w210 ja korkea painepumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

w210 ja korkea painepumppu

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Niin eli kyseessä ois 2002 väykky ja tarina menee näin:tammikuussa auto ei lähtenyt käyntiin pyöritti vaan no auto lavetille ja huoltoon..missä vaihdettiin korkea painepumppu.Sen jälkeen auto toimi 10tkm kunnes viimeviikolla taas sama homma ei millään käyntiin pyörittä hienosti mutta ei yritäkkään käyntiin...ja jälleen auto huoltoon ja paineet taas nollilla.Huollossa vaihdettiin uus pumppu takuuseen.Kunnes taas tänään kaveri haki auton huollosta ja ajoi 80km kotia ja sammutti auton.Yritti sitten tunnin päästä lähteä sillä ajaan niin taas sama homma ei yritäkkään käyntiin...nooh huomenna taas lavetilla huoltoon.Onko väykyt juuri näin lujia vehkeitä?
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

taitaa olla harvinaisen luja vehje :lol: oiskohan siinä josain muualla vikaa?onko ne tutkinu hajalliset pumput et onko se vika oikeesti niissä? aika hämärältä kuulostaa.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Tuskin siinä pumpussa on ollut vikaa alunperinkään. Tänäpäivänä vaihdetaan paljon turhaa osaa, kun ei ymmärretä järjestelmän vianetsinnästä pätkääkään, vaan luotetaan järjestelmätesterin antamaan informaatioon, tai vikakoodiin.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Niin kait ne on sitä tutkinu ja hutkinu kun vanhalla pumpulla ei ole paineita ja taas kun vaihtaa pumpun niin täydet paineet ja auto pelaa kuin unelma.Joka kerta on kaikki suodattimetki vaihdettu.Tiiä sitten oisko polttoaineessa jotaki hämärää...mut kyllä kait ne tällä kylällä muittenki autot temppuilis jos ois dieselissä vikaa.Huomenna sen taas kuulee että missä vika.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli on anturissa on sellainen vika, että se "näyttää liian vähän", niin voisi olettaa, että pumppu joutuu pitämään liian suuren paineen. Siitä taas seuraa, että pumppu on kovin lyhytikäinen.

(= pelkkä arvaus)

Nyt kun Veho korjaa auton, se laittaa uuden pumpun ja tarkistaa paineen auton oman tietokoneen arvoista, joissa siis näkyy nyt virheellinen, mutta auton kannalta normaali paine. Se pitäisi mitata erillisellä mittarilla.

(= pelkkää spekulaatiota)

:D
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Timlinin ja janimatikin kanssa samaa mieltä.
Eipäs ole tainnut oikea vika vielä löytyä.

Mutta kiitettävä määrä on varmaan jo pelkkiin osiin saatu rahaa menemään, jotka on ilmeisesti vieläpä turhaan vaihdettu.

Se ei ainaskaan vähennä suorituksen arvoa. :lol:


..................Joku arempi tietty voisi jo ruveta ajattelemaan, että missähän se vika mahtaisi olla.

Veskulla oli hyvä ideoita.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Niin mene ja tiedä...tammikuussa kun auto eka kerran sippas niin sillon rahaa meni reilu 1000e tuohon pumpun vaihtoon..enempää ei ole vielä rahaa mennyt.Onneks huollossa oli sanottu että osat mitä ne tilaa ja jos ei ala toimiin pistävät vanhat takas ja velottavat pelkän työn.Ja sen verran reilu huolto että sijaisauton saa ilmaiseksi rempan ajaksi.Onhan se vähän vaikee tuommosta vikaa hakea kun ei näytössä ole mitään vika koodia ja tietokone näyttää että paineet nollassa.On varmaan huoltomiehellekki haastetta.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mulla tulis mieleen ilmaongelmat, eli repii jostain ilmaa.
En tiedä onko noiden CDI vehkeiden kanssa ollut ilmaongelmia, vanhemmalle tekniikalle ne ovat väykyssä kovinkin tuttuja...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

Mikäli on anturissa on sellainen vika, että se "näyttää liian vähän", niin voisi olettaa, että pumppu joutuu pitämään liian suuren paineen. Siitä taas seuraa, että pumppu on kovin lyhytikäinen.

millä keinoin pumppu nostaa paineita? vai onko näin että pumppu pumppaa sen minkä kerkiää ja paineensäätäjä hoitelee painetta rail putkessa.eli jospa säätäjä jää hiukkasen auki tai jotain ja paineentunnistin sitten ilmoittaa liian pienestä paineesta. sitten viel suuttimet? jos päästävät ylivuoto puolelle niin sitäpä ei huomaa savun määrästä.

tietokoneisiin ei kyllä saa luottaa liikaa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voi se pumppu antaa ihan oikeaa painettakin, mutta anturi ei sitä lue oikein, silloin järjestelmä ei anna suuttimien ruiskauttaa.

Pumppu pumppaa koko ajan "täysillä".
Pumpun tuotto ja ehken painekkin riippuu vaan moottorin kierroksista.

Se toinen anturi sitten ohivirtauksen määrällä säätelee sen paineen tilanteeseen sopivaksi.

Se suuttimelta suutimelle kulkevassa putkessa kulkeva polttoaine liittyy aiheeseen vähän toisella tavalla.
Käsitääkseni siinä kulkee polttoainetta vaan kahdessa tapauksessa.
Toinen on se tilanne, kun suuttimet toimii ja ruiskuttaa, niin "ylijäämät" kulkeutuu poikkeen, suutinhan toimii polttoaineen paineella.
Toinen tilanne on se, kun suuttimet alkaa sitten vuotamaan "sisäänpäin".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aivan juu, mikäli anturi näyttää väärin niin ohivirtausta ei laiteta tarpeeksi ajoissa päälle, ja paine menee halutun yli. Paineen nousu rasittaa pumppua, kun pumpattavan nesteen vastapaine on liian suuri vaikkakin se pumppaa aina samalla kierrosluvulla. Se pumppu ikäänkuin pumppaa pulloon ja sitten poks (pumpussa) kun se ylikuumenee.

Jokainenhan on kokeillut kun vesipumppu pumppaa nestettä vapaasti virtaavaan puutarhaletkuun ja laittaa peukalon letkun tukkeeksi, se hyytyy se pumppu tai sitten peukalo ei jaksa pitää vastaan.

No joo, mitatahan sitä systeemiä pitäisi, jotta se vika sieltä löytyy.

Ei tuo ilmaongelmakaan huono ajatus ole, ilma nestepumpuissa varmaankin aiheuttaa monenmoista ongelmaa osien kestolle. Pumppu siirtelee kokoonpuristuvaa ilmaa edestakaisin eikä oikein saa mitään aikaiseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Suuttimien ohivuoto! :idea:
Vastaa Viestiin