Ja taas oli asiaa Kahvimaan Autoon.
Hihnankiristin rupesi huutamaan jokunen aika sitten ja aika varattiin edellisen käynnin eli toisen takalaakerin vaihdon yhteydessä. Samalla kun keula oli melkein kokonaan purettu vaihdettiin moniurahihna ja termostaatti.
Termostaatin olisin ehkä itsekin osannut vaihtaa, mutta se meni ikäänkuin sivuhuomautuksena ammattilaiselta
Takaisintullessa riitti lämpöä kabiiniin asti, jopa ilman 100% peittoa syylarin edessä - edellisen termarin kanssa lämmöt nousivat korkeintaan 65 asteeseen maantieajossa.
Näinköhän saisi kulutustakin laskemaan
PS. Onnea uudelle toimipaikalle Nummelassa
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Alla muutama vertailuhinta:
Kahvimaan Auto - 250€ + työn alle seuraavana päivänä soitosta
Tynninharjun Autohuolto, Lohja - töineen 1100€ + työn alle reilun viikon päästä
Olen onnellinen MB 124 200 D automaatin omistaja. Kävin viime viikolla tiistaina Hertsikan Veholla kysymässä paljonko laatikon öljyn, suodattimen ja tiivisteen vaihto kustantaa. Huollon kaveri kertoi, että työ kustantaa n. 60 €, mikä oli mielestäni varsin kohtuullinen summa. Varasin ajan maanantaiksi ja samalla hän sanoi, että voisin ostaa kyseiset tarvikkeet heiltä. Kaveri oli asiallinen ja mukava.
Niinpä suuntasin lihavan peffani 8 m Helsingin keskustaan päin, eli varaosa tiskille. Kaveri pyysi taas auton dokumentit, hakkaili tietsikkaa ja ihmetteli mikähän öljy siihen käy, hävisi taka-alalle ja palasi muutaman minuutin perästä mukanaan kassillinen (7l) laatikko-öljyä, tiiviste ja suodatin.
Hinnaksi hän ilmoitti yli kaksisataa euroa (muistaakseni 217 €), mikä on mielestäni varsin paljon, koska aikaisemmin olen ostanut suodattimen ja tiivisteen alle kolmeen kymppiin Merteililtä ja muistin myös , että öljyt maksoi tyyliin 10 € litra.
Huomautin asiasta kaverille ja pyysin erittelyä tavaroista. Suodatin ja tiiviste olivat 34 erkkiä ja loppu hinta muodostui öljystä. Niinpä otin mukaani vain suodattimen ja tiivisteen ja kerroin myyjälle, että öljy on mielestäni erittäin kallista. Lämmintä hymyä ei irronnut edes kaltaiselleni maksavalle käteisasiakkaalle…
Tämän jälkeen suuntasin Melsun Merteilin pihaan mistä ostin 2X5l automaatti öljyä, yhteensä 56 erkkiin. Seuraavan päivänä pistäydyin huvikseni Pitäjämäen Veholla kysymässä automaatin öljyn hintaa, siellä se olisi irronnut jo huomattavasti halvemmalla Hertsikkaan verrattuna, vain 13,5 €/l. Öljynvaihto olisikin sitten ollut huomattavasti kalliimpaa, 60-80 erkkiä, mikä on prosenteissa aika iso heitto Hertsikan hintoihin, joten jätin ajan varaamatta. Mutta sehän on selvää, että samassa ketjussa hinnat heittää….
Ajelin autolla tyytyväisenä öljynvaihtoa odottaen, kunnes viime viikolla keskiviikkona huomasin, että kardaanin kannatin laakeri on totaalisen paskana. Yritin illalla vaihtaa sitä, koska netissä forumeilla sen vaihdon sanottiin olevan ”piiseofkage”. Ja vitut, siihen olisi tarvinnut kaksi 41 mm kiintoavainta ja kunnon ulosvetimen, eli homma meni ns. reisille. Toisaalta tämä ei ollut missään nimessä Vehon vika. Osat oli käynyt tietty Merteililtä.
Niinpä soitin torstai aamuna Kahvimaan autoon Lohjalle ja kerroin huoleni kardaanista ja mainitsin, että voisin vaihdattaa samalla öljyt koneeseen ja automaattiin. Jukka kertoi, että puolilta päivin on vapaata, että ei muuta kuin tervetuloa.
Paikalla odottikin iloinen yllätys, kun paikka paljastui vanhan ajan ns nyrkkipajaksi, missä ei todellakaan ravatti kaulassa kysellä rekisteriotetta ja tarjota exressoa automaatista.
Kosla nosturiin kiikkuun ja koneesta öljyt pihalle, sitten automaatin kimppuun. Näytin osat, mitkä olin ostanut Veholta ja kaveri kertoi, et toi tiiviste taitaa olla turbomallin laatikon tiiviste, no onneksi siellä löytyy kattavasti osia hyllystä, joten vaihtotyö jatkui.
Kardaanin kanssa pojilla ei kauaa nokka tuhissut ja koko hässäkkä oli ohi parissa tunnissa. Tuntiveloitus oli 54 erkkiä, eli satku töihin +tiiviste. Voin sanoa, että kaveri teki homman erittäin huolella, ei hosuen ja samalla katseli paikko sillä silmällä.
Koko hommasta jäi hyvä maku suuhun ja voin suositella paikkaa kaikille Mersumiehille. Lisäksi siellä kuulee kivoja kikka kolmosia omia huoltoja varten. Paikka huoltaa kuulemma uudempiakin mersuja, kuulemma kun ne muovit purkaa konetilasta hevon ittuun, niin se kone on ihan perus pata rautaa.
Eli, jos haluatte kohtuu hintaista, asiantuntevaa huoltoa kohtuullisella jonotus ajalla, niin Kahvimaan autoon Lohjalle.
PS Jousien vaihto parilla kympillä per nurkka…. Meinaan itsellä pitäis vaihtaa ja kun ei ole noita puristimia, niin taitaa olla taas keikka edessä Lohjan suuntaan.
PSS: Eli mua vitutti Veholla se, että on hienot tietsikat, purkukuvat ja kysellään rekisteriotteet ja siitä huolimatta ei edes osata öljyjä tai tiivistettä myydä oikein… Kele, ohan se tekniikka hienoo, mutta taitaa se ns. ammattitaito olla lippiksen alla ja asenteessa kuitenkin loppupelissä.
PSSS. Ja mikä parasta, koko hommaa saa katsoa vierestä ja kavereilla juttu luistaa.