300CE -90 tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 26.02.2006 22:26
Paikkakunta: Vihti

300CE -90 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Arto »

Mikähän liene, 300CE käy tasaisesti kylmänä, kuumana tyhjäkäynti on mittarin mukaan n. 600 rpm. Alakanttiin sekin? Ongelmat ovat välilämpöisessä koneessa, jolloinka tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan tai sitten kone pyörii 200 rpm tai jotakin sitä luokkaa ja öljynpainemittari näyttää tuolloin nollaa. Ja sammuu risteyksiin, siis välilämpöisenä. Suuttimet uudet, sytytykset osat ok, kansi korjattu. Akku uusi. Kilometrejä mittarissa 214tkm, oikeasti tod.näk. paljon enemmän. MB kulkee ja lähtee kuin venäläinen ohjus. Mahtava talviauto! Enpä hennoisi mokoman oireen takia vielä luopua.

Kävin jo tyhjäkäyntiongelman takia - se oli jokin omituinen heikko hetki - koeistumassa ja ajamassa japanilaista vaihtoehtoa. Ei helvetti. Ei Toyota Avensista! Riisikuppia. Siihen tärinään, kohinaan ja ropinaan sitä ei enää normaali mersukuljettaja sopeudu. Taidan kääntyä Leinon korjaamon puoleen ja antaa periksi. Vai selviänkö kotikonstein?
Arto
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Oletko tarkistanut ruiskun lämpöanturin?
Se löytyy sylinterinkannen takasivusta.Siihen tulee nelinapainen liitin.
Maksaa vehossa n.47e.Ja kannattaa ostaa vain alkuperäinen osa,itse ostin ensin motonetin osan,ja se toimi 2 viikkoa.
Minulla on sama auto ja sama malli ja oli samat oireet,ja ne loppuivat anturin vaihdolla.
Arto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 26.02.2006 22:26
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Arto »

Kävin tänään eräällä Veholla. Joutui rasvanahkainen rahvas kävelemään aukean myyntihallin läpi, jossa oli tärkeän näköistä väkeä tekemässä jotakin korkeamman sfäärin juttuja. Ilmeisesti autokauppaa. Selvitin tieni aina sinne varaosatiskille asti. Ajattelin hankkivani sen lämpöanturin. Tunsin itseni köyhäksi ja vaatimattomaksi ihmiseksi siinä ympäristössä. Odoteltuani mielestäni riittävän kauan lähdin pois ja totesin, että ei kyllä totisesti ole meikäläisen paikka. Vien auton Leinolle Vihdin Vanjärvelle ja kerron sitten mitä sieltä löytyi. Laitetaan samalla vetokoukku ja uusitaan radioon antenni. On nimittäin pajalla ja pajalla ja asenteella - ja hinnoilla - melkoisesti eroa.
Arto
Arto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 26.02.2006 22:26
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Arto »

Juu. MB sammuu edelleen välilämpöisenä risteyksiin. Käydä jurnuttaa 200-400 rpm. Kokeiltu on vaihtaa se kannen takaosassa oleva lämpötilaa mittaava anturi, ei auttanut. Tässä MB300CE:ssä on mekaaninen ruisku. Ja kaasuläpän akselin päässä sellainen musta pieni purkki, josta tulee ulos kolme johtoa. Se on mittauksien perusteella kytkin, joka ilmaisee, onko kaasu täysin auki tai täysin kiinni. Se ei siis ole kaasuläpän asentoa lineaarisesti mittaava anturi, vain pelkkä auki-kiinni kytkin. Juu. Ja sitten se ilmamäärämittari. sehän on siinä pumpun yläpuolella imusarjassa. Elikkä kun kaasua annetaan avautuu kaasuläppä ja ilma alkaa virrata imusarjaan. Tällöin ilmamäärää mittaava toinen läppä avautuu ja ko. ilmamääräläpän akselilla oleva potentiometri kertoo jakajapumpulle kuinka paljon polttoainetta ruiskutetaan pyttyihin. Nerokasta. Yleismittarilla mitaten sen ilmamääräpotentiometrin säätämä jännite oli 0,5 - 4,7 V, riippuen läpän asennosta. Vaikutti normaalilta.
Mutta sitten, siinä ilmamääräläpässä on sellainen millin mittainen välys. Eli läppä liikkuu millin verran ja ei vielä vaikuta liikuttavan ollenkaan sitä potentiometriä. Olisiko tässä syy siihen huonoon välilämpöisen koneen joutokäyntiin???
Kertokaapa joku, jolla on tuollainen ruisku, että onko teillä siinä ilmaläpän toiminnan alussa sellaista klappia? Sen tuntee ja huomaa kädellä läppää alaspäin painamalla.
Auton tyhjäkäynti kuntoutuu vippaskonstilla kun rajoittaa kaasuvivustoa mekaanisesti. Mutta se ei liene ihan oikea tapa. Oireen saa pois mutta vika taitaa silti jäädä.
Arto
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Arto kirjoitti: Tällöin ilmamäärää mittaava toinen läppä avautuu ja ko. ilmamääräläpän akselilla oleva potentiometri kertoo jakajapumpulle kuinka paljon polttoainetta ruiskutetaan pyttyihin. Nerokasta. .
Nerokasta kyllä, mutta ei sunkaan tuossa välissä ole potikkaa, vaan se avautuva "läppä" eli ilmamäärämittarin lautanen ohjaa suoraan mekaanisesti polttoaineen määränjakajassa olevia "mäntiä". MItä enemmän lautanen nousee, sen enempi liikkuvat jakajassa männät ja sitä enempi niiden ohi pääsee virtamaaan pensaa. Toimii kuin junan vessa, noin pääosin.

PS. oliko autosi kat-malli?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Juu se potikka antaa tietoo eculle/sytkäyksikölle missä asennossa lautanen on ja säätänee sytkää ym.sen mukaan.Eli se potikkakin löytyy mutta ei se kerro "jakajapumpulle",mitäs tällä oikeen meinaat,lienee diisseli miesten juttuja :wink: yhtään mitään kun ei semmosta osaa ole :lol: Ja se välys lautasta alaspäin painaessa kuuluu korjaamo oppaan mukaan olla.Eihän sulla ota lautanen reunoihin yhtään kiinni,se ainakin vois aihettaa takeltelua tyhjäkäynnille.
aina vaan fixataan :) 230te -86
ossy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 06.03.2007 15:17
Paikkakunta: jpää

Viesti Kirjoittaja ossy »

se potikka ohjaa ainaki kiihdytysrikastusta mutta ei vaikuta tyhjäkäyntiin. oletko tarkistanu toimiiko tyhjäkäyntimoottori? vedä tyhjäkäynnillä piuhat irti siitä(ilmanputsarin kotelon alla määräjakajan etupuolella). jos kierrokset muuttuu ni se toimii noinniinkun pääsääntösesti.

ittellä temppuili vastaavalla tavalla eikä korjautunu ennen ku vaihdoin koko määräjakajan. :?
mb 300te -90, bmw 320tic -84, bmw 520i -88, volvo 740 -85...
Arto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 26.02.2006 22:26
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Arto »

Sorry vain nämä maallikon väärät nimet osille - eihän se jakajapumppu ole. Mötikkä, josta lähtee putket suuttimille = määräjakaja. Opin uuden termin juuri nyt. Juu. Ja mekaaninen polttoainesyötön säätö, erittäin nerokasta. Ja elektroniikka säätää sytytystä sinne nakutusrajalle ja huolehtii toiminnasta kylmässä sekä säätää kierroslukua. Aivan, aivan. Se tyhjäkäynnin säätömoottori vaihdettiin kokeeksi, ei muuttanut tilannetta. Ilmamäärämittarin lautanenkaan ei takeltele. Ja se kytkin siellä kaasuvivustossa naksahtaa pontevasti kun vivuston laskee tyhjäkäyntiasentoon. Silmin nähtävät liittimet on nitkutettu ja ruiskutettu CRC:tä.
Määräjakajan vaihto? Taitaa olla aika hinnakas homma?
Eräs juttu on tullut näiltä sivuilta ilmi uutena kohteena. Se lisäilmaluisti. Josko tuosta sellainen osa löytyy niin sehän vaikuttaa eräältä vaihtoehdolta. Kyseisessä yksilössä on katalysaattori.

Ja kohta kesärenkaille. Se on kyllä hauska auto. Satasen vauhdissa se aivan kuin alkaisi vasta heräilemään ja kyselemään, että noh, jokos tässä lähdetään menemään, vai mitä se oikein meinaa ja arpoo. Olen jo vanha mies, mutta niin vain kukkopoikaa vielä löytyy, auton luonne siirtyy kuljettajaan. Hurjastelu on jätettävä hiljaisiin hetkiin kun tiet ovat tyhjät. Eikä taajamissa ollenkaan. Mittariin on laitettu max nopeudeksi jostain syystä 240km/h. Syy siihen selvisi viime kesänä hämeen moottoritiellä...

Kävin viime keväänä Saksassa ja näin kolmen viikon reissulla lähietäisyydeltä pysäköitynä vain yhden kutoskoneella olevan 3.0 CE:n. Moottoritiellä meni muutama vasenta kaistaa reipasta matkavauhtia. Sinne se on suunniteltu ja tehty.

Tiesittehän muuten, että Saksan autobahnit eivät ole enää kovin kauaa ilman rajoituksia. Ne ilman rajoituksia olevat osuudet tulevat nimittäin saamaan jotkin kattonopeudet. Paikallisen arvion mukaan muutaman vuoden kuluessa. Tieto on peräisin Hampurilaiselta autoharrastajalta.
Arto
Vastaa Viestiin