W124 Lämppärin puhaltimen kummalliset nopeudet
W124 Lämppärin puhaltimen kummalliset nopeudet
Hei mestarit!
Mikä mahtaa lämppärin puhallinta vaivata, kun kakkos asennossa puhallin pyörii ykkösen nopeudella, samoin nelosella pyörii samalla nopeudella kuin kolmos asennossa. Eli käytössä on vain 2 nopeutta. Onko siellä jokin vastus-systeemi palanut vai mitä?? Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa. Vaunu on e-mallin farkku, tavallinen lämmityslaite, ei ilmastointia.
Entäpä kuinka kojetaulun keski-ilmaritilä-systeemin saa irti, säätöpyörä on jumiutunut kiinni eikä aukaise suulakkeiden venttiiliä
terv.
sedan124
Mikä mahtaa lämppärin puhallinta vaivata, kun kakkos asennossa puhallin pyörii ykkösen nopeudella, samoin nelosella pyörii samalla nopeudella kuin kolmos asennossa. Eli käytössä on vain 2 nopeutta. Onko siellä jokin vastus-systeemi palanut vai mitä?? Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa. Vaunu on e-mallin farkku, tavallinen lämmityslaite, ei ilmastointia.
Entäpä kuinka kojetaulun keski-ilmaritilä-systeemin saa irti, säätöpyörä on jumiutunut kiinni eikä aukaise suulakkeiden venttiiliä
terv.
sedan124
Puhaltimen nopeudensäätökatkaisin irti ja katkaisimen sisällä olevien kosketin kärkien "viilaus" on ruukannu tepsiä moiseen.Tahtovat kärvähtää vanhemmuuttaan.Keskisuuttimen irrotus:hanskakotelon kansi auki,suuttimen oikeasta päästä ruuvi auki.Suuttimen säätöpyörän oikealta puolelta ritilöiden välistä kuusiokolo ruuvi auki (tarvii vähän taskaria).Sitte jollaki piikillä/pikkumeisselillä väännetään ritilöiden välistä ylä-ja alareunoista näkyviä lukitus lirpukoita sisään päin.Nyt pitäs ilmasuutin lähtä vetämällä poikkeen.Näin muistelisin...
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Ei sieltä välttämätä ole mitään palanut. Irrotat keskikonsollin ja ne valonvälittimet seuraillen mihin se puhallinnopeuden säätimen akseli menee. Sieltä tulee vastaan sellanen kytkinhässäkkä, jossa on neljä kuparista vähän kun "sormea", joihin tuon akselin päässä oleva lieriö ottaa kontaktia. Vähän vaikuttas että sulta saattas olla kaksi näistä kuparilipareesta ("sormista"), taittunut ylöspäin siten että eivät saa kontaktia siihen lieriöön. Niitä voi taivutella takas alaspäin, itse tein sen terävillä kärkipihdeillä. (pari vuotta sitten, ei ole ongelma tullut takaisin.) Sori kun on toi termistö vähän hukassa mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin. Kyllä se rakenne on aika selkee, ja selviää kyllä kun lähtee purkamaan.
Se keskisuulake lähtee irti muistaakseni irrottamalla hanskalokeron puolelta yksi ruuvvi ja sitten ihan vetämällä (tai silleen nitkuttamalla, voi olla vähän piikasen tiukassa.) Mulla on kanssa se rulla jumissa. Käänsin kiinni koko venttiilin kun se ei siitä anna sisälle muuta kun raakaa ulkoilmaa. Musta ihan turha koko aukko tollasena. Ilmastoidut (automaati) mallit on erikseen kun sieltä tulevan ilman lämpötilaa voi säätää. Eli musta ei nyt talvisaikaan kannata edes alkaa ropaan sitä suulaketta, anna olla sulki vaan ja palaa asiaan kevväämmällä.
Nää jutut tuli nyt äkkiseltään mieleen. Jos jotain tähdellistä unohtui niin paremmin muistavat korjatkoon.
Terv. J. Potkuri
Se keskisuulake lähtee irti muistaakseni irrottamalla hanskalokeron puolelta yksi ruuvvi ja sitten ihan vetämällä (tai silleen nitkuttamalla, voi olla vähän piikasen tiukassa.) Mulla on kanssa se rulla jumissa. Käänsin kiinni koko venttiilin kun se ei siitä anna sisälle muuta kun raakaa ulkoilmaa. Musta ihan turha koko aukko tollasena. Ilmastoidut (automaati) mallit on erikseen kun sieltä tulevan ilman lämpötilaa voi säätää. Eli musta ei nyt talvisaikaan kannata edes alkaa ropaan sitä suulaketta, anna olla sulki vaan ja palaa asiaan kevväämmällä.
Nää jutut tuli nyt äkkiseltään mieleen. Jos jotain tähdellistä unohtui niin paremmin muistavat korjatkoon.
Terv. J. Potkuri
Re: W124 Lämppärin puhaltimen kummalliset nopeudet
Kiitokset vain molemmille ohjeiden antajille, homma sujui juuri niin kuin neuvoitte.Sedan124 kirjoitti:Hei mestarit!
Mikä mahtaa lämppärin puhallinta vaivata, kun kakkos asennossa puhallin pyörii ykkösen nopeudella, samoin nelosella pyörii samalla nopeudella kuin kolmos asennossa. Eli käytössä on vain 2 nopeutta. Onko siellä jokin vastus-systeemi palanut vai mitä?? Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa. Vaunu on e-mallin farkku, tavallinen lämmityslaite, ei ilmastointia.
Entäpä kuinka kojetaulun keski-ilmaritilä-systeemin saa irti, säätöpyörä on jumiutunut kiinni eikä aukaise suulakkeiden venttiiliä
terv.
sedan124
1. Lämppärin puhallin, syylliseksi osoittautui tuo säädin. Sen takaosassa on neljät kärjet, joista kakkonen ja nelonen ei sulkeutunut. Ankarista yrityksistä huolimatta en saanut kakkosen kärkiä säädettyä oikein, koska se sijaitsee ykkösen ja kolmosen välissä. Paikka on tosi ahdas eikä siihen pääse kunnolla millään pihdeillä vahingoittamatta naapurikärkiä. Pitänee hakea uusi säädin KL:sta.
2. Keskiritilän irroitus ja säätörullan korjaus. Hanskalokerosta ruuvi irti ja sitten ratinpuolella on pienet klipsut ylä- ja alapuolella. Säätötangon kuusiokolopultti rullan oikealla puolella suuttimen sisällä pitää muistaa irrotella myös. Toimimattomuuden syyksi paljastui murtunut säätörulla. Siitä oli takaosasta neljännes murtunut irti, edellinen omistaja oli yrittänyt sitä liimailla mutta huonolla menestyksellä. Nyt purin koko suulakesysteemin ja karhentelin rullan pinnat ennen liimausta kakskomponenttiliimalla. Rullan sisäpuolelle vielä klöntti liimaa saumakohtaan. Nyt jos vielä repee niin repee vierestä.
3. Mittariston polttimoiden uusiminen.
Johan oli mittaristo lujassa, lienee ajansaatossa kojelauta kutistunut, kun piti jo melkein sorkkarautaa haeskella. Ankaran nitkuttelun päätteksi antautui ja juuri ja juuri sai käden mittarin taakse jotta sai vaijerin irti. Mitenkähän tuonkin saa takaisin. Pitänee vaijeri irrottaa laatikosta asennuksen helpottamiseksi. Saa jäädä kasaukset viikolle, väsy iski kesken kaiken. On nää vanhat MB:t aika masinoita.

Irroitin kyllä, muttei se minulla paljoa auttanut. Vaijeri oli kuin viulun kieli, lie sekin kutistunut vuosien saatossa. Yritän takaisinasennusta ensin ilman vaijerin toisenpään irroitusta laatikosta, saas nähdä sitten miten onnistuu.juhaoh kirjoitti:Irrotitko vaijerin kolaudan alta tuliseinästä maton alta? Tulee vähä lisää pituutta.
terv.
Sedan 124
suosittelen alapään irroitusta... itsellä on ainakin niin isot näpit että ei sovi edes mittariston taakse...(venytin ensimmäisen vaijerin kuoren vaihtaessani polttimoita...) jotkut ovat neuvoneet että "potkusuoja" pois jalkatilasta ja sitä kautta käsiksi, mutta ku ei nyrkit sovi nii ei sovi... Mutta luojan lykky ettei minusta tullu gynekologia...



Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Hei!kualeppi2 kirjoitti:suosittelen alapään irroitusta... itsellä on ainakin niin isot näpit että ei sovi edes mittariston taakse...(venytin ensimmäisen vaijerin kuoren vaihtaessani polttimoita...) jotkut ovat neuvoneet että "potkusuoja" pois jalkatilasta ja sitä kautta käsiksi, mutta ku ei nyrkit sovi nii ei sovi... Mutta luojan lykky ettei minusta tullu gynekologia...![]()
Totesin kanssa, että potkupeltien kautta ei käsi mahdu vaijeria irrottamaan, on kaiken laista hilpaketta edessä ja koska koura on kuin lapio niin se siitä. Laitan mittarin viikonloppuna kiinni ja irrotan vaijerin suosiolla laatikosta.
terv.
sedan124
No niin, mittaristo taas paikallaan. Vaijeri irti laatikosta ja vähän löysiä niin johan mittariston takaisinlaitto onnistui helposti. Siinä samalla vaihtuivat laatikon öljyt, kun kerran pohjapahvi oli irti. Taas palavat kaikki mittariston ja kojetaulun valot. Laitoin vielä hiukan silikonirasvaa mittariston kiinnitysklipsien vastinpintoihin niin lähtee seuraavan kerran helpommin irti.Sedan124 kirjoitti:Hei!kualeppi2 kirjoitti:suosittelen alapään irroitusta... itsellä on ainakin niin isot näpit että ei sovi edes mittariston taakse...(venytin ensimmäisen vaijerin kuoren vaihtaessani polttimoita...) jotkut ovat neuvoneet että "potkusuoja" pois jalkatilasta ja sitä kautta käsiksi, mutta ku ei nyrkit sovi nii ei sovi... Mutta luojan lykky ettei minusta tullu gynekologia...![]()
Totesin kanssa, että potkupeltien kautta ei käsi mahdu vaijeria irrottamaan, on kaiken laista hilpaketta edessä ja koska koura on kuin lapio niin se siitä. Laitan mittarin viikonloppuna kiinni ja irrotan vaijerin suosiolla laatikosta.
terv.
sedan124
