W140 400 SE käyntiongelma lämpimänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

W140 400 SE käyntiongelma lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Auto käynnistyy normaalisti, mutta kun moottori lämpiää alkaa tyhjäkäynti seilaamaan ja koko auto täristää. Kun menee ulos ja kuuntelee pakoputkea se "potpottaa". Käy siis epätasaisesti. Välillä auto taas käy aivan normaalisti. Olisiko ehkä tulppa mennyt?
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tulpat varmaan kannattaa katsoa ensimmäisenä, mutta jos ei niillä tokene (tai ovat just vaihdettu) niin seuraavaksi hyökkäisin tulpanjohtojen ja virranjakajan kansien kimppuun.
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Omassa wee140:ssä oli joskus samaa vikaa, mutta silloin kun laittoi valot päälle startin jälkeen, ei siis koskaan ilman valoja. Silloin kun vika tuli esiin, niin oli todella kostea keli. Ei koskaan pakkasella tai kesäkuivalla. Tämä oli toissa talven aikaan kosteilla keleillä muutaman kerran. Sen jälkeen vika ei ole tullut pintaan, ei millään kelillä. Vika on toistaiseksi "kadonnut"... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ja hyviä potentiaalisia vika kohteita myös akku, mutta oireilee (mahdollisesti) muillakin tavoin silloin. Eli kyllähän käynnistyvyys alkaa olla hilkulla, mutta ei ole tälläisiä vikoja tainnut olla.

Aina jos auto alkaa tietyllä hetkellä nykimään, eli aina silloin, kun saavuttaa esim. jonkun käyntilämpötilan, niin hieman voi alkaa katsella antureiden suuntaan. Lämmetessään saattavat alkaa näyttää mitä sattuu ja autontietokone alkaa aina erilämmöissä pyytämään eri tietoja, joten vikainen anturi ei vaikuta välttämättä kylmänä jne.

Itselläni alkoi nykimään tyhjäkäynti ennenkuin vaihdoin kaikki johdot ja pyörijät kansineen, joten silloin ainakin auttoi. Hintaa tosin voi moni pitää suolaisena..

Viime syksynä alkoi taas nykimään ja meinasi päästä paha sana.. Talven aikana lueskelin vikakoodeja ja mittailin antureita läpi, muttei vikaa alkanut löytymän. Teki siis sitä, että lämmettyään alkoi tyhjäkäynnillä "pätkimään." Homman löytymistä vaikeutti se, että auto oli seisonnassa ja melkein kokoajan ylläpitävässä laturissa, joten akku oli aina täysi ja lähti käyntiin ongelmitta. Jossain vaiheessa kaikki muu alkoi olla pois suljettua, joten akku testiin ja suoraan hakemaan uutta akkua tilalle, eikä nyt ole mitään ongelmia taas ollutkaan.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Kävin eilen Vehossa ja vaihtoivat sellaisen ilmanlämpötila-anturin, joka mittaa moottoriin menevän ilman lämpötilaa. Auto oli luullut, että +20 asteisessa tilassa on -3 astetta pakkasta ja sen perusteella säätänyt sytytykset yms. päin peetä.
Osa vaihdettu eikä paljoa maksanut (15,90€), mutta vika jatkaa kulkuaan.. :(
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Nyt lähtään sitten tosi mutulle ja ei kannata sen tarkemmin edes pitää minkään valtakunnan tietona..

Eli kuinka paljon on tuon korjauksen jälkeen ajettu?

Tuo tietokonehan tietyn verran opettelee ja tottuu tietoihinsa, eli siellä on vanhat tiedot (risalta anturilta) viellä muistissa, joita sitten käyttää. Jos autolla ajaa pidemmän pätkän, niin alkaisikohan oppia pikku hiljaa tavoille?

Tuossa omassa nykimisten korjauksien jälkeen olen joskus ajanut sillä säätönupilla korjauksia tietokoneelle, jos ei ole meinannut muuten loppua (ja ainakin tuolla on sitten loppunut..)

Eli nuppi on saman näköinen kuin oktaaninsäädin, mutta sisältää pelkkiä numeroita. Se missä äSsässä tämä sijaitsee on mysteeri minulle.. Tämä ajaa korjauksia sytykseen ym, mutta ei ole mikään korjausvehe, vaan tehdään viimeistely sen jälkeen, kun on saatu kaikki muu toimimaan.

Mutta ensinmäinen varmaan kokeilla ajaa "vikaa" ulos, ellei ole ajeltu jo satoja kilokmetrejä huollon jälkeen. Nythän on kaunis aurinkoinen ilta ajeluun. Jos ei auta, niin sitten pitää kokeilla jotain muuta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vastaa Viestiin