Ruiskutuspumpun säätäminen
Ruiskutuspumpun säätäminen
Tähän ketjuun kerään ohjeet miten kotona säädetään, lähinnä rivipumpusta, lisää tehoa. Sama tieto on saatavilla mutta tieto on hyvinkin pirstaloituneena, joten on korkea aika koota tieto ns. yksiin kansiin. Jokaisella autotyypille tulee tarvittaessa omat osionsa, joten mikäli sinulta löytyy aiheeseen sopivia vinkkejä tai kuvia niin lähetä allekirjoittaneelle.
Mikäli löydät asiavirheitä, vinkkejä tjms. ilmoita niistä YV:llä, kiitos.
Mikäli löydät asiavirheitä, vinkkejä tjms. ilmoita niistä YV:llä, kiitos.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 02.06.2006 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
W638 / W638 Vito 108D 110D V230 turbodiesel
Tässä kertomuksessa kuvataan miten W682 ja W683/2 om601 moottorin syöttöpumppua ruuvataan siten, että saadaan kotikonstein lisää tehoa ja vääntöä. Kuvat perustuvat kehteen eri V vuosimallin (1997 ja 1999) autoon mutta ovet sovellettavissa kaikkiin vastaavalla rivipumpulla oleviin. Kyseisissä autoissa on ilmastointi, joten pumppu on varustettu sähköisellä tyhjäkäynninsäätimellä. Lisäksi uudempi vaunu on varustettu EGR järjestelmällä, mutta se ei vaikuta tähän asiaan käytännössä mitenkään.
Tehonlisäyksen jälkeen tarvittaessa ahtopainetta nostetaan aivan hitusen mutta se ei ole vältämätöntä eikä suositeltavaa, jollei auto selkeästi savuta ahtojen noustua.
Klick
Kuvassa on kyseisen auton ruiskutuspumpun takapääty pumpun ollessa irti autosta. Säädä seuraavasti:
- Avaa syöttöruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta.
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Avaa tyhjäkäyntiruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä kiinni siten, että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.
- Alasyöttö: Säädä tästä aina tarpeen mukaan, mitä ylemmäs tapin säätää sitä suurempi on ahtamaton syöttö (=syöttömäärä ennen kuin ahtopaine nousee)ja sitä "paremman" savupilven auto jättää paikaltaan kiihdytyksessä. Tätä on helppo säädellä jälkikäteen fiilispohjalta.
HUOM ! Mikäli et säädä tyhjäkäyntiruuvia, painat kaasun pohjaan ja palautat -> kone jää huutamaan 2000 rpm -> Ei kiva.
Klick
Koska pumpun takakannen avaaminen on täysin mahdotonta tulee öljynsuodattimen jalka ainakin osittain siirtää sivuun. Kuvassa näkyy jalan kiinnityspultiti (4 * 6 mm kuusiokolo). Työ tulee aina aloittaa ottamalla akun plussa (tai miinus) johdin irti akusta. Tämä on tärkeätä, kokemusta on, aukeava ruuvi ottaa startin päävirtakaapeliin kiinni ja seuraamukset ovat pahimmillaan katastrofaaliset.
Kuva on otettu autosta, josta on keula purettu tieltä pois. Käytännössä pultteja ei siis näe mutta ne tuntee sormenpäillä. Käytössä tulee olla pieni, vaikkapa 3/8 tuuman kuusiokolo hylsy, nivel, sekä lyhyt jatkovarsi. Kuten kuvasta näkyy tulee startin päävirtakaapeli irroittaa (13 mm)
Suodattimen jalassa on kiinni öljynlauhdutin, mutta siihen ei tarvitse koskea. Mikäli haluat sen yläliitokseen menevän vesiletkun pois tieltä ota pari litraa jäähdytinnestettä pois, hana löytyy jähdyttimestä, kuskin puolen alareunasta.
Klick
Kuvassa on takakansi saatu irti, tyhjäkäynnin sähköinen säätösylinteri on vielä paikallaan, se irtoo T30 torx ruuveilla kuten pumpun takakansikin. Suodattimen jalka on myös pois, tosin sitä ei tarvitse ottaa aivan kokonaan pois, siirtää vain hieman sivuun.
Klick
Tässä lähikuva kannen alta. Varmista ettei syöttöruuvi ota kanteen kiinni, tosin ei sen pitäisi ottaa. Huomasit varmaankin, että pumpusta valui juuri noin pari kolme desiä moottoriöljyä, joka on nyt lohkon kyljessä ja maassa.
Klick
Kuvassa sähköinen tyhjäkäynnin säätöelementti. Ei kosketa siis tämän alta löytyvään keskimmäiseen ruuviin vaan siihen oikeassa yläkulmassa olevaan. 10 mm mutteri auki ja säädetään ruuvimeisselillä.
Tämän elementin irtiottaminen on vaikeata koska avain ei mahdu. Edessä on polttoianeen esilämmitin/jäähdytin mokkula, jonka tosin voisi purkaa edestä pois, tosin vaatinee jäähdytysnestepinnan laskemisen.
Klick
Klick
Elementin irroittamiseksi tehtiin tämä työkalu .
Klick
Jollekin voi käydä siten, että pitää tyhjäkäyntiruuvia säätää vielä kun jalka on paikallaan, ei muuten onnistu, tilaa puuttuu 0,5 mm. Jalkaa voi ottaa siten auki, että vasemman puoleiset pultit pois, oikean puoleiset löysälle, nyt elementin saa ulos. Kuvakin kertoo onko siellä tilaa.
Klick
Tässä vielä uskotaan, että elementin voisi ottaa pois koskematta jalan pultteihin, no no...
Kun laitat elementin takaisin toki puhdistat sen O-renkaan huolellisesti. Mahdollisesti uusit sen, mutta laita renkaaseen Hylomar sininen ainetta jotta tiiviste ei ala tihkumaan öljyä. Uusi myös kannen tiiviste, joko alkuperäinen hieman kumimainen tiiviste tai vaihtoehtoisesti paksusta tiivistearkista itse leikattu. Pyrkii helposti tihkumaan öljyä tuosta päädystä.
Säädön jälkeisiä tunnelmia ei ole vielä kovasti dokumentoitu, esimerkiksi g-techillä, sillä muut tekniikkamurheet estävät auton polkemisen, mutta omistajan mukaan fiilis oli kuin vieraalla autolla olisi ajanut. Tulkitsin tämän positiivisena kommenttina.
Tehon nousu ~30 ... 50 %, kustannukset 0 €
[ Ohjeet löytyvät myös kotisivuiltani: www.nic.fi/~danes/w638_2 ]
Edit @ 13.10.2006:
Esimerkin auto kävi päästömittauksessa, ryntäytys kierrokset olivat 5880 rpm, joten päivitin ohjetta siten, että ruuvataan niitä vetäviä vain 4 kierrosta. Meni se silti päästöistä nippa nappa läpi k = 1,85.
Tässä kertomuksessa kuvataan miten W682 ja W683/2 om601 moottorin syöttöpumppua ruuvataan siten, että saadaan kotikonstein lisää tehoa ja vääntöä. Kuvat perustuvat kehteen eri V vuosimallin (1997 ja 1999) autoon mutta ovet sovellettavissa kaikkiin vastaavalla rivipumpulla oleviin. Kyseisissä autoissa on ilmastointi, joten pumppu on varustettu sähköisellä tyhjäkäynninsäätimellä. Lisäksi uudempi vaunu on varustettu EGR järjestelmällä, mutta se ei vaikuta tähän asiaan käytännössä mitenkään.
Tehonlisäyksen jälkeen tarvittaessa ahtopainetta nostetaan aivan hitusen mutta se ei ole vältämätöntä eikä suositeltavaa, jollei auto selkeästi savuta ahtojen noustua.
Klick
Kuvassa on kyseisen auton ruiskutuspumpun takapääty pumpun ollessa irti autosta. Säädä seuraavasti:
- Avaa syöttöruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta.
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Avaa tyhjäkäyntiruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä kiinni siten, että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.
- Alasyöttö: Säädä tästä aina tarpeen mukaan, mitä ylemmäs tapin säätää sitä suurempi on ahtamaton syöttö (=syöttömäärä ennen kuin ahtopaine nousee)ja sitä "paremman" savupilven auto jättää paikaltaan kiihdytyksessä. Tätä on helppo säädellä jälkikäteen fiilispohjalta.
HUOM ! Mikäli et säädä tyhjäkäyntiruuvia, painat kaasun pohjaan ja palautat -> kone jää huutamaan 2000 rpm -> Ei kiva.
Klick
Koska pumpun takakannen avaaminen on täysin mahdotonta tulee öljynsuodattimen jalka ainakin osittain siirtää sivuun. Kuvassa näkyy jalan kiinnityspultiti (4 * 6 mm kuusiokolo). Työ tulee aina aloittaa ottamalla akun plussa (tai miinus) johdin irti akusta. Tämä on tärkeätä, kokemusta on, aukeava ruuvi ottaa startin päävirtakaapeliin kiinni ja seuraamukset ovat pahimmillaan katastrofaaliset.
Kuva on otettu autosta, josta on keula purettu tieltä pois. Käytännössä pultteja ei siis näe mutta ne tuntee sormenpäillä. Käytössä tulee olla pieni, vaikkapa 3/8 tuuman kuusiokolo hylsy, nivel, sekä lyhyt jatkovarsi. Kuten kuvasta näkyy tulee startin päävirtakaapeli irroittaa (13 mm)
Suodattimen jalassa on kiinni öljynlauhdutin, mutta siihen ei tarvitse koskea. Mikäli haluat sen yläliitokseen menevän vesiletkun pois tieltä ota pari litraa jäähdytinnestettä pois, hana löytyy jähdyttimestä, kuskin puolen alareunasta.
Klick
Kuvassa on takakansi saatu irti, tyhjäkäynnin sähköinen säätösylinteri on vielä paikallaan, se irtoo T30 torx ruuveilla kuten pumpun takakansikin. Suodattimen jalka on myös pois, tosin sitä ei tarvitse ottaa aivan kokonaan pois, siirtää vain hieman sivuun.
Klick
Tässä lähikuva kannen alta. Varmista ettei syöttöruuvi ota kanteen kiinni, tosin ei sen pitäisi ottaa. Huomasit varmaankin, että pumpusta valui juuri noin pari kolme desiä moottoriöljyä, joka on nyt lohkon kyljessä ja maassa.
Klick
Kuvassa sähköinen tyhjäkäynnin säätöelementti. Ei kosketa siis tämän alta löytyvään keskimmäiseen ruuviin vaan siihen oikeassa yläkulmassa olevaan. 10 mm mutteri auki ja säädetään ruuvimeisselillä.
Tämän elementin irtiottaminen on vaikeata koska avain ei mahdu. Edessä on polttoianeen esilämmitin/jäähdytin mokkula, jonka tosin voisi purkaa edestä pois, tosin vaatinee jäähdytysnestepinnan laskemisen.
Klick
Klick
Elementin irroittamiseksi tehtiin tämä työkalu .
Klick
Jollekin voi käydä siten, että pitää tyhjäkäyntiruuvia säätää vielä kun jalka on paikallaan, ei muuten onnistu, tilaa puuttuu 0,5 mm. Jalkaa voi ottaa siten auki, että vasemman puoleiset pultit pois, oikean puoleiset löysälle, nyt elementin saa ulos. Kuvakin kertoo onko siellä tilaa.
Klick
Tässä vielä uskotaan, että elementin voisi ottaa pois koskematta jalan pultteihin, no no...
Kun laitat elementin takaisin toki puhdistat sen O-renkaan huolellisesti. Mahdollisesti uusit sen, mutta laita renkaaseen Hylomar sininen ainetta jotta tiiviste ei ala tihkumaan öljyä. Uusi myös kannen tiiviste, joko alkuperäinen hieman kumimainen tiiviste tai vaihtoehtoisesti paksusta tiivistearkista itse leikattu. Pyrkii helposti tihkumaan öljyä tuosta päädystä.
Säädön jälkeisiä tunnelmia ei ole vielä kovasti dokumentoitu, esimerkiksi g-techillä, sillä muut tekniikkamurheet estävät auton polkemisen, mutta omistajan mukaan fiilis oli kuin vieraalla autolla olisi ajanut. Tulkitsin tämän positiivisena kommenttina.
Tehon nousu ~30 ... 50 %, kustannukset 0 €

[ Ohjeet löytyvät myös kotisivuiltani: www.nic.fi/~danes/w638_2 ]
Edit @ 13.10.2006:
Esimerkin auto kävi päästömittauksessa, ryntäytys kierrokset olivat 5880 rpm, joten päivitin ohjetta siten, että ruuvataan niitä vetäviä vain 4 kierrosta. Meni se silti päästöistä nippa nappa läpi k = 1,85.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 31.10.2006 12:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
W123 / W124 mallit
Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124).
Mahdollisesti on niin, että Vitossa ja vastaavissa, joissa on suurempi poraus (2,3 ja 2,9 litraa) pitää vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa. Ilmeisesti prikkaa ei tarvita tavallisissa W124 (2.0, 2,5 ja 3,0) malleissa.
Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
ensin pumpun ruuvit ja niiden tarkoitus/vaikutus...
-tyhjäkäyntiruuvi (vaikuttaa nimensä mukaan tyhjäkäyntiin, kannattaa ruuvata niin ulos kuin tulee, yleensä joutuu myös lyhentämään, koska ottaa takakanteen kun on ruuvattu niin ulos kuin tulee)
-tyhjäkäynnin hienosäätö (joko alipaine kellolla tai ilman, tämän avulla säädetään tyhjäkäyntiä, ja tämän avulla ei saa yrittää pienentää tyhjäyntiä liikaa, eli ei saa ruuvata pohjaan, vaan yritetään pitää siinä säädön keskivaiheilla)
-tyhjäkäynnin kierrosten tasaus (tämän ja tyhjäkäynnin hienosäädön avulla säädetään tyhjäkäynti sellaiseksi, ettei kone stumppaa, kun tulee kuormaa, mutta tyhjäkäynti ei silti ylitä n. 650-700 rpm)
-max. kierrokset (tällä säädetään kuinka paljon kone ottaa kierroksia paikallaan ilman kuormaa, ns. ryntäytys kierrokset, eli ei kannata hullutella, ettei tule kansi/venttiiliremonttia, voimaa tällä ei käytännössä saa yhtään lisää, ainostaan moottorivaurion tai riskin saada sen kasvaa huomattavasti)
-torque capsul (ns. vetävät kierrokset, varsinainen säätö tehdään shimmaamalla jousta prikkojen avulla... normaali säätäjälle riittää se, että tämän löysäämisellä saadaan kierrokset laskemaan tyhjäkäynnille, jos ne jää huutamaan kaasun painalluksen jälkeen)
-syöttöruuvi (tällä määrätään max. syöttö, mitä pumppu antaa tuottoa, kun kaasu polkaistaan pohjaan, kun syöttöä lisätään riittävästi, myös tätä ruuvia joutuu lyhentämään, ettei ota takakanteen...)
-alppikello (jos sellainen on, toimii samoin kuin morkooli, sen avulla saadaan max. syöttöä rajattua helposti sen jälkeen, kun pumppu on ruuvattu max. säätöihin, enää ei siis tarvitse takakannen alle mennä, vaan kaikki syöttöön liittyvät säädöt hoituu jatkossa siitä yhdesta helposti käsillä olevasta ruuvista... tyhjäkäynti ym. pysyy ihan hyvinä riippumatta siitä otetaanko max. syöttö ulos, vai ajellaanko katsastus säädöillä...)
ruuvajille vinkiksi, että mitään kierrosmääriä ruuvien kierroksista ei voi antaa... "kaikki vaikuttaa kaikkeen" periaate on se mikä pitää muistaa, kun ylitetään ne perus 1 kierros syöttöä ja 1 kierros tyhjäkäyntiä aloittelijan ohjeet, jos et tiedä mitä haluat, niin älä edes aloita... lue nuo lontoonkieliset ohjeet ajatuksella, niin kyllä se siitä aukee... näillä tiedoilla saa yleensä myös tolkuttoman pilalle ruuvatun pumpun takaisin tähän maailmaan... säätäminen suoritetaan moottorin käydessä pumpun takakansi auki, koska ruuvien kierrokset on luokkaa 1/20 -2 kierrosta, riippuen ruuvista ja mitä sen halutaan tehdä...
Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124).
Mahdollisesti on niin, että Vitossa ja vastaavissa, joissa on suurempi poraus (2,3 ja 2,9 litraa) pitää vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa. Ilmeisesti prikkaa ei tarvita tavallisissa W124 (2.0, 2,5 ja 3,0) malleissa.
Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
lontoonkieliset hyvät ohjeet pumpun säädöstä (ensin on MW pumpun ohjeet ja lopussa M pumpun ohjeet) http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/" onclick="window.open(this.href);return false;napa kirjoitti:alla olevan:
ensin pumpun ruuvit ja niiden tarkoitus/vaikutus...
-tyhjäkäyntiruuvi (vaikuttaa nimensä mukaan tyhjäkäyntiin, kannattaa ruuvata niin ulos kuin tulee, yleensä joutuu myös lyhentämään, koska ottaa takakanteen kun on ruuvattu niin ulos kuin tulee)
-tyhjäkäynnin hienosäätö (joko alipaine kellolla tai ilman, tämän avulla säädetään tyhjäkäyntiä, ja tämän avulla ei saa yrittää pienentää tyhjäyntiä liikaa, eli ei saa ruuvata pohjaan, vaan yritetään pitää siinä säädön keskivaiheilla)
-tyhjäkäynnin kierrosten tasaus (tämän ja tyhjäkäynnin hienosäädön avulla säädetään tyhjäkäynti sellaiseksi, ettei kone stumppaa, kun tulee kuormaa, mutta tyhjäkäynti ei silti ylitä n. 650-700 rpm)
-max. kierrokset (tällä säädetään kuinka paljon kone ottaa kierroksia paikallaan ilman kuormaa, ns. ryntäytys kierrokset, eli ei kannata hullutella, ettei tule kansi/venttiiliremonttia, voimaa tällä ei käytännössä saa yhtään lisää, ainostaan moottorivaurion tai riskin saada sen kasvaa huomattavasti)
-torque capsul (ns. vetävät kierrokset, varsinainen säätö tehdään shimmaamalla jousta prikkojen avulla... normaali säätäjälle riittää se, että tämän löysäämisellä saadaan kierrokset laskemaan tyhjäkäynnille, jos ne jää huutamaan kaasun painalluksen jälkeen)
-syöttöruuvi (tällä määrätään max. syöttö, mitä pumppu antaa tuottoa, kun kaasu polkaistaan pohjaan, kun syöttöä lisätään riittävästi, myös tätä ruuvia joutuu lyhentämään, ettei ota takakanteen...)
-alppikello (jos sellainen on, toimii samoin kuin morkooli, sen avulla saadaan max. syöttöä rajattua helposti sen jälkeen, kun pumppu on ruuvattu max. säätöihin, enää ei siis tarvitse takakannen alle mennä, vaan kaikki syöttöön liittyvät säädöt hoituu jatkossa siitä yhdesta helposti käsillä olevasta ruuvista... tyhjäkäynti ym. pysyy ihan hyvinä riippumatta siitä otetaanko max. syöttö ulos, vai ajellaanko katsastus säädöillä...)
ruuvajille vinkiksi, että mitään kierrosmääriä ruuvien kierroksista ei voi antaa... "kaikki vaikuttaa kaikkeen" periaate on se mikä pitää muistaa, kun ylitetään ne perus 1 kierros syöttöä ja 1 kierros tyhjäkäyntiä aloittelijan ohjeet, jos et tiedä mitä haluat, niin älä edes aloita... lue nuo lontoonkieliset ohjeet ajatuksella, niin kyllä se siitä aukee... näillä tiedoilla saa yleensä myös tolkuttoman pilalle ruuvatun pumpun takaisin tähän maailmaan... säätäminen suoritetaan moottorin käydessä pumpun takakansi auki, koska ruuvien kierrokset on luokkaa 1/20 -2 kierrosta, riippuen ruuvista ja mitä sen halutaan tehdä...
Viimeksi muokannut veskola, Pe 23.10.2009 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pumpun säätö edessä.
Syöttöruuvi 2,5 kierrosta auki
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Tyhjäkäynti 2,5 kierrosta auki (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
jne.
tyhmä kysymys.
siis esim syöttöruuvin säätäminen, kierretäänkö ensin kiinni kokonaan ja sitten 2,5 auki? vai siitä asennosta avataan 2,5 jossa se on ennestään?(luultavasti ei näin?)
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Tyhjäkäynti 2,5 kierrosta auki (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
jne.
tyhmä kysymys.
siis esim syöttöruuvin säätäminen, kierretäänkö ensin kiinni kokonaan ja sitten 2,5 auki? vai siitä asennosta avataan 2,5 jossa se on ennestään?(luultavasti ei näin?)
Re: pumpun säätö edessä.
Juurikin niin että avataan tarvittava määrä siitä missä se ennestään on. Ei väännetä ensin kiinni.juster kirjoitti:tyhmä kysymys.
siis esim syöttöruuvin säätäminen, kierretäänkö ensin kiinni kokonaan ja sitten 2,5 auki? vai siitä asennosta avataan 2,5 jossa se on ennestään?(luultavasti ei näin?)
pumpun säätö
Sitä pelkäsinkin. onko siinä mitään mahdollisuutta nähdä jonkin ruuvin asennosta, että onko tehdasasennossa?
kun ei vanhasta autosta tiedä josko on jo säätö tehty aiemmin?
Lähinnä pelkään että menee ihan poskelleen säädöt .
kun ei vanhasta autosta tiedä josko on jo säätö tehty aiemmin?
Lähinnä pelkään että menee ihan poskelleen säädöt .
Re: pumpun säätö
Yleensä näet sen siitä paljonko tyhjäkäyntiruuvi tulee ulos. Ota tyhjäkäyntiruuvista kaikki ulos mitä tulee ja saman verran syöttöruuvia. Tämän jälkeen voit ruuvata takaisin sisäänpäin jos liiallinen vääntömomentti eli savu pelottaa.
Savuarvosta voi kanssa arvuutella onko ruuvattu jo...sehän sen lopullisen maksimisäädön määrää.
Savuarvosta voi kanssa arvuutella onko ruuvattu jo...sehän sen lopullisen maksimisäädön määrää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
lisäsin 200d:stä syöttöä 3 kierrosta ja tuntui piristyvän. Vääntöä tuli lisää ja paikallaan ottaa kierroksia/savuttaa hieman. Ainoastaan ihmetyttää se, että huippunopeus ei noussut. Maksimikierroksia kiristin vain 2 kierrosta. Siinäkö vika, vai voiko siinä erikseen säätää maksimi- ja vetäviä kierroksia?
MB C 220DAT
bmw 523iA touring
Pajero 2,6bA avo
bmw 523iA touring
Pajero 2,6bA avo
Maksimikiekat väänsin omassa aivan tappiin ja huiput lisääntyivät hieman, ilmanvastus rajoittaa kun ei ole paljoa tehoa.turomu kirjoitti:lisäsin 200d:stä syöttöä 3 kierrosta ja tuntui piristyvän. Vääntöä tuli lisää ja paikallaan ottaa kierroksia/savuttaa hieman. Ainoastaan ihmetyttää se, että huippunopeus ei noussut. Maksimikierroksia kiristin vain 2 kierrosta. Siinäkö vika, vai voiko siinä erikseen säätää maksimi- ja vetäviä kierroksia?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avasin juuri pumpun kannen. Pumpun alareunasta täytyi irrottaa ensin joku mokkula josta lähti joki sähköjohto, jota taas ei ollu kytketty mihinkään. Tämän mokkulan sisällä oli vielä 2 ruuvia jotka täytyi irroittaa ennen kuin säätöruuvit tulivat esille. Eli alta löytyi maksimikierroston säätöruuvi ja siinä alhaalla keskellä joku, mitä ei useissa kuvissa ole nimetty. Syötön säätöruuvin paikalla jokin isompi paketti jota ilmeisesti tämä aiemmin irroitettu mokkula säätää??? Mistä niitä syöttäjä säädetään? Mistähän sitä tyhjäkäyntiä lähtisin säätämään?
w124 250td -88
syöttö
ite laitoin om601 myllyyn syöttyä 2,5 kierrosta (auki päin) ja tyhjäkäynnin säätöä vääntelin saman verran ja rupes savuaan vi::sti ja palautuu tyhjäkäynnille hitaasti.... eli mikä meni pieleen 

ympyrä ja tähti siitä se elämä lähti*
Re: syöttö
Sinulta puuttuu turboahdin ?eeza kirjoitti:ite laitoin om601 myllyyn syöttyä 2,5 kierrosta (auki päin) ja tyhjäkäynnin säätöä vääntelin saman verran ja rupes savuaan vi::sti ja palautuu tyhjäkäynnille hitaasti.... eli mikä meni pieleen
Tyhjäkäynnille palautumisesta: Säädä lisää tyhjäkäyntiruuvia mikäli mahdollista. Voi olla että joku on jo käynyt säätämässä syöttöä suuremmalle. Mikäli näin on niin ei auta säätää niin paljoa syöttöä lisää. Seuraava steppi onkin sitten käyttää pumppu ammattilaisella.
Luonnollisesti koneen hengittävyyden parantaminen auttaa savutukseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: syöttö
joo kaipaa mylly ilmaaveskola kirjoitti:Sinulta puuttuu turboahdin ?eeza kirjoitti:ite laitoin om601 myllyyn syöttyä 2,5 kierrosta (auki päin) ja tyhjäkäynnin säätöä vääntelin saman verran ja rupes savuaan vi::sti ja palautuu tyhjäkäynnille hitaasti.... eli mikä meni pieleen
Tyhjäkäynnille palautumisesta: Säädä lisää tyhjäkäyntiruuvia mikäli mahdollista. Voi olla että joku on jo käynyt säätämässä syöttöä suuremmalle. Mikäli näin on niin ei auta säätää niin paljoa syöttöä lisää. Seuraava steppi onkin sitten käyttää pumppu ammattilaisella.
Luonnollisesti koneen hengittävyyden parantaminen auttaa savutukseen.

kiihdyttäessä mutta ei juuri huomattavaa eroa muuten... pitänee ruuvata syöttö takas ku eipä oo juuri järkeä syöttää liikaa vaparia
ympyrä ja tähti siitä se elämä lähti*
Onko syötön säätö elr:llä olevissa pumpuissa erillainen kuin ilman elr:ä olevissa. Ilmeisesti tyhjäkäynnin säätö vain hoituu elr:llä eikä pumppua ruuvaamalla.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Tuossa ylimmässä W638:n ohjeessa lienee kyseessä ELR, jos se nyt tarkoitti sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ? Vitoissa tuo sähköinen säätö löytyy jos on ilmastoinnilla oleva auto.
Punainen mokkula säätää tyhjäkäyntiä.
Kattele jos siinä on tuommonen muovinen pallukka, ja jos on niin sitten siellä pitää aivan samalla tavoin säätää se tyhjäkäyntiruuvi punasen mokkulan alta ja tuo sähköinen mokkula hoitelee sen hienosäädön.
Punainen mokkula säätää tyhjäkäyntiä.
Kattele jos siinä on tuommonen muovinen pallukka, ja jos on niin sitten siellä pitää aivan samalla tavoin säätää se tyhjäkäyntiruuvi punasen mokkulan alta ja tuo sähköinen mokkula hoitelee sen hienosäädön.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
- pelimies888
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ke 09.03.2005 18:04
- Paikkakunta: ilmajoki
pumpun säätö
mistäs mä nyt tiedän onko tuossa mun 200D -93 mallis se joku elr systeemi....ja kuinka ja mitä siitä pitää ruuvata että toimii normaalisti mutta tehoa sais lisää...?????????





Re: pumpun säätö
"Tuossa ylimmässä W638:n ohjeessa lienee kyseessä ELR, jos se nyt tarkoitti sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ? Vitoissa tuo sähköinen säätö löytyy jos on ilmastoinnilla oleva auto.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg
Punainen mokkula säätää tyhjäkäyntiä. "
Pumpun säädön kannalta se on lähes sama onko se vai ei.
Katso sitä pumpun takapäätyä ja miltä se näyttää 
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg
Punainen mokkula säätää tyhjäkäyntiä. "
Pumpun säädön kannalta se on lähes sama onko se vai ei.


Lisää tietoa: www.skg.fi
190D 2.0
[quote="Dieselpower"]Kuinka paljon vaparissa kannattaa käännellä noita ruuveja? Mahtaako kierroksesta tulla jo paljon savua? Jos kääntää kierroksen syöttöä niin täytyykö kääntää tyhjäkäynti ruuvia kanssa kierros vai ei lainkaan? Vaikuttaako noin pieni säätö vielä tyhjäkäyntiin?[/quote]
Itse lueskellu näitä pumpunsäätö juttui jonkun aikaa ja alko niin vietävästi kiehtoo et jos sitä vähän pyöräyttäs..Sais ainakin vähä enempi tota ns. voimasauhua ilmaan
. Ja tuumasta toimeen!
No ite vähän ymmärtelin näin et jos sitä kiekan pari kääntää ni ei pitäs välttämäti koskee tyhjäkäynti ruuviin. MUTTA. Eilen ilta 8:sta yö kolmeen meni ton homman suorittamiseen (Huom. useita örhö taukoja
) , säädin 1,5 kierrosta,,, ja kyllähän sitä sauvua rupes tulee. Paikallaan käynnistellessä ja kaasutellessa ei kiekat ei jäänyt kovin päälle joten jätin sen säätämisen rauhaan. Nyt mitä olen vähän ajellut ni kylläpä huomaa kiihdytyksessä selvän eron!
Eli kyllä ne kierrokset jäi tyhjäkäynnillä varmaan jonneki 1000 kieppeille. Sai sitä vähä laskettua kaasuvaijerin päästä, mutta ei riittävästi.
Tänä tai huomen illalla uusiks auki ja viel säätään tyhjäkäyntiä. voi olla et en malta olla pyöräyttämättä viel sitä puolikasta
Miten muuten se hienosäätö mukula siin pumpun päällä toimii. eli kuinka sitä säädetään. jos säädetään. voi olla et ei tarvi.
Itse lueskellu näitä pumpunsäätö juttui jonkun aikaa ja alko niin vietävästi kiehtoo et jos sitä vähän pyöräyttäs..Sais ainakin vähä enempi tota ns. voimasauhua ilmaan

No ite vähän ymmärtelin näin et jos sitä kiekan pari kääntää ni ei pitäs välttämäti koskee tyhjäkäynti ruuviin. MUTTA. Eilen ilta 8:sta yö kolmeen meni ton homman suorittamiseen (Huom. useita örhö taukoja


Eli kyllä ne kierrokset jäi tyhjäkäynnillä varmaan jonneki 1000 kieppeille. Sai sitä vähä laskettua kaasuvaijerin päästä, mutta ei riittävästi.
Tänä tai huomen illalla uusiks auki ja viel säätään tyhjäkäyntiä. voi olla et en malta olla pyöräyttämättä viel sitä puolikasta

Miten muuten se hienosäätö mukula siin pumpun päällä toimii. eli kuinka sitä säädetään. jos säädetään. voi olla et ei tarvi.
Re: 190D 2.0
Tyhjäkäynnin hienosäätö siinä pumpun päädyssä ylhäällä ?TimoN kirjoitti:Miten muuten se hienosäätö mukula siin pumpun päällä toimii. eli kuinka sitä säädetään. jos säädetään. voi olla et ei tarvi.
Suuri lukitusmutteri auki riittävästi, pienestä ruuvataan sisäänpäin -> kierrokset laskevat, lukitus kiinni.
Tämä hienosäätö ei siis auto, mikäli on syöttöä ruuvattu niin paljon, että jää kierroksille huutamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mika.T kirjoitti:Jos kierrokset jää "päälle" kun kaasua polkasee eivätkä laske kunnolla takaisin tyhjäkäynnille niin pitää avata hieman sitä toiseksi alimmaista ruuvia siellä pumpun sisällä.
Sillä pystyy säätämään tuon kierrosten tippumisnopeuden.
Tätä (kään) ei kannata avata kuin se mikä on välttämätöntä.
Ahaa

Tost ei ollu tietoo. Itellä kyllä kierroskset laskee kohtuu hyvin, paitsi ne kiekat jää vähän liikaa. Tänä iltana säädöt kuntoon ni pääsee pöllyyttelemään ouluun päin perjantaina.

Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
vito500tkm kirjoitti:Mitä jos laittaisit pumppuun aavistuksen ennakkoa lisää.
Vois auttaa.
No kuinkas se sit tapahtuu


En oo kato mikään haka näis viel, mut kyllä se siitä.
Nyt on pumpust pyöräytetty yht. 2 kierrosta auki ja tyhjäkäynti myös. Nyt laskee kierrokset normaaliin.
Kyl toi säätö vaikutti kyl aika kivasti. vääntöjä etenki.

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37