaihtamisessa on huono puoli että ei tule testattua sitä pumppua. Sitä pumpun pyöritys akselia hiukan ihmeteltiin koska siinä näytti olevan kolo joka oli ilmeisesti pikkuhiljaa hakkautunut siihen eli voikohan se akseli joskus hajota kokonaan?

No ainakin polttoaine vuoto on poistunut ja kylmäkäynnistyvyys on nyt kunnossa ainakin -14 asteeseen asti.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

pumpunkannet?

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Kuinka piukkaan nuo pumpunkannet uskaltaa kiristää?
Tuossa vaihdeltiin noita tiivisteitä, mutta tais jäädä noi kannet kusemaan.
Haenko suosiolla uuden tiivistesarjan, vai kiristänkö kannet apinanraivolla?
Olisi kiva kuulla niiltä keneltä homma on onnistunut, että miten ovat kannet kiristäneet?
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Tuli vaihdettua omaan vaunuun ne kp-pumpun tiivisteet . Sen jälkeen on kilometrejä tullut n. 100 000km ja vielä kuivana paikat. Kiristin ne pultit ihan pulttikoon mukaan kun forumilla liikkuvat asiantuntijat ei suostuneet sanomaan mikä on oikea momentti. Eihän ne alumiinia ole että normitiukkaan kun vedät niin pitäisi pitää. Vaihdoitko varmasti kaikki ne O-renkaat ? Myös niiden pienien holkkien toiselta puolelta? Toinen juttu on että vuoto voi olla myös niissä läpinäkyvien putkien tiivisteissä vaikka näyttäisi vuotavan kp-pumpusta.
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Ihan samanlainen ongelma, mitä omassa 220 CDI:ssä. Vuotojen oheella kannattaa myös puhaltaa tankin ilmausletku auki. Kun ilmausletku on tukossa, tulee tankkiin aika yllättävän iso alipaine. Itse päättelen näin, että jos on polttoainelinja vuotaa, ja tankki hanaa vastaan (ei saa korvausilmaa) polttoaineen antamiselle, on tuloksena se, että pa-järjestelmän paine ei nouse riittävästi käynnistymiselle.

Joku viisaampi/tietävämpi voi kommentoida ja korjata mahdollisesti virheellisien päättelyketjuni.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: pumpunkannet?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Henri_L kirjoitti:Kuinka piukkaan nuo pumpunkannet uskaltaa kiristää?
Tuossa vaihdeltiin noita tiivisteitä, mutta tais jäädä noi kannet kusemaan.
Haenko suosiolla uuden tiivistesarjan, vai kiristänkö kannet apinanraivolla?
Olisi kiva kuulla niiltä keneltä homma on onnistunut, että miten ovat kannet kiristäneet?
Kyllä mulla pitää vaikka aika lyhkäsellä torx käsiavaimella väänsin (niinkuin kuuisokoloavain nippi mutta torx päät. Pumppu pöydällä ja pidin toisella kädellä kiinni. Arvelin että pitääköhän kun en mielestäni niitä niin älyttömän tiukkaan saanut, mutta piti ne sittenkin.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Majis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 29.01.2006 16:50
Paikkakunta: PUKKILA

Viesti Kirjoittaja Majis »

Täällä -01 C200CDI kärsii täysin samoista ongelmista. Vuotokohta juuri Janimatin ensimmäisen kuvan A-kohdilta. Siis jos ulkolämpötila pakkasella eikä autoa lämmitä lohkolla. Lämmitettynä ei mitään ongelmaa. Vaihdatin putkiston O-renkaat ensimmäisten pakkasten tultua kun kajuuttaan puski tajunnan laajentava diesel-aromi (n.100€). Veholla sanoivat että jos ei renkaanvaihdot auta, pumppu vaihtoon ja 1k€ kiitos.

Kyselisinkin nyt että mistäs tuon tiivistesarjan saa helposti tilattua tai haettua (Itä-Uudelta maalta / PK-seutu) koska veho sitä tuskin myy eikä "hovihankkija" KL:n sivuiltakaan osunut silmään. Lisäksi kysymys pumpun irroittamisesta / purkamisesta, onko sillä mitään suurempia jousivoimia sisuksissaan yllättämässä uteliasta tirkistelijää kun viimeisen ruuvin avaa. Ikävä etsiä pieniä osia ympäri hallia (nim. joskus vastaavaan miinaan mennyt)
Vastaa Viestiin