nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kalina
Isällä pitää vm87 W124 200D yhtä terävän kuuloista kalinaa kun sinulla tuo 300D. No ukkeli ajelee venäjän dieselillä. Ajellu varmaan lähemmäs 200t eikä ongelmia motissa ainakaan vielä ole ollu. Kävin muuten reilu viikko sitten koittamassa tuota ukkelin autoa. Ääni oli sama kuin ennenkin paitsi kun viime syksynä ukkeli kävi kylässä ja kun piti hiukan opastaa puhelimella viimemetrejä. Satuin olemaan ulkona kun tuli pihaan ihmettelin et mitä oli tehny kun kävi niin sievästi että... Ei osannu sanoa. Mietin itse jälkeenpäin juttua ja ei oikein muuta selitystä tullu mieleen kun se että oli tankannu tullessa jossain huoltsikalla.
Kuopiossahan oli käyny sellainen tapaus yhdellä kylmäasemalla että Diesel-säiliöön oli laitettu bensaa. Sitä oli jotkut ehtineet tankatakkin. No muutamasta autosta oli menny pumppu suuttimet jne. Yhteispainevehkeet kun on tarkkoja sen voitelun suhteen. Niin siitä tulikin mieleen että varmaan olet ajellu sen verran et olet joutunu tankkaamaan autoa useamman kerran oireitten aikana?
Kuopiossahan oli käyny sellainen tapaus yhdellä kylmäasemalla että Diesel-säiliöön oli laitettu bensaa. Sitä oli jotkut ehtineet tankatakkin. No muutamasta autosta oli menny pumppu suuttimet jne. Yhteispainevehkeet kun on tarkkoja sen voitelun suhteen. Niin siitä tulikin mieleen että varmaan olet ajellu sen verran et olet joutunu tankkaamaan autoa useamman kerran oireitten aikana?
Nyt aukes tuo äänimaailma. Voip oli vienyt kaikki äänet.
Kyllä tuon ääninäytteen perusteella paloäänistä on kyse. Varmempaa olisi tietenkin kuunnella vierestä.
Mikä tuossa on tyhjäkäynti kierrosluku, kun vaikuttaa aika alhaiselta ja nättääkö kierroluku mittari oikein verrattuna esim. ajonopeuteen 100 km/h = 2300--24001/min normaalikokoisilla renkailla.
Mitä muuten tarkoitti, että Fortella ei ollut juuri merkitystä ja miten sitä käytettiin? Sekinhän kertoo kuitenkin aika paljon.
Kun tuossa on nyt testattu tai tarkastettu kaikki palotapahtumaan vaikuttavat seikat, jos noiden suihkujen uusinta säätö ei tuo muutosta, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa, kuin kuunnella tuota kolinaa tai parantaa sitten puristustapainetta ja siihen ei ole montaa konstia.
Kyllä tuon ääninäytteen perusteella paloäänistä on kyse. Varmempaa olisi tietenkin kuunnella vierestä.
Mikä tuossa on tyhjäkäynti kierrosluku, kun vaikuttaa aika alhaiselta ja nättääkö kierroluku mittari oikein verrattuna esim. ajonopeuteen 100 km/h = 2300--24001/min normaalikokoisilla renkailla.
Mitä muuten tarkoitti, että Fortella ei ollut juuri merkitystä ja miten sitä käytettiin? Sekinhän kertoo kuitenkin aika paljon.
Kun tuossa on nyt testattu tai tarkastettu kaikki palotapahtumaan vaikuttavat seikat, jos noiden suihkujen uusinta säätö ei tuo muutosta, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa, kuin kuunnella tuota kolinaa tai parantaa sitten puristustapainetta ja siihen ei ole montaa konstia.
No niin nyt on siten sekin kokeiltu.Eli tarkastetut suutimet pantu paikoilleen. Ei vaikuttanut mitään. Lähti ilman poistuttua hyvin käyntiin, jälkihehkutuksen loputtu alkoi kone pikkuhiljaa n10sekunnin kuluttua kolkutteleen ja hörähteleen. Autotallin ovi oli pakko avata kun tulisenverran sinistä savuakin. Elikäs seuraavana pumpun kimppuun. Kun kone lämpiää niin se hörähtely loppuu ja käy tasaisesti, mutta kolkutus on ja pysyy.juhaoh kirjoitti:Nyt aukes tuo äänimaailma. Voip oli vienyt kaikki äänet.
Kyllä tuon ääninäytteen perusteella paloäänistä on kyse. Varmempaa olisi tietenkin kuunnella vierestä.
Mikä tuossa on tyhjäkäynti kierrosluku, kun vaikuttaa aika alhaiselta ja nättääkö kierroluku mittari oikein verrattuna esim. ajonopeuteen 100 km/h = 2300--24001/min normaalikokoisilla renkailla.
Mitä muuten tarkoitti, että Fortella ei ollut juuri merkitystä ja miten sitä käytettiin? Sekinhän kertoo kuitenkin aika paljon.
Kun tuossa on nyt testattu tai tarkastettu kaikki palotapahtumaan vaikuttavat seikat, jos noiden suihkujen uusinta säätö ei tuo muutosta, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa, kuin kuunnella tuota kolinaa tai parantaa sitten puristustapainetta ja siihen ei ole montaa konstia.
Pummpun perästä jos irroitta siitä punaisesta mokkulasta sen pistokkeen niin käynti huononee sellaiseksi niin kuin kone ei jaksaisi käydä(eli käy juuri ja juuri).
Mikähän pistoke on pumpun päällä sammuttimen vieressä (siihen tulee kolme johtoa)
S124 300 TDT -93
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 10.03.2007 10:16
- Paikkakunta: jyväskylä
täällä ollu samanlaista kolkutus ongelmaa.300 tdt-92 415 tkm., johon tein kansirempan 10tkm.sitten koska oli öljyt ja vedet sekaisin.koneistamolta tuli täydellinen vaihtokansi venttiilitöillä ja etukammiot tarkastettuina sekä asennettuina.laitoin myös uudet venttiilien painimet.uudella kannella alkoi välittömästi palotapahtumasta johtuva kalina(esim.kuopion dieselhuollolla näytetty)jonka sain myöhemmin skf:n sonoscoopilla paikallistettua viitospyttyyn.kärryyn on sittemmin vaihdettu nokkaketju+kiristin,uudet koneistamolla säädetyt suutinkärjet ja viitos pytylle pumpun paineventtiili sekä jousi.pumpun ajoitus myös tarkistettu(n.14 astetta).puristukset oli 19-20 kilon kieppeillä josta koneistamon äijä sanoi että turbossa pitääkin olla heikommat puristukset verrattuna vapariin.öljynpaineet tyhjäkäynnillä 2 kiloa.
elikkä tyhjäkäynnillä varsinkin lyhyiden matkojen jälkeen kalistaa melkoisesti kun taas pitemmän ajon(yli 50km.)jälkeen kalina huomattavasti vaimeampaa mutta aloittaa koneen ravistelun.
ajaessa kuulee myös sisälle "räpättävän" äänen joka mitä todennäköisimmin tulee paloäänestä,"räpätys"yleensä häviää n.3000rpm:n paikkeilla.
nyt alkaakin vaihtoehdot vähenemään,elikkä seuraavaksi kai pumppu huoltoon ja perselaakerin vaihtoon,jos se ei tehoa niin kansi irti P...kele.
että tämmöstä.
elikkä tyhjäkäynnillä varsinkin lyhyiden matkojen jälkeen kalistaa melkoisesti kun taas pitemmän ajon(yli 50km.)jälkeen kalina huomattavasti vaimeampaa mutta aloittaa koneen ravistelun.
ajaessa kuulee myös sisälle "räpättävän" äänen joka mitä todennäköisimmin tulee paloäänestä,"räpätys"yleensä häviää n.3000rpm:n paikkeilla.
nyt alkaakin vaihtoehdot vähenemään,elikkä seuraavaksi kai pumppu huoltoon ja perselaakerin vaihtoon,jos se ei tehoa niin kansi irti P...kele.
että tämmöstä.
Tosiaakin samat on vaivat. Pumppu huoltoon ja ihmetellään sitten jos se ei pumppuremonttikaan auta.opelipower kirjoitti:täällä ollu samanlaista kolkutus ongelmaa.300 tdt-92 415 tkm., johon tein kansirempan 10tkm.sitten koska oli öljyt ja vedet sekaisin.koneistamolta tuli täydellinen vaihtokansi venttiilitöillä ja etukammiot tarkastettuina sekä asennettuina.laitoin myös uudet venttiilien painimet.uudella kannella alkoi välittömästi palotapahtumasta johtuva kalina(esim.kuopion dieselhuollolla näytetty)jonka sain myöhemmin skf:n sonoscoopilla paikallistettua viitospyttyyn.kärryyn on sittemmin vaihdettu nokkaketju+kiristin,uudet koneistamolla säädetyt suutinkärjet ja viitos pytylle pumpun paineventtiili sekä jousi.pumpun ajoitus myös tarkistettu(n.14 astetta).puristukset oli 19-20 kilon kieppeillä josta koneistamon äijä sanoi että turbossa pitääkin olla heikommat puristukset verrattuna vapariin.öljynpaineet tyhjäkäynnillä 2 kiloa.
elikkä tyhjäkäynnillä varsinkin lyhyiden matkojen jälkeen kalistaa melkoisesti kun taas pitemmän ajon(yli 50km.)jälkeen kalina huomattavasti vaimeampaa mutta aloittaa koneen ravistelun.
ajaessa kuulee myös sisälle "räpättävän" äänen joka mitä todennäköisimmin tulee paloäänestä,"räpätys"yleensä häviää n.3000rpm:n paikkeilla.
nyt alkaakin vaihtoehdot vähenemään,elikkä seuraavaksi kai pumppu huoltoon ja perselaakerin vaihtoon,jos se ei tehoa niin kansi irti P...kele.
että tämmöstä.
S124 300 TDT -93
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 10.03.2007 10:16
- Paikkakunta: jyväskylä
tiedä sitten noista puristuksista...ennen remonttia kone kävi niinku kuutosen kuuluukiin.koneistamolla laitettu lmeisesti 0,5mm prikat etukammioiden alle;laittavat kuulemma aina oikomishöyläyksestä riippumatta.eli olis mukava tietää kuinka paljon etukammion nosto/lasku vaikuttaa puristuksiin.hessut32 kirjoitti:tarkastettiinko että kiertokanki ei ole mutkalla. mulla ex 300dt:ssä oli samat oireet ja vitosesta kiertokanki oli vääntynyt. näkyi kylläkin puristuspaineissa muissa 28 ja vitosessa 19. aika heikon oloiset puristukset sulla. tuossa minun nykyisessä jolla ajettu 426tkm puristukset on 29-31.
btw.saako palotila puristusmittauksessa turbon läpi tarvittavan määrän ilmaa vai pitääkö ahtoputki irrottaa mittauksen ajaksi.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 10.03.2007 10:16
- Paikkakunta: jyväskylä
Onkos tuosta kl-varaosien vahvistetusta nokaketjusta mitään iloa muuta kuin myyjille?
4763 Jakoketju KUVA
Lue lisää...
Hinta: 60,00 EUR Määrä:
9134 Jakoketju (vahvistettu malli) KUVA
Lue lisää...
Hinta: 85,00 EUR
auto on 300 td 89vm. mtä muuta kannattaa vaihtaa samalla jos vaihan ketjun? tietysti mahdollisimman pienellä vaivalla, kuinkas muute
4763 Jakoketju KUVA
Lue lisää...
Hinta: 60,00 EUR Määrä:
9134 Jakoketju (vahvistettu malli) KUVA
Lue lisää...
Hinta: 85,00 EUR
auto on 300 td 89vm. mtä muuta kannattaa vaihtaa samalla jos vaihan ketjun? tietysti mahdollisimman pienellä vaivalla, kuinkas muute

W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
tää ketju juttu taitaa olla ihan oman mielen rauhoittelemista, nimimerkillä omaani vaihdatin juuri sen vahvistetun mallin..
mutta mitään eroa ei silmä havaitse "normin" ja tuon vahvistetun välillä.
itse valitsin sen "vahvistetun" kun hinta eroa ei juuri ole ja jos se nyt sitten saattas kestää pidempään ja kovempia kiekkoja.. mistään mitään tiedä mut sen laitatin..

mutta mitään eroa ei silmä havaitse "normin" ja tuon vahvistetun välillä.
itse valitsin sen "vahvistetun" kun hinta eroa ei juuri ole ja jos se nyt sitten saattas kestää pidempään ja kovempia kiekkoja.. mistään mitään tiedä mut sen laitatin..


Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Erään kirjan mukaan moottorissa OM 617 on puristussuhde ei turbo moottori 21:1 ja turbomoottori 21,5:1.opelipower kirjoitti:.puristukset oli 19-20 kilon kieppeillä josta koneistamon äijä sanoi että turbossa pitääkin olla heikommat puristukset verrattuna vapariin.
Eli kyllä ne puristuspaineetkin on suuremmat turbomoottorissa.
Turbon pienempi puristus koskee vaan pensakoneita.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 10.03.2007 10:16
- Paikkakunta: jyväskylä
käsittääkseni puristussuhde ja puristuspaine on jollainlailla eriasioita.kyllähän käyntitilassa turbossa on suuremmat puristukset kun sitä kakkua palotilaan ahdetaan.eikös turbokoneet huohota enemmän kuin vaparit joten sekin viittaisi väljempään koneeseen ja pitää sillä männällä ilmeisesti olla varaa laajentua enemmän kuin vaparissa suurempien lämpötilojen johdosta.