250 D vm 85automaatin perän vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Johannes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 30.03.2007 21:30
Paikkakunta: Vaasa

250 D vm 85automaatin perän vaihto

Viesti Kirjoittaja Johannes »

Ostin vanhan 250D automaatin vm -85, mutta perä huutaa. Huusi kyllä jo ostettaessa , mutta ko vehe oli niin halapa niin aattelin ettei haittaa. Ujellus on kyllä kuiteski niin kova ja ei kehtaasi kuiteskaa silentat korvillakaan ajella : ^D Ny vehkees on perä minkä välitykset on 307 (?) Tieros olis rempattuja periä välityksellä 323 tai 346 jotka lienevät tiuhempia ko alkuperänen 307. Noi numerot ei sano sit meikälle hölökäsen pöläystäkään. Joten neuvoa kaivattas ny. Kuinka paljo tiuhempia noi 323 ja 346 on verrattuna alakuperäseen ja kannattaako noista kumpaakaan aatella ujeltajan korvaajaksi?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mittarivirhe kasvaa, jos vaihtaa tiheämmän perän. Hyvä olisi laittaa mielestäni tuo 3.07 pikkuperä, joka autoon kuuluu. Muuten kone saattaa huutaa liikaa. On vaan harvinainen tuo välitys, joten jos hyvä 3.23 pikkuperä osuu kohdalle, niin laittaa sen.

Peränvälityksen tihentymistä voisi kompensoida vaikkapa aavistuksen isommilla renkailla, vaikkapa 205/65R15. Näissä kehä kasvaisi sen verran, että ero saattaisi jäädä olemattomaksi (3.07-3.23)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tuo 3,23 perä on 5,2% tiheämpi kuin tuo alkuperäinen 3,07 perä. Kierrokset nousee saman verran sekä nopeusmittarin virhe lisääntyy tuolla.
Se 3,46 perä on taasen jo 13% tiheämpi kuin alkuperäinen.
Eikös kannattas etsiä oikea perä kun tuo ääni ei estä kuitenkaan ajamista.
On kai siellä kuitenkin öljyä.
Se tuo luku 3,07 kertöö perän välityssuhteen eli kartaani pyörii 3,07 kerrtaa siihen kun vetoakselit kerran.
Sillä rengaskoon suurentamisella 205 saa 2% harvennetua tuota välitystä. Jää enää 3,2%.
Avatar
Rane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.05.2005 14:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Rane »

Ite kans jouduin vaihtaan perän omaan samanmoiseen. Hyvin on pelannu ja mittarivirhettä on n.10km/h. Olikohan se nyt tuo 3.23 väli. Ei tahtonu löytyä mistään sitä alkuperästä 3.07:ää.
Johannes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 30.03.2007 21:30
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Johannes »

Rane kirjoitti:Ite kans jouduin vaihtaan perän omaan samanmoiseen. Hyvin on pelannu ja mittarivirhettä on n.10km/h. Olikohan se nyt tuo 3.23 väli. Ei tahtonu löytyä mistään sitä alkuperästä 3.07:ää.
Mites maantiellä, nousiko koneen kierrokset maantieopeuksilla häiritsevästi. Ja kaippa kierrosten nousulla on jotain vaikutusta polttoaineen kulutukseenkin?
samip76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 27.01.2005 01:21
Paikkakunta: pohojanmaalla

Viesti Kirjoittaja samip76 »

vaihdoin itelle w124 200d-90 perän , ostin sen jostain c-malli 200d (varmaan 5v?)en edes kattonut välitystä.nyt kun mittari näyttää 90/km/h nuo tienvarren mittaritaulu näyttää 97 km/h.kiihtyyy mukavasti, vielä kun on pumppu säädetty.keskikulutus noussut kuudesta ja puolesta ja litrasta seitsemään ja puoleen,mutta on sen arvoista. :lol:
samip76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 27.01.2005 01:21
Paikkakunta: pohojanmaalla

Viesti Kirjoittaja samip76 »

vielä lisäystä että kyllä motti vähäsen huutaa kovilla kierroksilla maantienopeuksilla 120-130 km/h,aattelin ostaa 16-17"vähän "ylisuuret" kummit
Vastaa Viestiin