Webasto ja akun(uuden) suhde
Webasto ja akun(uuden) suhde
Auto on w202 240 T -97. Webasto(vanha malli,uusittu bensapumppu ja itse läämmitinyksikkö) ei lähde aina päälle, pyörii muttei sytytä. Näin on käynyt kun olen aamulla lähtenyt lämpimästä tallista, työmatka 70km ja iltapäivällä ei lämpiä.
Teki samaa vanhalla akulla, vaihdoin uuden 100Ah Exide extreme 2 joka pitäis kuulemma kestää hyvin webakäytössä. Muutama päivä toimi hyvin mutta alkoi taas pelleilemään. Mittasin akun jännitteen tallissa illalla 12,9V ja sama aamulla, latausjännite tyhjäkäynnillä n. 14,00v(onkohan riittävä?). Pelaa hyvin jos laittaa päälle vähän ajon jälkeen.
Ei tunnu olevan muuta mahista kun että purkaa johkiin kylmänä(!). Pitää vielä mitata sekin.
Onkohan kenelläkään mitään rakentavaa, alkaa jo vähän -?
Teki samaa vanhalla akulla, vaihdoin uuden 100Ah Exide extreme 2 joka pitäis kuulemma kestää hyvin webakäytössä. Muutama päivä toimi hyvin mutta alkoi taas pelleilemään. Mittasin akun jännitteen tallissa illalla 12,9V ja sama aamulla, latausjännite tyhjäkäynnillä n. 14,00v(onkohan riittävä?). Pelaa hyvin jos laittaa päälle vähän ajon jälkeen.
Ei tunnu olevan muuta mahista kun että purkaa johkiin kylmänä(!). Pitää vielä mitata sekin.
Onkohan kenelläkään mitään rakentavaa, alkaa jo vähän -?
Mahdollista tietysti on, että josain on huono liitos ja hehku ei lämpiä tarpeeksi, mutta enemmänkin veikkaisin polttoaineensaantiongelmaa. Onko webaston putkessa jossain välissä suodatin joka on tukossa? Onko tankin huohotin tukossa (tankissa niin kova alipaine, ettei pumppu jaksa imeä)? Onko polttoaineen määrällä vaikutusta toimintavarmuuteen?
Jännitteet riittävät, akku on täysi 12.9 voltilla ja lataus täysillä 14.0 voltilla. Olihan sinulla riittävän tarkka mittari?
Jos Webasto on noin vanha, niin kannattaisi huollattaa se, niissä kai jotkin osat likaantuvat ja kuluvat vanhemmiten. Ja kannattaa käyttää niitä välillä kesälläkin, niin pysyvät paremmin kunnossa.
Jos Webasto on noin vanha, niin kannattaisi huollattaa se, niissä kai jotkin osat likaantuvat ja kuluvat vanhemmiten. Ja kannattaa käyttää niitä välillä kesälläkin, niin pysyvät paremmin kunnossa.
Jos oireet tuli bensapumpun ja webaston uusimesen jälkeen niin veikkaan polttoaineen saantia.
Itseasiassa se ei ole bensapumppu vaan annostelupumppu. Sielä polttoaine putkistossa ei tartte olla ku pieni ilmakupla niin ei pelaa kunnolla.
Ilmaappa polttoaineputket ja mahdolliset suodattimet aluksi..
Edit:
Tahi, jos jossain polttoaineputken liitoksessa on pieni ja olematon vuoto niin neki kannattaa tarkistaa..
Itseasiassa se ei ole bensapumppu vaan annostelupumppu. Sielä polttoaine putkistossa ei tartte olla ku pieni ilmakupla niin ei pelaa kunnolla.
Ilmaappa polttoaineputket ja mahdolliset suodattimet aluksi..
Edit:
Tahi, jos jossain polttoaineputken liitoksessa on pieni ja olematon vuoto niin neki kannattaa tarkistaa..
Testailin eilen kauniina kevätpäivänä webaa ulkona, ei lähtenyt lämmittämään(pyörii, mutta ei edes yritä sytyttää). Monta kertaa kokeilin. Laitoinpa sitten laturin akkuun ja odotin hetken. Otti aika paljon virtaa 5-6A!. Kun veti alle 3A laitoin weban käyntiin ja kas, se toimi moitteettomasti koko tunnin ja vielä toisen kerran sen jälkeen. En tietenkään älynnyt mittarilla katsoa, ihan kuin akku ois purkautunut itsekseen. Lähtee nimittäin webasto päälle aina kun auton on käynnistänyt ensin. Paljonkohan toi latausjännite pitää tarkalleen olla? Riittääkö 13,90-14,00V???
JOstain syystä siellä ei siis hehkutulppa lämpiä kunnolla. Mikä mahtaa olla akun napajännite, kun webasto yrittää käynnistyä? Kunnossa olevan webaston kyllä pitäisi käynnistyä, jos kerta auto starttaa akulla käymään. Huono kosketus jossain liitoksessa voisi oireilla tuolla tavalla.Pepe kirjoitti:Testailin eilen kauniina kevätpäivänä webaa ulkona, ei lähtenyt lämmittämään(pyörii, mutta ei edes yritä sytyttää). Monta kertaa kokeilin. Laitoinpa sitten laturin akkuun ja odotin hetken. Otti aika paljon virtaa 5-6A!. Kun veti alle 3A laitoin weban käyntiin ja kas, se toimi moitteettomasti koko tunnin ja vielä toisen kerran sen jälkeen. En tietenkään älynnyt mittarilla katsoa, ihan kuin akku ois purkautunut itsekseen. Lähtee nimittäin webasto päälle aina kun auton on käynnistänyt ensin. Paljonkohan toi latausjännite pitää tarkalleen olla? Riittääkö 13,90-14,00V???
- MeMyselfAndMB
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
- Paikkakunta: kerava
webaston maat ovat monasto toteutettu poraruuvilla, jonka alla on sellainen apicoliitinkampapelti jossa kaikki maat ovat kiinni, tämän liitokset/paikan takia olen erehtynyt vaihtelemaan ohjainkortista lähtien palikkaa webastoihin.
katso myös onko rengasliitinapicoja käytetty akun plus navalla ilman tinaa ja kutistesukkaa, toinen yleinen ongelmapaikka ku ruppee kenkkuilemaan.
muista nollata myös vikamuisti webastosta koska useiden ongelmatilanteiden jälkeen se ei enään tee muutakuin hätäpuhallusta kun menee suojatilaan.
katso myös onko rengasliitinapicoja käytetty akun plus navalla ilman tinaa ja kutistesukkaa, toinen yleinen ongelmapaikka ku ruppee kenkkuilemaan.
muista nollata myös vikamuisti webastosta koska useiden ongelmatilanteiden jälkeen se ei enään tee muutakuin hätäpuhallusta kun menee suojatilaan.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]
[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Hyvä homma, kun vika löytyi liitoksista.
Se ylin latausjännite voi olla paljon korkeampikin kuin 14 volttia, tyypillisesti noin 14,5 volttia. Joissain autoissa latausjännitettä nostetaan kylmällä kelillä vielä ylemmäksikin.
Yli 15 voltin jännite ei saisi nousta tavallisessa käytössä. Joissain erikoisakkulatureissa (CTEK) voidaan pulssittaa isommallakin jännitteellä, kun akkua koetetaan herättää henkiin.
Se ylin latausjännite voi olla paljon korkeampikin kuin 14 volttia, tyypillisesti noin 14,5 volttia. Joissain autoissa latausjännitettä nostetaan kylmällä kelillä vielä ylemmäksikin.
Yli 15 voltin jännite ei saisi nousta tavallisessa käytössä. Joissain erikoisakkulatureissa (CTEK) voidaan pulssittaa isommallakin jännitteellä, kun akkua koetetaan herättää henkiin.