pakopaineet??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
pakopaineet??
koostuuko pakopaineet 100%:sti pakopesän mitoituksista, vai onko esim down pipella/katilla kuinka suuri osuus asiaan?
Re: pakopaineet??
taistovainaa kirjoitti:koostuuko pakopaineet 100%:sti pakopesän mitoituksista, vai onko esim down pipella/katilla kuinka suuri osuus asiaan?
Kyllä
Mikäli koko pakokaasujärjestelmän ahtain (huonoiten virtaava) kohta on ahtimen pakosiiven kohdalla, niinkuin sen kuuluisi olla.
Ahdin toimii silloin parhaiten, kun pakoputken vastapaine pakosiipeä vasten on käytännössä nolla.
Moottori toimii sykähdyksittäin.
Mitä suurempi on pakopesän tilavuus, sen paremmin pääsevät pakosykäykset rauhoittumaan siinä ennen pakosiipeä.
Mitä tasaisemmin pakokaasut virtaavat pakosiipeä vasten, sen helpommin ne sen myös läpäisevät.
Pakopesän tilavuus on kääntäen verrannollinen ahtimen heräämiseen.
Nykyään aivan uusimmissa diiseleissä on sellaiset vnt- ahtimet, joissa on pakopesä suhteellisen pieni ja pakosiipi, sekä vnt- siivikko taas suuri.
Näin saadaan ahdin, joka herää aikaisin ja jossa on kuitenkin hyvin tehonkestoakin.
Pakopainetta tulee reilusti, mutta sehän on kierrätyksen kannalta vaatimuskin, jotta se toimii.
Pakopainetta sitten pidetään kurissa säätelemällä siipien asentoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
ja niillä pakosykäyksillä olisi tarkoitus sitä ahdinta pyörittää eikä pakopaineella
jos käytetään vnt tyyppistä ahdinta niin putkistolla voi olla suurikin vaikutus huonolla virtauksella johde siivet menevät niin suppuun että säädetty ahtopaine saavutetaan eli silloin ahdin pyörii melkein pelkällä pakopaineella
toki putkella on vaikutusta myös käytettäessä perinteistä ahdinta
liika ruoka lisää pakopainetta
ahtimen siipi suhde myös
jos käytetään vnt tyyppistä ahdinta niin putkistolla voi olla suurikin vaikutus huonolla virtauksella johde siivet menevät niin suppuun että säädetty ahtopaine saavutetaan eli silloin ahdin pyörii melkein pelkällä pakopaineella
toki putkella on vaikutusta myös käytettäessä perinteistä ahdinta
liika ruoka lisää pakopainetta
ahtimen siipi suhde myös
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
tuossa kuulin että org katti/alkukäyrä vrt. modattu ja ilman kattia, mitattu...ei mitään vaikutusta pakopaineisiin???
ei tosin mb.
vag 1.9tdi.
sitten semmoisen esim. kuulin, että penkissä muutoin samat virit, mutta down pipe & katti entrattu uuteen uskoon.
niin dynossa hurjat 3hp eroa???
eikös tuosta tehonnousustakin voi päätellä pakop. jotain??
vag tuotos kyseessä.
ei tosin mb.
vag 1.9tdi.
sitten semmoisen esim. kuulin, että penkissä muutoin samat virit, mutta down pipe & katti entrattu uuteen uskoon.
niin dynossa hurjat 3hp eroa???
eikös tuosta tehonnousustakin voi päätellä pakop. jotain??
vag tuotos kyseessä.
No jos sulla on 400 HP moottori ja siinä 1 tuuman downpipe, niin downpipen kasvattamisella saadaan huomattava muutos pakopaineeseen, sekä tehoon, luulen mä.
Pitäisi siis muuttaa sitä asiaa, joka on siinä pullonkaula, siinä kyseisessä moottorissa.
Pitäisi siis muuttaa sitä asiaa, joka on siinä pullonkaula, siinä kyseisessä moottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi