
W211:n automaattilaatikko
W211:n automaattilaatikko
Onko tavallista, että laatikko etsiskelee oikeata vaihdetta kylmänä ensimmäisten kiihdytysten aikana? Olisiko vain jähmeän öljyn syytä vai olisko laatikkoa jotenkin säädettävä? Kesällä ja kuumana ei näyttäisi olevan ongelmaa.
[/b]

Ei kait voi puhua vaihteen etsimisestä, mutta kylmänä automaatti vaihtaa hitaammin eli nostaa kierroksia korkeammalle ennenkuin vaihtaa isommalle vaihteelle. Tässä ei ole mielestäni mitään omituista vaan se on normaalia. Tietysti öljyn laadulla/kylmänkesto-ominaisuuksilla voi olla pientä merkitystä mutta mielestäni kaikki öljyt ovat kylmänä jäykempiä 

MB E 350 e Hybridi
ainakin mun bemuissa lootan ohjelmointi nimenomaan nosti kylmällä koneella vaihtopisteen korkeammille kierroksille jotta kone (+loota) lämpiää nopeammin. 525:sessa varsinkin tuon huomasi pakkasilla selvästi. öljyjen jäykkyys sinänsä ei siis ole syynä.peltika kirjoitti:Ei kait voi puhua vaihteen etsimisestä, mutta kylmänä automaatti vaihtaa hitaammin eli nostaa kierroksia korkeammalle ennenkuin vaihtaa isommalle vaihteelle. Tässä ei ole mielestäni mitään omituista vaan se on normaalia. Tietysti öljyn laadulla/kylmänkesto-ominaisuuksilla voi olla pientä merkitystä mutta mielestäni kaikki öljyt ovat kylmänä jäykempiä
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Tuo on ihan yleinen homma ja normaalia nykyaikaisissa automaateissa. Tarkoituksena on myös lämmittää katalysaattori mahd. nopeasti lämpimäksi. Eiköhän tuota asiaa ole kirjoitettu käyttöohjekirjaan kun niin moni tuosta valittaa ja luulee tätä ominaisuutta viaksi?harriba kirjoitti:...lootan ohjelmointi nimenomaan nosti kylmällä koneella vaihtopisteen korkeammille kierroksille jotta kone (+loota) lämpiää nopeammin.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Tuon vaihdon venytyksen ei pitäisi kuulua asiaan kuin tosiaan parin ensimmäisen vaihdon yhteydessä (kylmänä), sen jälkeen pitää alkaa vaihtamaan normaalisti eli alemmilla kierroksilla. Muuten on sitten jotain vikaa. Ei se lämpiäminen pitäisi kauaa kestää. Eikä ne kierrokset mielestäni saa siltikään ihan "tappiin" nousta.laukiaar kirjoitti:Ei kait siinä mitään vikaa... ei ainakaan herjaa.
Hirvittää vaan vähän kiihdyttää valoista kylmänä, kun kierrokset heittää jonnekin useampaan tuhanteen ja silti meinaa jälkoihin jäädä.
Tuossa jotain juttua asiaan liittyen:
TRANSMISSION SHIFT POINT DELAY
The 2nd to 3rd gear upshift on some models is delayed 60-80 seconds to enable catalytic converter to reach its operating temperature quicker. Shift point retard solenoid is energized by CIS-E control unit or air mass sensor control unit through transmission shift point (upshift) retard relay. Governor pressure is lowered through hydraulic line which is bolted to governor pressure test port. See Fig. 3. Under certain operating conditions (coolant temperature, vehicle speed and time), solenoid valve is de-energized and governor pressure is dumped. The 23 upshift is delayed only when coolant temperature is 0-140øF (060øC). Operating time is dependent on coolant temperature when engine is started, and is longest when coolant temperature is 68-86øF (2030øC).
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91