Ohjauskulmat
Ohjauskulmat
Ei ole näemmä paljonkaan huoltotöitä joista ei joku pelottelisi epäonnisilla kokemuksillaan.
Siksipä ajattelinkin suosiolla tiedustella onko kellään suositella "varmaa" paikkaa Tampereella ohjauskulmien säätötyöhön?
Oikea raidetanko ja alapallonivel(+puslat) uusittiin ja auto on selvästi sen jälkeen alkanut ´vaeltaa`maantienopeuksissa.
Muuten,kuten muistaakseni H.Junkkalakin joskus valisti,niin eipä juuri kannata lähteä vaihtamaan pelkkää raidetangonpäätä,vaan koko raidetanko kerralla.
Hintaero nimellinen ja vaihtajakin päässee helpommalla.
Siksipä ajattelinkin suosiolla tiedustella onko kellään suositella "varmaa" paikkaa Tampereella ohjauskulmien säätötyöhön?
Oikea raidetanko ja alapallonivel(+puslat) uusittiin ja auto on selvästi sen jälkeen alkanut ´vaeltaa`maantienopeuksissa.
Muuten,kuten muistaakseni H.Junkkalakin joskus valisti,niin eipä juuri kannata lähteä vaihtamaan pelkkää raidetangonpäätä,vaan koko raidetanko kerralla.
Hintaero nimellinen ja vaihtajakin päässee helpommalla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Ohjauskulmat
Euromaster Lakalaivassa. Ei ole halpa, mutta heillä on hyvät laitteet ja oman kokemukseni mukaan ihan asiansa osaavia kavereita:Ari kirjoitti:...onko kellään suositella "varmaa" paikkaa Tampereella ohjauskulmien säätötyöhön?...
Sanoin CLK:sta että ei tunnu tukevalta. Kulmat olivat toleransseissa, mutta heppu sanoi tekevänsä silti jotain mikä voisi auttaa. Muutos ei ollut iso, mutta sitäkin tuntuvampi.
On aina vakuuttavaa kun asentaja ymmärtää mitä tekee eikä toimi ainoastaan ohjekirjan varassa!
-T
Hieman asian vierestä ....mutta :
-Veholla purettu simpukka ja todettu "ehjä ja hyväkuntoinen, välykset kuten pitää"
-Veholla vaihdettu uusi ohjausiskari
-Uudet vanteet, alkuperäisillä mitoilla
-Uudet talvirenkaat Hakkapeliitta 2
-Käyty pyörien laakerit läpi, ok
-Käytetty nelipistesuuntauksessa kaikki kulmat säädetty
-samalla vaihdettu tukivarret
-samalla tarkistettu iskunvaimentajat+puslat+jouset, ok
JA EDELLEEN "vaeltaa" ihan omia reittejään !!!!!!!!
Pikku sivutuulessa ei meinaa kaksi kaistaa riittää !!!!!!
Kampeaa koko ajan oikealle tai vasemmalle, mutta ei mene kyllä suoraan koskaan !!!!!!
Auttakaa miestä kurvissa ...rahaa mennyt jo n.1500 ecua eikä mikään ole auttanut
katsastusherrakaan ei läytänyt mitään syytä alustasta, miksi noin käyttäytyy...
Pitääkö vaihtaa auto ?
Tää Ongelma lapsihan on W124, 300E vm-92 ja ajettu 129320 km !
-Veholla purettu simpukka ja todettu "ehjä ja hyväkuntoinen, välykset kuten pitää"

-Veholla vaihdettu uusi ohjausiskari

-Uudet vanteet, alkuperäisillä mitoilla

-Uudet talvirenkaat Hakkapeliitta 2

-Käyty pyörien laakerit läpi, ok
-Käytetty nelipistesuuntauksessa kaikki kulmat säädetty

-samalla vaihdettu tukivarret

-samalla tarkistettu iskunvaimentajat+puslat+jouset, ok
JA EDELLEEN "vaeltaa" ihan omia reittejään !!!!!!!!


Pikku sivutuulessa ei meinaa kaksi kaistaa riittää !!!!!!


Kampeaa koko ajan oikealle tai vasemmalle, mutta ei mene kyllä suoraan koskaan !!!!!!


Auttakaa miestä kurvissa ...rahaa mennyt jo n.1500 ecua eikä mikään ole auttanut

katsastusherrakaan ei läytänyt mitään syytä alustasta, miksi noin käyttäytyy...
Pitääkö vaihtaa auto ?
Tää Ongelma lapsihan on W124, 300E vm-92 ja ajettu 129320 km !
-es@-W123-W109-
Ihan villi heitto:hoenen kirjoitti:Hieman asian vierestä ....mutta :
-Veholla purettu simpukka ja todettu "ehjä ja hyväkuntoinen, välykset kuten pitää"
-Veholla vaihdettu uusi ohjausiskari![]()
-Uudet vanteet, alkuperäisillä mitoilla![]()
-Uudet talvirenkaat Hakkapeliitta 2![]()
-Käyty pyörien laakerit läpi, ok
-Käytetty nelipistesuuntauksessa kaikki kulmat säädetty![]()
-samalla vaihdettu tukivarret![]()
-samalla tarkistettu iskunvaimentajat+puslat+jouset, ok
JA EDELLEEN "vaeltaa" ihan omia reittejään !!!!!!!!![]()
![]()
Pikku sivutuulessa ei meinaa kaksi kaistaa riittää !!!!!!![]()
![]()
Kampeaa koko ajan oikealle tai vasemmalle, mutta ei mene kyllä suoraan koskaan !!!!!!![]()
![]()
Auttakaa miestä kurvissa ...rahaa mennyt jo n.1500 ecua eikä mikään ole auttanut
katsastusherrakaan ei läytänyt mitään syytä alustasta, miksi noin käyttäytyy...
Pitääkö vaihtaa auto ?
Tää Ongelma lapsihan on W124, 300E vm-92 ja ajettu 129320 km !
- onko auto joskus mällätty ts. alusta kiero?
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
300SLC... Ei mällätty (kolarikorjattu) auto kulje yhtään sen epävakaammin, jos alusta menee nelipyöräsuuntauksessa kaikissa arvoissa tehtaan ilmoittamiin arvoihin ilman poppaskonsteja.
Kuten jo aikaisemmin on foorumissa kirjoitettu, voi alustan säätää useammalla tavalla tehtaan arvoihin, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, lisäksi jos auto on madallettu, on arvot aivan erinlaiset kuin "vakio" korkeudella kulkevassa autossa ( eli alustan korkeus mitataan etu ja taka-akselin kohdalta ennekuin kulmien arvot otetaan mittauskoneesta).
Usein uraherkkyyttä ilmenee myös jos rangaspaineet on talvirenkaissa alhaiset ( alle2 ), koska renkaan runko on pehmeämpi, kuin kesärenkaassa.
Lisäksi liian korkeat jouset aiheuttavat uraherkkyyttä, tai jos perä on matalemmalla kuin keula.
Kuten jo aikaisemmin on foorumissa kirjoitettu, voi alustan säätää useammalla tavalla tehtaan arvoihin, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, lisäksi jos auto on madallettu, on arvot aivan erinlaiset kuin "vakio" korkeudella kulkevassa autossa ( eli alustan korkeus mitataan etu ja taka-akselin kohdalta ennekuin kulmien arvot otetaan mittauskoneesta).
Usein uraherkkyyttä ilmenee myös jos rangaspaineet on talvirenkaissa alhaiset ( alle2 ), koska renkaan runko on pehmeämpi, kuin kesärenkaassa.
Lisäksi liian korkeat jouset aiheuttavat uraherkkyyttä, tai jos perä on matalemmalla kuin keula.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Sammonkadun TB. Nelipyöräsuuntauslaitteet on. Siellä on Timo niminen kaveri, joka on touhunnut mersujen kanssa ennenkin. Osaa arvostaa/arvostella mersun kuntoa noin kokonaisemminkin.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Jos tekniikka on kunnossa, niin sitten vika on säädöissä. Kuulostaa melkein siltä, että etupäässä olisi haritusta, mutta jos ohjauskulmat on juuri säädetty, niin ei pitäisi olla mahdollista. Toisaalta säätäjissäkin löytyy kaikenlaisia tapauksia..
Voishan sitä vääntää keulaan vähän lisää aurausta ja katsoa, että muuttuuko ajokäytös parempaan suuntaan.
Voishan sitä vääntää keulaan vähän lisää aurausta ja katsoa, että muuttuuko ajokäytös parempaan suuntaan.
W124 E220T
adenauer300 kirjoitti:Kuten jo aikaisemmin on foorumissa kirjoitettu, voi alustan säätää useammalla tavalla tehtaan arvoihin, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, lisäksi jos auto on madallettu, on arvot aivan erinlaiset kuin "vakio" korkeudella kulkevassa autossa ( eli alustan korkeus mitataan etu ja taka-akselin kohdalta ennekuin kulmien arvot otetaan mittauskoneesta).
eli mulla on aika reippaasti madallettu, nyt ois uudestaan suuntaus ilmaiseksi maanantaina, takuuhomma

eli mitä mun kannattaa sanoa/tarkistaa et tulis kerralla kuntoon?
Ei ole mällätty ...nelipyörä suuntauksessa päästiin tehtaan arvoihin , paperia on aiheestaadenauer300 kirjoitti:300SLC... Ei mällätty (kolarikorjattu) auto kulje yhtään sen epävakaammin, jos alusta menee nelipyöräsuuntauksessa kaikissa arvoissa tehtaan ilmoittamiin arvoihin ilman poppaskonsteja.
Kuten jo aikaisemmin on foorumissa kirjoitettu, voi alustan säätää useammalla tavalla tehtaan arvoihin, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, lisäksi jos auto on madallettu, on arvot aivan erinlaiset kuin "vakio" korkeudella kulkevassa autossa ( eli alustan korkeus mitataan etu ja taka-akselin kohdalta ennekuin kulmien arvot otetaan mittauskoneesta).
Usein uraherkkyyttä ilmenee myös jos rangaspaineet on talvirenkaissa alhaiset ( alle2 ), koska renkaan runko on pehmeämpi, kuin kesärenkaassa.
Lisäksi liian korkeat jouset aiheuttavat uraherkkyyttä, tai jos perä on matalemmalla kuin keula.

Korkeus on vakio kuten renkaat ja vanteetkin
Renkaissa MB:n suositus paineet (bensatankin kannesta) ja jouset vakiot
Suorassakin tuo näyttää olevan korkeuden puolesta

-es@-W123-W109-
Joskus aiemminkin olen jossakin toisessa yhteydessä maininnut että renkailla saattaa olla varsin suuri merkitys.hoenen kirjoitti:Hieman asian vierestä ....mutta :
-Veholla purettu simpukka ja todettu "ehjä ja hyväkuntoinen, välykset kuten pitää"
-Veholla vaihdettu uusi ohjausiskari![]()
-Uudet vanteet, alkuperäisillä mitoilla![]()
-Uudet talvirenkaat Hakkapeliitta 2![]()
-Käyty pyörien laakerit läpi, ok
-Käytetty nelipistesuuntauksessa kaikki kulmat säädetty![]()
-samalla vaihdettu tukivarret![]()
-samalla tarkistettu iskunvaimentajat+puslat+jouset, ok
JA EDELLEEN "vaeltaa" ihan omia reittejään !!!!!!!!![]()
![]()
Pikku sivutuulessa ei meinaa kaksi kaistaa riittää !!!!!!![]()
![]()
Kampeaa koko ajan oikealle tai vasemmalle, mutta ei mene kyllä suoraan koskaan !!!!!!![]()
![]()
Auttakaa miestä kurvissa ...rahaa mennyt jo n.1500 ecua eikä mikään ole auttanut
katsastusherrakaan ei läytänyt mitään syytä alustasta, miksi noin käyttäytyy...
Pitääkö vaihtaa auto ?
Tää Ongelma lapsihan on W124, 300E vm-92 ja ajettu 129320 km !
Viime kesänä jossakin vaiheessa tuskailin oman Mersuni kanssa pitkälti samanlaisten ongelmien kanssa kuin sinä nyt.
Nelipyöräsuuntaus auttoi asiaa sen verran että ongelmat vähenivät puoleen..säätöä ei tehty kuin muutama milli,mutta sekin vaikutti jo todella paljon. Auto oli säädetty SLK200:sen kulmille..auto on kuitenkin 230:nen..eli käsittämätön moka tehty jo tehtaalla

Noniin..se siis puolitti ongelmat. Seuraavaksi tuli ikäänkuin vahigossa tilaisuus kokeilla erilaisia renkaita auton alla..ja ero eri renkaiden välillä oli aivan uskomaton. Jopa muuten samalla renkaalla mutta eri nopeusluokalla varustettuna ero oli merkittävä (v ja w) Puhumattakaan sitten eroista eri merkkisten renkaiden välillä..eroa oli kuin yöllä ja päivällä..sopivalla rengastuksella kaikki vetelyt,kiemurtelut ja epävakaudet olivat pelkkä huono muisto.
En osaa arvioida kuinka herkkä sinun Mersusi on muutoksille rengastuksessa..mutta ainakin SLK muuttui ominaisuuksiltaan valtavasti riippuen siitä mitkä renkaat alla on..eli joskus vika voi löytyä lähempää kuin voisi uskoakaan.
Olenkin joskus sanonut että rengaskaupassa pitäisi olla mahdollisuus koeajaa eri renkaita ennen ostopäätöksen tekoa..samaan tapaan kuin esim juoksukenkää kokeillaan ennen ostamista,niitäkään ei ostetan sokkona..
[ mitä mun kannattaa sanoa/tarkistaa et tulis kerralla kuntoon?[/quote]
Ei oikeastaan niinkään mukavaa kuultavaa, muuta olen taistellut saman ongelman kanssa parin W124 kanssa.
AVAINSANOJA:
- välykset pois
- nivelet
- tukivarret
-alapallot
- myös apusimpukka , halvimpia korjaustoimia
-korin asento
- etupään on oltava alempana ...vaikuttaa myös sivutuuliherkkyyteen
- 4- pyöräsuuntaus asiantuntijalla
- MB: n saksalaisen huolto-ohjekirjan mukaan esim. aurausta säädettäessä
on pyörien väliin pantava tanko , joka " harittaa " pyöriä 10 kg :n ( 100 N )
voimalla. Vain Rengas Purmosella Kuopiossa on menetelty näin. Ei edes
kaikki Veholla tunne asiaa.
Onnea matkaan
Ei oikeastaan niinkään mukavaa kuultavaa, muuta olen taistellut saman ongelman kanssa parin W124 kanssa.
AVAINSANOJA:
- välykset pois
- nivelet
- tukivarret
-alapallot
- myös apusimpukka , halvimpia korjaustoimia
-korin asento
- etupään on oltava alempana ...vaikuttaa myös sivutuuliherkkyyteen
- 4- pyöräsuuntaus asiantuntijalla
- MB: n saksalaisen huolto-ohjekirjan mukaan esim. aurausta säädettäessä
on pyörien väliin pantava tanko , joka " harittaa " pyöriä 10 kg :n ( 100 N )
voimalla. Vain Rengas Purmosella Kuopiossa on menetelty näin. Ei edes
kaikki Veholla tunne asiaa.
Onnea matkaan

Mitäs se bansatankki sanoo? Esim. omassani tankinkansi suosittelee eteen ja taakse 2,0 barin painetta, mutta se on kyllä liian vähän. Oiskohan nuo renkaat muuttuneet vuosien saatossa niin, että nykykumit vaatisivat enemmän painetta?hoenen kirjoitti:Renkaissa MB:n suositus paineet (bensatankin kannesta) ja jouset vakiot
Suorassakin tuo näyttää olevan korkeuden puolesta
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Kokeilkaa niitä rengaspaineita kun toi minun 190E kulkee hieman kovilla rengaspaineilla huomattavasti paremmi ja toivottavasti rengaspaine mittari näyttää okein niissä tahtoo olla yllättävän isoja eroja ja huoltoasemien mittareihin kannattaa suhtautua varauksella itse käytän tenavatähdessä 2.5bar talvirenkailla ja ei vetele urissa ja halvin homma on se rengaspaine testaus... alusta remonttiin verrattuna.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe 12.12.2003 15:16
Tuli sitten ostettuva tämä laatuauto.
Kesärenkailla toimi suht hyvin, mitä nyt vähän veti oikealle,
kuumalla kelillä jo häiritsevästi.
Laitettiin sitten alle uudet talvi Nokialaiset, ei rkele meinaa
pysyä tiellä. Kokeiltiin myös Miseliinejä, sama juttu.
Jo kesällä mitattiin kaikkien pyörien kulmat kunnon laitteilla.
Tehtaan toleransseissa kaikki, mutta oikealla takana enemmän
neg. cambeeria. No kun ei ole säätöä rkele, C 180.
Jotain tehtävä, alatukivarsi irti ja viilasin rungossa olevaa reikää
noin 1.5mm sisäänpäin. Alatukivarsi on keskilinjaa hieman
taempana, joten aurauksia lisättävä. Tein tämän juuri eilen ja
kun kävin kokeilemassa, siihen loppui vetäminen oikealle.
Sitten säädin auraukset edestä kokeilemalla, teen tämän
hienosäädön aina ajamalla; auraukset muuttuu autoa kuormitettaessa,
olen mitannut jopa 2-2.5 mm muutoksen kun autossa on kaksi
henkeä etupenkeillä. Varttikierros kerrallaan ja käy ajamassa.
Huom. vaikka saattaa tuntua naurettavalta, niin renkaat on ensin
ajettava lämpimäksi.
Vielä oli tien kallistuessa kovaa vetelyä, vähensin aurausta
vähän kerrallaan, parani ja parani.
Lopulta kuin eri auto
.
Siis auraukset pääsääntöisesti vähenee auton kuormituksen
lisääntyessä, niin edessä kuin takanakin.
Neg. camber vastaavasti lisääntyy.
HOENEN, ilmoita jos vasemman ja oikean puolen kulmissa
pieniäkään eroja.
Renkaista ja castereista tuonnempana.
Kesärenkailla toimi suht hyvin, mitä nyt vähän veti oikealle,
kuumalla kelillä jo häiritsevästi.
Laitettiin sitten alle uudet talvi Nokialaiset, ei rkele meinaa
pysyä tiellä. Kokeiltiin myös Miseliinejä, sama juttu.
Jo kesällä mitattiin kaikkien pyörien kulmat kunnon laitteilla.
Tehtaan toleransseissa kaikki, mutta oikealla takana enemmän
neg. cambeeria. No kun ei ole säätöä rkele, C 180.
Jotain tehtävä, alatukivarsi irti ja viilasin rungossa olevaa reikää
noin 1.5mm sisäänpäin. Alatukivarsi on keskilinjaa hieman
taempana, joten aurauksia lisättävä. Tein tämän juuri eilen ja
kun kävin kokeilemassa, siihen loppui vetäminen oikealle.
Sitten säädin auraukset edestä kokeilemalla, teen tämän
hienosäädön aina ajamalla; auraukset muuttuu autoa kuormitettaessa,
olen mitannut jopa 2-2.5 mm muutoksen kun autossa on kaksi
henkeä etupenkeillä. Varttikierros kerrallaan ja käy ajamassa.
Huom. vaikka saattaa tuntua naurettavalta, niin renkaat on ensin
ajettava lämpimäksi.
Vielä oli tien kallistuessa kovaa vetelyä, vähensin aurausta
vähän kerrallaan, parani ja parani.
Lopulta kuin eri auto

Siis auraukset pääsääntöisesti vähenee auton kuormituksen
lisääntyessä, niin edessä kuin takanakin.
Neg. camber vastaavasti lisääntyy.
HOENEN, ilmoita jos vasemman ja oikean puolen kulmissa
pieniäkään eroja.
Renkaista ja castereista tuonnempana.
Ei oikeastaan niinkään mukavaa kuultavaa, muuta olen taistellut saman ongelman kanssa parin W124 kanssa.
AVAINSANOJA:
- välykset pois
- nivelet
- tukivarret
-alapallot
- myös apusimpukka , halvimpia korjaustoimia
-korin asento
- etupään on oltava alempana ...vaikuttaa myös sivutuuliherkkyyteen
- 4- pyöräsuuntaus asiantuntijalla
- MB: n saksalaisen huolto-ohjekirjan mukaan esim. aurausta säädettäessä
on pyörien väliin pantava tanko , joka " harittaa " pyöriä 10 kg :n ( 100 N )
voimalla. Vain Rengas Purmosella Kuopiossa on menetelty näin. Ei edes
kaikki Veholla tunne asiaa.
Onnea matkaan
[/quote]
Kyllä veholla on tälläinen tanko olemassa, jolla tuetaan etupyöriä, niiden etupäästä, mutta kuuluuko mersussa käyttää tälläistä, on sitten eriasia (en muista lonkalta)
ja mitä tulee noihin laskettuihin alustoihin, mersuissa (monissa) katsotaan mitat alatukivarsista, eli asetetaan alatukivarsiin "työkalu" jossa on myös luotinaru, eli katsotaan alatukivarren kallistuma. Nyt kun alustaa on laskettu, niin vaikea on sanoa miten tämä homma tapahtuu. tai riittääkö säätövarat. useimmiten ei riitä (jos on yleensä mahdollista säätää ).
mutta suosiolla jättäisin mersun kulmat ammattimiehen hommiksi. itse olen kerran kokeillut
ja mitä tulee veholla säädättämiseen. asentajan on toimittava aika pitkälti tehtaan antamien arvojen mukaan, ei voi lähteä "sooloilemaan " liikaa.
jos tälläistä "sooloilua" tehdään. ja renkaat kuluukin epätasaisesti, ja asiakas riitauttaa tapauksen, niin veho maksaa viulut.
Ikävä jos tapiolle jäi huono kuva kuopion vehosta.
siellä on pari kaveria jotka tekevät mersun kulmat, kummatkin ovat varsin ammattitaitoisia mersu mekaanikkoja, kaikinpuolin.
AVAINSANOJA:
- välykset pois
- nivelet
- tukivarret
-alapallot
- myös apusimpukka , halvimpia korjaustoimia
-korin asento
- etupään on oltava alempana ...vaikuttaa myös sivutuuliherkkyyteen
- 4- pyöräsuuntaus asiantuntijalla
- MB: n saksalaisen huolto-ohjekirjan mukaan esim. aurausta säädettäessä
on pyörien väliin pantava tanko , joka " harittaa " pyöriä 10 kg :n ( 100 N )
voimalla. Vain Rengas Purmosella Kuopiossa on menetelty näin. Ei edes
kaikki Veholla tunne asiaa.
Onnea matkaan

Kyllä veholla on tälläinen tanko olemassa, jolla tuetaan etupyöriä, niiden etupäästä, mutta kuuluuko mersussa käyttää tälläistä, on sitten eriasia (en muista lonkalta)
ja mitä tulee noihin laskettuihin alustoihin, mersuissa (monissa) katsotaan mitat alatukivarsista, eli asetetaan alatukivarsiin "työkalu" jossa on myös luotinaru, eli katsotaan alatukivarren kallistuma. Nyt kun alustaa on laskettu, niin vaikea on sanoa miten tämä homma tapahtuu. tai riittääkö säätövarat. useimmiten ei riitä (jos on yleensä mahdollista säätää ).
mutta suosiolla jättäisin mersun kulmat ammattimiehen hommiksi. itse olen kerran kokeillut

ja mitä tulee veholla säädättämiseen. asentajan on toimittava aika pitkälti tehtaan antamien arvojen mukaan, ei voi lähteä "sooloilemaan " liikaa.
jos tälläistä "sooloilua" tehdään. ja renkaat kuluukin epätasaisesti, ja asiakas riitauttaa tapauksen, niin veho maksaa viulut.
Ikävä jos tapiolle jäi huono kuva kuopion vehosta.
siellä on pari kaveria jotka tekevät mersun kulmat, kummatkin ovat varsin ammattitaitoisia mersu mekaanikkoja, kaikinpuolin.
itse ajelen polkupyörällä :D
Osittain aiheeseen liittyen. Onko kenellään kokemuksia Kouvolan seudun pyöränkulmien säädätysten hinnoista? Veho? Joku muu?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Liike mitä kannattaa kokeilla pyöräkulmahommissa
Tampereella kannattaa kokeilla Hepo-Autoa Mersun pyöräkulmien säädössä - osaavat ja on vehkeet. Itse säädätin (kaikki pyörät) + toisen etualapallonivelen vaihto + pyöräkallistukseen ns.säätöpultin asennus eteen maksoi osineen töineen 82 egee. En pitänyt pahana.
Renkaista senverran että NOKIALAISIA ei Mersuun kannata pistää alle.
Ovat liian löysärunkoisia 2t. painavan auton alla ja kumiseoskin on pehmeämmästä päästä, jossain riisipussissa saattavat toimia. Ittellä alla Continentalit, auto kulkee kuin juna (W210/602).
Rengasgurut kehuu myös Misukkaa MB:n sopivaksi renkaaksi, ja tottavie ripustuksien nivelten pitää olla tiukat.
Renkaista senverran että NOKIALAISIA ei Mersuun kannata pistää alle.
Ovat liian löysärunkoisia 2t. painavan auton alla ja kumiseoskin on pehmeämmästä päästä, jossain riisipussissa saattavat toimia. Ittellä alla Continentalit, auto kulkee kuin juna (W210/602).
Rengasgurut kehuu myös Misukkaa MB:n sopivaksi renkaaksi, ja tottavie ripustuksien nivelten pitää olla tiukat.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe 12.12.2003 15:16
Ohjauskulmat
Hohhoijaa, vai ei pojat halua tietää miten autosta kuin autosta
saa hyvän ajettavan, mersu ei tee tähän poikkeusta.
Nimim. 17 vuoden kokemus kilpa-, urheilu- ja vakioautojen
alustojen säätämisestä.
saa hyvän ajettavan, mersu ei tee tähän poikkeusta.

Nimim. 17 vuoden kokemus kilpa-, urheilu- ja vakioautojen
alustojen säätämisestä.

Vetelyistä!
Samanlaiset viat ollut mullakin. Kallistuksissa vetelee varsinkin oikealle. Kertokaa mitkä siihen vaikuttaa, camber, caster, auraukset ym. Auraukset viime mittauksissa edessä 0.08 ja takana samat. Puslat ym. käyty läpi.
Talvirenkaat vaihdettua peltivanteilla, uraherkyys muuttui parempaan suuntaan. Tod.näk. aluvanteet ja leveät renkaat vaikuttivat raideleveyteen, jonka takia urat iskut ym. tuntuivat herkemmin.
-92, 300TD, 230 000 tkm. Sportline.
Talvirenkaat vaihdettua peltivanteilla, uraherkyys muuttui parempaan suuntaan. Tod.näk. aluvanteet ja leveät renkaat vaikuttivat raideleveyteen, jonka takia urat iskut ym. tuntuivat herkemmin.
-92, 300TD, 230 000 tkm. Sportline.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe 12.12.2003 15:16
Ohjauskulmat
Voitte kysyä suoraan yksityisviestien kautta jos on ongelmia.
Autan mielelläni. Tämä on todella yleinen harmi automerkistä
tai auton hinnasta riippumatta, kiroillaan ja vaihdetaan merkkiä
kun ei vaan kulje. Yleinen foorumi käsitellä näitä asioita ei toiminut.
Iloisiin joulun odotuksiin.
Nimim. Kyllä se mersustakin auto tulee.
Autan mielelläni. Tämä on todella yleinen harmi automerkistä
tai auton hinnasta riippumatta, kiroillaan ja vaihdetaan merkkiä
kun ei vaan kulje. Yleinen foorumi käsitellä näitä asioita ei toiminut.
Iloisiin joulun odotuksiin.
Nimim. Kyllä se mersustakin auto tulee.
Mitkähän renkaat kyseessä? W201:lle ei tosiaankaan kaksi kaistaa meinannu riittää vakiopaineilla, kun alla on Goodyear UG500 pallot, paineet nyt 2.6bar ja kulkee suoraan.hoenen kirjoitti: Renkaissa MB:n suositus paineet (bensatankin kannesta) ja jouset vakiot
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Hakkapeliitta 2, suhteellisen uudet ...toimivat hienosti edellisen W126:sen alla.MiTk kirjoitti:Mitkähän renkaat kyseessä? W201:lle ei tosiaankaan kaksi kaistaa meinannu riittää vakiopaineilla, kun alla on Goodyear UG500 pallot, paineet nyt 2.6bar ja kulkee suoraan.hoenen kirjoitti: Renkaissa MB:n suositus paineet (bensatankin kannesta) ja jouset vakiot
-es@-W123-W109-
Ok, mullakin oli noi Hakkapeliitat alla edelliset kolme talvea ja vakiopaineilla toimivat moitteetta, auto kulki kuin junahoenen kirjoitti:[Hakkapeliitta 2, suhteellisen uudet ...toimivat hienosti edellisen W126:sen alla.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
124:n WIS:ssä on ihan erikseen mainittu tuosta oikealle puoltamisesta. Syyksi kerrotaan etuakseliston ja rungon osien toleranssien yhteisvaikutus. Korjausohjeena WIS:ssä on laittaa oikealle caster 11 astetta ja vasemmalle 10 astetta. Normaalilukemat esim minun autolle on 10 40' +/- 30'.
Samanlaista ratkaisuahan tarjosi myös Ahti aiemmin. Aurauksen ja camberin neuvovat pitämään ohjearvoissa.
Minulla pyöriensuuntaus tulossa ensi viikolla, joten piti vähän selvitellä näitä etukäteen.
Samanlaista ratkaisuahan tarjosi myös Ahti aiemmin. Aurauksen ja camberin neuvovat pitämään ohjearvoissa.
Minulla pyöriensuuntaus tulossa ensi viikolla, joten piti vähän selvitellä näitä etukäteen.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24