Eipä lähde SL käyntiin talvisäilytyksen jäljiltä
Eipä lähde SL käyntiin talvisäilytyksen jäljiltä
Syksyllä tankkasin 98 oktaanista tankkiin ja nyt lisäsin suunnilleen saman verran tuoretta päälle, mutta ei edes lupaa. Onko olemassa mitään kikkaa millä tuon saisi paremmin käyntiin, moottori on mallia M103? Vai voiko vika mahdollisesti piileä jossakin muualla kuin polttoaineessa? Auto vietti talven kylmässä, hyvin tuuletetussa tallissa. Aiemmin ei ole ollut ongelmia.
Samalla sain huomata, että kytkimen työsylinteri on sanonut yhteistyösopimuksen irti, mutta se on toinen tarina.
Samalla sain huomata, että kytkimen työsylinteri on sanonut yhteistyösopimuksen irti, mutta se on toinen tarina.
Kyllä sen pitäisi edes jonkinlaista palotapahtumaa tehdä, mikäli kipinänjako-osastolla homma toimii. Ensimmäisenä huonosta bensasta johtuva auto on huonokäyntinen ja tehoton.
Vasta pitemmän seisonnan jälkeen voi olla muitakin ongelmia (3 vuodesta eteenpäin)...
Vasta pitemmän seisonnan jälkeen voi olla muitakin ongelmia (3 vuodesta eteenpäin)...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ota varatulppa esiin ja kytke tulpanjohto siihen. Pane tulppa paikkaan,
josta sen runko maadoittuu. Käynnistä ja katso, tuleeko tulppaan
kipinä. Jos ei näy kipinää, puhdista ja kuivaa virranjakajan kansi ja
tulpat, tarkista pyörijä ja sen hiili, ja katso että puolan johdot ovat kiinni
ja sinne tulee sähköä.
Jos näkyy kirkas kipinä, pane tulppa pois ja johto takaisin paikalleen.
Ota bensaletkun pää irti ja käynnistä. Katso, lentääkö bensaa
letkusta. Jos ei lennä, tarkista toimiiko bensapumppu.
Lopuksi tarkista kaikki sulakkeet.
Bensa on ihan OK. Itse pidin autoa seisomassa vapaasatamassa ja
kysyin varastointiohjeita. Akku irti oli ainoa tarvittava toimenpide.
josta sen runko maadoittuu. Käynnistä ja katso, tuleeko tulppaan
kipinä. Jos ei näy kipinää, puhdista ja kuivaa virranjakajan kansi ja
tulpat, tarkista pyörijä ja sen hiili, ja katso että puolan johdot ovat kiinni
ja sinne tulee sähköä.
Jos näkyy kirkas kipinä, pane tulppa pois ja johto takaisin paikalleen.
Ota bensaletkun pää irti ja käynnistä. Katso, lentääkö bensaa
letkusta. Jos ei lennä, tarkista toimiiko bensapumppu.
Lopuksi tarkista kaikki sulakkeet.
Bensa on ihan OK. Itse pidin autoa seisomassa vapaasatamassa ja
kysyin varastointiohjeita. Akku irti oli ainoa tarvittava toimenpide.
jatkoa
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Viikonloppuna on tarkoitus tutkia moottoria tarkemmin. Varatulppaan tuli kyllä kipinä, mutta en ole varma riittääkö kipinässä potku paineen alla. Viime kesänä kone pätki muutaman kerran kosteilla keleillä, joten vika kyllä viittaa virranjakajaan. Vaihdan jokatapauksessa virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot ja tulpat. Ehkä puolan johtokin kannattaisi vaihtaa, kun vauhtiin pääsee.
Pikadiagnoosi
Ekaksi kannattaa selvittää kummasta on puutetta: kipinästä vai polttoaineesta.
Kun sahaat käyntiin hetken niin käy heti sen jälkeen nuuhkasemassa pakoputken päätä että haiskahtaako yhtään raaka bensa. Jos tuoksahtaa niin silloin vika on todennäköisesti juuri kipinä puolella johon jo ohjeita tulikin aiemmin.
Voisin kuvitella että jokin relekkin voisi hapettua talven aikana sen sen verran että esimerkiksi polttoainepumppu ei lähde pyörimään. Availe samalla konehuoneen puolelta liitoksia. Tietääkseni viallinen kammenkulma anturikin voi aiheuttaa täydellisen mykistymisen ilman mitään isompaa varoitusta.
Itse käyn käynnistämässä autoa talviseisonnan aikana silloin tällöin ja käytän samalla koneen kuumaksi asti. Ei ole ollut isompia ongelmia sen jälkeen. Pikku vaiva ja voi samalla laittaa silmän kiinni ja viettää hetken virtuaali kesää
Pitkän seisonnan jälkeen vika voi olla aivan uskomattomassa paikassa ja oikein hyvällä tuurilla se poistuu kuin itsestään.
Pikaista paranemista riepukatolle
Kun sahaat käyntiin hetken niin käy heti sen jälkeen nuuhkasemassa pakoputken päätä että haiskahtaako yhtään raaka bensa. Jos tuoksahtaa niin silloin vika on todennäköisesti juuri kipinä puolella johon jo ohjeita tulikin aiemmin.
Voisin kuvitella että jokin relekkin voisi hapettua talven aikana sen sen verran että esimerkiksi polttoainepumppu ei lähde pyörimään. Availe samalla konehuoneen puolelta liitoksia. Tietääkseni viallinen kammenkulma anturikin voi aiheuttaa täydellisen mykistymisen ilman mitään isompaa varoitusta.
Itse käyn käynnistämässä autoa talviseisonnan aikana silloin tällöin ja käytän samalla koneen kuumaksi asti. Ei ole ollut isompia ongelmia sen jälkeen. Pikku vaiva ja voi samalla laittaa silmän kiinni ja viettää hetken virtuaali kesää

Pitkän seisonnan jälkeen vika voi olla aivan uskomattomassa paikassa ja oikein hyvällä tuurilla se poistuu kuin itsestään.
Pikaista paranemista riepukatolle

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Vaihdoin edellä mainitut osat ja lähtihän se tulille! Takana on 500 ongelmatonta kilometriä. Virranjakajassa oli kosteutta, kontaktipinnat hapettuneet ja hiili lopussa, vaikkei autolla ole ajettu kuin 98 tkm.
Kytkimen työsylinterin vaihto oli odotettua vaikeampi operaatio. Hydrauliputki oli jämähtänyt sylinteriin kiinni ja vaati suostuttelua irrotakseen. Onneksi putken ja sylinterin sai ujutettua pois irrottamatta niitä toisistaan. Ilmauksen yhteydessä tuli huomattua, että molemmat etuiskarit itkevät, eikä ohjausiskarikaan näytä kovin hyväkuntoiselta, eli pientä laittoa vielä tiedossa.
Auto on -88 R107 300 SL, joka jäi alun perin mainitsematta.
Kytkimen työsylinterin vaihto oli odotettua vaikeampi operaatio. Hydrauliputki oli jämähtänyt sylinteriin kiinni ja vaati suostuttelua irrotakseen. Onneksi putken ja sylinterin sai ujutettua pois irrottamatta niitä toisistaan. Ilmauksen yhteydessä tuli huomattua, että molemmat etuiskarit itkevät, eikä ohjausiskarikaan näytä kovin hyväkuntoiselta, eli pientä laittoa vielä tiedossa.
Auto on -88 R107 300 SL, joka jäi alun perin mainitsematta.