4maticin vuosi.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

4maticin vuosi.

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Reilu vuosi ja 60 000 km sitten sain
alleni sen mitä nuorena miehenä kuolasin,
kun ukon taksari lehtiä lueskelin.
Mahtoi muuten olla sama vuosi kun maticci
valmistui Saksan maalla (1990).
Satuin löytämään sen netin kautta eräästä
autoliikkeestä. Vähäinen kilometrimäärä
epäilytti, varsinkin kun kyse on Saksan
tuonnista. :?
Aikani pähkäiltyäni kilometrejä, huomasin myynti-ilmoituksen
kadonneen liikkeen sivuilta.
Voihan V.... ajattelin, sinne se sitten meni.
No onneksi sitä ei oltu myyty, vaan jotakin häikkää
sivustojen kanssa.
Puhuin sitten itseni ympäri ja menin sitten ostamaan unelmani.
Ajattelin siinä, että MB:t silloin ennen (w124) olivat laadukkainta
mitä Sakut maailmalle lähettivät.

Nyt sitten on reilu vuosi ajeltu läpi tuulten ja tuiskujen,
parhaiten on jäänyt mieleen viime syksyn lumimyräkkä.
Ajelin silloin yöllä töistä kotiin reilut 100 km.
Lunta tuli maan perusteellisesti, tuulikin kivasti välillä
suhisi.
Tien reunat ja ojat oli "täynnä" uupuneita ja
pillastuneita vankkureita, olihan siinä moottoritiellä
pari Ruotsin rautaa ottanut yhteen keskikaiteenkin kanssa.
Ajelin siinä hymy huulillani huoleti kotio, taisin
parkkipaikalla vähän kehua autoani ääneen. :oops:

Kyllähän vanhassa autossa pientä laittoa on ainas
välillä ollut, mutta ei onneksi mitään pommia.
Vänttinen on Maticcia hyvänä silloin pitänyt.

Täytyy näin vuoden vanhempana tuumata, että
kahta en vaihda, MB ja Matic.

tv; Masa
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hieno tarina. Kyllähän tuo matic olisi näin kelkkakärryn vetokaudella itselläkin tarpeen. Lieväkin ylämäki on liikaa liikkeellelähdössä takavedolle+kärrylle jos vähänkin pehmeää lunta havaittavissa.
W213 220d +W242 electric drive
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

4-Matic on kyllä mukava peli kun on kunnossa, tänään just ajelin lumista heinäpeltoa pitkin josta ei takavedolla olis päässyt pois ellei olis jollain hinannut.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Käännä petri vaan sitä veistä...

Semmosta yrittänny ettiä mut ei oikein meinaa olla..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Samanansuuntaisia tuntemuksia, tosin Audin ratissa. Mersu kun on ilman taka-akselin lukkoa niin odottelen ihan rauhassa kuivia kelejä ennenkuin otan sen ajoon. On se nelikolla kieltämättä juhlavaa pistellä menemään kun sattuu oikein kunnon lumipöperökeli, tiiä että osaisko sitä enää olla ilman nelivetoa talvella.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Menen nyt sunnuntaina kattoon 4matic 300tdt 89vm. mitä pitäis tsekata muuta kun etuvetarit?
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Auto on nyt ostettu pitäskö mainita 5D KOMBI 300TD 4MATIC-AUTOMATIC 89vm.

Oli hyvä keli tuossa koeajella kottin tullessa kun mikkelissä alkoi tulla lunta kun esterin hanurista, mukavasti tu perille toi.

vikoja toistaiseksi, ratissa klappia pikkasen johtuu jostain.
kuskin takaikkuna ei toimi, sähkökatkos jossain.
ratissa keskiö kenossa ja jos suoristaa niin torvisoi kaiken aikaa ja on aika herkkä muutenkin.

Tällä saa otteen mukaan vetää vain 1500kg jarrullisena??
kommenttia..

mihkäänhän tuo malmikasa ei lähde,
olisko petrillä tuohon jotain lääkkeitä jäänyt hallin nurkkiin?
Viimeksi muokannut mortti, Ma 19.03.2007 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kuvia kuvia kuvia,kansa vaatii!!
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti:Auto on nyt ostettu 300 TDT 4-matic 89vm.
Tällä saa otteen mukaan vetää vain 1500kg jarrullisena??
kommenttia..
Onko alkuperäinen koukku vai rajoittaako koukulle hyväksytty kuorma peräkärryn massaa?
Voi olla myös katsastusmiehen mokia, tehdas taitaa hyväksyä massaksi joko 1900 tai 2100 kg.
Taitaa olla punainen väriltään?
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

En tiädä alkuperästä mutta irroitettava mallise on.
oikeallapuolella on sellainen puhaltimen säätimen näköin pyörylä mistä sen pitäs lähtä irti.

Punanen on kylläjuu, piti ottaa kun sopii tuohon c:n sävyyn
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti:En tiädä alkuperästä mutta irroitettava mallise on.
oikeallapuolella on sellainen puhaltimen säätimen näköin pyörylä mistä sen pitäs lähtä irti.

Punanen on kylläjuu, piti ottaa kun sopii tuohon c:n sävyyn

Kyllä sen pitäisi sitten olla oris:in (alkuperäinen) koukku. Mulla se on hyväksytty sedanissa 1900 kg:lle. Löytyykö oikean eturattaan etupuolelta vaihteistoöljyn jäähdyttimen sähköpuhallin?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juhaoh kirjoitti: Löytyykö oikean eturattaan etupuolelta vaihteistoöljyn jäähdyttimen sähköpuhallin?
Vaatii muistaakseni lisäksi ilmastoinnin, että tuo sähkölietso sieltä löytyy. Vaan tämän varmaan tiesittekin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Timo L. kirjoitti:
juhaoh kirjoitti: Löytyykö oikean eturattaan etupuolelta vaihteistoöljyn jäähdyttimen sähköpuhallin?
Vaatii muistaakseni lisäksi ilmastoinnin, että tuo sähkölietso sieltä löytyy. Vaan tämän varmaan tiesittekin.

Niinpä jos on tehtaalla asennettu.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Harmi et on vain 1500 koukussa, mulla on tuo sama jo mainittu 1900 mut sekin sais olla suurempi.
Ei ole tällä hetkellä just mitään ylimääräistä viripalikkaa joka joutais. Pumpun säädöllä tuon sais vähän pirteämmäksi ja vakiopuhaltimella muuta ei kannata tehdäkkään.
Tommonen 4-matic on kyllä loistava veturi, viikonloppuna kiskoin pihalla seisseen New Yorkkerin toiseen paikkaan eikä edes yrttänyt sutia kun 2200kg auto nous pyöränkuopista joihin oli uponnut parin vuoden aikana seistssään.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Noh eipä sielä oikean rattaan edessä ole mitään... vasemmalla on jokin kenno?? ilmastointi onpi kylläkin.

kyllä tohon jotenkin pittää lisäystä saaha että voipi kotia hinailla..

Lähteekö ratin keskiö irti ihan rykäisemällä?

onko petri muten maisemissa jos toisin tuon koeajoon (säätöön) kun sulla jo vähän kokemusta, ennen kuin maksan kokohinnan autosta..

pitää jokupäivä tutkia onko koukussa jotain tanssauksia että 1500....
kuvia otan kun saan nuo punaset vierekkäin kunhan vähän kuivuu.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Kuvia kun sovittelin tuohon kesäkumeja alle, pitääpi vaan hakea sopivia pultteja.

kuinkahan kuraa kylkeä kesärenkailla, kun on noilla 195 tollasen nätisti rajatun kerroksen jo viskonnut.

onko kellään kuraläppiä onko niistä hyätyä?

Onks noissa se vaihteiston lauhdutin mahdollisesti syyläriin intekroitu? ainakin sinne menee putket vaihtelaatikolta vai kiertääkö laatikossa vesi...?

niijoo ja kuvat 1 ja 2

ja sitten kesäkuosissa olevana nyt on renkaat alla ja puunattu
kuva ja toinen
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

mortti kirjoitti:
niijoo ja kuvat 1 ja 2

ja sitten kesäkuosissa olevana nyt on renkaat alla ja puunattu
kuva ja toinen

Linkt korjattu
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

juupa juu, nyt on vuosi vierähtänyt hankinnasta matkaa on kertynyt 40000km ja eteenpäin se on mennyt.

vaihdettua tuli etu alapallo, hihna + kiristin keinu + iskari ja äsken takajouset kun olivat poikki molemmat, ei kylläkään ajossa huomannut muusta kuin pienenstä kolahduksesta, vissiin iskareissakin jotain sanomista.

jakolaatikko hieman vuotaa, ja abs piuhoja saa joskus liitellä uudestaan, eipä kummempia vielä ilmennyt.

ei sitä kyllä voi sanoa huolletun edellisellä omistajalla, kun laatikko öljyt haiskahti palaneelle kahville, ja molemmissa perissä oli sellaista mustaa mömmöä joka on kai joskus ollut öljyä.

reikiä siinä on muutama ja tuhannen solmuun sen on joku ajanut, mutta kyyti on kyllä ollut hyvää, täytyy kai alkaa katselemaan varaosa autoa jostain..

keskimäärin tyytyväinen olen.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saat siihen 2100 kg vetolupaa, kun käyt katsastusasemalla
pyytämässä, jos koukku on alkuperäinen. Alkuperäinen tarvitsee
irrotakseen oman avaimen, toivottavasti on tallella. Avaimenreikä
on suojaläpän alla koukussa.

Minusta tuossa pitäisi olla erillinen vaihteistoöljyn jäähdytin
oikean lokasuojan alla, kun autossa on koukku ja ilmastointi.
Muussa tapauksessa se öljynjäähdytin on tosiaan upotettuna
moottorin jäähdyttimeen. Vasemman lokasuojan alla on kuitenkin
moottoriöljyn jäähdytin.

Koukun alkuperän näet helpoimmin syöttämällä valmistusnumeron
venäläisten mersukerhon sivulle, se listaa kaikki lisävarustetiedot.

Se jakolaatikon vuoto on tyyppivika ja kallis korjata. Vuotaako se
öljyt ulos vai automaattilaatikon puolelle?

Vetoakselien suojakumit edessä lienee jo vaihdettu,
mutta niitä kannattaa tarkkailla.

Automaattisen tasonsäädön ansiosta perä ei painu isollakaan
aisapainolla. Jos takajousitus täristää ja meluaa, voi tasonsäädön
jousipalloista olla kaasunpaineet karanneet.

Itse kävin viime viikonloppuna hakemassa täyden kuorman polttopuuta
ja lunta oli aukeassa maastossa vielä paikoin 30 cm. Lumi oli
tietysti ihan märkää ja pinnalla oli 5 cm hiukan kovempaa lunta
pakkasten jäljiltä. Yritin ylämäkeen tyhjän kärryn kanssa, mutta jäin
kiinni, vaikka kaikki neljä pyörää sutivat. Näytti lumi kantavan pohjasta ja
kärrykin laittoi vastaan, kun siinä oli leveämpi raideväli kuin Mersussa.
Hinattiin yhdistelmää hiukan takaisinpäin ja otettiin kärry pois. Pari kaveria
madalsi hiukan hankea lapiolla pahimmista paikoista ja sitten aloin ajella
edestakaisin. Kohta päästiin mäen päälle ja lapiointitarve loppui. Sitten
vaan 10 minuuttia ajoa edestakaisin noin 150 metrin reitillä, että saatiin
leveä ajoura aikaan. Lopulta siinä kulki sitten se täysi 2100 kg:n kärrykin
eikä jääty enää kiinni. Koko homma kesti alle 20 minuuttia.

Neliveto on parhaimmillaan kesällä, kun kuljetan venettä eri järville.
Luonnonluiskistakin saa veneen nostettua ylös, vaikka olisi jyrkkä
ja sorainen luiska. Pyörät eivät ole kertaakaan sutineet, kun auto
lähtee aina liikkelle neliveto päällä.

Voimansiirrossa taakse perään tulee Mersun lukkoperäöljyt, keskelle
automaattilaatikkoöljyt ja eteen tavallinen peräöljy.

Hieno käyttöauto kaiken kaikkiaan tämä oma 300TDT 4-matic, sillä on
mukava ajella. Ja varusteita on riittävästi.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niin olikos se Mortin auto ilman turboa, ei siinä sitten taida ollakaan
sitä erillistä laatikkoöljyn jäähdytintä vakiona siellä oikean lokasuojan edessä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sillä Vänttisellä on nykyään niin paljon hommia, että ihan kaikki
hommat eivät mene niin putkeen kuin joskus ennen.

Jättivät mm. perän öljyntäyttökorkin löysälle ja puolet öljyistä
tuli pihalle ja nyt perä ääntää. Vedin helteessä venettä vajailla
öljyillä muutaman sata kilsaa ja se riitti. Vänttisen mukaan
öljyn vähyys ei vaikuttanut perän ääntelyyn.

Itse M. Vänttinen on huolellinen ja pätevä, mutta palkollisille
taisi tulla kiire, kun homma tehtiin viimeisenä ennen juhannusta.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

JarkkoN kirjoitti:Niin olikos se Mortin auto ilman turboa, ei siinä sitten taida ollakaan
sitä erillistä laatikkoöljyn jäähdytintä vakiona siellä oikean lokasuojan edessä.
Onko 4matikkia saanut ilman turboa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jari_w123 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Niin olikos se Mortin auto ilman turboa, ei siinä sitten taida ollakaan
sitä erillistä laatikkoöljyn jäähdytintä vakiona siellä oikean lokasuojan edessä.
Onko 4matikkia saanut ilman turboa?
Kyllä sedanina, 300 D 4Matic.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

ei kyllä siinä on ahtinkin.
alunperin ei liene ollut vetokoukkua, mut alkuperänen lisitty jälkikäteen.
onhan se vissiin palannukkin joskus ja kai ajettu melkain katonkautta ympäri.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Huolimattomasti katselin, Mortin auto on farkku eli pakko olla
turbolla ja näkeehän sen tyyppimerkinnästäkin turboksi. Eli
ainoa selitys on tosiaan, että koukku on laitettu jälkikäteen,
ja siksi puuttuu se jäähdytin+puhallin.

Jos pumppua on ruuvattu isommalle, niin kannattaa varmaan
varoen kiskoa kesäkuumilla isoja kuormia ylämäkeen, ettei moottori
sula tai vaihdelaatikko pamahda. Tuo 120 astetta lienee yläraja
lämmöille kestävyyden kannalta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuli itsekkin ulkoilutettua omaa bensamatikkia taas hieman ku nakkasi vielä kunnon lumisateet tälle talvelle...
Totesin sen taas kerran, että vaikka bensaa palaakin "reilusti" niin aika lysti auto se silti on lumella päästellä :)

Aurinkolasit päähän, matikki tulille, nightwish soimaan ja baanalle :arrow:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin