200 d ja vaununveto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
tonttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 25.12.2006 04:54
Paikkakunta: OULU

200 d ja vaununveto

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Tuli hommattua -94 200 d 5-v laatikolla(nyt tosin rikki).
Meillä on tuollainen 5-metrinen vaunu noin 1000 kg omapainoa.
Kannattaako edes yrittää lähteä mersulla kesällä vetämään?
Olisi vaan aika paljon halvempaa kuin tuolla turbosaabilla, jos
jaksaa vetää. Tuntuu vaan yhtäkkiä aika kesyltä 75 hv raskas
auto ja vaunu perässä
:?
Millaisia teillä kokemuksia?
FORD transit custom 2019
MB 560 SEC 1987
Ford Galaxy 2.0 tdci 2007
Peugeot 306 1996
Sekä aiemmin olleita mesejä tusinan verran
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Voi olla hieman verkkaista kiihtyvyys ja sen viidennen vaihteen saa varmasti jättää käyttämättä. Suosittelisin ainakin että pumpusta lisää syöttöä ja hieman niitä vetäviäkin kierroksia voisi nostaa, niin ei ole aivan niin tuskaista. Haulla löytyy säätämisestä juttua.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Ite kyllä unohtaisin ihan suosiolla!! 250:sellä viittii vetää vielä kärryssä kelkkaa tms. mutta en vetäisi silläkään vaunua.

Tietenkin eipä tässä kiirettä valmiissa maailmassa mutta ei se ole kivaa kun mäet noustaan niin minimaalisen hiljaa että rekat ajaa ohi ja muutenkin olla aivan saatanallinen tien tukko :oops: Ainoastaan tasasella ja myötäsessä onnistuu jonkinmoista vauhtia pitämään
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Kerran on tuotakin tullut omalla kakssatasella koitettua..
En tiedä, paljonko sellainen suht keskikokoinen vaunu painoi, mutta ainakin liikaa. Ajossa tuntui lähinnä koko ajan, että seisontajarru olisi ollut päällä :roll:
Eli kyllä mä vielä veneeni kuskaan hyvinkin trailerilla, mutta jos karavaanariksi ryhtyisin, niin kolmesatasta alkaisin etsimään..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

Mun vaunu paino ja tonnin w124 200d ei tahtonut jaksaa kahdeksaakymppiä kulkea. Syöttöjä olis kyllä hyvä lisätä.
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

On tullu oltua muksuna kyydissä, kun 240D:llä w123 vedetty omapainoltaan n.900kg vaunua. Kaikki 72 hv pelissä :lol: Oi niitä aikoja :D ..
Parhaimmillaan tai pahimmillaan sai tarjota 2. vaihdetta ylämäessä keski-suomessa ja itä-suomessa päin kovissa mäissä.

Tasasella kyllä kulki ihan sen mitä saa kulkea.

Siitä voi sitten miettiä kannattaako lähteä vetämään vaunua noilla tehoilla :?

Seuraava vetoauto olikin porukoilla Dihatsu Rocky 2,8 TD.. Sillä meni jo hyvin.. Nykyään sitte isukilla E420T.. Menee kuulemma vie paremmin vaununkanssa 8)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

lähemmäs 1500kg traileria on tullut aikanaan kiskottua ympäri suomen 200D:llä. Aika tuskaistahan se välillä on, vauhtiin kun saa niin hyvin menee, mutta ne kiihdytykset... Pumpun säätöön vain heti ennen vaunun kiinittämistä ja ei se meno niin tuskaista ole kuin täällä annetaan ymmärtää. Se huonopuoli on että matkavauhti pitäisi olla mielellään 100 nurkilla, 80 vaihdissa kun tahtoo hyytyä mäkiin. No eihän se nyt pumpun säädön jälkeenkään mitää juhlaa ole, voi olla että lomareissut eivät kovin lomalta tunnu 8) Mutta kokeile niin tiedät :roll:
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Trailerilla Tojota ja veturina -86 mallin 200d ilman pumppuruuvauksia. Ihan kivasti tuli perässä kunhan muisti aina pitää vauhdin reilu 90 km/h. Oli isojakin mäkiä Jyväskylän maastoissa ja aina päälle vaan mentiin, kolmosta pienempää ei tarvittu. Kulutus oli jotain 7.3 kun laskettiin eli aikas hyvä suoritus liki puoli miljoonaa ajetulta koneelta...
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Taitaa vaunussa olla tuulenvastusta enemmän. Yks vasta tuuli ni 200D ei yli 90km/h kulje vaunun kans.. Jos aikoo pitää matka nopeuden 90 ni kyllä saa kaasupedaali olla lattias kii..

Mutta kokeile ni sitte näät :) Vaunu täyteen tarviketta(ruokaa, juomaa, vaatetta ym..) ja sitte ajamaan porukalla kierros.. Varmaan jaksaa kulkee mutta ei kyllä mitään herkkua ole..
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Paljon noilla 200dieseleillä on vedetty. Tuo viisvaihteinen versio on hiukan parempi vetohommiin, koska ainakin uudemmissa on tiheämpi perä. Eli nelonen on vetohommiin passeli vaihde. Tosiaan pumppu säätöihin, niin kyllä sillä vaunua vetää.

Dieselit on vastaavantehoisia bensa-autoja perstuntumalla sitkeäpiä vetämiseen, vaikka numeroarvoista voisi muuta päätellä. Myöskään kulutus ei nouse älyttömäksi, kuten bensa-autoissa tapahtuu herkästi vetojuhdan hommissa.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

vaununveto

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla on 1150 kiloa painava vaunu ensin vedin 115 220D sitten 123 240D
Nyt 123 200D mihin on vaihdettu 240D kone ja tämä vetää parhaiten Perä
On sopivasti tihumpi Tällä on ihan mukava vetää Siihen täytyy vaan asennoitua Se tuntuu lähtiessä kamalalta mutta kun muutaman tunnin on vetänyt ja noet lähteneet koneesta se on kuin eri auto kyllä se kieltämättä
vähän tukustaa mutta päivässä olet vähän pirun kaukana 27 vuotta mersulla
vetänyt.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kyllä täällä tasaisilla vetää 200D ihan mukavasti kun ei vain turhaan nostele kaasupoljinta lattiasta. Joka kerta huomasin 1170kg vaunun kanssa saman homman, että ensimmäiset 50---80km tosi tahmeaa ja sitten kone aukeaa. Rekkojen mukana pysyy tasaisella mukavasti, mutta pitkät nousut on myrkkyä, loivatkin. Polttoinettakaan ei pahasti hörppää vaikka koko ajan täysillä töitä tekee.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Juu tulihan tuolla omalla 200D:llä kelkkaa vedettyä neljä vaihdetta ja pumppua on värkätty vissii johonki suuntaan.

Ei tuolla koneella kyllä minkään vaunun vetämistä voi suositella.

Oli kelkka kyydissä, viis ihmistä, niille kaljat, lumilaudat ja sun muut roinat nii ei kovin mielekästä ollu ajaminen. Sit porukka viel päissää moittii ettei mersu jaksa kulkea. Järkihän siinä meni hermojen jälkeen.

Joku tovi menee kun kiihdyttelee sinne 80-90km/h.

Jos vaunua meinaat vetää nii jostaki 50pollea lisää. Ei siitä muuten mitään tuu.
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

sen verran kanssa vaunua testasin vetää että ei viiti toista kertaa alkaa..kokeile eka pikku lenkki ennenkuin lähet suomea kiertelemään

tuolla nettiautossa on mun ex st 200d sillä vetelee jo vaunua..jos vaan koneet kestää
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jupehalm kirjoitti:On tullu oltua muksuna kyydissä, kun 240D:llä w123 vedetty omapainoltaan n.900kg vaunua. Kaikki 72 hv pelissä :lol: Oi niitä aikoja :D ..
Parhaimmillaan tai pahimmillaan sai tarjota 2. vaihdetta ylämäessä keski-suomessa ja itä-suomessa päin kovissa mäissä.

Tasasella kyllä kulki ihan sen mitä saa kulkea.

Siitä voi sitten miettiä kannattaako lähteä vetämään vaunua noilla tehoilla :?

Seuraava vetoauto olikin porukoilla Dihatsu Rocky 2,8 TD.. Sillä meni jo hyvin.. Nykyään sitte isukilla E420T.. Menee kuulemma vie paremmin vaununkanssa 8)
Kummisedällä oli aikoinaan 240D ja LMC 1400kg vaunu.Kyllä ne reissuja teki vaunun kans pitkiäkin.Ylämäissä 240D halvaantui mutta tasaisella meni hyvin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Kyllähän se vetäminen on ainakin mäkisessä maastossa vastatuulessa hermoon käyvää touhua. Olen itse joutunut vetämään muutaman kerran pakon edessä hevosvinkkaa jossa 1 tai 2 hevosta, onnistuu kun saa vain vauhtiin ja matkavauhdiksi mielellään lähemmäksi 100 kuin 90. Hevosvinkka on kyllä huomattavasti kapeampi ja matalampi kuin asuntovaunu eli köykäsempi kiskoa. Mulla on kyllä rukattu pumppu ja kerran loskakelissä kaatelin bensaa hieman dieselin sekaan, niin kyllä on saanut pakolliset reissut tehtyä. Koneesta lähtee taatusti karstat pois ja käy erittäin nätisti vetoharjoitusten jälkeen. En kyllä omalla 200 5v lähtis kiskoon asuntovaunua, tai ainakin kokeilisin ensin jossain lähistöllä, mielellään pikku vastatuulessa.
Kulutuksesta; n. 10-12 litraa on palanut kesäkelillä ja loskakelissä bensalla terästettyä dieseliä paloi 15 litraa sataselle
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kyllähän sitä 200D 124:lla tietysti selviää paikasta toiseen. Onhan sitä pystärilläkin 220 D:llä kierretty Ruotsit, Norjat, Tanskat ja Saksat noin10 vuoden kesinä kesälomat. Mutta aivan eri asenteella täytyy tienpäälle lähteä. Vaihteita joutu käyttämään Ruotsissakin kakkosta myöten ja Kolille sitten ykkösellä. Maantiet näkee uudessa valossa, mäkiä onkin yllättävän paljon. Kyllähän sillä kesälomareissun tekee, mutta jos enempi meinaa vetää niin sitten 300d, sillä ei häiritse muuta liikennettä samassa määrin, eikä tarvi pysähtyä p-paikoille päästämään muuta liikennettä ohi.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Bensan lisääminen dieselin sekaan vähentää tehoa dieselpeleissä. Lamppuöljy toimii paremmin puristuskestävyytensä vuoksi.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Riippuu vaunusta. On vedetty vaimon 1.6 Mondeolla Soliferia suvereenisti liikenteen rytmissä ja Sakemannia perässä rettuutaessa ihmetelty, että onko kone mennyt rikki, kun ei ole puhtia. Nykyään kyllä kaikki tulee Mersun perässsä yhtä kevyesti vaikka olisi jarrut päällä :lol:
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

Kaverini olivat matkalla 200d:llä rukalle kelkkaileen. Perässä kahden kelkan koppivaunu kelkkoineen ja tykötarpeineen. Taivalkosken nukilla se legendaarinen rekkamiehen painajaismäki... Mäjen päällä vänkäri tuumas kuskille jotta olipa hyvä tuuri ettei loppunu vaihteet kesken...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eräässä entisessä työpaikassa tein noita alumiinisiä kärryjä.

Silloiin oli auton 124 200d jolla käytin kärryjä katsastuskontuurilla noin 70km oli matkaa aina katsastusreissulla.

Kerran perään löytiin isohko korkeilla laidoilla oleva kuomullinen kärry.

200d ei jaksanut vetää ko. kärryä yli 70km/h :!: Vaikka se oli tyhjä. :D

Tosin oli talvi ja hieman lunta tiellä. :D

Toinen vastaava reissu oli kun käytin raudasta tehtyä sinkittyä laidatonta kelkkojen kuljetuskärryä lavakoko 260x650 niin oli myös 80km/h melkoisen tiukassa. Vaikka kärryssä ei ollut edes laitoja.

Yhteenvetona... En todellakaan suosittele 200d:tä vaunun vetoon. Hommaa vähintään 300nen.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Mä oon joskus ajanut 10 litraista 3-akselista F-Volvoa 5-akselinen kärry perässä kokolailla täydessä 60 tonnin kokonaismassassa. Tehoa tuollaisessa on 320 hevosvoimaa, eikä sitä vääntöäkään liikaa ole. Sarkolan mäessä (VT12 Nokian ja Vammalan rajalla) Vammalaan ajaessa jäi vielä ykkönen ja ryömintävaihde käyttämättä. Tietysti niihinkin vielä puolittaja olisi ollut mutta kuitenkin. Kakkonen oli jo puolitettuna kun alkoi mäki loppua.

Noin pienellä teholla ei nykyään enää edes saa rekisteröityä autoa 60 tonnin kokonaismassalle. Että laskekaa vaan siitä teho-painosuhteita tai vääntö-painosuhteita ja voitte todeta, että kyllä 200D:kin jaksaa varmasti sellaista vaunua vetää, mitä perään saa laittaa. Ei se välttämättä aina miellyttävää ole ja keppiä saa paljon hämmentää, mutta kyllä sillä eteenpäin pääsee. Tietysti jos se pari kilometriä tunnissa keskinopeudessa kaataa koko maailman, kun joka mäkeä ei pääsekään ylös 80 km/h, täytyy hankkia tehokkaampi auto kärryn vetämiseen - tai mieluummin unohtaa koko kärryn vetäminen.
W123 280TE -79
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Edellisen kirjoittajan kanssa samanlaisia kokemuksia. Joskus taannoin ajelin vanhalla 112 (320 heppaa) Scanialla paperikuormaa Jyväskylästä kohti Helsinkiä. Kuormaa oli noin 40tonnia, eli yhdistelmän kokonaispaino oli muutama tonnin yli 60 tonnia. Juuri ennen Viisarimäkeä Toivakassa oli tietyöt menossa, joten ilman vauhtia vehje jaksoi juuri ja juuri nousta mäen päälle pienen puolen kakkosella. Kaikkiaan vaihteita oli kymmenen käytettävissä. Aivan hölkkävauhtia mentiin mäen päälle. Hiukan jo hirvitti, että pääseekö mäen päälle ollenkaan.

Talvella olisi oltu suurissa vaikeuksissa.
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Aikaisenmmin vetelin matkaaja 8000:sta todellinen kok.paino n. 1300 kg 123 240 D /83 :lla noin 10 vuoden ajan. Kyllä sillä ihan hyvin pystyi liikkumaan kun muisti että ollaan lomilla. Kone joitui kylläkin koville ja vaihteita sai käyttää reippaanlaisesti. Reissun jälkeen oli kuin eri auto kun karstat oli kaikonneet. Voisi jopa sanoa olleen pirteä peli tehoihinsa nähden. Ainoa ikävä asia oli ihan perään tulleet roikkujat. Aluksi meinasi vähän tressaantua kun tuntui olevansa jaloissa. Joten kokemuksen perusteella sovitin nopeuden n. 70 kmh 100 rajoitusalueella. Kaikki halukkaat meni heittämällä ohi ja jos ei joku uskaltanut ohittaa niin koukkasin levähdysaalueen kautta. 80 kmh:n alueella nostin nopeuden likemmäs 90 niin en ollut jaloissa sillloinkaan. Yhdistelmän ajettavuutta sai parannettua asentamalla vaunuun kitkakytkimen. Ilman sitä oli kuin ois ollut Rapalan vaappu perässä.
Kysymyshän on hyvin paljon asenteesta kiinni. Toisille sopii melkein kaikki ja joillekin ei sitten mikään. Joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja ehkäpä vielä jotkut molemmista.
Ensi kesänä olisi tarkoitus vetää samaa vaunua 124 250 td /88 eikä vielä ainakaan pelota. :D
Yli 25 vuotta mersuilua
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

jatakki kirjoitti:Kaverini olivat matkalla 200d:llä rukalle kelkkaileen. Perässä kahden kelkan koppivaunu kelkkoineen ja tykötarpeineen. Taivalkosken nukilla se legendaarinen rekkamiehen painajaismäki... Mäjen päällä vänkäri tuumas kuskille jotta olipa hyvä tuuri ettei loppunu vaihteet kesken...
Jees,perjantaina kiskaistiin sama mäki kolmisatasella noin satalasissa,vauhti kiihtyi kun latas tallan tiskiin,kaveri kokeili :) Kärryssä tosin vain yksi kelkka mutta kärry kahden kelkan kapellikärry. Ja kolme jamppa tykötarpeineen.

Kuriositeettina että ko. kärry ostettiin pohjanmaalta ja kotimatkalla riitti kaksatasessa lämpöä kun sai tyhjänäkin vetää talla tiskissä...

Kaverin turbokolmisatanen hieman ruuvailtu mutta vakiohiluilla.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

pari kertaa tuli ex-pystärillä(220d) vedettyä jotakin..

eka kerralla oli perässä traileri,jonka päällä c-kadett...matkaa oli rovaniemeltä ylivieskaan,eli noin 400km...ei ollut juhlaa ei :x melkosta työntämistä se oli ylämäkiin.

toisella kerralla vedettiin mersulla kärryä jonka päällä oli 500cc crossipyörä...kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa hävisin täydessä lastissa ollelle linja-autolla,vaikka yritin imussakin ajaa :shock:
Musta tuntu että se crossi ois jaksanu kiskoa mersua ja kärryä paremmin :mrgreen:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Vastaa Viestiin