Millä lailla vaikuttaa perän vaihtaminen harvempaan suhteessa automaatin vaihtoalueeseen. Onko Mesen laatikossa samanlainen "kuvernööri" kuin ameriikan lootissa eli jousien jäykkyydellä säädetään vaihtohetkeä. Vai onko koko vaihtohetken määrittely alipainesäätimen ja modulaattorin varassa.
Tieto auttaisi haalarien kuvana pysymistä kun ei tarvitsisi tuon "pohjolan liikenteen" tallin märällä ja kylmällä pinnalla kovin useasti levytellä.
Mersun loota tuntee alipaineesta sekä ihan vaijerista kaasun asennon, joilla pystytään säätämään vaihtohetkiä, käytännössä onnistuu siis ihan vaijeria säätämällä muokkaamaan vaihtokohtia, alipaineisiin ei kannata koskea jos kaikki muuten toimii
Löytyypi sitä lootasta kuvernöörikin TÖKS mutta ei siitä vielä pidä välittää.
Vanhemmat lootat oli tosin vain alipaineohjattuja mutta näyttäis nuo sun autot olevan semmosta vuosikertaa että niistä vaijerikin saattaa löytyä. Siellä se jossain venttiilikopan tienoilla sen pitäisi olla ja yhteydessä pumpun kaasuvipuun. Euromallin 300D:ssä vivusto menee suoraan venttiilikopan yli josta sitten lähtee vaijeri lootalle. Löytyykö siis vaijeria?
Ei ole vaijeria eikä tankoa , ihan ap toiminnalla. Pumpun kyljessä oleva ap säädin siis ajoittaa ja modulaattoria säätämällä (toisten topicien mukaan) säädetään vaihdon terävyyttä eli kytkeytymispainetta? Näinkö?
Empä mene ajoituskohtien säätöä tuolla alipaineella neuvomaan. Mutta huomasin omassa autossani kun yksi alipaineletkujen väliputki katkesi, että mitä pienemmällä röörillä varustetun putken laitto siihen tilalle niin sitä myöhemmin loota vaihtoi vaihdetta, eli vähemmän alipainetta -> vaihtaa korkeammilla kierroksilla. Tosin omassa on lisäksi tuo vaijeri
Vaikuttaakohan tuo perän harventamínen ajettavuuteen senkään vertaa että tarvinneeko noita vaihtoajankohtia etes säätää.
EDIT2: Tuossa siis vielä parempi (vaikuttaa kyllä ihan vain paineiden säädöltä, mutta kun ei tiedä tuosta vaijerittomasta (722.1) versiosta niin se saattaa toimia ihan noin) http://www.mercedesdismantlers.com//722 ... ments.html
Mikäli venttiili on pumpun kyljessä tapahtuu säätö tuota venttiiliä kääntämällä. Molemmat pultit auki ja kääntämään. Venttiili avaa vaihteiston ohivuodon alipaineelle, pääsyn tulipeltiin menevään putkeen, joka muuten vain päättyy koelaudan sisään -> vähemmän pölyä. Tällöin järjestelmän alipaine laskee, laatikko ymmärtää että kaasua on painettu enemmän. Eli jos nyt venttiiliä käännetään kaasun painamisen suuntaan avautuu se myöhemmin jolloin vaihtopiste nousee (laatikko luulee, että kaasua avataan vähemmän) ja tietysti toisin päin.
Mikäli venttiili on pumpun päällä säätö tapahtuu venttiilin välitystankoa säätämällä.
Mersun korjaamokäsikirja käskee säätämään venttilin siten, että kun kaasu on täysillä on venttiili myös kokonaan auki. eli kaasu täysille ja käännetään venttiili tai säädetään tanko, kaasun vastetta vasten ja ruuvit kiinni. tuosta on sitten helppo lähteä hifistelemään.
Laatikon ohjauspainetta voidaan säätää alaatikon alipainekellon sisältä ruuvista.
Muuta ohjausta tuossa laatikossa ei ole. Laatikon parhaan toiminnan takaamiseksi kannattaa alipainejärjestelmän 6 mm. liitin jarrutehostajan putkesta avartaa sisältäpäin esim. 2 mm:n poralla. Säätimen koelaudan alta imemä tauhka tuntuu kertyvän tuohon liittimeen ja tukkien sen, tällöin alipaineen virtaama ei riitä ohjaamaan laatikkoa oikein.
Viimeksi muokannut unski, Ke 04.04.2007 20:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kiitosta vaan Hyvät herrat! Nämä jutut auttoivat hyvän harppauksen etenpäin!
Nyt vain huomenna kasaamaan 3.07 perä uusin laakerein ja tilkkein.
Pääsiäisenpyhät menee jumpatessa perä paikalleen. Onneksi tuli harjoiteltua pari viikonloppua sitten. Ensin varaosa-autosta perä irti ja sitten ajoautosta sitten varaosaperä ajoauton alle. Viimeinen vaihe vei vain karvan päälle tunnin. Nyt uskallan väittää että alle 2 tuntia menee vaihdossa kun on kuparit kierteissä ym. Onko perien shimmamisessa mitään normaalista poikkeavaa eli olen ymmärtänyt että tehtaan shimmaus pitää kutinsa jos laittaa samat säätölevyt takaisin. Tarkistan tietysti värillä hammaskosketuksen mutta ettei olisi mitään "outoa" verrattuna fordin 9". Pinionin mutteri kiinni melkein verenmaku suussa ym?
Yks juttu vielä.
Nopeusmittarin säätö kun tulee harvempi välitys, onko noihin
joku rataspalikka väliin vai teippaanko vain merkit tauluun uusiksi. Ei jaksais muuttaa rattaitat askissa.
Scotty kirjoitti:Yks juttu vielä.
Nopeusmittarin säätö kun tulee harvempi välitys, onko noihin
joku rataspalikka väliin vai teippaanko vain merkit tauluun uusiksi. Ei jaksais muuttaa rattaitat askissa.
Taitaa olla helpompaa ja halvempaa vaihtaa nopeusmittari autosta jossa tuo ko. perävälitys, sehän riittää kun vaihtaa siihen entiseen mittaristoon sen nopeusmittarin.
Sellainen "suurinpiirtein" konsti helppoon mittarisäätöön voisi olla esim. näin:
Gps:llä tms. mitataan tarkka 80 km/h ja katsotaan mittarivirhe. Sitten puretaan mittari, vapautetaan neula 0 km/h:n stopparitapin yli "vapaasti" heilumaan. Merkataan pysäytyspaikka ja irrotetaan neula. Asennetaan neula taikaisin korjattuna tuolla mittarivirheellä.
Näin nopeus on oikein 80 km/h ympärillä joka rittää varmaan suurimpaan osaan ajotapahtumistaa.....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.