Moniurahihna ulisee->kiristimen keinun vaihto, neuvoja ?
Moniurahihna ulisee->kiristimen keinun vaihto, neuvoja ?
moi,
siis meseen (124 200D -86) iskenyt tuttu ja täälläkin käsitelty ongelma: moniurahihna ulisee, koska hihnan kiristimen keinun laakeri kypsynyt ja kiristinrulla on vinossa ja hihna kulkee vinossa. Tämä siis tiedossa, mutta...nyt kaivattaisiin neuvoja:
- mitä kaikkea pitää / kannattaa vaihtaa?
- mistä osat (pääkaupunkiseudulla) sopivimmin?
- miten homma hoituu kivuttovimmin, mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä ? Siinä muistaakseni oli ollut ongelmia jonkun pultin kanssa?
Kiitos neuvoista, homma varmaan tulee tehtyä, mutta ettei keltanokka suotta tahkoasi tässä koko päivää niin siksi neuvoja kyselen...
Vai ottaako joku tästä halvalla urakan ; ) ? Vartin homma tietäjälle...
- Naku -
siis meseen (124 200D -86) iskenyt tuttu ja täälläkin käsitelty ongelma: moniurahihna ulisee, koska hihnan kiristimen keinun laakeri kypsynyt ja kiristinrulla on vinossa ja hihna kulkee vinossa. Tämä siis tiedossa, mutta...nyt kaivattaisiin neuvoja:
- mitä kaikkea pitää / kannattaa vaihtaa?
- mistä osat (pääkaupunkiseudulla) sopivimmin?
- miten homma hoituu kivuttovimmin, mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä ? Siinä muistaakseni oli ollut ongelmia jonkun pultin kanssa?
Kiitos neuvoista, homma varmaan tulee tehtyä, mutta ettei keltanokka suotta tahkoasi tässä koko päivää niin siksi neuvoja kyselen...
Vai ottaako joku tästä halvalla urakan ; ) ? Vartin homma tietäjälle...
- Naku -
Ei se paha homma ole, tarttee olla vaan oikeakoiset avaimet, mm. nuo kuusiokolot. Tuossa vähän vanhaa juttua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=15194
Vaihtoon ainakin kiristimen vipu. Siinä onkin valmiina se laakeri, joka tulee lohkoon ja mikä näistä yleensä poikii. Jos kunnolla teet, niin sitten myös vaihda rulla siihen vivun toiseen päähän, kiristimen iskari/jousi (tai millä nimellä se nyt tunnetaan) ja uusi moniurahihna.
Motonetistä saat osat, jos luotat heidän laatuun. Itse olen hankkinut osat KL-varaosien kautta. Veholta varmaan sit kalleimmalla
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=15194
Vaihtoon ainakin kiristimen vipu. Siinä onkin valmiina se laakeri, joka tulee lohkoon ja mikä näistä yleensä poikii. Jos kunnolla teet, niin sitten myös vaihda rulla siihen vivun toiseen päähän, kiristimen iskari/jousi (tai millä nimellä se nyt tunnetaan) ja uusi moniurahihna.
Motonetistä saat osat, jos luotat heidän laatuun. Itse olen hankkinut osat KL-varaosien kautta. Veholta varmaan sit kalleimmalla

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: Moniurahihna ulisee->kiristimen keinun vaihto, neuvoj
Älä sitten laita mitä tahansa tarvikehihnaa. Laita alkuperäinen tai continentaalin remeli niin ei rupea vinkumaan heti. Kannattaa tehdä itse ensimmäisellä kerralla;)Naku kirjoitti:moi,
siis meseen (124 200D -86) iskenyt tuttu ja täälläkin käsitelty ongelma: moniurahihna ulisee, koska hihnan kiristimen keinun laakeri kypsynyt ja kiristinrulla on vinossa ja hihna kulkee vinossa. Tämä siis tiedossa, mutta...nyt kaivattaisiin neuvoja:
- mitä kaikkea pitää / kannattaa vaihtaa?
- mistä osat (pääkaupunkiseudulla) sopivimmin?
- miten homma hoituu kivuttovimmin, mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä ? Siinä muistaakseni oli ollut ongelmia jonkun pultin kanssa?
Kiitos neuvoista, homma varmaan tulee tehtyä, mutta ettei keltanokka suotta tahkoasi tässä koko päivää niin siksi neuvoja kyselen...
Vai ottaako joku tästä halvalla urakan ; ) ? Vartin homma tietäjälle...
- Naku -
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Mikähän on kun vasta pari kuukautta sitten vaihetun kiristinlinkun laakeri on menny väljäksi?
Ilmenee hihnan kitinänä. Arvelin että linkun kiinnityspultti olisi ollut löysällä, mutta kiinni se oli. Sen sijaan se linkun laakeri oli väljä. Purkamisen jälkeen kitinä hävis, mutta on taas tulossa takas.. Hermon päälle käy se viserrys.
Kummallista. Pitää varmaan mennä itkemään takuuseen uusi laakeri/linkku.
Joo, remmi on continentalin ja muut osat kans kl:stä.
Onko muilla ollu vastaavia ongelmia?
Ilmenee hihnan kitinänä. Arvelin että linkun kiinnityspultti olisi ollut löysällä, mutta kiinni se oli. Sen sijaan se linkun laakeri oli väljä. Purkamisen jälkeen kitinä hävis, mutta on taas tulossa takas.. Hermon päälle käy se viserrys.
Kummallista. Pitää varmaan mennä itkemään takuuseen uusi laakeri/linkku.
Joo, remmi on continentalin ja muut osat kans kl:stä.
Onko muilla ollu vastaavia ongelmia?
200d '86
Re: Moniurahihna ulisee->kiristimen keinun vaihto, neuvoj
Hyvin on toiminut muutkin kuin continentaalin.AK47 kirjoitti:Älä sitten laita mitä tahansa tarvikehihnaa. Laita alkuperäinen tai continentaalin remeli niin ei rupea vinkumaan heti. Kannattaa tehdä itse ensimmäisellä kerralla;)Naku kirjoitti:moi,
siis meseen (124 200D -86) iskenyt tuttu ja täälläkin käsitelty ongelma: moniurahihna ulisee, koska hihnan kiristimen keinun laakeri kypsynyt ja kiristinrulla on vinossa ja hihna kulkee vinossa. Tämä siis tiedossa, mutta...nyt kaivattaisiin neuvoja:
- mitä kaikkea pitää / kannattaa vaihtaa?
- mistä osat (pääkaupunkiseudulla) sopivimmin?
- miten homma hoituu kivuttovimmin, mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä ? Siinä muistaakseni oli ollut ongelmia jonkun pultin kanssa?
Kiitos neuvoista, homma varmaan tulee tehtyä, mutta ettei keltanokka suotta tahkoasi tässä koko päivää niin siksi neuvoja kyselen...
Vai ottaako joku tästä halvalla urakan ; ) ? Vartin homma tietäjälle...
- Naku -

edesmennyt
W201
W201
Re: Moniurahihna ulisee->kiristimen keinun vaihto, neuvoj
Hyvin on toiminut muutkin kuin continentaalin.
[/quote]
Bosch toimii kans vikisemättä. Ilmastoinnin kompuralla varustettu 300D lankun remmi maksoi 28€.
Motonetissa oli ainakin yksi satsi hihnoja jotka alkoi valittamaan jo 5t paikkeilla. Kaveri laittaa silikonisuihketta hihnan selkään koneen käydessä ja taas toimii kuulema muutaman tonnin. No nuinkin voi tehdä jos tahtoo.

Bosch toimii kans vikisemättä. Ilmastoinnin kompuralla varustettu 300D lankun remmi maksoi 28€.
Motonetissa oli ainakin yksi satsi hihnoja jotka alkoi valittamaan jo 5t paikkeilla. Kaveri laittaa silikonisuihketta hihnan selkään koneen käydessä ja taas toimii kuulema muutaman tonnin. No nuinkin voi tehdä jos tahtoo.
Moniurahihna kitisi. Oikein hävetti
kylillä ajella. Ostin uuden, asensin - mutta kitisee edelleen...
Jo mennyt purkillinen silikoniruisketta, sillä pääsee kitinöittä - ehkä päivän verran.
Huomasin eilen, että keinuvipuhan se on vinossa, siis se keskilaakeri mennyt. Ostin uuden vivun. Ajettelin, että vaihdan ihan itse. Helppo homma - luulin. Mutta kun irrotin 12 mm:n kuusiokoloruuvin ja vipu alkoi nousta, huomasin etteipä se keinuvipu sovi nousemaan pois, koska se ottaa kiinni vesipumpun kiilaurapyörään. Meni sormi suuhun ja nyt kysyn viisaammilta:
Onko tosiaan vesipumppu irrotettava että saa keinuvivun irti? Vai uskaltaako vesipumpun kiilaurapyörän irrottaa ja miten sen saa järkevimmin irrotettua ettei tule lisää vahinkoa?

Jo mennyt purkillinen silikoniruisketta, sillä pääsee kitinöittä - ehkä päivän verran.
Huomasin eilen, että keinuvipuhan se on vinossa, siis se keskilaakeri mennyt. Ostin uuden vivun. Ajettelin, että vaihdan ihan itse. Helppo homma - luulin. Mutta kun irrotin 12 mm:n kuusiokoloruuvin ja vipu alkoi nousta, huomasin etteipä se keinuvipu sovi nousemaan pois, koska se ottaa kiinni vesipumpun kiilaurapyörään. Meni sormi suuhun ja nyt kysyn viisaammilta:
Onko tosiaan vesipumppu irrotettava että saa keinuvivun irti? Vai uskaltaako vesipumpun kiilaurapyörän irrottaa ja miten sen saa järkevimmin irrotettua ettei tule lisää vahinkoa?
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
Siis vesipumpun siipipyörä, siinä on mangneettikytkinsysteemi, mitenhän se irrotetaan, että ei tulisi vahinkoa sille mangneettikytkimelle? Keskellä siipyörää jäähdyttäjän puolella on yksi ruuvi ja laipassa moottorin puolella siipipyrää pienet noin 8 mm:n mutterit. Miten sen siipipyörän saisi irti että keinuvivun voisi vetää pois ja vaihtaa uuden.
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
Ettei olisi vesipumppu? Minulla oli vesipumpun siipipyörä hieman vinossa. Uusi vesipumppu ja kitinä loppui vähäksi aikaa mutta seuraavaksi vaihdan sen kiristimen kokonaisuudessaan kun vikinä käy edellään.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Keinuvipu oli selvästi vinossa ja kun hihnan otti pois, vipu lonksuu löysän keskilaakerin varassa. Syy vinkumiseen ei siis liene vesipumpussa.
Mutta kun se keinuvipu ei todellakaan sovi lähtemään pois. Parista millistä on kiinni, vesipumpun remmisiivu ottaa vastaan (auto on 124 200D). Luulisin, että osaan hajottaa ja purkaa mangneettikytkimellä varustetun flektin tieltä pois, mutta onkohan sen purkaminen suositeltavaa...
Mutta kun se keinuvipu ei todellakaan sovi lähtemään pois. Parista millistä on kiinni, vesipumpun remmisiivu ottaa vastaan (auto on 124 200D). Luulisin, että osaan hajottaa ja purkaa mangneettikytkimellä varustetun flektin tieltä pois, mutta onkohan sen purkaminen suositeltavaa...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
Tehdä jokin juttu ensimmäisen kerran (siis mikä tahansa juttu ..
), se aina vähän jännittävää..
Kun kukaan ei antanut ohjetta flektin hihnapyörän irroitukseen, oli uskallettava ryhtyä purkamaan itse. Näin se keinuvivun vaihto meni:
- flektin muovitunnelin kaksi klipsiä irti
- jäähdyttimen ja muovitunnelin välistä 13 mm:n avaimella muovisiiven keskiruuvi pois
- muovisiipi irti
- muovitunneli sopi nyt nousemaan pois
- neljä vesipumpun hihnapyörän mutteria tähtipääavaimella irti
- vesipumpun hihnapyörä lähti nyt pois (nyt tuli tilaa keinuvivun irrotukselle)
- keinuvivun (moniurahihnan) kiristinjousi ja kaasujousi irti
- moniurahinna pois
- keinuvipu irti (12 mm:n kuusiokoloavain), oli aika tiukassa
- rullan vaihto uuteen keinuvipuun
- uusi keinuvipu paikoilleen (39 €/Motonet)
- ja muiden osien kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
Kiristinrulla oli nyt uudella keinuvivulla suorassa muihin hihnapyöriin nähden. Vaihdoin moniurahihnan kaiken varalta toisin päin täällä foorumilla saatujen vinkkien innoittamana. Aikaa kaikkineen meni äkkinäiseltä tunti (sis. ohikulkijoiden jututtamiset
).
Kitinät ja narinat on nyt poissa ja matka kohti 1 milj. km:n tavoitetta jatkuu - kunnes taas jotakin pientä ilmenee
...

Kun kukaan ei antanut ohjetta flektin hihnapyörän irroitukseen, oli uskallettava ryhtyä purkamaan itse. Näin se keinuvivun vaihto meni:
- flektin muovitunnelin kaksi klipsiä irti
- jäähdyttimen ja muovitunnelin välistä 13 mm:n avaimella muovisiiven keskiruuvi pois
- muovisiipi irti
- muovitunneli sopi nyt nousemaan pois
- neljä vesipumpun hihnapyörän mutteria tähtipääavaimella irti
- vesipumpun hihnapyörä lähti nyt pois (nyt tuli tilaa keinuvivun irrotukselle)
- keinuvivun (moniurahihnan) kiristinjousi ja kaasujousi irti
- moniurahinna pois
- keinuvipu irti (12 mm:n kuusiokoloavain), oli aika tiukassa
- rullan vaihto uuteen keinuvipuun
- uusi keinuvipu paikoilleen (39 €/Motonet)
- ja muiden osien kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
Kiristinrulla oli nyt uudella keinuvivulla suorassa muihin hihnapyöriin nähden. Vaihdoin moniurahihnan kaiken varalta toisin päin täällä foorumilla saatujen vinkkien innoittamana. Aikaa kaikkineen meni äkkinäiseltä tunti (sis. ohikulkijoiden jututtamiset

Kitinät ja narinat on nyt poissa ja matka kohti 1 milj. km:n tavoitetta jatkuu - kunnes taas jotakin pientä ilmenee

- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
Me vaihdettiin vain tuo itse keskilaakeri eikä koko systeemiä.ipezu kirjoitti:Tehdä jokin juttu ensimmäisen kerran (siis mikä tahansa juttu ..), se aina vähän jännittävää..
Kun kukaan ei antanut ohjetta flektin hihnapyörän irroitukseen, oli uskallettava ryhtyä purkamaan itse. Näin se keinuvivun vaihto meni:
- flektin muovitunnelin kaksi klipsiä irti
- jäähdyttimen ja muovitunnelin välistä 13 mm:n avaimella muovisiiven keskiruuvi pois
- muovisiipi irti
- muovitunneli sopi nyt nousemaan pois
- neljä vesipumpun hihnapyörän mutteria tähtipääavaimella irti
- vesipumpun hihnapyörä lähti nyt pois (nyt tuli tilaa keinuvivun irrotukselle)
- keinuvivun (moniurahihnan) kiristinjousi ja kaasujousi irti
- moniurahinna pois
- keinuvipu irti (12 mm:n kuusiokoloavain), oli aika tiukassa
- rullan vaihto uuteen keinuvipuun
- uusi keinuvipu paikoilleen (39 €/Motonet)
- ja muiden osien kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
Kiristinrulla oli nyt uudella keinuvivulla suorassa muihin hihnapyöriin nähden. Vaihdoin moniurahihnan kaiken varalta toisin päin täällä foorumilla saatujen vinkkien innoittamana. Aikaa kaikkineen meni äkkinäiseltä tunti (sis. ohikulkijoiden jututtamiset).
Kitinät ja narinat on nyt poissa ja matka kohti 1 milj. km:n tavoitetta jatkuu - kunnes taas jotakin pientä ilmenee...
Ei kyllä maksa vaivaa rueta itse tuota laakeria vaihtamaan ellei sitten ole tuommosta laakeri ylimääräisenä laatikossa.
edesmennyt
W201
W201
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Morjensta vaan..ipezu kirjoitti:Tehdä jokin juttu ensimmäisen kerran (siis mikä tahansa juttu ..), se aina vähän jännittävää..
Kun kukaan ei antanut ohjetta flektin hihnapyörän irroitukseen, oli uskallettava ryhtyä purkamaan itse. Näin se keinuvivun vaihto meni:
- flektin muovitunnelin kaksi klipsiä irti
- jäähdyttimen ja muovitunnelin välistä 13 mm:n avaimella muovisiiven keskiruuvi pois
- muovisiipi irti
- muovitunneli sopi nyt nousemaan pois
- neljä vesipumpun hihnapyörän mutteria tähtipääavaimella irti
- vesipumpun hihnapyörä lähti nyt pois (nyt tuli tilaa keinuvivun irrotukselle)
- keinuvivun (moniurahihnan) kiristinjousi ja kaasujousi irti
- moniurahinna pois
- keinuvipu irti (12 mm:n kuusiokoloavain), oli aika tiukassa
- rullan vaihto uuteen keinuvipuun
- uusi keinuvipu paikoilleen (39 €/Motonet)
- ja muiden osien kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
Kiristinrulla oli nyt uudella keinuvivulla suorassa muihin hihnapyöriin nähden. Vaihdoin moniurahihnan kaiken varalta toisin päin täällä foorumilla saatujen vinkkien innoittamana. Aikaa kaikkineen meni äkkinäiseltä tunti (sis. ohikulkijoiden jututtamiset).
Kitinät ja narinat on nyt poissa ja matka kohti 1 milj. km:n tavoitetta jatkuu - kunnes taas jotakin pientä ilmenee...
Ite oon tässä hoitamassa tätä hommaa näiden ohjeiden mukaan. Kaikki muuten simppeliä ja nopeaa, mutta tuon vesipumpun hihnapyörän neljä mutteria ei vaan lähde auki.. Oliko sulla/ jollain muulla ongelmia niiden kanssa?
PS. Korjaamoon en tämän takia autoa vie

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Kyllä tuo piti ainakin mulla irrottaa, parista - kolmesta millistä kiinni.mikko1981 kirjoitti:en kyllä ymmärrä miksi tuo hihnapyörä pitää irroittaa?
ainakin 300d:ssa mahtuu tuo osa just ja just pois tuolta välistä.
EDIT: Mulla 200 D. Tulipa kuitenkin mieleen, josko tuo keinun laakeri on vaan jo sen verran vinossa, Sen pari - kolme milliä??
Niin lähtihän nuo ruuvit irti, kun hommas sellasen räikkään käyvän terän. Piti saada vaan vähän enemmän vääntövoimaa.
PS. Korjaus tuohon ohjeeseen.. Siis tuohon vesipumpun pyörän irrotukseen. Oikea työkalu/ avain siihen on Torx T-30. Ei edellämainittu "tähtipääavain". Voi tuntua saivartelulta, mutta nuo on kuitenkin eri kaluja. Torx on 6- sakarainen ja "tähti" / "star", virallisesti XZN, on 12 - sakarainen.
Meinas tulla kaupassa tenkkapoo, kun pähkäilin että kumman avainsarjan ostan, Torx vai Star.. Onneksi järki voitti ja ostin Torxin.
No monethan kyllä kutsuu Torxia tähdeksi.. No mainitsinpa asian kuitenkin
