Mersuni hinattiin ekakerran :(

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Mersuni hinattiin ekakerran :(

Viesti Kirjoittaja Tipi »

No niin, tänään ilosin mielin kohtihelsinkiä, hyvinkään jälkeen alkoi kuulua kivaa, kuminaa tjms. takapäästä. Noh ajoin sitten roosan kahvilaan ja motarilta hiljentäessä ei oikein mennyt nelonen silmään. pienemmät kyllä.
siinä sitten parkkiin ja ihmettelemään. Kahisevaa, rahisevaa ääntä kuului alustan suunnalta ja nelonen/vitonen ei oikein menneet herkästi paikalleen.
Eikun soitto vakuutusyhtiöön ja varmistus että masavat hinauksen, tämä ok.
Siinäpä sitten soitin hinurin ja vietiin kärry hyvinkäälle, Mersu/Opel liike ?
Huoltomiehet lomalla mutta huoltopäällikkö (tjms.) ajoi lenkin ja epäili kardaanin kannatin laakerin kajahtamista. Eilen olin haistavinani kumin käryä kun tulin autolla töistä kotiin, viittaiskohan oire myös tuon kumin "sulamiseen" joka laakerin vieressä on ? Noh jos kannatinlaakeri meni niin hyvä, varsinkin jos ei hajottanut muuta. aiheuttaako ko. laakerin meneminen ongelmia vaihteiden päälle menemiseen ?

t:timo

ps. VR on perseestä, 45 minuuttia myöhästyi lähtö helsingistä takas tampereen suuntaan :evil:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Mersuni hinattiin ekakerran :(

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tipi kirjoitti: Noh jos kannatinlaakeri meni niin hyvä, varsinkin jos ei hajottanut muuta. aiheuttaako ko. laakerin meneminen ongelmia vaihteiden päälle menemiseen ?
t:timo
:
Ei oikeen tunnu mahdolliselta, jos pelkästään kannatinlaari olisi mennyt.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei vaikuta kannatin laakeri vaihteiden kyteytymiseen...

Oisko laatikosta öljy loppunut ja esim takapään stefa sulanut. :shock:
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

vikaselvitys etenee.

Viesti Kirjoittaja Tipi »

No niin, kardaanin etummainen nivel (rättinivel?) oli autostani revennyt.
Noh, ongelma ei kokonaisuudessaan vielä poistunut eli edelleen kuulemma
kuuluu epämääräistä ääntä ja vaihteisto, ilmeisesti vivusto?, ei toimi niinkuin pitäisi. Mitenkäs on kun tuo ko. nivel repeää 130km/h vauhdissa, lentääkö sieltä öljyä pihalle tai jotain muuta ? Arvioisin että ajoin n 15-20 km motaria etreenpäin kun kumiseva ääni kuului ennekuin heitin sopivaan paikkaan auton parkkiin. onko jollekkin käynyt samoin ? Mitäs tästä seurasi ?
Vika-analyysisni ovat hieman epämääräisiä kun auto on hyvinkäällä pajalla ja itse istun tampereella :(
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: vikaselvitys etenee.

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tipi kirjoitti:No niin, kardaanin etummainen nivel (rättinivel?) oli autostani revennyt.
Noh, ongelma ei kokonaisuudessaan vielä poistunut eli edelleen kuulemma
kuuluu epämääräistä ääntä ja vaihteisto, ilmeisesti vivusto?, ei toimi niinkuin pitäisi. Mitenkäs on kun tuo ko. nivel repeää 130km/h vauhdissa, lentääkö sieltä öljyä pihalle tai jotain muuta ? Arvioisin että ajoin n 15-20 km motaria etreenpäin kun kumiseva ääni kuului ennekuin heitin sopivaan paikkaan auton parkkiin. onko jollekkin käynyt samoin ? Mitäs tästä seurasi ?
:(
Se rättinivel on kokonaan laatikon ulkopuolella. Ei sieltä laatikosta sen hajoamisen vuoksi öljyjä tule. Rättinivel siirtää vaan momentin laatikolta kartaaniin. Varsinaisen keskityksen tekee kartaanin päässä oleva keskitysholkki. Jos momenttia on ollut riittävästi ja rättinivel on vaurioitunut reilusti on tuo keskitysholkki saattanut tietysti vaurioitua ja kartaanin tasapaino häiriintyä. Toinen mikä on mahdollisesti tapahtunut rättinivelen hajotessa on, että hajonnut nivel on murjonut vaihteiston siirtotankojaja ne ei toimi niinkuin pitäisi.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

siirtotankoja

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Olisko noista kuvia, itse jotenkin tuntuu juuri tuolta vialta kun vaihdekeppiä liikuttelin. Mekanismi ihan toiminut niinkuin pitäisi. Ilmeisesti ko. rättinivel losahtaa suuremmin itsestään ilmoittelematta rikki vai näkeekö siitä päällepäin alkavan vaurion merkkejä, noh en välttämättä olisi itse osannut ko. asiaa tutkiakkaan mutta kun juuri edellisenä päivänä pajalla vaihtoivat alapallonivelet niin olis kai ihan rikki olevan saattanut huomatakkin :o ?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: siirtotankoja

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tipi kirjoitti:Olisko noista kuvia, itse jotenkin tuntuu juuri tuolta vialta kun vaihdekeppiä liikuttelin. Mekanismi ihan toiminut niinkuin pitäisi. Ilmeisesti ko. rättinivel losahtaa suuremmin itsestään ilmoittelematta rikki vai näkeekö siitä päällepäin alkavan vaurion merkkejä, noh en välttämättä olisi itse osannut ko. asiaa tutkiakkaan mutta kun juuri edellisenä päivänä pajalla vaihtoivat alapallonivelet niin olis kai ihan rikki olevan saattanut huomatakkin :o ?
Kyllä tuon rättinivelen kunnon näkee ihan silmällä katsomalla ja kädellä kartaanistä pyörittelemällä edestakaisin. Ja katsotaanhan niiden kunto tavallisesti katsastuksessakin. Mutta eipä sitä tule aina kaikia katsoneeksi vaikka auton alle pääsisikin kurkistelemaan. Seuraavalla kerralla sitten varmaankin.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

jaa että katastusmies ?

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Kaksi viikkoa sitten käytetty katsastuksessa, noh ei sitä kaikkea aina huomata. :evil: :evil:
Vastaa Viestiin