Viton vetoakselin kumeista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viton vetoakselin kumeista?

Viesti Kirjoittaja tatu »

Onkos foorumilaisilla kokemuksia noista 110 cdi viton vetareiden suojakumeista? Auto on nyt ollut vajaa vuoden ja kaikki kumit vaihdettu kertaalleen ja ulommista toinen kahteen kertaan ja nyt pitää vaihtaa se toinenkin toiseen kertaan. Suojakumit ostettu KL:stä. Uutena ovat kyllä niin perkeleen jäykät että suojamuovi kuvaisi paremmin kuin suojakumi. Uloimissa suojakumeissa isompi kiristyspantakin on KL:n kumeissa joka kerta ollut liian lyhyt, oliskohan osunut 110 TD:n kiristyspannat vahingossa siinä kun on 5mm pienempi halkaisija?

Mutta millä helvetillä noi saa kestämään? Nyt ajettu noin 5 tkm ja muutama kuukausi ja ulompi suojakumi ensimmäisesti murroksesta rikki. Kumin ja iskaritolpan alapäähän ei jää rakoa kuin muutama milli, joten voisikohan sinne väliin mennä satunnaisesti jotain paskaa ja hajoittaa kumin?

Lähteekö tossa cdi:ssä ulompi nivel muuten lyömällä irti akselista? Veskolan projektikertomuksen mukaan ainakin 110 TD:ssä lähtee mutta itse vaihdoin noi ulommat kumit samalla kun sisempi nivel oli irti niin ei tarvinnut ulompaa irroittaa. Koitin siihen ulompaankin pari kertaa napauttaa mutta ei se sieltä ainakaan helpolla irtoa.
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton vetoakselin kumeista?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kumma juttu, kyllä sen kumin pitäisi kestää. Ainakin itselläni on kestänyt KL:n kumit. Tosin jokaisessa etuvetoisessa merkkiin/malliin katsomatta se kumin asennus on kriittinen. Kumipalje pitää siis olla juurikin oikealla kohtaa, siis ei liian supussa, eikä liikaa venyneenä.

Ulompi nivel pitäisi kyllä lähteä napauttamalla irti, mutta voimaa tarvitaan, ja jos nivel pitää saada ehjänä irti pitäisi varmaan käyttää jotain vasaraa, joka ei kolhi niveltä. Tai jotain ulosvetäjäätjms.

hmmm, juu CDI:ssä on eri nivelet ja kumit. Mahtaako automaatti CDI:ssä olla sitten taas suuremmat ja tuohon olisi tullut ne väärät ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Käsitykseni mukaan automaatti ja manuaali cdi:ssä olisi samat vetarit. Se kiristyspanta oli juuri sen verran lyhyt että saattaisi sopia vanhempiin missä 5mm pienempi halkaisjia. Se tosin ei ole ollut se ongelma, muilla kiristyspannoilla on ne aina saatu kiinni.

Ei sitä kumia sinne saa mun mielestä edes jäämään väärään kohtaan, niin että olisi liikaa supussa tai venytettynä? Jos on liikaa venytetty niin pullahtaa heti kun kääntää pyörät ääriasentoon, ja jos toisinpäin niin ei "mahdu" toiselta puolen suppuun kun pyörät ääriasennossa.

On noita kumeja tullut vaihdeltua useampaankin etuvetoiseen ja on ne aina kestänyt muissa paitsi tässä vitossa. Tosin viton vetari on varsin lyhyt ja joutuu aika suuriin kulmiin. Täytyy varmaan hakea veholta tällä kertaa kumi ja koittaa jos kestäisi... taidan purkaa sen siemmänkin nivelen niin ei tarvii alkaa lekalla hakkaamaan sitä ulompaa.
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei ole ollut ongelmaa suojakumin kanssa.
Tosin suojakumitkaan ei ole vitosta vaan S/V40 volvosta :shock: .
Olisko viton ongelma se että kääntökulma on suuri ja vetarin suojakumi joutuu rasitukselle sen takia. Vielä jos on paljon nurkkapyöritystä.
Tai sitten suojakumeissa on laatuvikaa :roll: .
Vastaa Viestiin