renkaiden värimerkit
renkaiden värimerkit
Tilasin rengas onlinesta rengas sarjan ja alle laitossa pisti silmään renkaan kyljessä olevat väri pallot. Onko kukaan tietoinen mitä nämä värit kertovat renkaasta?
Renkaat on oikein päin silloin, kun ne pallot ei näy.
Kävin viemässä rengasliikkeeseen pelkät vanteet, kun ostin kesärenkaita ja niinpä tietysti kävi, että yks renkaista oli laitettu vanteeseen väärinpäin eli pallo oli ulkopuolella, joten ei muuta kuin takas liikkeeseen, että pyörimissuunnat on oikein kaikissa renkaissa.
Kävin viemässä rengasliikkeeseen pelkät vanteet, kun ostin kesärenkaita ja niinpä tietysti kävi, että yks renkaista oli laitettu vanteeseen väärinpäin eli pallo oli ulkopuolella, joten ei muuta kuin takas liikkeeseen, että pyörimissuunnat on oikein kaikissa renkaissa.
MB E280 -96 (W210)
Ex:
MB C200 CDI -01 (W203)
MB C200 CDI -98 (S202)
Ex:
MB C200 CDI -01 (W203)
MB C200 CDI -98 (S202)
No ei taida kyllä noin olla? Vai meinaatko että on kahdella tavalla merkattuja kumeja, toisissa on pallo pyörimissuuntaan katsottuna oikealla ja toisissa vasemmalla !!!pw203 kirjoitti:Renkaat on oikein päin silloin, kun ne pallot ei näy.
Kävin viemässä rengasliikkeeseen pelkät vanteet, kun ostin kesärenkaita ja niinpä tietysti kävi, että yks renkaista oli laitettu vanteeseen väärinpäin eli pallo oli ulkopuolella, joten ei muuta kuin takas liikkeeseen, että pyörimissuunnat on oikein kaikissa renkaissa.
(Paitsi jos on ollut sarja jossa on epäsymmetrinen kuvio ja sitten vielä ilmoitettu tuleeko auton oikealle puolelle tai vasemmalle, näitä vaan on harvassa)
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Oliskohan niillä merkattu renkaan rungon jäykkyys. Ostin viime kesänä Contit ja apupoika meinas asentaa rengasliikkeessä sarjan alle hyllystä. Isäntä tuli paikalle ja sanoi että ota takahuoneesta meseen tarkoitetut jäykempirunkoiset kumit. Kokeilin niitä käsin ja oli niissä renkaan reunassa selvä jäykkyysero. Isäntä sanoi että on meseissä tää jäykkä conti tehdasasennusrengas. Muistelin että näissä oli eri väriset pallerot. Monikohan muuten valittaa ajo-ominaisuuksia löysärunkoisten kumien takia ?
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Erikoistapw203 kirjoitti:Renkaat on oikein päin silloin, kun ne pallot ei näy.


Ventiilin kohtaahan siihen tähdättiin.

Pallukat löytyi Italiassa tehdyistä. Venäjällä tehdyt merkinnöistä vapaat.
Italiassa tehdyissä oli myös kuvion puolella väriraitoja

Viimeksi muokannut felmit, To 26.04.2007 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Venttiilin kohta merkitty pallukalla!
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Kyseiset merkit ovat renkaan(siis pelkän kumin) tasapainotus kohtia. Eli koska käytännössä on mahdotonta valmistaa 100% pyöriessään tasapainoinen kumi, on osa valmistajista merkinnyt kumin "kevyimmän" kohdan väri täplällä. Valitettavasti merkintä tapaa ei käytä kaikki valmistajat. Merkin kohta on siis hyvä laittaa linjaa vanteen venttiilin kanssa, koska sillä kohtaa vanteessa on rakenteellinen epätasapaino. Kohdistuksessa on siis se hyöty, että siten saadaan pienimmät mahdolliset tasapainotukset renkaalle, eli säästytään turhilta lisäpainoilta. Jos kumissa on kaksi täplää, on punainen yleensä se joka pitää kohdistaa venttiiliin. 

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Kyllä mun renkaissa oli pilkut eri puolilla. En sitten tiedä mitä ne tarkoittaa, mutta tuo nyt tuli mieleeni, koska yksi renkaista oli asennettu vanteelle väärin päin ja silloin tuo pilkku näkyi ja rengasliikkeessa sitten käänsivät sen toisin päin.Vai meinaatko että on kahdella tavalla merkattuja kumeja, toisissa on pallo pyörimissuuntaan katsottuna oikealla ja toisissa vasemmalla !!!
MB E280 -96 (W210)
Ex:
MB C200 CDI -01 (W203)
MB C200 CDI -98 (S202)
Ex:
MB C200 CDI -01 (W203)
MB C200 CDI -98 (S202)
No onAri66 kirjoitti:Tämä se on riemastuttava topicci

Mun Potenzoissa on kaksi pallukkaa, toinen vaalean kellertävä ja toista voisi kai kutsua punaiseksi. Ulkopuolella rengasta on nuo pallukat ja rengas on taatusti oikeinpäin vanteella koska kyljessä lukee isoin kirjaimin "inside" ja "outside".
Eikä ne taida sopia venttiilinkohtienkaan kanssa yksiin..mutta onhan ne jotenkin katu-uskottavan näköiset..



("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Samaa vielä lontooksi...
When you're looking for new tyres, you'll often see some coloured dots on the tyre sidewall, and bands of colour in the tread. These are all here for a reason, but it's more for the tyre fitter than for your benefit.
The dots on the sidewall typically denote unformity and weight. It's impossible to manufacture a tyre which is perfectly balanced and perfectly manufactured in the belts. As a result, all tyres have a point on the tread which is lighter than the rest of the tyre - a thin spot if you like. It's fractional - you'd never notice it unless you used tyre manufacturing equipment to find it, but its there. When the tyre is manufactured, this point is found and a coloured dot is put on the sidewall of the tyre corresponding to the light spot. Typically this is a yellow dot (although some manufacturers use different colours just to confuse us) and is known as the weight mark. Typically the yellow dot should end up aligned to the valve stem on your wheel and tyre combo. This is because you can help minimize the amount of weight needed to balance the tyre and wheel combo by mounting the tire so that its light point is matched up with the wheel's heavy balance point. Every wheel has a valve stem which cannot be moved so that is considered to be the heavy balance point for the wheel.
As well as not being able to manufacture perfectly weighted tyres, it's also nearly impossible to make a tyre which is perfectly circular. By perfectly circular, I mean down to some nauseating number of decimal places. Again, you'd be hard pushed to actually be able to tell that a tyre wasn't round without specialist equipment. Every tyre has a high and a low spot, the difference of which is called radial runout. Using sophisticated computer analysis, tyre manufacturers spin each tyre and look for the 'wobble' in the tyre at certain RPMs. It's all about harmonic frequency (you know - the frequency at which something vibrates, like the Tacoma Narrows bridge collapse). Where the first harmonic curve from the tyre wobble hits its high point, that's where the tyre's high spot is. Manufacturers typically mark this point with a red dot on the tyre sidewall, although again, some tyres have no marks, and others use different colours. This is called the uniformity mark. Correspondingly, most wheel rims are also not 100% circular, and will have a notch or a dimple stamped into the wheel rim somewhere indicating their low point. It makes sense then, that the high point of the tyre should be matched with the low point of the wheel rim to balance out the radial runout.
What if both dots are present?
Generally speaking, if you get a tyre with both a red and a yellow dot on it, it should be mounted according to the red dot - ie. the uniformity mark should line up with the dimple on the wheel rim, and the yellow mark should be ignored.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Keltaine täppä sen mukaan kuin M.K kirjoittaa, punainen on renkaan suurin epäpyöreyskohta ...
... no kai sen ymmärtää...
Jos renkaassa on punainen täppä merkittynä, niin se koitetaan sovittaa vanteen epäpyöreysmaksimiin, joka siis on säteen minimi... voi mitä pilkun nu...aa
....
Jos siis sekä keltainen että punainen täppä renkaassa, niin punainen on määräävä, ja se asetetaan vanteen mukaan, keltainen eli epätasapaino korjataan lyijyllä.
Lyhyesti; keltainen on paino ja punainen on muoto.

Jos renkaassa on punainen täppä merkittynä, niin se koitetaan sovittaa vanteen epäpyöreysmaksimiin, joka siis on säteen minimi... voi mitä pilkun nu...aa

Jos siis sekä keltainen että punainen täppä renkaassa, niin punainen on määräävä, ja se asetetaan vanteen mukaan, keltainen eli epätasapaino korjataan lyijyllä.
Lyhyesti; keltainen on paino ja punainen on muoto.