Ilmastoinnin huolto missä c124:een?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastoinnin huolto missä c124:een?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kenelläkään hajua missä voi vaihdattaa uudet aineet ilmastointiin?
Soittelin tuossa juuri paikalliseen vehon jälleenmyyjän huoltoon ja sanoivat etteivät voikkaan näin vanhaan autoon ilmastointia huoltaa. Rupeaa pikkuhiljaa käämilanka palaa päästä. Näyttää joka asiassa ikä tulevan vastaan. Sanoin puhelimessa, että on se jännä että auton hinta uutena on ollut suomessa 130 000e ja nyt kun on muutama vuosi kertynyt ikää, niin missään mukamas ei voi enään edes ilmastointia huollattaa..

Nyt neuvoa, että mistä voi lähteä huoltoa metsästään?
220.128 Black Mirror
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Höpö höpö, viime vuonna merkkiliikkeessä huoltivat mielellään ilmastoinnin farkustani. Asiasta kolmanteen, äsken päjähti sähköpostiin Vehon uutiskirje jossa tarjottiin ilmastoinnin huoltoa ja desinfiointia 139,- Mercedes Drivereille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Timo L. kirjoitti:Höpö höpö, viime vuonna merkkiliikkeessä huoltivat mielellään ilmastoinnin farkustani. Asiasta kolmanteen, äsken päjähti sähköpostiin Vehon uutiskirje jossa tarjottiin ilmastoinnin huoltoa ja desinfiointia 139,- Mercedes Drivereille.
Niin tuli joo. Siksi olikin varaamassa aikaa. Näin sanoivat minulle ettei onnistu.

http://www.vs-autocenter.fi/?page=forssa Kyseinen vehon jälleenmyyjä. Löytyy vehon sivuilta. Autoni on kuulemma LIIAN VANHA..
220.128 Black Mirror
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Se on luultavasti niistä ilmastoinnin liittimistä kiinni. R-134a:han siirryttäesä liittimet on pikaliittimiä, useimmilla autohuolloilla on vain tällaiset liittimet.
"Vanhoissa" R-12 järjestelmissä on ruuviliitokset schrader venttiileillä.
Tätä systeemiä käytetään vieläkin muissa kylmälaitteissa.

Kyseisellä firmalla ei luultavasti ole edes korvaavaa tuolle R-12 (kai se aine on kyseessä?). Käänny jonkun muun puoleen.
MB W201 2.5 TURBO
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Spudenius kirjoitti:Se on luultavasti niistä ilmastoinnin liittimistä kiinni. R-134a:han siirryttäesä liittimet on pikaliittimiä, useimmilla autohuolloilla on vain tällaiset liittimet.
"Vanhoissa" R-12 järjestelmissä on ruuviliitokset schrader venttiileillä.
Tätä systeemiä käytetään vieläkin muissa kylmälaitteissa.

Kyseisellä firmalla ei luultavasti ole edes korvaavaa tuolle R-12 (kai se aine on kyseessä?). Käänny jonkun muun puoleen.
Joo, mutta minkä puoleen? Minulla oli kysymys tässä topickissa että missä auton voi huollattaa. Jos jollakin on tietoa hämeen alueelta, niin voi tietysti sanoa, että missään tehdään homma kohtiin itkemättä ja kohtuu hintaan.
Tosin ihan lappiin en ole ajatellut lähteä ilmastointia huollattaan.
Voi sanoa alueelta, helsinki, turku, salo, tampere, forssa, loimaa akselilta hyviä ilmastointihuolto paikkoja. Mielellään paikkoja jossa se onnistuu tunnissa parissa. Ja tietysti lähimmät vaihtoehdot. Helsinki taas vaikka on kaukana, niin ihan hyvä vaihtoehto, kun voi ukkoa käydä moikkaamassa samalla. Salossa taas työpaikka, joka tekee ihanteellisen vaihtoehdon. Että näin.Kokemuksia kehiin.. Kiitoksia etukäteen hyvistä vastauksista..

Aineena on R-12.
220.128 Black Mirror
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Tiedän yhden kaverin, jolta ilmeisesti saa vaikka R12-ainetta kylmälaitteeseensa. On erikoistunut amerikkalaisiin, mutta tekee myös muita. Sijainti Päijät-Hämeessä. Jos et lähempää löydä, niin voin laittaa yv:tä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Sori. Vastailin vähän kiireellä. Itsellä ei ole kokemusta huoltopaikoista.

Tällaisesta paikasta voisi kuitenkin kysyä.

http://www.kylmapojat.fi/

Usein teollisuuden kylmäkonemiehillä on muutosaineet sekä parempi
kokemus/tietämys kylmäkoneista.

Autoilmastointi huollot on vähän sellasia että "emmä tiedä mitä tää kone tekee. Tää täyttökone on automaattinen...".
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5444
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kryptonite kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:Se on luultavasti niistä ilmastoinnin liittimistä kiinni. R-134a:han siirryttäesä liittimet on pikaliittimiä, useimmilla autohuolloilla on vain tällaiset liittimet.
"Vanhoissa" R-12 järjestelmissä on ruuviliitokset schrader venttiileillä.
Tätä systeemiä käytetään vieläkin muissa kylmälaitteissa.

Kyseisellä firmalla ei luultavasti ole edes korvaavaa tuolle R-12 (kai se aine on kyseessä?). Käänny jonkun muun puoleen.
Joo, mutta minkä puoleen? Minulla oli kysymys tässä topickissa että missä auton voi huollattaa. Jos jollakin on tietoa hämeen alueelta, niin voi tietysti sanoa, että missään tehdään homma kohtiin itkemättä ja kohtuu hintaan.
Tosin ihan lappiin en ole ajatellut lähteä ilmastointia huollattaan.
Voi sanoa alueelta, helsinki, turku, salo, tampere, forssa, loimaa akselilta hyviä ilmastointihuolto paikkoja. Mielellään paikkoja jossa se onnistuu tunnissa parissa. Ja tietysti lähimmät vaihtoehdot. Helsinki taas vaikka on kaukana, niin ihan hyvä vaihtoehto, kun voi ukkoa käydä moikkaamassa samalla. Salossa taas työpaikka, joka tekee ihanteellisen vaihtoehdon. Että näin.Kokemuksia kehiin.. Kiitoksia etukäteen hyvistä vastauksista..

Aineena on R-12.
Salon moottorihuolto. Käsittääkseni yx Salonseudun osaavimmista.
http://www.salonmoottorihuolto.fi/
Avatar
avo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 22.03.2004 09:13

Viesti Kirjoittaja avo »

PK-seudulla PEHYCON ratkaisee kaikenlaiset ajoneuvojen ilmastointiongelmat ammattitaidolla, oli ajoneuvo minkä ikäinen tahansa! 8)
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pellen Pajalla myös näyttää olevan ilmastointihuoltokalustoa jos jonkinlaista.
Tuossa tilanteessa ensimmäiseksi tulisi mieleen se.

Pellen Paja Oy


Tästä lisäinfoa aiheesta.


Kahvimaan Auto Oy:llä on myös ilmastointihuoltoa (eilen just kävin täytättämässä omani), mutta vain uudempaa ainetta.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kiitoksia vaan kaikille vastauksista.

Löysin tälläisiä ilmastoinnin teknisiä tietoja, mahtaako pitää paikkansa?

<-- 93

Ilmastoinnin tilavuus: R-12= 1100g
Ilmastointilaitteen öljy= suniso 5GS
Viskositeetti ISO 46

Määrät:
Kompressori = 120ml
Lauhdutin = 20ml
Höyrystin = 40ml
Varaaja/kuivuri = 10ml
220.128 Black Mirror
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2674
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kryptonite kirjoitti:Kiitoksia vaan kaikille vastauksista.

Löysin tälläisiä ilmastoinnin teknisiä tietoja, mahtaako pitää paikkansa?

<-- 93

Ilmastoinnin tilavuus: R-12= 1100g
Ilmastointilaitteen öljy= suniso 5GS
Viskositeetti ISO 46

Määrät:
Kompressori = 120ml
Lauhdutin = 20ml
Höyrystin = 40ml
Varaaja/kuivuri = 10ml
Varmaankin pitää paikkansa jos auton tarroista tai papereista nuo löysit.

Sikäli kun osia vaihdetaan niin öljyä pitää lisätä kyseiset määrät. putkistonkin vaitamiseen on omat ohjearvot olemassa.

Suosittelen että kysyt paikallisista kylmälaitehuolloista löytyykö heiltä korvaavaa ainetta. Tai tilaat itse englannista muutos sarjat.

http://www.car-air-conditioning-supplie ... p/home.php

Ja tuolta löytyy esim R12 -> R134 muutos-sarja

http://www.car-air-conditioning-supplie ... 254&page=3

Ilman liittimien vaihtoa sitten pelkkä täyttösarja:

http://www.car-air-conditioning-supplie ... 254&page=3
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

rupesin tutkimaan tuota ilmastointia, vaikka siitä mitään ymmärräkkään.
Löytyi tälläinen lätkä missä sanotaan että järjestelmän aine onkin 134a:ta
eikä R-12:sta.. Onkohan tämä järjestelmä muutettu joskus saksan päässä mahdollisesti? Mitään lappuja tai dokumenttejä minulla ei ole.

Lätkä
Liitin

Onko tämä liitinkin vaihdettu? En itse osaa yhtään sanoa. Käykö tämä liitin nykyaikaisille laitteille?
220.128 Black Mirror
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eikös tuo ole just nuita uudempia liittimiä.
Mulla on tossa omassa kierrettävät liittimet eli ne on ne vanhat.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12824
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kryptonite kirjoitti:rupesin tutkimaan tuota ilmastointia, vaikka siitä mitään ymmärräkkään.
Löytyi tälläinen lätkä missä sanotaan että järjestelmän aine onkin 134a:ta
eikä R-12:sta.. Onkohan tämä järjestelmä muutettu joskus saksan päässä mahdollisesti? Mitään lappuja tai dokumenttejä minulla ei ole.

Lätkä
Liitin

Onko tämä liitinkin vaihdettu? En itse osaa yhtään sanoa. Käykö tämä liitin nykyaikaisille laitteille?

uudet aineet tuli siinä jossain -93 , ja tarra konehuoneessa kertoo että sulla on jo ne uudet aineet.

Mikäs ihme tää topikki nyt muutenkin on , ei muuta kuin viet autosi ilmastoinnin täyttöön , ei siinä muuta ihmettelemistä oo
:lol:
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

EPK luitko edes tätä topickkia? Merkkihuollossa minut torjuttiin, kun minulla on mukamas liian vanha auto/ilmastointi. Topickin idea oli selvittää tämä asia perin pohjin, että he väittivät potaskaa. Minä kun itse henkilökohtaisesti en ymmärrä tuosta ilmastoinnin sielunelämästä, joten pistin tämä topickin siksi pystyyn. Jos tosiaan minulla on nyt se "uusi" järjestelmä niin voin rauhassa mennä sanomaan sinne merkkihuoltoon, että mömmöt sisään vaan..
220.128 Black Mirror
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Liekkö ne kahtunu ees pellin alle mitkä lillingit siellä on vai mulkasseet ikkunasta suoraan että ei käy :?: :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12824
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kryptonite kirjoitti:EPK luitko edes tätä topickkia? Merkkihuollossa minut torjuttiin, kun minulla on mukamas liian vanha auto/ilmastointi. Topickin idea oli selvittää tämä asia perin pohjin, että he väittivät potaskaa. Minä kun itse henkilökohtaisesti en ymmärrä tuosta ilmastoinnin sielunelämästä, joten pistin tämä topickin siksi pystyyn. Jos tosiaan minulla on nyt se "uusi" järjestelmä niin voin rauhassa mennä sanomaan sinne merkkihuoltoon, että mömmöt sisään vaan..

luin luin , missä tahansa asiantuntevassa liikkeessä täyttö onnistuu, osaavat kyllä sanoa jos ei noita vanhan ajan liittimiä. Soittoa vaan noita huoltaviin liikkeisiin, ei siinä itse tarvii muuta tietää kuin korkeintaan että kummmat aineet on (eikä tosiaan edes sitä jos osataan palvella). Ja noi uudethan sulla on niin ei muuta kuin täyttöön ja kuumaa kesää oottaa 8)
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Manu300cea24 kirjoitti:Liekkö ne kahtunu ees pellin alle mitkä lillingit siellä on vai mulkasseet ikkunasta suoraan että ei käy :?: :?:
Eiku minä soitin sinne varatakseni aikaa. Tyrmäsivät siinä vaiheessa kun rupesin luettelmaan alustanumeroa. Siinä kohtaa kun tuli WDB124 ja sit tuli välihuomautus ja hän kysyi että kuinkas vanha autosi olikaan. Sanoin vm90, niin silloin tuli vastaus että liian vanha ettei käy.. :cry:
220.128 Black Mirror
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kryptonite kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Liekkö ne kahtunu ees pellin alle mitkä lillingit siellä on vai mulkasseet ikkunasta suoraan että ei käy :?: :?:
Eiku minä soitin sinne varatakseni aikaa. Tyrmäsivät siinä vaiheessa kun rupesin luettelmaan alustanumeroa. Siinä kohtaa kun tuli WDB124 ja sit tuli välihuomautus ja hän kysyi että kuinkas vanha autosi olikaan. Sanoin vm90, niin silloin tuli vastaus että liian vanha ettei käy.. :cry:
Voipa olla syy juuri tuossa vuosmallissa minkä olet niille ilmoittanut..
Eli ovat luulleet että on vanhemalla (freoni) systeemillä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2674
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kryptonite kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Liekkö ne kahtunu ees pellin alle mitkä lillingit siellä on vai mulkasseet ikkunasta suoraan että ei käy :?: :?:
Eiku minä soitin sinne varatakseni aikaa. Tyrmäsivät siinä vaiheessa kun rupesin luettelmaan alustanumeroa. Siinä kohtaa kun tuli WDB124 ja sit tuli välihuomautus ja hän kysyi että kuinkas vanha autosi olikaan. Sanoin vm90, niin silloin tuli vastaus että liian vanha ettei käy.. :cry:
Ikärasismia;) Ei muuta kun auto jonnekkin MUUALLE ilmastointihuoltoon. Alustanumero on joskus väärässäkin siitä mitä renkaiden päällä oikeasti on. Ainakin mulla ovat aina vaivautuneet katsomaan konepellin alle, että löyttykös täältä sopivia liittimiä.

Tarra näyttää samanlaiselta kuin tehtaan tarra c mallissa (-95). Elikkä oisko autoon vaihdettu joskus tiivisteet ja liittimet yms ja tehty R12 ->R134 conversio ja lätkästy uudemman aineen tarrat?

Mutta, ei muuta kun huolto järjestelmälle ja taas viilenee. Satanen on kesähelteellä pikkuhinta siitä ettei tarvitse vastan kanssa ajella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mikä paikka se oli, jossa torjuttiin?

Merkkikorjaamo teettää usein tällaisia erikoishommia alihankintana,
tässä kohtaa olisi ollut paikka.

Minua on aina palvellut hyvin Tampereen Autokylmä Tampereen
Ruskossa, puh. 03 318 7100. Erittäin hyvä palvelu ja kohtuuveloitukset,
paljon alle merkkiliikkeiden tarjousten. Vien sinne auton aina, kun
tulee ostettua käytetty auto.

Esim. nykyisen Mersun ilmastointi oli ehjä, mutta puolet aineesta oli
haihtunut vanhuuttaan pois, niin kuin aina käy.
Auto on 12/91 ja siinä on jo R134a, josta on merkinnät
sekä moottoritilassa että ohjauslaitteessa kojelaudan sisällä. Voi
tietysti olla muutettu jälkikäteen.
oldman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 03.03.2007 07:38
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja oldman »

Käytin tuossa edellisessä viestissä mainitussa yrityksessä (suosittelen) ilmastoinnin zekkauksessa. Ilmastointi siis kyllä toimi moitteettomasti, mutta kun sen huoltohistoriasta ei ollut tietoa.
Noh.., tarkastettiin tiiviys, nestemäärät, kompuran toimivuus. Tuloksena, että ei tehdä järjestelmälle mitään, vaan palataan parin vuoden-parin päästä (tai tarvittaessa) asiaan ;) Eli kyseessä on tuo wanha freonijärjestelmä, joka on nykyistä korvaavaa ainetta haihtumattomampaa ja muutenkin tehokkaampaa tavaraa. Eli ainakin tässä tapauksessa pätee sanonta "Toimivaa ei kannata korjata" :)
[url=http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/index.php]Matkapuhelinfoorumi[/url] arivi
Vastaa Viestiin