pakopaineet??

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

pakopaineet??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

koostuuko pakopaineet 100%:sti pakopesän mitoituksista, vai onko esim down pipella/katilla kuinka suuri osuus asiaan?
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

On downpipellä ainakin merkitystä pakopaineisiin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: pakopaineet??

Viesti Kirjoittaja tuikku »

taistovainaa kirjoitti:koostuuko pakopaineet 100%:sti pakopesän mitoituksista, vai onko esim down pipella/katilla kuinka suuri osuus asiaan?

Kyllä
Mikäli koko pakokaasujärjestelmän ahtain (huonoiten virtaava) kohta on ahtimen pakosiiven kohdalla, niinkuin sen kuuluisi olla.

Ahdin toimii silloin parhaiten, kun pakoputken vastapaine pakosiipeä vasten on käytännössä nolla.

Moottori toimii sykähdyksittäin.
Mitä suurempi on pakopesän tilavuus, sen paremmin pääsevät pakosykäykset rauhoittumaan siinä ennen pakosiipeä.
Mitä tasaisemmin pakokaasut virtaavat pakosiipeä vasten, sen helpommin ne sen myös läpäisevät.

Pakopesän tilavuus on kääntäen verrannollinen ahtimen heräämiseen.


Nykyään aivan uusimmissa diiseleissä on sellaiset vnt- ahtimet, joissa on pakopesä suhteellisen pieni ja pakosiipi, sekä vnt- siivikko taas suuri.
Näin saadaan ahdin, joka herää aikaisin ja jossa on kuitenkin hyvin tehonkestoakin.
Pakopainetta tulee reilusti, mutta sehän on kierrätyksen kannalta vaatimuskin, jotta se toimii.
Pakopainetta sitten pidetään kurissa säätelemällä siipien asentoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ja niillä pakosykäyksillä olisi tarkoitus sitä ahdinta pyörittää eikä pakopaineella

jos käytetään vnt tyyppistä ahdinta niin putkistolla voi olla suurikin vaikutus huonolla virtauksella johde siivet menevät niin suppuun että säädetty ahtopaine saavutetaan eli silloin ahdin pyörii melkein pelkällä pakopaineella

toki putkella on vaikutusta myös käytettäessä perinteistä ahdinta

liika ruoka lisää pakopainetta

ahtimen siipi suhde myös
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

tuossa kuulin että org katti/alkukäyrä vrt. modattu ja ilman kattia, mitattu...ei mitään vaikutusta pakopaineisiin???

ei tosin mb.
vag 1.9tdi.

sitten semmoisen esim. kuulin, että penkissä muutoin samat virit, mutta down pipe & katti entrattu uuteen uskoon.
niin dynossa hurjat 3hp eroa???
eikös tuosta tehonnousustakin voi päätellä pakop. jotain??
vag tuotos kyseessä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos sulla on 400 HP moottori ja siinä 1 tuuman downpipe, niin downpipen kasvattamisella saadaan huomattava muutos pakopaineeseen, sekä tehoon, luulen mä.

Pitäisi siis muuttaa sitä asiaa, joka on siinä pullonkaula, siinä kyseisessä moottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos ajatellaan että on 100 heppainen vag ja se esim. lastutetaan ja saadaan 130 hepoa niin silloin ei kyllä putki vielä ahdista vaan pakopesä siellä jo ahdistaa
Vastaa Viestiin