cdi:n suuttimen pultti poikki ja suutin ei lähde pois
cdi:n suuttimen pultti poikki ja suutin ei lähde pois
Elikkäs suutinta kiinni pitävä torx pultti meni poikki kierre osasta ja suutin on niin jumissa ettei se lähde pommilakaan irti. Tietääkö kukaan sanoa että millä sen sais pois vai pitääkö irroittaa koko kansi? suutinta on koitettu irroittaa jos milläkin konsteilla mutta mikään ei tunnu auttavan...?????
Viimeksi muokannut vmt80, Su 29.04.2007 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikäli tilaa löytyy esim.kulmaporakoneelle, poraat keskelle pulttia esim 5 mm reiän ja sen jälkeen vastakirretapilla väännät ruuvin pois. Jos se on hapettunut niin vastakierretappi katkeaa herkästi joten varovaisuutta. Toinen työläämpi menetelmä on käyttää samaa työkalua jota käytetään katkenneiden hehkutulppien irrotuksessa, palataan tarvittaesaa aiheeseen.
.
Irroitusta voisi yrittää seuraavalla konstilla, joka tepsii, jos pultti ei ole "pohjannut" sinne kierteisiin.
Keskelle ruuvia porataan pieni reikä sopivan holkin avulla.
Kierreosa kierretän sitten pois lyömällä ensin varovasti sopiva tuurna reikään kiinni.
Irroitusta voisi yrittää seuraavalla konstilla, joka tepsii, jos pultti ei ole "pohjannut" sinne kierteisiin.
Keskelle ruuvia porataan pieni reikä sopivan holkin avulla.
Kierreosa kierretän sitten pois lyömällä ensin varovasti sopiva tuurna reikään kiinni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin että kannattavin ja nopein konsti on hitsata se tynkä sieltä pois!!
Jos se on todella piukassa niin reijän poraaminen ja tapit ynm. vastaavat menetelmät eivät tahdo toimia kunnolla kun se pultti on vain kuuden millin kierteellä varustettu niin sen vahvuus on niin pieni että jos siihen poraa 5 mm reijän niin ei tahdo jäädä mitään reunoja johon saisi sen tapin lyötyä kiinni ja jossa se pysyisi.
Sitten joku kysyy että mitenkä hitsataan ?
Sorvataan esim. 10 mm pultin pätkästa hiaman kierrettä pois keskelle 6 mm reikä kierteellä jonka pitäisi sopia katkenneen pultin päälle, mutterin kannan puolelle kannattaa tehdä vähän suurempi reikä, kumminkin niin että siihen jää tavaraa joka kestää ja johon voidaan hitsata se katkennut pää kiinni.
kun apu työkalu on tehty niin sitten säädetään puikkokone sopivaan iskuun ja otetaan sopivan pieni puikko jolla hitsataan jämä kiinni ja samalla koko pultti tulee punaiseksi joka jäähdyttyään irtoaa helposti.
Terveisin 6 tuntia kyseistä asiaa diesel korjaamossa katsellessa yrittivät tapittamalla ja poraamalla pois yrittämällä. Eivätkä onnistuneet. Itse hitsarin avustuksella parissa tunnissa koko homma, eli kaikki suuttimet pois ja uudet prikat ja takaisin kiinni ja niin se katkennut pultti myös pois.
Työn iloa terveisin räätäli
Jos se on todella piukassa niin reijän poraaminen ja tapit ynm. vastaavat menetelmät eivät tahdo toimia kunnolla kun se pultti on vain kuuden millin kierteellä varustettu niin sen vahvuus on niin pieni että jos siihen poraa 5 mm reijän niin ei tahdo jäädä mitään reunoja johon saisi sen tapin lyötyä kiinni ja jossa se pysyisi.
Sitten joku kysyy että mitenkä hitsataan ?
Sorvataan esim. 10 mm pultin pätkästa hiaman kierrettä pois keskelle 6 mm reikä kierteellä jonka pitäisi sopia katkenneen pultin päälle, mutterin kannan puolelle kannattaa tehdä vähän suurempi reikä, kumminkin niin että siihen jää tavaraa joka kestää ja johon voidaan hitsata se katkennut pää kiinni.
kun apu työkalu on tehty niin sitten säädetään puikkokone sopivaan iskuun ja otetaan sopivan pieni puikko jolla hitsataan jämä kiinni ja samalla koko pultti tulee punaiseksi joka jäähdyttyään irtoaa helposti.
Terveisin 6 tuntia kyseistä asiaa diesel korjaamossa katsellessa yrittivät tapittamalla ja poraamalla pois yrittämällä. Eivätkä onnistuneet. Itse hitsarin avustuksella parissa tunnissa koko homma, eli kaikki suuttimet pois ja uudet prikat ja takaisin kiinni ja niin se katkennut pultti myös pois.
Työn iloa terveisin räätäli
Luulisi hitsaamalla irtoavan. Tapoja on monia. Riittävästi virtaa, jotta tappi lämpiää kunnolla. Itse oon pienissä tapeissa migillä ensin kasvattanut sitä katkennutta tapin päätä hitsillä. Tällöin saadaan tappia jo lämmitettyä reippaasti (riittävästi virtaa). Tämän jälkeen on varmaan parasta laittaa näin pienessä ruuvissa reiluhko mutteri tapin kohdalle ja hitsata se siitä reiästä tappiin kiinni. Virtaa saa olla mielummin liikaa, kuin liian vähän. Annetaan jäähtyä ja sen jälkeen yritetään varovasti nitkuttaa irti. Jos mutteri jää heti käteen, niin on hitsattu liian pienellä virralla.
Näin on irroitettu ainakin useita katkenneita pakosarjan pultteja ym. tappeja kevytmetallikannesta. Valurautalohkostakin olen muutaman katkenneen tapin saanut irti, kun ei se hitsiaines sekoitu hitsattaessa valuraudan kanssa suuremmallakaan virralla...
Näin on irroitettu ainakin useita katkenneita pakosarjan pultteja ym. tappeja kevytmetallikannesta. Valurautalohkostakin olen muutaman katkenneen tapin saanut irti, kun ei se hitsiaines sekoitu hitsattaessa valuraudan kanssa suuremmallakaan virralla...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Tee 6 milliselle pultille helicoil kierteet. Onko tuo 30 mm:n matka nyt kierteetöntä vai onko siinä kierre?vmt80 kirjoitti:Tietääkö kukaan sanoa että kestääkö tehdä isompia kierteitä esim:8mm jos sitä katkennutta pulttia ei saa pois. Kannessa olisi tilaa noin 30mm tehdä uutta kierrettä ennen kuin se katkennut kierre tulisi vastaan...???
Nyt ymmärrän ongelman. Itse en ole onnekseni asiaan joutunut vielä paneutumaan... Mikähän tuossa on alunperin ollut ideana? Pitkä pultti ja kierre pohjalla. Pultin venymä ja jousto lienee tarkoituksella käytetään hyödyksi (suuttimen lämpölaajeneminen ja dynaaminen kuormitus)? Lienee tarkoituksenmukaista saada vastaava uusi pultti tilalle. Kiusaus korjaustyössä oikaisemiseen onkin varmaan suuri, mutta asioilla on syynsä. Ei tuota varmaan ihan turhaan ole noin hankalaksi tehty.vmt80 kirjoitti:Tuo hitsaaminen on muuten hyvä idea, mutta se kierre osa on niin helvetin syvällä ja tyhjää reikää on ensin joku 30-40mm.
Kuten jo aikaisemmessa viestissä sanottu, niin helicoil taitaa olla ainoa oikea vaihtoehto. Vaatii muutenkin taitoa porata pätkä pohjalta pois. Onnea projektiin.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Tässä jotain aikaisemmista keskusteluista
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=suutin
Juuttuneet suuttimet lähtee irti kantta irrottamattakin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=suutin
Juuttuneet suuttimet lähtee irti kantta irrottamattakin.
Jossain topic:ssa suutin on saatu irtoamaan starttaamalla kone ja lisäämällä kierroksia sopivasti. Mutta jos se kiinnityspultti on nyt irti niin suutin saattaa sitten tulla ulos liiankin kovaa, joten varovaisuutta tarvitaan. Toinen konsti olisi liottaa esim kaasarin puhdistusaineella suutinta yli yön...
W203CDI
Täällä lisää aiheesta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kysehän oli katkenneesta pultista ja jumittuneesta suuttimesta jota ei ole saatu irroitettua. Pulttia ei pääse poraamaan tai muutenkaan irroittamaan ennen kun suutin on saatu irti että saa venttiili kopan pois... Tähän mennessä saldona on ollut kahdesta kohtaa haljennut ventiili koppa, paljon tupakkaa, ja hermo romahdus.... Onneksi sain mersulle ajan tälle viikolle Aution autoon Ylivieskaan ja mese vietiin tänään rekan lavalla sinne... Eipähän tarvitse enään miettiä muuta kuin kuinkahan iso lasku sieltä seuraa....
Auton sais hakea huomenna pois ja saldoksi tuli 1420 egee. 3kpl suuttimia meni uusiksi ja kourallinen pultteja+tiivisteitä. Yksi suutin meni irroitaessa rikki ja kaksi muuta olivat menneet kuulemma tukkoon kun olin puhdistanut niitä. Suuttimen kärkiin ei kuulemma saa koskea vaikka olisivat kuinka karstassa. Onneks bossilta saa nykyään kunnostettuja vaihto suuttimia ettei tartte veholta uusia ostaa, olis maksaanut 425 egee kappale.
Olipa hinnoissa! Tuolla määrällä paalua olis viettänyt aika kostean etelänmatkan...
Puhumattakaan siitä, että mitä kaikkea olis W124:ssa moottoriin tehnyt tuolla rahasummalla. Taidan hävittää nuo omat CDi:t vähin äänin pois kun vielä toimivat.
Olen kyllä sitä mieltä, että nuo vanhat suuttimet olis saanut puhtaaksi ainakin ultrapesulla. Tosin ei se niitä uuden veroisiksi olis saanut.
Oikeastaan pitää ihan hävetä nykyasentajien puolesta, kun vaihdetaan päättömästi uutta osaa ymmärtämättä vianetsintää ja taloudellista korjaamista. Hyvä esimerkki on Vehon linja vaihtaa korkeapainepumppu aina uuteen, vaikka tiivisteitäkin on Boschilla saatavilla.
Puhumattakaan siitä, että mitä kaikkea olis W124:ssa moottoriin tehnyt tuolla rahasummalla. Taidan hävittää nuo omat CDi:t vähin äänin pois kun vielä toimivat.
Olen kyllä sitä mieltä, että nuo vanhat suuttimet olis saanut puhtaaksi ainakin ultrapesulla. Tosin ei se niitä uuden veroisiksi olis saanut.
Oikeastaan pitää ihan hävetä nykyasentajien puolesta, kun vaihdetaan päättömästi uutta osaa ymmärtämättä vianetsintää ja taloudellista korjaamista. Hyvä esimerkki on Vehon linja vaihtaa korkeapainepumppu aina uuteen, vaikka tiivisteitäkin on Boschilla saatavilla.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Vitoon pelkkä kannentiivisteen vaihto maksaa tuon samanjanimat kirjoitti:Olipa hinnoissa! Tuolla määrällä paalua olis viettänyt aika kostean etelänmatkan...

Lisää tietoa: www.skg.fi