uskoako katsastusmieheen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ringosara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 15.09.2006 14:08

uskoako katsastusmieheen?

Viesti Kirjoittaja ringosara »

Kävin katsastamassa kasivitosen 190:ni. Kaikenlaista pikkuvikaa löytyi. No, ei niillä niin väliä, mutta....

Autonihan on ollut aivan kamala ajettava jo pitemmän aikaa. Paikalliset nyrkkipajat on vaihdelleet osia sieltä täältä. On vaihdettu iskarit, jouset, puslat, ohjausiskari, renkaat. Aina vaan nuljuaa holtittomasti tiellä. (Itserakkaana sanon että vika EI ole ratin takana :lol: .) No: katsastuksessa käskin ukon tarkastaa ohjauksen ja takapään, jos vaikka vika löytyisi, kun on virkapuku päällä ja kaikkea.

Mies rynkytti ja väänsi. Ähisi ja puhisi. Ja totesi että kaikki on näiltä osin kunnossa. Ainoa mitä löysi, oli oik. takarenkaan laakerin ulina. Voiko loppuunkulunut laakeri vaikuttaa ajettavuuteen ja kuinka paljon?

Ja vielä: löytyyköhän Salon seudulta ketään joka IHAN OIKEASTI tietäisi pikkumersun sielunelämästä jotain. Nyrkkipajat on nyt nähty ja vain rahoista on päästy. Ongelmasta ei niinkään. (Ja Vehon hinnoilla en autoani korjaa...)

Keväitä kaikille....
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Taka-akseliston tukitangot lienee vaihtokunnossa. Niitä kun on paljon, ni ei tarttee olla ku vähän väljää jokaisessa, niin tulee yhteensä aika paljon klappia. Ja nuo kannattaa todellakin vaihtaa KAIKKI kerralla. Tuolla jotain jutustelua aiheesta ja haulla löytyy lisää: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=15029
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Yllättävästi voi vaikuttaa etualatukivarsien sisempien puslien vaihto uusiin, ja tietenkin ne takakelkan kumit joilla kelkka kiinni rungossa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

no onkos niitä pyörän kulmia säädetty koskaan kun on osia vaihdettu
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Kyllä se katsastussetäkin on ihan ihminen (vaikkei aina uskoisi). Ei siinä tarkistuksessa kaikkia välyksiä aina löydy. Oman lisänsä tuo iän myötä elastiseksi rispaantuneet puslat, jotka kuormituksessa saattavat antaa suurestikin periksi. Vaikea on kahdeksankympin vauhdissa kurkata missä asennossa tukivarret lepää.

Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että alusta pitäisi olla kunnossa, niin seuraavaksi kannattaa lähteä linjalle rengastus ja pyöräkulmat. Näitä oletkin varmaan jo pähkäillyt. Varminta on lähteä siitä, että alla on alkuperäiskokoa oleva laadukas rengassarja alkuperäistä vastaavilla vanteilla. Huomioida kannattaa, että renkaat ovat samanmalliset (samalla rengasrungolla). Lisäksi tietenkin paineet kohdalleen ja ne pyöränkulmat. Jos ongelmia vielä esiintyy, niin ainakin nämä asiat ovat poissuljettuja.

Huomioida kannattaa myös auton mahdollinen tontitus. Madalluksen lopputuloksena voi olla kulkuneuvo, jota ei alkuperäisten säätövarojen puitteissa saada millään kulkemaan rauhallisesti menosuuntaansa.

Jos kuitenkin vika on alustassa, niin mahdollisia vikakohteita on riittävästi. Huonoon ajettavuuteen kannattaa lähteä etsimään vikaa taka-akselin suunnalta (vaikka se ei ihan ensimmäisenä tule mieleen).

Eräässä mersussa oli eturunkoaisat niin veltot (ruostetta ja väsymistä), että auto ei meinannut pysyä omalla kaistalla...
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

xr5t kirjoitti:no onkos niitä pyörän kulmia säädetty koskaan kun on osia vaihdettu
Joo-o tekee autosta levottoman, jos auraukset ovat pielessä. Niitä ei inssikään katso. Kannattaa tarkistaa silloin tällöin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kuiva ja jumittava etualapallokin tai ohjaussimpukka tekee ajosta ikävän ja mutkaisen.
Samoin ylileveät renkaat ja vielä väärällä ET:llä pilaa ominaisuudet uraisilla teillä vaikka niitä onkin hieno katsella.
Vastaa Viestiin